Treenin apuvälineet, eli mitkä kaikki appsit on vaan hauskoja

Kyllähän sitä vois tuolla kylillä juosta ja fillaroida ja salilla riekkua ihan ilman mitään teknisiä juttujakaan, mutta kun mää niin kovasti tykkään niistä. Ja näistä neljästä tykkään ehkä eniten, siksi haluan esitellä ne muillekin. Ties vaikka Lilyn naisten kympille menijöistä joku löytää jonkun kivan appsin omaan käyttöönsä :)

Heiaheia

Sellaiseen yleiseen päivittäiseen seurantaan käytän Heiaheiaa. Parasta (ja pahinta) on se, kun sivun sivussa näkyy että montako reeniä on kaverista perässä. Tulee kauheita paineita päästä listaykköseksi! Ja aina saa kirota tyyppejä, joille kaupassa käynti on reeni. Olen ehkä joskus sortunut kirjaamaan jotain kauppakävelyitä ihan tästä syystä itsekin. Ahem.

Lisäksi onhan se nyt kiva seurata omia tekemisiään listana tai erinnäisinä graafeina. Parin vuoden ajalta. 

Endomondo

Endomondo menee päälle lähinnä silloin kun olen lenkillä, juosten tai fillarilla. Joskus kävellenkin. Datan kerääjälle hyvä appsi. Paraita ominaisuuksia on kyllä täti, joka huutelee korvaan kilometriaikoja. Voi sitten pistää tossuun vauhtia jos menee ihan lönköttelyksi. Tai yrittää pitää tiettyä kilometrivauhtia.

Fitocracy

Fitocracy on vähän niinkun liikunnan Facebook. Siellä voi seurata muita (tai olla seuraamatta), antaa propseja hyvistä treeneistä muille, käyttää sovellusta treenipäiväkirjaan ja sellaista. Tämän appsin parhaita puolia on tuo treenipäiväkirjan pito. Systeemi kun on käytettävissä ihan netissäkin ja voi tutkailla omaa kehitystään. Ja metsästää Questeja (esimerkiksi "Everybody's doing it..." -quest: penkkiä!) ja Achievementteja ("I seem to be lost": Run 20miles in your lifetime). Questeja ja Achievementteja on monia, joten aina on jotain tavoiteltavaa.

 

Ja ehkä ihan parhainta, arvatkaa kuka on myös Fitocrat?

Aivan mahtista, Arska!

Polar Personal Trainer

Polarin PT on näistä ehkä vakavamielisin, eikä kaikken hauskin ja kätevin käytettävyydeltään. Mutta asiallisin ehdottomasti. Eniten käytän täältä ominaisuutta, jolla voi vähän hahmottaa treenin kuormittavuutta. En halua enää päätyä siihen "ei vaan jaksa" monttuun ja olla viikkokaupalla tekemättä mitään kun ei vaan huvita.

Tuossa näkyy maaliskuun käppyrä, josta voi nätisti erotella neljä eri viikkoa. Eka viikko on leppoisa ja kevyt viikko, kaksi seuraavaa ns. normaalin rasitustason viikkoja, ja tämä viimeisin on menty sitten isommalla vaihteella. Ensi viikko on taas sitten lepoisampaa. Vihreä käppyrä näyttää suunnitellut treenit, mutta sitä en taida jaksaa täyttää.

Mitäs liikuntasovelluksia teiltä löytyy käytöstä?

Share

Kommentit

FFFifi
Fitness Führer

Mä en käytä kuin HeiaHeiaa (ja koska mulla on selkeästi veltommat kaverit kuin sulla, olen voittanut paitsi viikko- myös vuositasolla ihan suvereenisti. Pitääkseni ylilyöntiasemani en kerro niille, että skabaan.), mutta toi Fitocracy kuulostaa kyllä tutustumisen arvoiselta.

Mä oon kerran kokeillut tuota HeiaHeiaa mutta viikon jälkeen se jäi. En enää edes muista mun salasanoja. Joskus mietin, et pitäiskö kokeilla uudelleen... Tosin pelottaa jos kilpailuvietti iskee. Oon meinaan huomannut että mulla on sellasta tendenssiä ilmassa, että haluan olla se urheiluhulluin vaikka oikeasti koitan kovasti keskittyä vain siihen, että mun kroppa voi hyvin. Pystyn kyllä treenamaan vaikka 30h viikossa mutta onko siinä mitään järkeä? Todennäköisesti ei.

Mut ehdottomasti paras käytössä oleva aps (muistin lisäksi) on kalenteri. Olen auttamattoman vanhanaikainen ja saan suurta tyydytystä siitä, että selailen kalenteriani. :) Joskus oon liimaillut jotain tähtiä sinne jos oon ollut tosi tyytyväinen.

sanumaria

FFFifi: Fitocracy on ihan ilmanen, että kokeilu on ainakin helppoa :) Ja se on vaan kohtuu hauska kun se aina kertoo miten awesome on :)

NinaMaria: Mulla se HeiaHeian kilpailuvietti toimii sopivasti, joskus ihan siitä ilosta että saan oman viikkotavoitteen täyteen (ja ohitan listalla yhen kaverin) saan lähettyä sinne lenkille, mikä muuten ehkä jäis väliin...

Toimitus
Toimitus

papukaijamerkki_0.jpg

Kiitos innoituksesta!  Toivottavasti saamme lisää hyviä sovellusvinkkejä lilyläisiltä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mun heiaheiakuva pääsi sun blogiin!! Oon siis melkein julkku :) Lähdenkin tästä hiihtämään, että saa taas merkata...

Maira_ (Ei varmistettu)

ed. kirjoitti siis Maira.

ps. Heiaheiaan saa merkata vaan ne kerrat urheilua, kun tulee hiki! Tietysti kauppakasseja kantaessa tulee hiki, joten ihan oikeutettua! ;)

sanumaria

:D Riippuu siis kauppakasseista. Hyväksyttäköön tämä :D

FFFifi
Fitness Führer

Siis kauppakasseillahan tehdään hauiskääntöjä samalla kun kävellään kaupasta kotiin!!!

Tyhjä

Minä käytän vain heiaheiaa. Siellä minulla on vastustajina lähinnä saunojia yms. Eli taistelen lähinnä itseäni vastaan. Siihen se on ihan hyvä myös. Siihen 100% ylittämiseen pyrkii aina. Ihan mukavaa tilastoakin se kerää.

Tuo Polarin systeemi näyttäisi kiinnostavalta. Miten se käytännössä toimii? Laitat sen päälle aina treenatessasi ja sitten lataat treenin "tuotokset" ohjelmaan?

sanumaria

Polarin systeemi toimii siten että mulla on sykemittari, jonka tulokset luen koneelle (ja siirtyy suoraa tuonne palveluun kätevästi siitä ne). Tai sitten käyttää Polar Beat Appia, joka myös siirtää tuonne suoraa datan. Toistaiseksi mä käytän vaan sykemittaria (riippuu sitte mittarista mitä dataa tulee). Mutta voi tuota käyttää ilman Polarin mittareitakin, treenin tiedot voi siirtää ihan käsinkin (ei kovin kätevää).

Kommentoi