Terveellisyysmuffinseja

Teennäisterveellisestä keittiöstä hyvää päivää! Tein muffinseja. Tai muffineja. Tai cupcakeja. No mitä ne nyt on, tursotetaan taikinaa vuokaan ja tehdään pieniä kakkuja. Nämähän olivat siis täysin terveellisiä. Katsokaa vaikka:

Mantelia, ananasta, porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Ja päällystetään elintarvikevärillä ja suklaatilla. Tunnen miten saan kaipaamiani terveellisyysaineita.  Näiden lisäksi syötiin myös erityisterveellistä omenaa:

Reseptit ovat aika yksinkertaisia (omenapiirakkaan en voi antaa ohjetta, sillä se on äidin resepti), mutta muffinseihin voin. Tästä vaan sitten kokkaamaan suklaa-kesäkurpitsa ja porkkana-ananas -herkkuja!

Suklaa-kesäkurpitsa muffinsit (12kpl) (alkuperäinen ohje)

Sulata: 30g tummaa suklaata 

Vatkaa vaahtoisaksi: 1 1/2 munaa, 190g fariinisokeria

Sekoita: 120ml kasvisöljyä suklaaseen

Kääntele: munasokerivaahtoon suklaaöljy, 125g vehnäjauhoja, 1/2tl ruokasoodaa, 1/2tl leivinjauhetta, 1/2tl suolaa, 115g raastettua kesäkurpitsaa, 45g pähkinärouhetta (tai mantelia, kuten allekirjoittanut joka ei muistanut ostaa kaupasta pähkinöitä).

Paista uunissa: 175 astetta, noin 20-30min

Sekoita: 200g maitosuklaata, 100g maustamatonta tuorejuustoa, 50g voita, 50g tomusokeria (alkuperäinen ohje)

Kuorruta muffinsit ja syö pois. Voit myös koristella leivokset ennen syömistä (ei pakollista). Hassut määrät aineksia johtuvat siitä että ohjesivu on ameriikkalainen, joten ne käyttää siellä niitä cup-mittoja ja muita (1 cup = 240ml). 

Porkkana-ananasmuffinsit (12 kpl) (alkuperäinen ohje)

Sekoita kevyesti: 2 munaa, 225g sokeria ja 50g fariinisokeria.

Sotke sekaan: 120ml kasvisöljyä ja 1/2tl vaniljauutetta.

Kääntele mukaan: 190g vehnäjauhoja, reilu tl leivinjauhetta, 1/2tl suolaa, 1,5tl kanelia, 1/2tl muskottipähkinää, 1/4 jauhettua inkivääriä, 245g porkkanaraastetta, 120g ananasmurskaa, 100g pähkinärouhetta (tai sitä mantelia, krhm).

Paista uunissa: 175 astetta, noin 20-30min

Sekoita: 200g maustamatonta tuorejuustoa, 130g voita, n. 6dl tomusokeria, 1tl vaniljasokeria tai vaniljauutetta, 1tl sitruunamehua (alkuperäinen resepti)

Väritä kuorrute haluamallasi elintarvikevärillä

Lopputulos näyttää kutakuinkin tältä siis:

Ihan terveysruokaa! Jee!

Share

Kommentoi