Mitä rasvaprosentti kertoo?

Ladataan...
Fitness Führer

Huomasit ehkä Natan kehonkoostumusmittauspostauksen White Trash Disease -blogissa? Olet saattanut myös törmätä Go POLE or Go Home -blogin Päivin vertailun pihtimittauksesta ja Tanita-kehonkoostumusmittarista. Kenties olet nähnyt aikaisemmin tämän naisten rasvaprosentteja havainnollistavan kuvan:

Kuva täältä*.

Tai tämän:

Kuva täältä*.

Taikka tämän...aihe kiinnostaa, joten kuvia riittää:

Kuva täältä*.

Jos tiedät oman rasvaprosenttisi, olet ehkä tässä vaiheessa vähän ihmeissäsi. Tai jos tutkit näitä tarkemmin, niin huomaat, että eivät nuo luvut ja naiset niillä ihan samoilta näytä. Vihjaa hieman siihen suuntaan, että pelkkä rasvaprosentti ei ehkä ole hirveän luotettava lukema. Silti nykyisin sen seuraamisesta tullut arkipäiväistä, mittaukseen pääsee monessa paikassa ja aika edullisestikin. Mutta kannattaako sitä tuijottaa ja mitä se kertoo?

Pyysin lupaa lainata tätä postausta varten Natan ja Päivin kuvia. Molemmat naiset ovat paljon treenaavia, ja näin ulkopuolisena kuvia katsomalla lihaksikkaassa ja vähärasvaisessa kunnossa. Entä mitä sanoo mittari?

Päivin rasvaprosentti oli pihtimittauksella 23,6 ja Tanitalla 24,1, painoindeksi taas on 20,8. Se kombo näyttää tältä:

Päivin kuva täältä.

Natan rasvaprossa oli InBody-laitteella mitattuna 19,8 ja painoindeksi 23,8, mikä näyttää tältä.

Natan kuva täältä.

Itse en olisi uskonut, että rasvaprosentissa olisi noinkin iso ero. No, eri laitteilla mitatut tulokset eivät ole keskenään vertailukelpoisia, eivätkä myöskään tällaiset erilaisissa tilanteissa otetut kuvat (lisäotoksia löytyy toki molempien blogeista).

Samakaan prosentti ei automaattisesti näytä samalta eri ihmisillä, tuskin edes silloin kun kehon koko koostumus olisi samanlainen. Muiden kehon ainesosien määrä kokonaispainosta vaikuttaa rasvaprosenttiin, mikä on tässäkin osaltaan näiden esimerkkilukujen erojen syynä. Aika selvästi tässä näkee, että treenattu kroppa ei tarkoita jotain tiettyä lukemaa jonkun tietyn vehkeen näytöllä, eikä siksi johonkin numeraaliin kannata fiksoitua.

Vertailun vuoksi vielä minun kuvani. Lihaksen määrä on suunnilleen tällainen:

Ja vähän enemmän kokonaiskuvaa näyttää tältä:

Entä ne luvut? Painoindeksini on noin 22,3 (noin, koska painoni sahaa koko ajan jonkun verran) ja rasvaprosenttini viimeisimmän mittauksen mukaan 25,4.

Siispä: vaikka rasvaprosentin muutosten seuraaminen voi olla kiinnostavaa ja motivoivaa, sen vertaileminen muiden prosentteihin tai netistä löytyviin kuviin ei kerro yhtään mitään. Eikä tiettyä numeroa ei kannata ottaa tavoitteeksi, paitsi ehkä silloin jos se on ennestään tuttu luku, johon pyrkii takaisin. Myöskin sellaiset "totuudet" kuin naisilla näkyy vatsalihakset kun rasvaprosentti on alle 20, ovat täysin yksilöllisiä.

Joten mikäli rasvaprosenttiaan haluaa seurata, pitää vertailu tehdä samalla laitteella ja verrata ainoastaan omiin aikaisempiin tuloksiin. Siltä varalta, että et usko minua, lainaan vielä ravitsemusasiantuntija Patrik Borgia:

Lyhyesti sanottuna nióista rasvaprosentin mittareista ei kannata välittää yhtään. Siis ei yhtään. Toki ne antavat lukunsa desimaaloin tarkkuudella ja jokaisella laitteella on oma asteikko, mutta se on lumetta koska luvuilla ei ole oikeaa kiinnekohtaa ylipainoon joka saadaan vain isoista tutkimuksista.

Ja eri mittarit antavat aivan erilaisia lukuja ja eri rakenteiset ihmiset saavat eri lukuja. Vaihteluväli reilunkokoisella ihmisellä eri mittareilla mitattaessa on esim. meidän tutkimuksissamme ollut usein 20-40 %. Eli jokin mittari antaa jollekin tulokseksi 20 % ja minuutn päästä toinen mittari voi antaa luvun 30 %. Se kertoo varmaan riittävästi miksei niistä kannata niin välittää. - - Ei ole ihan harvinainen tapaus että BMI 20 nainen alkaa laihduttamaan koska rasva% mittari anta tulokseksi 32 % - joka ei siis oikeasti merkitse mitään. Tai joku on mitattu omalla salilla ja saanut arvon 25 % ja puoli vuotta myöhemmin saa jossain messuilla toisella mittarilla arvon 36 % - vaikka oikeasti kehossa ei ole tarvinnut tapahtua mitään muutosta.
(Lainaus täältä.)

Samaisessa tekstissä Borg kertoo myös, että samat muutokset, joista kehonkoostumusmittauksella haetaan tietoa, ovat selvitettävissä ilmaiseksi ja helposti kotona: ympärysmittoja seuraamalla. Mutta toki tekniset vempeleet ovat jänniä ja on kiinnostavaa nähdä tarkkaa dataa sisuksistaan, vaikka se ei niin ihan paikkaansa pitäisikään. Olen itsekin käynyt noissa mittauksissa useasti, ja menen näistä tiedoista huolimatta varmaan uudestaankin. Jostain syystä se numero on silti kovin kiinnostava!

Sama hommahan on painon kanssa. Tulee sitä vahdattua vaikka turha vaa'an lukemaa on tuijottaa. Katsopa vaikka tätä kuvaa:

150 paunaa on noin 67,5 kiloa. Kuva täältä*.

Ihan varteenotettava on sekin vaihtoehto, että lopettaa kaikenlaisen mittailun ja syynäilyn, paitsi sen onko olo okei.

 

*Asteriskilla merkityt kuvat viekkaudella ja vääryydellä varastettu internetin syöveireistä, eikä alkuperäistä tekijää ole tavoitettu. Merkitsemättömät kuvat julkaistu luvalla.

***

Fat percentage: what's good, what's bad and what's ugly? Seems that the percentage doesn't tell much anything. You've probably already learnt that weight doesn't tell much either. If you want to record the changes you're makin you'll need but a measure tape. Or maybe you could just stop measuring yourself in any other matter than how you feel?

Share

Kommentit

Nata - White Trash Disease

mä en tajuu miten mulla voi muka olla pienempi rasvaprosentti ku päivillä!!! päivä on qma!

FFFifi
Fitness Führer

Joo mä olisin veikannu, et toi Päivin on selvästi alle 20...tästä näkee tosi hyvin miten näitä voi keskenään verrata :D

Mun rasva% oli keväällä inbodyn mukaan 15,6 (!!) ja ei tod. näkyny vatsalihakset vaikka paljon treenasinkin.

FFFifi
Fitness Führer

Kuulostaa tosi vähäiseltä! Noi riippuu niin ihmisestä ja siitä kokonaiskoostumuksesta. Siksi musta on ihan älytöntä kun joka paikassa selitetään, että jos on sejase, niin näyttää siltä ja siltä.

tiiti
ite puin

Nuo rasvaprosenttiasiat on jänniä. Mä en tiedä, tajuaako esim. ihmiset, että noissa kuvalistoissa joku on googlettanut erilaisia kroppakuvia ja silmämääräisesti arvioinut niille rasvaprosentin ja lätkäissyt tämän faktana nettiin? Eli ne ovat ihan täysi arvaus.

En tiedä sitäkään, tajuavatko ihmiset, että mittarit ovat bioimpedanssimittareita, eivätkä siis mittaa rasvan määrää kehossa, vaan kehon vastusta sähköimpulssille. Tästä sitten itsekehittämällään laskukaavalla laskevat, mitä kehossa voisi olla. Eri merkkiset ja malliset laitteet tietysti käyttävät eri kaavaa, koska se on niiden bisnes. Esim. Tanita antaa yleensä järjestäin useamman prosenttiyksikön isomman rasvaprosentin kuin Inbody, vaikka olosuhteet olisivatkin vakioitu ja mittausohjeita noudatettu.

Toinen juttu kokonaan on tietysti rasvaprosentin oleellisuus. Tietäen, että se ei kerro eksakteja määriä, mitä sillä tiedolla oikeastaan tekee? Ulkonäköseikat näkee peilistä, painon näkee vaa'asta.

FFFifi
Fitness Führer

En tiedä tajuaako, toivottavasti. Toi bioimpedanssi-juttu on taas sen verran "hankala", että ei varmana tajua. Uskon, että aika paljon ne arvot otetaan totuutena, joka sitten voi esimerkiksi ihan turhaan masentaa tms.

Aika turhaahan sen mittailu on, mutta on varmasti kiinnostavaa ja koukuttavaakin seurata sitä, jos numeroa saa pienenemään laihduttaessa. Vaaka kuitenkin kertoo vaan sen, että paino laskee (tai ei laske), joten jos mittari sanoo, että rasva on vähentynyt niin se on paljon hienompi juttu sitten :D

^Pointti.

En ole käynyt edes vaa'alla kohta vuoteen, mutta silloin kun treenasin aktiivisemmin, oli kiva käydä kehoanalyysissä säännöllisesti, kun se kerran ilmaistakin silloisella salilla oli.

FFFifi
Fitness Führer

Kyllä mäkin ramppaisin jos se olisi ilmaista :D Siitä huolimatta, että suhtaudun hyvinkin varauksella.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Mulla on tuo mittaus taas edessä ensi viikolla. Mitta otetaan aina pihdeillä, kolmesta pisteestä ja sen tekee sama henkilö. Mutta silti voi tulla heittoja, esim jos suuntaa pihtien väliin suoraan jalkapuntilta, aamulla tai illalla. Näin dieetatessa tuo tieto on kuitenkin aika oleellinen, kun peilikuvalle tahtoo sokeutua eikä painossakaan välttämättä suuria tapahdu... Mutta argh, hermostuttaa jo nyt. Toivoisin olevani 18 % puolella, mutta pelkään olevani päälle 19 %.

mikaelaaaah (Ei varmistettu)

Kannattaakin pelätä, 19% hyi, melkein kuin 20%! t. kiukkuinen 27% Nooh, tsoukki, et varmaan tarkoittanut niin tosissasi ;)

FFFifi
Fitness Führer

Joo se on kyllä totta, että ei itsessään oikein huomaa mitään muutoksia. Ja ainakin mulla vaihtelee paino tosi paljon, että vaa'an kanssa olisi ihan turha seurata.

Päivi S. (Ei varmistettu) http://www.gopoleorgohome.com

Nata :D <3

Hyvä kirjoitus, Ms. Führer! Oon pitkälti samaa mieltä Patrik Borgin kanssa. Kuten omassa rasvaprosenttipostauksessani kirjoitin, ei mittausta kannata mielestäni käyttää mihinkään muuhun kuin oman kehityksen seuraamiseen, ja silloin pitää olla aina sama mittaustapa ja mittaaja! Tanita-mittaus kertoi onneksi, ettei mulla ole vaarallista keskivartalorasvaa sisäelinten ympärillä (mitä nyt en epäillytkään...) Vaa'an hukkasin edellisen muuton yhteydessä 2010, enkä ole uutta ostanut. Peili ratkaisee.

FFFifi
Fitness Führer

Niinpä! Mulla ei myöskään ollut, ja sehän se pääasia on.

Mulla on kyllä vaaka, mutta se on sellainen, että kun sen paikkaa vaihtaa lattialla, se antaa eri tuloksen! Viime aikoina olen saanut lukemaksi kaikkea väliltä 53-67 kiloa :D

CougarWoman
CougarWoman

Jos nyt kävisin mittauttamassa rasvaprosenttini niin heittäytyisin varmaan samoin tein ensimmäisen pikajunan alle. En aio mittauttaakaan, en vaikka miten laihtuisin. Tulos on varmaan kuitenkin lannistava, enkä halua negatiivista "kannustusta" (paradoksi).

Myöskään BMI:stä en aio perustaa. Jotta olisin edes normaalin BMI:n ylärajoissa, minun tulisi painaa n. 70kg. Viime kerralla kun olin tuon painoinen, oli alaosa kokoa 36 ja yläosa edelleen kokoa 42/44. Huomioitavaa on, että rinnanympäryksestä oli 30 kg:n painonpudotuksen tuloksena lähtenyt huimat (?!) 5 cm, ja uusi rinnanympärykseni oli edelleen tuhdit 85cm. Vähänkö olin pettynyt. 

FFFifi
Fitness Führer

Joo näitä ei kannata tosiaan kovin vakavasti ottaa :)

Tarkoitat varmaan rinnan alta? Mullakin on rinnanympärys yli 85, eikä se tosiaan ole "tuhti" mistään kulmasta tai hyvällä tahdollakaan ;D Mutta joo, rakenteelliset seikat vaikuttaa tosi paljon. Jos on kovin siro, niin on tietysti ihan eri kokoinen jossain painossa kuin raskastekoisempi. Mulla on toisin päin kuin sulla, yläkroppa on pienempi ja jos laihdun niin laihdun sieltä.

CougarWoman
CougarWoman

Öööhh juuri niin - rinnan alta. :D 

Eilisen lupaukset

Täytyy muistaa, että vaikka rasvamäärä ei muuttuisi mihinkään mutta lihasta tulisi tuplat lisää, niin rasvaprosentti kaiken järjen mukaan tipahtaisi, koska aiempaa suurempi osa painosta olisi sitä lihasta ja kokonaispaino nousisi. 10 kg rasvaa 70 kg ihmisessä on 14,3 % ja 10 kg rasvaa 85 kg painoisessa ihmisessä on 11,8 %.

Jos elimistössä on paljon arpikudosta, silläkin on vaikutusta sähkönjohtavuuteen (negatiivisesti). Olisi mielenkiintoista tehdä noita mittauksia perustilassa, ja pienen hien jälkeen (mikä meikäläisellä tarkoittaa kahta litraa, koska hikirauhaseni ovat hippasen liian innokkaita toimimaan). Luulisi, että semmonen kevyt kokovartalohiki aiheuttaisi hyvän sähkönjohtavuuden koko kehoon. 

Ja itse suunnittelen jonkinlaista kuntotesti-kehonkoostumusmittausta, jota sitten vertaisin tulevaisuuden tuloksiin. 

FFFifi
Fitness Führer

Jep, juuri tuota yritin sanoa tuossa kun hölisin jotain siitä, että kehon kokonaiskoostumus vaikuttaa siihen, mikä rasvaprosentti on. Mutta taidot eivät riittäneet selittämään asiaa, enkä viitsinyt lähteä sitä netistä kaivamaankaan kun olisin kuitenkin laittanut jotain sekoa. Tällaisiin asioihin mulla ei ymmärrys riitä :D

Jos ei olisi rahasta kiinni, niin itse menisin sellaiseen, missä mitataan hengityskaasuista ja verestä kaikki kynnykset yms. En kyllä tiedä paljonko se maksaa, mutta uskon että liikaa :D Perus-polkupyöräergometri ja lihaskuntotesti on tietysti hyviä nekin, mutta tuollainen kunnon hifistely kiinnostaisi kovasti.

Eilisen lupaukset

Juu, vähän niin arvelinkin että tää oli se pointti.

Itse olen katsellut sellaista 170-180 euron testiä, johon tulee ne hengityskaasumittaukset. Eniten nolottaa oma huono kunto ja sitten maksaa jollekin siitä, että jaksaa 5 minuuttia juosta matolla tai pyöräillä. Mieluummin juoksen kuin pyöräilen, koska se nouseva vastus polttaa reisilihaksissa nopeammin kuin kunto muuten loppuisi. Tai ainakin luulen niin. 

Tuohon testiin menemistä olen ehkä reilun vuoden verran haikaillut. Toisaalta siellä on turha käydä, jos ei hae tuloksiin parannusta jatkossa, joten myös treenimotivaation pitää olla kunnossa ennen kuin varaan testin. 

Kristaliina
Puutalobaby

Mä kävin kerran huvikseni jossain messuilla sellaisessa "purista käsilläsi tästä" -mittauksessa, muistaakseni jonkun kuntoilukeskuksen (Finnbody?) promopiste. Kone näytti mulle melkein 40 % rasvaprosenttia. Painoin silloin 45 kg... Totesin vaan siitä, että ehkä tuo rasvaprosentin mittaus ei ainakaan mun vartalotyypistä paljon kerro. Onneksi messuesittelijäkin oli sen verran tilanteen tasalla, että ei alkanut mulle mitään laihdutusohjelmia esittelemään - taisi sanoa spontaanisti, että "oho" :)

Mulla oli kyllä silloin maha ihan täpötäynnä limua (hih itse asiassa olin just matkalla veskijonoihin), ehkä silläkin oli jotain vaikutusta, en tiedä...

FFFifi
Fitness Führer

40%!!! :D Kuulostaa tosi luotettavalta mittarilta...

Mutta tässä saattaa tulla myös jotain vääristymää siitä, että olet niin pieni. Tuossa ylemmässä kommentissa joku (unohdin jo nimimerkin -_-) selitti sen logiikan. Että x kilomäärä rasvaa sussa antaa isomman prossan kuin se sama kilomäärä rasvaa mussa antaisi. Mutta eiköhän tuo 40 vähän yläkanttiin mennyt :P

Samahan on painoindeksin kanssa, siinäkin lyhyet ja pitkät ihmiset saavat suhteessa eri tuloksia.

JnH (Ei varmistettu)

Hyvä kirjoitus taas! Harmittaa kuinka ihmiset pitävät noita mittaustuloksia absoluuttisina totuuksina, ja tyyliin rakentavat itsetuntonsa, ruokavalionsa ja treeninsä jonkun humpuukilaitteen antaman rasvaprosenttituomion varaan. Nuo mittaukset toimivat korkeintaan oman kehon _suhteellisen_ muutoksen seurannassa, ja siinäkin niihin kannattaa suhtautua varauksella.

Kärttyri sanoi: "Täytyy muistaa, että vaikka rasvamäärä ei muuttuisi mihinkään mutta lihasta tulisi tuplat lisää, niin rasvaprosentti kaiken järjen mukaan tipahtaisi"
- Tämä on niin totta! Se sama mahdollisesti haitallinen rasvamäärä on siellä edelleen rasittamassa elimistöä, vaikka lihasta olisi tullut lisää. Toki harvemmin ainakaan naiset hankkivat suurta määrää lihasta menettämättä rasvaa samalla (terveellisempien ruokailutapojen ja treenin myötä).

ps. Patrik Borg on kuningas :) Hänellä on harvinaisen päteviä ja kiihkottomia neuvoja laihdutukseen, liikuntaan, painon- ja elämänhallintaan, ja mahtava tyyli pohtia ja perustella asioita.

jumphump (Ei varmistettu)

Biosignaturessa ei huomioida hanurin läskejä ollenkaan, että se helposti antaa alakanttisen tuloksen "läskiperseelle".

Musta noita rasvaprosenttia ja ylipäätään rasvan määrää tai lihaksen määrää kiloina kropassa on ihan hyvä seurata. Mulla ja varmasti monella muullakin on vähän vinksahtanut kehonkuva, koen itseni pienemmäksi kuin oikeasti olenkaan ja pystyn helposti uskottelemaan itselleni olevani ihan tarpeeksi hyvässä kunnossa, vaikka en sitä ole. Ja nimenomaan terveydentilan kannalta en ole. Koska sukurasitteena on paljon diabetestä, mulle on oikeasti tosi tärkeää realistisesti tajuta, että olen itsekin matkalla sillä tiellä nykyisellä rasvan määrällä ja pahimmillaan yli 40 olleella rasvaprosentilla (nyt 35). Silti mä mahdun useilta merkeiltä S koon vaatteisiin, joten voitte varmaankin kuvitella miten helposti voin uskotella itselleni olevani ihan OK kunnossa...

Mintun oma sivu

Meille työpaikka tarjosi joskus Inbody-mittauksen. Mä sitten kysäisin siltä mittaajalta, että onko se ikinä testannut sitä, kuinka paljon puristusvoima vaikuttaa tulokseen. Eipä ollut, joten testattiin. Kun puristin kahvoja rystyset valkoisina, sain itselleni pari prosenttiyksikköä enemmän lihasta.

Eli muistakaa puristaa kovaa, kun menette mittaukseen. :D

FFFifi
Fitness Führer

Hahaa, loistovinkki! Ja mitä tuossa ylempänä tuli, piti olla hikinen tai jotain..? Ensi kerralla kellotan jotain 10% rasvat :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Kävin tänään juuri kehonkoostumusmittauksessa (vanhahkolla vaaka-Tanitalla) ja sain rasvaprosentiksi 19,3 (mitat muuten on 162/53, 80-60-85) ja noista netistä otetuista "tältä rasvaprosentti näyttää" -kuvista meikäläinen ei kyllä todella tunnista itseään.Toisen kuvan 20% on edes vähän sinne päin; kuitenkin mulla on tissit ja pömppömaha; olen malliltani sellainen (yliliikkuva selkäranka ja sitämyöten huono ryhti tekevät tietty omat tepposensa vartalomallille). Vyötärö on kapea, mutta massua on silti, vaikka painoa ja rasvaa on vähänlaisesti.

Lisäksi tuntuu naurettavalta, että laite antoi metaboliseksi iäkseni 12 vuotta (olen 26v); en harrasta mitään urheilua, mutta hyötyliikuntaa jatkuvasti (kävelen matkaa päivässä 6-12km + "normaalit" työn/koulun kävelyt päälle). Tupakoin ja syön miten sattuu. Terveys ei siis ole lainkaan sama kuin mittaustulos.

-sairaanhoitajaopiskelija

Kommentoi

Ladataan...