Blogimainonta - ohjeistusta ei tulekaan

Ladataan...
Etkaisäänymuavarte

Postaus toteutettu yhteistyössä ei-kenenkään kanssa

Joku aika sitten (taas) kuohui blogimaailmassa. Kauheeta kuohuntaa, joka suunnasta. Mutta tää mainos- ja ohjeistuskuohunta oli mun mielestä mielenkiintoista. Mulla ei oo blogissa nähty mitään yhteistyö- tai mainospostauksia, joten seuraavat pohdinnat on vain ja ainoastaan lukijan näkökulmasta kirjoitettuja. Alunperihän ilmeisesti pyrittiin rakentamaan ohjeistusta, ei sitovia lakipykäliä. Ohjeistuksen tarkoituksena oli auttaa lukijaa löytämään ne mainospostaukset ja yhteistyöjutut blogeista. Mun mielestä aika hyvä homma noin lähtökohtaisesti. No nyt sitä ohjeistusta ei sitten tulekaan, kertoi Nyt-liite. Tai siis amatööribloggaajille ei tule. Blogimainnonasta linjauksia ollaan tekemässä yrityksille ja ammattibloggaajille. Mä käsitän ammattibloggaajat nyt ryhmänä, jotka saavat joltain taholta X liksan blogin pitämisestä. Itseni lasken amatööribloggaajaksi sitten taas. Toisaalta bloggaan Lilyssä, joka on A-lehtien alla, niin näkisin että olisi aika jees että määkin noudattaisin selkeitä linjauksia jos jotain mainospostauksia teen. 

Se mikä tässä oli mun mielestä mielenkiintoista tässä koko hommassa oli se suuri vastustus, joka nousi bloggaajien keskuudesta. Osa vastusti, koska ei halua sitoa blogiaan noudattamaan jotain tiettyä tapaa ilmoittaa mainonnasta (tämän mä ymmärrän jotensakin vielä). Osa vastusti, koska ei voi muistaa mistä joka puolelta mitäkin on milloinkin saanut (excel anyone?). Mutta jos nyt ajattelen (ja ajattelenkin) tätä ihan omasta näkökulmasta, niin homma on ihan selvä.

1. Mua ei häiritse, jos bloggaaja mainostaa jotain tuotetta tai tekee yhteistyötä jonkun yrityksen kanssa ja postaa yrityksen tuotteista/palveluista. Ei sitten tippaakaan. Mutta mua häiritsee, jos mä en tiedä onko nyt mainos vai ei. Esimerkiksi jos luen blogista jutun jossa kehutaan uutta Tampereella olevaa ravintolaa X. Bloggaaja hehkuttaa ravintolan olevan paras ikinä, ruoka oli taivaallista ja palvelu huippua. Jos missään ei mainita että kyseessä on mainos/yhteistyö, oletan että bloggaaja on ihan aidosti sitä mieltä että ravintola X on käymisen arvoinen. Jos taas bloggaaja tekee yhteistyötä ravintolan kanssa, niin suhtaudun postaukseen lievällä epäluulolla. Samalla epäluulolla, jolla suhtaudun kaikkeen mainontaan. En esimerkiksi usko että TV-shopin Saunapantsit oikeasti sulattavat senttejä kenenkään reisistä.

2. Mua ei haittaa, jos bloggaaja unohtaa joskus asukuvansa alla kertoa, että ne kengännauhat olikin saatu sieltä lähisuutarilta, eikä itse ostettuja. Ei se kiinnosta niin paljoa. Jos taas koko asu on saatu Tokmannilta, ja kyseistä kauppaa hehkutetaan postauksen ajan, niin haluan tietää että onko vaatteet itse ostettu vai saatu ilmaiseksi.

3. En jätä lukematta juttua, vaikka se olisikin mainos. Luen silti, koska seuraan blogeja ja kirjoittajia joista pidän. Ei mua haittaa että siellä on mainos siellä ja toinen täällä. Joskus saatan tarttua blogin kautta johonkin tarjoukseen tai tilata tuotteen. Perustin esimerkiksi Tyyliä metsästämässä -blogin kautta oman tilin sinne Ostohyvityshommaan. Tyyliä metsästämässä on omasta mielestäni hoitanut erinomaisesti tämän mainos/yhteistyöjutun. Veera aloittaa yhteistyöpostaukset kertomalla heti postauksen aluksi jos postaus on tehty jonkin yrityksen kanssa. Esimerkin voi katsoa täältä

4. Ärsyttää, jos luen jutun ja jutun lopussa vasta selviää että kyseessä on mainos. Minua ärsyttää se, että luen jonkun postauksen, jonka vasta luettuani ymmärrän mainokseksi. Tulee sellainen vähän huijattu olo. Vaikka tämäkin bloggaaja kyllä kertoo että mainos on ja yhteistyö, joten siinä mielessä kaikki on ookoo. Toiset käyttävät tätä tyyliä, eikä siinä varsinaisesti ole mitään vikaa. Lukijan kannalta vika on siinä että luet asiasta X ja kuvittelet loppuun asti että ei ole mainos ja sitten totuus paljastuu vasta lopussa. Ärsyttävää, mutta ei kaada maata. Täällä Lilyssä esimerkiksi Saara Sarvas ja Pupulandian Jenni käyttävät tätä tapaa. Esimerkit voi katsoa täältä: Saara ja Jenni

4. Ärsyttää, jos luen jutun josta en tiedä onko se mainos vai ei, kun bloggaaja ei ikinä merkkaa mikä on mainos ja mikä ei. Tähän on nyt turha liittää esimerkkiä, kun en tosiaan tiedä että mitkä jutut ovat mainoksia ja mitkä vain puhtaasta riemusta kirjoitettuja. Kohun ja kuohunnan keskellä bloggaajat muistuttivat, että aikakauslehdissä on tämän tyyppistä mainontaa. Tehdään juttu jostain poskipunasta, kehutaan se, eikä kerrota että poskipunafirma sen sinne lehteen lähetti. Tosin, ehkä oon vaan niin kyyninen, mutta en hetkeekään usko että yksikään toimittaja ostaa itse mitään kosmetiikkaa ihan vaan testiin. Kyllä ne sinne lehteen lähetetään siinä toivossa että mainosta tulisi. 

Toivoisin meiltä kaikilta bloggaajilta (erityisesti niiltä, jotka mainosyhteistyötä tekevät) selkää tapaa mainos/yhteistyöpostausten merkintään. Itse pidän ehdottomasti eniten tuosta tavasta, jossa mainospostaus kerrotaan heti ekalla rivillä tekstiä. Tuo tekstin seassa/lopussa ilmoittaminenkin käy, mutta mua se vaan ärsyttää ehkä enemmän. 

Mitenkäs muut tyypit, mikä on teitä eniten miellyttävä tapa merkitä mainospostaukset? Jätättekö lukematta jos tiedätte heti että on mainos? Ärsyttääkö että linkkiä klikkaamalla bloggaaja saa vähän rahaa?

Share

Kommentit

tiiti
ite puin

Musta harmi, ettei sitä ohjeistusta sitten tullutkaan. Tykkään itsekin tosta tavasta ilmoittaa selkeät yhteistyöpostaukset heti siinä alussa.

Musta esim. toi nyt pyörivä Soda Stream on tästä aika hyvä esimerkki. Mä en hiffaa miksi joku oikeasti ostaisi semmoisen, ja sitten menen ihmetellen lukemaan, miten se on monen mun mielestä fiksunoloisen tyypin mielestä niin tosi ässä laite, ja että onko siitä kenties joku keksinyt jotain oikeata hyötyä, eikä myyntipuhetta :D Kunnes jossain kohtaa postausta huomaan, että jaaaaa, täähän olikin mainos. Oikeastaan sitä enemmän ärsyttää, mitä myöhemmin se sanotaan suoraan. Jos taas alusta asti näkisi, että "mainos tässä, moro", voisi siihen mainostekstiinkin suhtautua paremmin, kun tietää mitä odottaa.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Tämäpä juuri, ei se haittaa että on mainos, vaan se että huijataan vähän ensin että ihan tavallinen postaus. Koen olevan sen verran medialukutaitoinen että mua kyllä joka kerta ärsyttää kun meen tollaseen jujuun. Kun kuvittelen olevani fiksumpi.

Kride (Ei varmistettu)

Heh, mulle on jo iskenyt kyynisyys lehtien ohella noiden isojen blogien suhteen. Eli oletan, että suurin osa heidän hehkuttamistaan tuotteista on saatuja. Joskus näkee sellaistakin, että bloggaaja erikseen mainitsee, että ihana tuote, eikä ollut edes saatu...

Tottakai olisi hienoa, että mainospostaukset olisivat selkeästi esiteltyjä heti alussa, mutta veikkaan, ettei tule vakiintumaan tavaksi, vaikka lukijalle toki kohteliasta olisikin. Toisaalta, ihan sama tunnistatko tuotteen esittelyn mainokseksi vai et, mieli on kuitenkin jo rekisteröinyt et aa, tuollaistakin on tarjolla. Ja tavaraahan/paikkoja mihin voi tuhlata rahansa tässä maailmassa riittää. Olipa blogipostaus maksettu tai ei, sellaiset blogit, joissa jokatoinen/jokainen postaus on jonkun uuden tuotteen, vaatteen tai asusteen esittelyä, ovat tahtomattaan yksi osa tätä ihmeellistä markkinointivyyhtiä.

Huomaan itse sen, että kun luen blogeja, joissa ei kokoa ajan osteta tai kuluteta, ei tee mieli itsekään ostaa tai kuluttaa niin paljon. Tämä siitä huolimatta, että olen aika tarkka siitä, mihin rahani laitan. Mutta se sellainen tämä voide on hyvä, nää on ihanat bootsit ja tottakai sunkin täytyy käydä syömässä täällä -hehkutus uppoaa kuitenkin sinne jonnekin aivojen soppeen. Joten ratkaisuni on ollut se, että luen näitä kulutushehkutusblogeja harvoin, skippailen muuten hyvin kirjoitettujen blogien ostosten/tuotteiden esittelypostaukset ja luen enemmän blogeja, joiden tekstit antavat ajattelemisen aihetta tai hauskuuttavat päivääni.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Mä mietin monasti että miten ne suosituimmat bloggaajat ehtii käyttää niitä kaikkia ihania tuotteita joita ne kehuu? Siis siitä se kyynisyys ehkä tulee, kun jotain paitaa kehutaan kerran ja sitten sitä ei enää näy. Tietty on niitäkin jotka sitten tosissaan käyttävät jotain mitä ovat kehuneet, mutta miten ne ehtii. En tajuu.

hanska
Heppatic

Mä ymmärsin että sitä ohjeistusta protestoitiin siksi että se ehdotettu merkintätapa (jonka näin jossain blogissa joskus, luotettava lähdeviittaus) oli  aivan järkyttävä kapulakielisyysmöhkäle joka viimeistään karkottaisi kaikki lukijat. Muuten nuo ammattibloggarit on ollut tosi innoissaan siitä että vihdoin joku sanoo miten se pitää tehdä, koska kyllähän se aiheuttaa paljon päänvaivaa.

Itse olisin sen kannalla että olisi jotkut kriteerit mitkä sen mainospostauksen on täytettävä. Että vaikka olisi merkittävä otsikkoon tai ensimmäiseen kappaleeseen että on kyse mainosyhteistyöstä. Monella on käytössä jonkun sortin yhteistyö-tunniste, mutta musta se on niin pikkunen ja huomaamaton että se menee helposti lukijalta ohi ja sehän on se pointti että se huomataan. Telkkarissa kai pitää sanoa alkusekuntien aikana että sisältää tuotesijoittelua, siitä jos jotenkin johtaisi että blogipostauksessa on näyttävä vaikka siinä ekassa kappaleessa tai vaikka ihan erillinen lyhyt disclaimer siihen alkuun, mutta ei mitään 200 sanan lakitekstipätkää vaan että Tämä postaus on tahon X kanssa tehty MAINOSYHTEISTYÖ ja sillä selvä. Niin itse ehkä hoitaisin asian.

SItten mua on mietityttänyt kun monella heppabloggarilla on sponsoreita. Tai siis bloggaavalla ratsastajalla on sponsoreita, jotka ilmeisesti on sopineet saavansa myös blogissa mainostilaa. Niin onko se sitten eri asia vai miten? Eihän urheiluruudussakaan sanota että sisältää mainossisältöä vaikka joka urheilijalla on sponsorivaatteet päällä. Ei oo ihan yksinkertasia asioita nämä.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Tosta urheilusta, niin en tiiä kuvitteleeko kukaan että ratsastaja huvikseen kulkee housuissa joiden persuksissa lukee hervottoman isolla että "Sepon suitsipuoti". Mutta eiks noissa vois vaan pistää sivupalkkiin että "Sponsored by" ja siihen lista firmoista? Ja sit jos postaa niin se sama "yhteistyössä" tjsp jos sellainen sponssidiiliin sisältyy.

Saara S.
Saara Sarvas

Hmm... Tulenpa huutelemaan, kerta olen ihan linkattunakin ;).

Mulla on tosi samanlainen suhtautuminen mainitsemiisi juttuihin, koska reagoin muiden blogeja selaillessa mainoksiin ihan vaan kuluttajana.

Vähän riippuen mainosyhteistyön laadusta, mä yleensä (lue: aina ennen juurikin tuota eilistä postausta :D) suosin tapaa, jossa ilmoitan postauksen mainokseksi jo ihan omalla disclaimerillaan myös postauksen aluksi, kuten vaikka tässä: http://www.lily.fi/blogit/saara-sarvas/miniloman-ehdoton-kohokohta-gilda-belgious

En oikeastaan edes muista, miksi tuon EK:n postauksen kanssa pistin disclaimerin vasta loppuun? No, ei sillä enää niin väliä.

Pointtina oli kommentoida, että itse olisin mieluusti ottanut yleiset pelisäännöt tähän asiaan, mutta olen samalla äärimmäisen huojentunut siitä etten joudu merkkaamaan meikkipuolen jokaiseen purnukkaan ikuisesti sitä, mistä se on joskus vuonna X saatu.

Mä en ihan oikeasti muista, ja kun kotiin saapuu viikoittain kymmeniä (tiettyinä sesonkeina jopa lähemmäs satoja) tuotteita, menisi tällaisen excel-velhon tyttärelläkin siinä arkistointitouhussa ikä ja terveys! 

Summa summarum: Olen laiska, mutta teen parhaani ollakseni mahdollisimman läpinäkyvä.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Pääasiahan on se että sääkin noi merkkaat (se on mun henkilökohtainen voivoi jos tapa ärsyttää ;) ). Ja olen ihan samaa mieltä että ei nyt oikeesti tarvi merkitä että "niin sain tämänkin huulirasvan jota pistin juuri ennen kuvaa huulille niin Miramelta vuonna 2001". Joku roti.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Niin ja se piti Saara vielä sanoa että et ollut siis mitenkään esimerkki pahassa, vaan siinä että on toisiakin tapoja merkitä niitä yhteistyöjuttuja, ja tykkään enemmän erilaisesta tavasta :) Ja olihan tossakin abt heti tekstin alussa sanottu se että sait sen kuplavekottimen kotio. 

Saara S.
Saara Sarvas

Joo, en kokenut olevani tässä negatiivisena esimerkkinä, enkä tuntenut pistoa sydämessäni :D

Itsekin vain suosin ennemmin tuota linjaa, että suoraan alusta jo isketään disclaimerit pöytään, vaikka postauksen sisältönä on muutakin kuin maksettua mainosta. Paitsi siis tuossa uusimmassa pläjäyksessä >:B

Vau mikä vauva!

Mä oon hämmentynyt myös niistä, joissa lukee ihan vaan "yhteistyö" tai "yhteistyönä x:n kanssa". Niin siis mitenkä yhteistyössä? Firmasta annettiin näytepakkaus ja sanottiin että tee tällä mitä tykkäät? Vai annettiin jotain ja sanottiin, että kirjota blogiin siinä tapauksessa että tykkäät. Vai annettiin tuote ja rahaa, ja sanottiin että kirjota blogiin? Vai annettiin tuote ja rahaa, ja sanottiin että kirjotat vaan hyvää? Vai, että saat joka kirjotuskerrasta lisää sitä ja tätä? Tossakin on jo useempi vaihtoehto joiden seurauksena saatan suhtautua tekstiin eri tavoin, eikä se pelkkä "yhteistyössä" avaa vielä oikein mitään.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Mua ei sillai kiinnosta mikä se yhteistyö oikeasti sitten on. Mutta oli se sitten mikä vaan, niin ihan sillai "kirjoittamisen riemusta" esittelypostausta tuskin olisi tehty (ilman sitä yhteistyötä siis).

Tämän kylän homopoika (Ei varmistettu) http://tamankylanhomopoika.blogspot.com

Jätän lukematta, jos tuote ei kiinnosta, ja varsinkin jos tiedän bloggarin olevan onnettoman huono tekemään yhteistyöpostauksia. Se nimittäin näkyy, jos postaus on tehty euron kuvat silmissä, ilman että tuote kiinnostaa millään muotoa.

Ja pahinta mainoksenpiilottelua on joku tähdellä merkitseminen tai pienen pieni commercial-tagi jossain avainsanalistassa.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Se on kyllä totta. Monesti se teksti näyttää olevan jostain promomeilistä kopsattu, eikä näytä postaajan omalta tuotokselta lainkaan. Ja erityisvihaan noita commercial-tageja, koska kuka niitä tageja oikeesti lukee?

Mä yritin silloin kohun aikaan sanoa jotain just tällaista. Joten kiitos! Oon kaikesta samaa mieltä.

Harmittaa että ohjeistusta ei tullut. Kyse ei ole siitä että haluaisin tehdä kaikkien bloggaajien elämän hankalaksi (iso osa hoitaa hommansa jo hyvin) mutta kun on niitä, jotka liikkuvat siellä moraalisesti vaarallisilla rajoilla. Minä haluan tietää milloin on kyseessä mainos ja milloin ihan vain oma mielipide itse maksetusta jutusta. Kumpiakin luen (ihan mielelläni) mutta haluan sen tietää.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

No tämä just tiivistettynä. Mää haluan tietää heti koska mulle yritettään mainostaa jotain firman toimesta. Vaikka se mainos olisikin bloggaajan kirjoittama.

kao kao
Kao Kao

Haa, just luin Isyyspakkauksen uusimman jutun ja olin iloinen, että siinä heti kerrottiin että yhteistyötä on tehty. Ja sitten luin tän ja olin iloinen, että olet koonnut noin hyvin kaikki ne pointit, jotka minuakin ärsyttää noissa yhteistyöjutuissa.

Okei no mua ärsyttää vielä enemmän ne bloggaajat, jotka kertoo yhteistyöstä tyyliin "kun mä olen niiiiin spesiaali ihminen, niin tämäkin firma halusi juuri minun kanssani tehdä yhteistyötä ja lähetti mulle ilmaiseksi tänkin jutun, koska mä olen niin hyvä ja tärkeä ja ne haluaa, että mä kerron mun mielipiteen tästä jutusta kaikille..". Tulee vähän sellainen olo että laskeudutko sieltä pilvilinnastasi taas tänne maan pinnalle kiitos. Pari blogia on jäänyt luennasta juuri tuon prinsessa-asenteen takia.. harmi.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Haha, toi prinsessa-asenne ärsyttää muakin :D Ja ihan rehellisesti sanottua osittain siksi, että kuvittelen itse olevani erityinen, mutta ei mun ovelle tuua paketteja (ellen oo itte tilannu jotain jostain). Kateus, elämän suola :)

Kommentoi

Ladataan...