Fysiikkahämmennys

Ladataan...
Fitness Führer

Nyt kun tälle en tajua mistään mitään -linjalle kerran lähdettiin, niin jatketaan samaa rataa. Fysiikkaa on tullut tässä viime aikoina mietittyä. Ei niin kuin kroppa-fysiikkaa, vaan sitä toista. Niitä voimia sun muita.

Mielestäni seurasin ihan kohtalaisesti koulun fysiikantunneilla, ja tunsin jopa lievää kiinnostusta aihetta kohtaan. Mutta joko kiinnostus ei riittänyt tai sitten opetus oli turhan vaikeasti käytäntöön sovellettavissa, ainakin oikeasti tärkeiden asioiden osalta. Kuten sellaisten, että miten ne voimat vaikuttavat kun treenaa.

Esimerkiksi tankotanssi ja telinevoimistelu ovat hyvin pitkälle tekniikkalajeja, ja tekniikan hallitseminen on muun muassa sitä, että liike-energiaa hyödynnetään oikealla tavalla. Tässä olisi etua siitä, että tajuaisi liike-energiasta jotain.

Paitsi että minulla on vaikeuksia ymmärtää eri lihasten ja nivelten yhteistyötä ja kineettisten ketjujen toimintaa (vai ovatko nämä kaksi sama asia?), olen siis ulalla tämänkin suhteen. Toki sitä voisi vain mennä ja tehdä, mutta haluaisin ymmärtää syvemmin näitä juttuja. Ja tietysti hankkia selityksiä sille, mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu.

Jotain siellä on taas tapahtuvinaan, kukaan ei tiedä mitä. Eikä miten.

Mietitään nyt vaikka toes-to-bar-liikettä. Siinä roikutaan leuanvetotangossa ja nostetaan jalat koskemaan tankoa. Ei tahdo onnistua. Mietitään sitten perus inverttiä, jossa pidetään kiinni pystysuuntaisesta tangosta ja nostetaan jalat ylös tangolle. Helppoa. Onko ero siinä, että toes-to-barissa yläkroppa ei liiku, mutta invertissä se kippaa alaspäin? Miksi jälkimmäinen tekee liikkeestä helpomman?

Kun tuli invertti puheeksi, niin entäpä seuraava: Tavallinen invertti tehdään lattialta, ja edistyneempi ilmainvertti niin, että seistään tangolla, irroitetaan jalat ja nostetaan ne ylös. Miksi lattialta tehty invertti on vaikea tehdä pelkästään voimalla ilman pomppua tai ponkaisua, mutta ilmainvertissa pystyy vain nostamaan koivet kohti kattoa. Eikö jälkimmäisen pitäisi olla vaikeampi? Onko maan vetovoima suurempi mitä lähempänä maan pintaa seisoo? Mitähäh?

Entä miksi on kevyempää spinnata eli pyöriä tangon ympäri tietyssä asennossa kuin pitää sitä samaa asentoa paikallaan ollen? Ja miksi, oi miksi, homma ei kevene jos tangon laittaa pyörimään oman kropan asemesta? Ensimmäisen olen ajatellut liittyvän keskipakoisvoimaan, mutta eikö sen pitäisi vaikuttaa myös jälkimmäisessä?

Kaipaan vastauksia. Ja kaipaan treeniohjaukseen luonnonlakeihin pohjautuvia faktoja siitä, miten kyseiset voimat valjastetaan käyttöön. Minulle ei toimi kädet alas jalat ylös -ohje, vaan haluan selityksiä, perusteluja ja tiukkaa tiedettä. Siitä huolimatta, että en selvästikään tajua asiasta juuri mitään.

Mietitkö näitä juttuja treenatessasi vai menetkö pelkällä fiiliksellä? Entä osaatko selittää inverttimysteerit? Ja enhän ole ainoa yhtä urpo, enhän?

***

Laws of physics. I kind of know something about those but I really do not understand much. However I want to know how they affect on the moves I'm doing. Or the ones I can't do.

Share

Kommentit

tiiti
ite puin

Invertissähän sulla on lantio tangon edessä ja kampeat osaksi sillä jalkoja ylös, toes-to-barissa siitä ei saa tukea vaan jalat pitää nosta pelkästään keskivartalolla.

Ilmainvert kyllä onkin raskaampi, kun pitää kannatella itsensä ja nostaa samaan aikaan, ehkä lattialta on vaan tottunut ponkaisemaan, niin se hämää, kun pitäisikin nostaa ilman lattian apua :D

FFFifi
Fitness Führer

Joo invertissähän nostetaan lantio, jalat sitten sattuvat vaan tulemaan mukana koska ovat lantiossa kiinni...

Mä en kyllä ymmärrä tota ilmainverttiä, koska musta se on niin paljon helpompi :D Ehkä se painovoima on jo kumoitunut koska olen valmiiksi poissa maan kamaralta??

Suvi K.
Sisunainen

Haha hyvä kirjoitus! Tulee näitä itsekin silloin tällöin mietittyä, vaikken mitään noin monimutkasta lajia harrastakaan. Esim. leuanvedoissa en tajua miten ihmiset silleen hassusti heilumalla muka saa itsensä helpommin ylös. Eikö sen pitäisi just olla vaikeampaa??

FFFifi
Fitness Führer

Heilunnassa on just sitä liike-energiaa kato :D Ehkä...

Olisipa jossain joku selkokielinen info näistä!

Urpo ilmoittautuu...

FFFifi
Fitness Führer

Lohdullista että en ole ainoa :D

Vaikka kyllä vähän hävettää...

Mä en enää jaksa edes hävetä!

lukion fysiikkaa (Ei varmistettu)

selailin blogias ja tää ihan ehdottomasti herätti kiinnostuksen :D ainakin ton pito vs pyöriminen selittäisin sillä, että pidossa jokaisen lihaksen on oltava aktivoituna kun taas pyöriessä voi ehkä vähän nojata ilmaan ja raajoja pitää puristaa tankoon vähemmän, jolloin ainakin kitka on pienempi eli sulle jää enemmän energiaa (?? oliko kaukaa haettua?). Maa vs ilma menisi ainakin potentiaalienergialogiikalla jotenkin plus ilmaan menee enemmän matkaa ottaa vauhtia eli sama voima, pidempi matka = enemmän energiaa :D nää voi tosiaan olla ihan huuhaata

Leija (Ei varmistettu)

Fyysikko vastaa: 1) mitä kauempana painopisteestä ollaan, sitä suurempi työ (eli arkikielessä 'energia') tarvitaan nostamaan kappale, koska vääntömomentti on suurempi (kääntäen: pitkävartisella jakoavaimella saa tiukan ruuvin auki helpommin kuin lyhyellä). Inversiossa jalat kulkevat lähempänä kehon painopistettä (joka lienee lantion seudulla), kuin tilanteessa jossa jalat pitää nostaa suorana ylös tankoon. 2) massa vastustaa suunnan muutosta, jonka takia pyörivä kappale tuntee voimavaikutuksen keskipisteestä ulospäin (tämä tunnetaan keskipakoisvoimana, huomaat sen esim auton kaartaessa). Näin sinun ei siis tarvi painaa itseäsi ulospäin tangosta ja pysyä yhtä jäykkänä kuin staattisessa pidossa vaan pyöriminen hoitaa asian puolestasi. Kun tanko pyörii mukana on oma nopeutesi tangon suhteen nolla --> ei apua.

Kommentoi

Ladataan...