Treenaaminen: laatu, määrä vai käppyrät?

Sellainen viikko. Kirjoittelin juuri viikkoraportin tuonne treeniblogin puolelle ja aloin vähän pohtimaan syntyjä syviä. Tai siis ajattelin ja pohdin. Vaikkei niin syviä. No on sekin hei jotain, eikö? 

En ole ikinä ollut sellainen timmi urheilijatsubu, en ole ikinä treenannut verenmaku suussa, en ole ikinä edes halunnut sellaista. Silloinkin kun luistelutunnit viikossa lähestyivät kahtakymmentä (kaikkine omine luisteluineen ja valmennuksineen), luistelu oli aina kivaa. Eniten ehkä vihasin silloin niitä kesäisiä kuntotreenejä, mutta ne nyt tuli tehtyä siinä kun muutkin tekivät. Olin hyvin liikunnallinen, mutta en urheilullinen.

Sitten unohdin liikunnan moneksi vuodeksi, ja löysin sen taas tuossa joskus 2005 tai 2006. Pikkuhiljaa treenimääriä lisäten, kun aina löytyi uusi akkajumppa, jota piti kokeilla. Alkoi käydä kalenteri ahtaaksi. Ja tietyin väliajoin ei enää kiinnostanut kirjata treenejä ylös, ei kiinnostanut mennä (vaikka kuukausimaksu juoksi salille).

Alkoi vähän mietityttää nuo epätasaiset innostumiset. Yksi syy toki oli siinä, että nyt ei ollut joukkuetta odottamassa treeneihin tuloa, ihan yksin piti lähteä. Ja joskus sitä vaan tulee muuta tekemistä. Toinen syy lienee se, että tapoin jaksamisen sillä että vedin kauhealla temmolla niitä treenejä. Sitten keho sanoi että mää en nyt just jaksa, ja oltiin kuukausi tekemättä mitään liikuntaa.

HeiaHeiasta napatussa kuvasta voi huomata, että vuodet 2009, 2010 ja 2011 olivat melko samanlaisia. 2012 on sitten pistetty vähän tempoa treenaamiseen. Ja oltu kipeänäkin enemmän. Aina treenimäärän nostamisen jälkeen on vähän kiinnostus lopahtanut. Vuodelle 2013 on tavoitteena saadettua pidettyä treenimäärä tasaisena koko vuonna. Ilman niitä "ei mua enää kiinnosta" -lopahduksia.

Apuna tässä toimii se, mitä olen oppinut omalta PTltäni. Ottaen huomioon että tyyppi aloitti neuvomisen syksyllä ja nyt jo heti puoli vuotta myöhemmin ajattelin noudattaa sekä ruokavaliota että treenirytmiä, niin mua ei ainakaan voi nopeaksi väittää...

Ruokavaliokin on kuitenkin enemmän suuntaa-antava, mitään yksityiskohtaista listaa mulla ei ole. Enkä edes halua. En mä voi tietää mitä työmaaruokalassa tehdään ens viikolla ruokaa, enkä jaksa kuljettaa eväitä mukana (hyvin voisin, en vaan jaksa). 

Viime viikko meni treeniohjelman kevyestä viikosta oikein hyvin. Seuraavat kaksi viikkoa mennään keskiraskaalla ohjelmalla ja sitten tulee yksi tappoviikko. Ja peruskestävyyttä saa reenailla niin paljon päälle kun huvittaa (tuskin huvittaa). Mulla on Polarin sykemittari käytössä, ja sitä kautta myös netissä toimiva Polar PersonalTrainer (www.polarpersonaltrainer.com). Siellä on tuollainen käppyrä, joka näyttää treenin rasittavuuden. 

Punainen alue tarkoittaa että treenien kumulatiivinen kuormitus on korkealla tasolla, ja olisi syytä odotella että kuormitus laskee keltaiselle tai vihreälle. Treenin tyypistä riippuu vähän kuinka nopeasti tuonne keltaiselle alueelle tullaan. Keltainen tarkoittaa että kulumatiivinen kuormitus on korkeahko, mutta treenata sopii silti. Kisoihin valmistautuessa keltainenkin alue on vähän huono, mutta tuo nyt ei mua sillai koske. Vihreällä sitten ollaankin vallan valmiita treenaamaan lisää, niin paljon kun sielu sietää! Hyvältä näyttää ensi viikon suhteen, katsotaan sitten missä kohtaa käppyrä menee viikonlopussa.

En tiiä onko tuosta käppyrän seuraamisesta ja mittari ranteessa juoksemisesta mitään sitten erityistä hyötyä, kun ilmankin pystyy. Mä vaan tykkään kaikista mittareista ja sovelluksista ja erityisesti taulukoista ja käppyröistä, niin sitten seurailen noita. Ja vaikka käppyrä väittää että anna mennä vaan, mutta jalat sanoo että sohvalle, niin meen sohvalle. Ja syön muffinseja. Viisi. Ei sillä että olisin tänään tehnyt niin, mutta näin esimerkkinä *ahem*. 

Voisin kirjoitella noista muista kaikista treenisovelluksista ihan oman postauksen, tässä kun kaikelta käppyröiden katselulta ehdin.

Ainiin! Uusi lajikokeilu tehty:

Lumikenkäilyä! Oli kivaa, mutta en aatellut moisia muoviläpysköitä ostaa omaksi. Vaikka olisi ne ehkä aika näyttävät Sokkarin lounastiskin jonossa, vai mitä sanotte?

Share

Kommentit

Tyhjä

Itse olen täytellyt heiaheiaa vuoden alusta. Siinä olen huomannut sen, että se ainakin vielä jollakin tapaa motivoi. Pakko saada sinne niitä merkintöjä! :-D Tosin mulla rajottaa noita treenaamisia myös muut jutut kuin oma motivaatio. Ei vaan ehdi. Jonkun mielestä perheellisen miehen pitäs kuulemma olla joskus kotonakin!!?? :-D Tilastoja on kyllä kiva katella ja mielenkiintosta seurailla kuinka monta kertaa on mitäkin tullut tehtyä. Pulssimittarin käyttö on jäänyt aikalailla nolliin, kun en ole käynyt spinnaamassa. Siellä se on miltei välttämätön. Tuollainen mittari kuin sinulla toisi kyllä uutta mielenkiintoa aiheeseen. Pentele kun menit esittelemään..... :-D

sanumaria

Oota kun listaan ne kaikki muut kilkuttimet mitä käytän :D

Tyhjä

Taidan pyytää estoa tälle sivustolle! :-D

Kommentoi