En osaa syödä eli testissä Kiloklubi

Fitness Führer

Olen tässä pari viikkoa testaillut Kiloklubia, kun sitä on muiden muassa Puutalobaby-palstalla suositeltu ruokavalion terveellisyyden seurantaan. Voi hyvänen aika.

Disclaimer: Suhtaudun saamieni tulosten perusteella Kilariin puolivihamielisesti, joten voit kytkeä kritiikkivaihteen päälle jo tässä vaiheessa. On myönnettävä, että vika ei ole (ainoastaan!) palvelussa, vaan isolta osalta minussa, MUTKU en halua hyväksyä asioita, joita sieltä minulle kerrotaan.

Ensinnäkin huomasin, että energiansaantini on isossa osassa päiviä miinuksella. Enkä edes ole juurikaan merkannut palveluun treenejäni, mikä lisäisi kulutuksen määrää. Toisaalta muutamina päivinä on tullut rutkasti plussaa, mutta siitä huolimatta minun pitäisi ohentua, mitä ei tapahdu. Jonkinlaisia mittavirheitä on toki saattanut tulla, mutta ei ehkä ihan tässä mittakaavassa? Ja syön samalla tavoin oikeastaan koko ajan, joten tällä menolla minun pitäisi kadota olemattomiin. (Huomautettakoon, että en ole laihduttamassa, mitä nyt aina kelpaisi enempi lihaa ja vähemmän rasvaa. Suunnittelutasolla kuitenkin pääasiassa lillun.) Että toimiiko se laskuri nyt ihan ok? Ja kyllä, olen listannut palveluun jokaisen mantelin, leivänpäällysrasvan ja kurkkupastillin.

Toiseksi ravinnon koostumus. Ilmeisesti syön, en nyt totaalisen huonosti, mutta heikonpuoleisesti. Palvelussa "kerätään" vihreitä palloja, jotka kertovat, että nyt on kaikki kondiksessa. Olen saanut suoran rivin vihreitä palleroita ainoastaan kerran. Rasvan koostumuksesta tulee nalkutusta (juu otan tämän ehkä turhan henkilökohtaisesti) koko ajan, vaikka jokapäiväiseen ravintooni kuuluu mm. pähkinöitä. Syynä on ilmeisesti se, että käytän kevytmaitoa ja syön juustoa. En muuten varmana luovu näistä!

Ongelmaa tuntuu olevan myös proteiinin saannissa. Haluan kerryttää lihasmassaa, tai edes ylläpitää, joten tarvitsisin proteiinia mielellään noin kaksi grammaa per painokilo. Keskimäärin tunnun saavan noin gramman/kilo/päivä, ja minä sentään syön lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja lisäproteiinia.

Entäs ne kasvikset, marjat ja hedelmät? Näitä on jokaisella aterialla ja aamu alkaa aina 4-5 desillä marjoja. No juu, eipä riitä. 600 g pitäisi saada sanoo Kiloklubi, ja pari kertaa olen päässyt tuon lukeman yli. Kuitujakaan en saa suosituksen vertaa.

Sitähän luulisi, että nämä pelastavat koko homman, mutta ei. Kuva täältä.

Niin että melkoisen järkyttyneitä tässä ollaan. Oikeasti luulin syöväni hyvin, mutta huh, näköjään petrattavaa riittää!

Mutta ei tässä vielä kaikki. Aiemmat ongelmat johtuivat itsestäni, lisäksi haluan vielä nillittää itse Kilarista. Noin kahteen viikkoon en ollut syönyt mitään herkkupaloja, niin kuin karamelleja tai paakelseja. Sitten halusin hiukan jäätelöä, ja menin lisäämään sen päivän ruokalistalle. Tämän päivän ruokavaliossasi on liikaa herkkuja. Liian suuri osa tämän päivän ruokavaliosi energiasta tulee energiapitoisista herkuista ja naposteltavista., sanoi Kiloklubi. Haista sinä... sanoin minä. Yksi pikku makupala kahteen viikkoon ja moinen nillitys! Jäde jäi pakkaseen (sinä päivänä, seuraavana vetelin sen pois).

Toivoisin mieluummin pitkän aikavälin palautetta kuin päiväkohtaista, joka ei ota kokonaisuutta huomioon. Hieman kyseenalaisena pidin myös sitä, että haulla "jäätelö" tuli ensimmäiseksi outoa kevytmoskaa ja sen jälkeen ties mitkä superduperchocolateblissit, ja tavallinen normaalirasvainen jäde löytyi vasta toiselta sivulta.

Tulosten jaottelussa taas harmittaa se, että saan tietää ainoastaan energiamäärän ja -jakauman sekä rasvahappokoostumuksen ja kuidun määrän. Myös vitamiini- ja hivenainemäärät olisivat kiinnostavaa infoa. Suolan määrän voivat sen sijaan pitää ihan omana tietonaan, en kaipaa enää yhtään lisää ruoskintaa. Se vähä liikunta, jonka listasin, ei kelvannut myöskään. Millä ilveellä lisään palveluunne "liikkuvuusharjoituksia" kun listalta ei löydy tankotanssia eikä crossfitiä, häh?

Pahinta hommassa on kuitenkin se, että ruokapäiväkirjan pitämisestä tuli niin epäonnistunut olo. Tulkitsen Kilarin sanavalinnat melko negatiivisiksi, olisin halunnut virtuaalista päähäntaputtelua: Ihan hyvin sä vedät, pidä toi, tsemii hei. (Pitäisiköhän palkata jostain joku lökäpöksy kannustamaan minua esmes FB:n tsätissä?)

Ei kai auta kuin tsempata enemmän, mutta kyllä se vaan on syöminen nykymaailman aikaan vaikeaa!

 

P.S. Häiriintyneistä dieeteistä diggaaville vinkattakoon puolisoni salamikuurista. Toin hänelle Tallinnasta neljä isoa pötkyä tulista pepperonisalamia, tai oikeastaan toin kolme hänelle ja yhden ystäville tuliaiksiksi. Ahne kun on, siippa vetäisi kaikki neljä pötkyä alle viikossa ja laihtui yli kilon. Häiritsevää. Ja en muuten suosittele.

***

I've been trying to keep a diary of what I eat in Kiloklubi-internet site. I don't like the results. Too little energy, too little fibre and veggies, too much crap. And I tought I've got this eating thing right!

Share

Kommentit

Aliena (Ei varmistettu)

Anteeksi kun nauran tuohtumuksellesi, mutta ihan parasta! :D :D
Olen itsekin käyttänyt Kiloklubia aina silloin tällöin, ja periaatteessa liputan sen puolesta - silloin kun olen noudattanut sen ohjeita olen voinut hyvin ja painokin on vähän pudonnut, melkein vahingossa. MUTTA ihan samat asiat ärsyttävät. Siellä selitetään jossain, että kokonaisuutta ei lasketa koska ei haluta, että käyttäjät jättävät "varastoon" kaloreita ja sitten mättävät jonain päivänä herkkuja hulluna. Mutta onhan tuo sen tyyli aika hermoille käyvä. Ja ihan samalla tavalla minua kanssa nyppii, miten siellä vaihtoehtona on aina niitä kevyttuotteita ja kunnon ruuasta tulee helposti miinusta. Lisäksi se, mikä lasketaan pahaksi herkuksi on vähän kyseenalaista myös. Okei, ei proteiinipatukka ehkä mikään terveysruokien isä ja äiti ole, mutta kyllä sen pitäisi Mars-patukka tässä suhteessa voittaa.

Ja joo, silloin olen saanut vihreät pallot kun olen syönyt lounaaksi ja iltaruuaksi salaattia, ja joka helkutin välipalaksi rahkaa. Että niillä se kai olisi ihmisen elettävä. :D

:D Ihana!

Mulla on tuon kiloklubin kanssa ollut kanssa sellanen ongelma, et se väittää että syön aina aivan liian vähän. Enkä oikeasti syö. Ja omasta mielestäni myös merkkasin testiaikana ihan kaiken mahdollisen mutta silti... Tosin joskus mulla oli selkeitä vaikeuksia löytää sieltä vastaavia ruokia mitä söin, joten jouduin soveltamaan jne. Ja koska en punnitse ruokiani niin on aika vaikea sanoa, että kuinka paljon sitä muussia nyt sitten tuli syötyä.  Ainoa plussa jonka palvelusta löysin oli se, että se sai minut huomaamaan että söin aivan liian vähän hyviä rasvoja joita oon nyt lisännyt ruokavaliooni. Muuten se sai mut vihaiseksi aika samoista asioista kuin sinutkin. Lopetin sen käytön aika lyhyeen. Jatkan hyväksi kokemallani tavalla = kehoani kuunnellen ja terveellisen ruokavalioon pyrkien enempiä ressaamatta.

tiiti
ite puin

Muahaha, tää(kin) on eräs mun suosikkinillitysaiheista: hyvään oloon tähtäävän syömisen muuttaminen suositusten mukaisten suureiden mittaamiseksi.

Yhtäkkiä syömisestä ei haetakaan sitä hyvää oloa ja jaksamista, vaan yritetään täyttää jotain suurelle joukolle tehtyä kuitua x/grammaa päivässä ja vihanneksia y grammaa/päivässä suositusta henkilötasolla. Eihän noiden suositusten päivittäisellä täyttämisellä edes oikeasti ole mitään helkkarin merkitystä, pitkä aikaväli on se olennaisin. Sitähän tuollainen ei kamalan hyvin mittaa. Ja esim. sitä kuituahan syödään ihan pelkästään siksi, että suoli toimii, jos se toimii, tuskin sillä grammamäärällä on juurikaan merkitystä. Niin, ja se helkkarin proteiinin saantisuositusmääräkin taitaa olla rasvatonta painokiloa kohti, että tuskin sekään nyt on niin justiinsa. Mun mielestä pitäisi tavallaan ennemmin reagoida kehonsa viesteihin kuin mihinkään it-järjestelmän tilastopalluroihin, niistä palluroista voi ehkä vain pohtia, että tarvitseeko jotain muuttaa. Jos sitäkään. Argh :D

Mutta jos pitää kaloreita ja makroravinnejakaumia laskea, suosittelen kalorilaskuri.fi:tä, se ei niin kamalasti nillitä ja holhoa :D

Kristaliina
Puutalobaby

Hihihii, anteeksi muakin naurattaa, mut ihan supermahtava nimitys: Kilari :D Hih jää ehdottomasti mun sanavarastoon!

Kilarifanina (hihihiiii) suosittelen tosi-tosi-tosi kovasti, että testaat vaan vielä ärsytyksestä huolimatta muutaman viikon niin, että ihan hulluna vaan metsästät niitä viheitä palloja ja annat kalorimäärät nousta suosituksiin. Itsellä just se (aikoinaan silloin eka kerralla kokeillessa) tuotti sen isoimman ahaa-elämyksen. Eka pari viikkoa "pihtasin" kaloreita (en ollut tottunut syömään niin paljon) ja ajattelin että näääh, ei noilla palloilla väliä - eikä mitään tapahtunut. Mutta sitten, kun aloin oikeasti tekemään niin kuin se neuvoo, niin se käyrä alkoi ihan maagisesti toimimaan just sillä tavalla kuin se lupaa (oliko se puoli kiloa viikossa tai jotain).

Tuosta palautepuolesta olen ihan samaa mieltä! Eli siitä, että olisi kiva saada jonkinlaista "päähäntaputusta" vaikka viikkotasolla, jos viikko on mennyt hyvin. Itse asiassa laitoin jopa ko. asiasta palautetta/kehitysehdotusta Kiloklubiin jo silloin kolmisen vuotta sitten, kun sitä eka kerran käytin. Sieltä tuli vastaus, että kiitos ajatuksesta ja se on pohdinnan alla kyllä, mutta jotain-jotain-jotain :) Tsihihi ajatuksella, että onhan ne vihreät pallot ne suora palaute siinä, mitä sä nössö siihen vielä haluat :D Mutta mä oisin halunnut.

Mutta sit, kun se lähti toimimaan niin paras palaute oli kyllä se maagisesti laskeva painokäyrä! (pudotin siis silloin painoa normaalipainon sisällä n. 5 kg, ja pudotus jäi pysyväksi raskautumiseen asti)

PS. Suosittelen välipalaksi Ehrmannin maitorahkaa & kasaa hedelmiä (itsellä vakkariyhdistelmä banaani, kiivi, pääynä & purkkirahkaa iltapäivällä, ennen vetäisin sellaisen joka päivä töiden jälkeen), niin johan näkyy sekä protskuissa että kasvispallossa!

Kristaliina
Puutalobaby

Ai niin muuten, Joel käytti Kilaria (tsihihihihi) aktiivitreenailun apuna ihan omalla tavallaan:

  • kalorimäärä 500 kaloria plussalla
  • piti huolta, että protskuja tuli 150-200g
  • katsoi energiapalloa, kasvispalloa ja kuituja (ei herkkuja)

...ja oli sitä mieltä, että superisti toimi just sellaiseen tarkoitukseen noin :)

Mäkin käytän kiloklubia aikalailla suuntaa antavasti koska treenaan tavoitteellisesti ja tuntuu se olevan enemmänkin painoa pudottaville tyypeille :) 

Itsellä kanssa alussa oli hyvin pientä kalorinsaanti mistä kiloklubi ei edes ilmoita että hei toveri syöt liian vähän, vaan ilmoittaa vaan kun pallurat on vihreitä että hyvin menee!

Mutta muuten jees koska tsekkailen lähinnä makroja että oman laskupään mukaan kaikkea tulee tarpeeksi, ja loppuviimeiksi kalorit ettei jää liian vähäisiksi :)

Ärsyttävää myös se etten ole löytänyt sieltä mitään että itse voisi lisätä jonkin puuttuvan tuotteen ravintoarvot esim. Star nutritionin tietenkin!

Nina Enroth

Jos syöt koko ajan liian vähän, mutta et laihdu, voisiko syynä olla metabolinen tuho? Tuo Kiloklubi on mulle ihan uusi tuttavuus, pitänee käydä tyyppaamassa.

FFFifi
Fitness Führer

Hienoa, että jaatte tuskani :D

Aliena, sama kokemus noiden vihreiden pallojen saamisesta. Enkä kyllä ymmärrä tuota proteiinipatukan ja suklaapatukan samanarvoisuutta, siis eihän se proteiinipötky nyt mikään paras valinta ole, mutta silti.

NinaMaria, luulen, että tuo rasvavalitus voi johtua siitä, että pehmeitä rasvoja tulee liian vähän. Se selittäisi, koska kovaa rasvaa ei tule mielestäni niin paljon. Kalorimäärän ja kulutuksen suhde epäilyttää edelleen.

tiiti, sitähän tässä voisi miettiä, että miksi ihmeessä pitää mennä sinne listailemaan ruokiaan ja sitten valittaa, että en hyväksy, syön ihan hyvin näin :D Että jos kerran olen suunnilleen kunnossa ja en tahdo tapojani muuttaa, niin... Ja kertoo aika paljon ihmisestä, jos se pahoittaa mielensä kun nettisysteemi ei kehu tarpeeksi...!

Kristaliina, hienoa, Kilari käyttöön! Mutta ehdottomasti kaipaisin niitä kehuja!! Viikkokehut olisi oikein hyvä ratkaisu, en tajua miksi eivät ole laittaneet :O Ja tosiaan voisihan siitä katsoa vain oman tarpeen mukaan, ja jättää herkuista nillityksen omaan arvoonsa. Syön suklaata tässä mutta enpäs katso sitä palloa häh häh! Oikein kelmi jättäisi tietysti merkkaamatta!

styleornot, mäkin oletin, että se valittaisi liian vähästä energiasta, mutta ei. Epäterveellistä sekin on, joten en kyllä tajua.

Nina, mietin tuota juuri kun pari päivää sitten luin ton jutun. Mäkin palaudun huonosti, olen usein väsynyt ja lihon helposti vaikka liikun paljon enkä hirveästi mässäile. Mutta epäilen että nuo energia- tai kulutusmäärät eivät ole ihan oikein, vaan käytännössä tulisi syötyä tarpeeksi. "Oikean" liikunnan lisäksi olen hyvin epäaktiivinen, joten oletan että myös kulutan vähemmän kuin mitä laskennallisesti oletetaan. Pitää kokeilla syödä enemmän, äkkiähän sen näkee alkaako lihota vai voida paremmin. Vielä kun olisi jotain namia jemmassa...

Muikkunen (Ei varmistettu)

Mun ymmärtääkseni Kilari noudattaa aika pitkälle suomalaisia ravintosuosituksia. Kannattaa lukea tämä ja funtsia, haluaako niitä noudattaa kirjaimellisesti:

http://joonaskonstig.com/2012/12/06/kannattaako-sinun-noudattaa-ravintos...

T. nimim. Kokeilin kilaria, sitten tulin järkiini.

Vierailija (Ei varmistettu)

Eikös se ole aika selvää ettei ihmiskeho ole mikään kone, joka laihtuu määrättömästi jos syöt alle kalorikulutuksen? Ei se ole mitään aukotonta matematiikkaa. Selviäähän nälkäänäkevätkin ihmiset tosi vähillä kaloreilla pitkiä aikoja. Keho sen sijaan menee säästöliekille ja käyttää kaiken vähäistä suuremman kalorimäärän läskiksi varastoimiseen. Ei sillä tavalla laihdu, tietenkään, vaan tarpeeksi syömällä! Joten kannattaa oikeasti panostaa siihen riittävään suureen kalorimäärään :)

FFFifi
Fitness Führer

Muikkunen, en ehkä lähtisi noin radikaalille linjalle kuin ko. postauksessa, mutta toki noiden suositusten kanssa pitää käyttää harkintaa. Jos ei vaikka viljat tai iso hiilarimäärä sovi, niin ei varmaan kannata väkisten syödä 6-8 palaa leipää päivässä (tätä olen aina ihmetellyt, miten kukaan saa syötyä 8 palaa leipää päivässä JA muun ruoan :O).

Vierailija, hhhm totta. Tosin en ole mitenkään riutunut/puutostiloissa/tms. (enkä siis laihduta), joten edelleen epäilen, että tuo kalorimäärä ei tule ihan oikein. Joko homma ei pelitä (en ollut ainoa, joka koki että se ei laske niitä oikein) tai sitten merkkaan annokset liian pieniksi tai unohdan asioita. Voi myös olla, että tarkastelujakson ulkopuolella noita isomman syömisen päiviä tulee sen verran usein, että kokonaisuus on tasapainossa. Tai ehkä söin vähemmän koska jouduin kirjaamaan kaiken ylös :D

Enivei, aion testata vielä syödä joka päivän "täyteen". Saa nähdä mitä käy. Jännittävää.

Nykyään puhutaan paljon tuosta säästöliekistä ym. ja vaara on varmasti monella todellinen mutta oon FFFifin kanssa samoilla linjoilla ja samaa mieltä (siis FFFifin edellinen kommentti).

Kuten jo aiemmassa kommentissani kerroin, Kiloklubin mukaan syön lähes aina aivan liian vähän (tai no testasin reilun viikon ajan, että sinä aikana). Mutta siis söin parhaimmillani jopa alle puolet siitä mitä mun muka olisi pitänyt. Ja mä syön siis aina kun on nälkä eli kyse ei oo mistään nälkiintymisestä. Joku siinä siis mättää. Joko tietojen syöttäjässä tai sitten itse ohjelmassa tai molemmissa. Mäkään en siis laihduta, enkä edes liho kauhean helposti (kerta vuodessa vaa'alla ja näkymä aina sama). Mut mietin, että ehkä siinä ohjelmassa on useampi asia pielessä. Just se, ettei se huomioi muita päivä/kokonaisuuksia. Itsellä ainakin tuli esim. eilen syötä ravintolassa pitkän kaavan mukaan samoin kuin edellisenäkin päivänä. Ja kyllä se mulle aika korkeaksi väitti sen kalorinkulutuksen, jonka muka kulutan. Oon 162cm pitkä ja sain jonkun, että mun pitäisi syödä päivittäin lähes 2700kcal (muistaakseni). Vaikka urheilullinen oonkin niin ei tuo kyllä voi olla totta. :D Mut kyllä se myös väitti monelta päivältä, että syön vaan 1200kcal päivässä - WHAT!? No laskeskelin sitten itse niitä kaloreita ruoistani ja sain heti ainakin jonkun 1800kcal. Eli en mä tiedä, ehkä mä vaan syön niin outoja ruokia, että tuossa ei oo mitään järkeä mulle. Myönnän meinaan, että varmaan 90% ruoista jotka söin ei löytyneet sieltä listoilta... Eli syön liian ihmeellisesti. Piti sitten kokoajan soveltaa. Eli ehkä se soveltaminen oli se ongelma = sovelsin väärin. Mutta kyllä mua ärsytti, että siellä oli listoilla hurjasti jotain eineksiä ja valmiita jukurttipurkkeja ym. mutta muutamia mun mielestä ihan perusjuttuja sieltä ei löytynyt.

Mut kuten sanottu niille joille se toimii niin se on varmasti oiva apu, varsinkin laihdutukseen. Kun ei laihduta niin ehkä sitä ei tosiaan ees tarvitse. Ja sainhan mä tosiaan siitä idean alkaa napostella pähkinöitä ja avokadoja joka välissä. Eli on siinä väkisinkin jotain hyvää :)

FFFifi
Fitness Führer

Mulla on ihan sama ongelma tuossa, että en löydä niitä ruokia, joita syön. Ja ihmettelin myös einesten yms. älytöntä määrää. Oletettavasti vikaan menee juuri tuossa soveltamisessa, on tosi hankalaa keksiä mikä voisi vastata mitäkin. Esimerkiksi kun söin itse tehtyä pitsaa, niin en voinut tietenkään laittaa mitään niistä lukuisista einespitsavaihtoehdoista, vaan lisäilin joka aineksen yksitellen. Kyllä siinä alkaa virhemarginaali kasvamaan :D

Ohikulkija (Ei varmistettu)

Heissan! Löysin blogiisi, kun etsiskelin vertailuja erilaisten ravitsemusjakaumalaskureiden välillä (kaipaisin itse sellaista, josta saisi arvion myös vitamiinien ja hivenaineiden saannista). Hauska ränttäys, mutta täytyy sen verran kommentoida, että itse olen tykästynyt Kiloklubiin juuri siksi, että se opettaa syömään terveellisesti eikä keskity vain kilojen tiputtamiseen proteiinipatukka- tai kaalisoppadieeteillä, ja sopii siis loistavasti myös normaalipainoisille elintavoistaan kiinnostuneille. Toki täytyy muistaa, että jos viisas ihmiselimistö ei saa riittävästi joitain ravintoaineita, niin se pitää tiukasti kiinni niistä joita saa. Tutkimuksissa on esimerkiksi syötetty kahdelle ryhmälle samojen kalorimäärien edestä ruokaa, ja enemmän flavonoideja ravinnostaan saaneet laihtuivat, vaikka toisen ryhmän paino pysyi ennallaan. Jos sinulla siis on vaikeuksia saada noita palleroita vihreiksi, niin uskallan näin tuntemattomana kehottaa sinua miettimään, olisiko ravitsemustottumuksissasi kuitenkin jotain korjaamisen varaa. Laskurihan katsoo ainoastaan päivän kokonaisuutta, joten yhden suklaa- tai proteiinipatukan ei vielä pitäisi vetää palloja punaiselle, jos perusateriat ovat kunnossa.

Kommentoi