Voimatreeniä vain laihoille - julkkisten kuntovalmentajan ohjeet kropan muokkaukseen

Fitness Führer

Jaahas vuosi vaihtui, ja nyt sitä pitäisi tehdä elämänmuutos. Treenaamaan pitää ainakin ryhtyä, että on sitten bikinikunnossa kesällä. Mutta se treenaaminen on kauhean vaikeaa. Mistä sitä tavallinen ihminen tietää, mitä oikein tekisi? Onneksi on julkkisten kuntovalmentajat, jotka ystävällisesti laatumedian välityksellä kertovat!

Törkeästi lainaan suurimman osan suoraan The Voicen nettisivuilta: Personal Trainerin mukaan oma vartalotyyppi vaikuttaa suuresti siihen, miten kannattaa kuntoilla. Tässä vaiheessa nyökytän. Kyllä, esimerkiksi minulla on pääasiassa hitaita lihassoluja, joten kestävyysjuoksu on lajivalintana pikamatkoja parempi. Mutta juttu jatkuu:

Julkisuudenhenkilöiden personal trainerina toimivan Matt Robertsin mukaan oman vartalotyypin tunteminen on erittäin tärkeää tulosten saamisen kannalta. Tässä vaiheessa alan hieman epäillä, että jutussa tarkoitettava "tulos" on sellainen, miten minä sen ymmärrän.

1. Tiimalasi

Tiimalasivartalon omaavat naiset ovat tunnettuja muodoistaan. Jos olet vartaloltasi tiimalasi, kannattaa sinun keskittyä erityisesti vatsaan ja suunnata pitkälle juoksulenkille tai pyörälenkille, jotta saat itsesi näyttämään kevyemmältä. Loistavaa! Olenkin aina halunnut NÄYTTÄÄ kevyeltä! Ole kuitenkin ylpeä muodoistasi, äläkä yritä päästä niistä eroon. Sen sijaan treenaa niistä kiinteämpiä. Hyviä uutisia painovoiman kanssa kamppaileville: ilmeisesti rinnoista on mahdollista treenata kiinteämmät.

2. Suora

Suoran vartalotyypin omaavalla naisella on kapea rintakehä sekä takapuoli. Sellainen nainen, jolla on suora vartalotyyppi, mutta leveä rintakehä ja takapuoli, jää nyt omien neuvojensa varaan. Tämän mallisen naisen kannattaa keskittyä lihasvoiman lisäämiseen painonpudottamisen sijaan. Toisilla sitä käy tuuri. Kurvikkaat kun eivät saa treenata voimaa.

3. Päärynä

Päärynämallisella naisella pääpaino on jaloissa ja takapuolessa. Päärynämallisen naisen kannattaakin keskittyä treenaamaan jalkojen sijaan käsien lihaksia. Yksipuolinen harjoittelu on aina hyvästä. Yksi hyvä vaihtoehto on myös kokeilla intervalliharjoituksia, kuten mäkijuoksua. Mäkijuoksu kannattaa aina. Miksi sitä pitäisi tehdä, onkin sitten eri asia. Alavartaloon keskittyvä painoharjoittelu sen sijaan saattaa helposti lisätä massaa niille alueille, joista yrität sitä vähentää. Tämä treenari ei ilmeisesti ole vain PT, hän on myös meedio, joka tietää mistä kukakin haluaa vähentää ja mitä.

4. Omena

Omenavartaloisella naisella on yleensä pieni takapuoli. Hyvänen aika! Sen sijaan käsissä on enemmän rasvaa. Johan nyt on! Omenavartaloisen kannattaa suosia pitkäkestoisia ja rasvaa polttavia treenejä. Tai sitten voi laskea sen rasvan käsistään? Myös jalkojen vahvistamiseen kannattaa panostaa. Yläkropan painoharjoittelua sen sijaan kannattaa välttää. Ne yksipuoliset treenit, kuten jo todettiin, ovat ihan huippuja!

Tässä, niin kuin aivan älyttömän monessa muussakin treenijutussa, unohtuu se, että ihmisillä on paljon muitakin syitä treenata kuin kropan muokkaaminen. Ilokseen liikkuvan ihmisen korvaan nämä ohjeet vaikuttavat naurettavilta, eikä ole ihme jos näitä noudattamalla into lopahtaa äkkiä. Lisäksi, mikäli muokkaus on se tavoite, lienee itsestäänselvää, että siinä pyritään korostamaan hyviä puolia ja parantamaan "huonompia". Noh, ymmärrän toki, että tällaisia juttuja kirjoitetaan jotta saataisiin nettisivuille kävijöitä, eikä kirjoittajaa (eikä ehkä lukijoitakaan) kiinnosta, mitä siinä oikeasti sanotaan. Oli vaan niin pöljää, että en voinut olla vähän törkkimättä.

Ai mutta se alkuperäinen Daily Mailin juttu?

Toisin kuin oletin, se on huomattavasti parempi. Otsikkokin on erilainen, kerrotaan suoraan että tämä on laihdutusjuttu, eikä aleta horisemaan "kuntoilusta". Paitsi että ohjeet ovat täsmällisempiä, jutussa on muutama oikein hyvä pointti. PT Matt Roberts sanoo, että tavoitteiden tulee olla realistisia ja oman vartalotyypin mukaisia. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta on oikeastaan paras mahdollinen kehonmuokkaukseen liittyvä ohje, minkä voi saada. Jos on kurvikkaampi ja tavoittelee langanohutta olemusta, siitä harvemmin seuraa muuta kuin epäonnistumista ja itseensä pettymistä.

Toiseksi hän neuvoo luopumaan sokerista, maitotuotteista ja alkoholista tammikuun ajaksi. Itse en osaa pitää maitotuotteita minään peikkona, mutta alkoholin jättämisestä vähäksi aikaa ei ole kenellekään mitään muuta kuin hyötyä. Roberts perustelee alkoholin jättämistä sillä, että se on depressantti (pitää paikkansa), ja jos käyttää alkoholia, johtaa se siihen, että kaipaa jotakin piristävää. Useinhan se on esimerkiksi sokeria. Ja niin kivaa kuin sokerin syöminen onkin, ei varmasti tee pahaa vähentää sitäkin joksikin aikaa. Todennäköisesti jo pelkällä alkoholin ja sokerin poisjättämisellä saa aikaan sekä tuloksia, niin fyysisiä, henkisiä kuin ulkonäöllisiäkin. Ja on muuten käytännön tasolla huomattavasti helpompaa kuin alkaa syödä pussijauheita tai noudattaa erikoisia ruokavalioita puolikkaine greippeineen.

Sitä vaan tässä mietin, että eivätkö kaikki nuo naiset ole aika X:n muotoisia? Esmes tuo omena ei ole pallomaista pyöreyttä nähnytkään? Kuva jutusta.

Treeni-intoa sekä niille, jotka harrastustaan vasta aloittelevat, että niille, joille se on jo vanhoiltakin vuosilta tuttua - sekä tervettä kriittisyyttä kaikille!

***

I'm wondering how odd can articles about weight loss be. Actually this by Daily Mail was quite ok, but the same article in Finnish was totally pointless.

Share

Kommentit

Nata - White Trash Disease

missä on "kolmio ylösalaisin" -vartalomalli?? 

FFFifi
Fitness Führer

Sellaisille ei ole mitään tehtävissä?

Nata - White Trash Disease

vois poistaa pari kylkiluuta ja asentaa takapuoleen ja tisseihin implantit..

FFFifi
Fitness Führer

Ehkä sillä alkuun pääsee :D

No sillä lailla!

Eikä siinä, kyllähän ihminen saa laihduttaa jos siltä tuntuu, mutten soisi, että "kuntoilu" latistetaan joksikin laihduttamisen eufemismiksi. Se on hemmetin ärsyttävää ainakin allekirjoittaneesta, laihduttamiseen väsyneestä.

Totta sekin, että realiteetit on pidettävä mielessä. Mä esimerkiksi en ikinä saa mallimittaisia sääriä vaikka miten treenaisin tai laihduttaisin. Apua on korkeintaan kirurgiasta, enkä mä nyt sellaiseen lähde.

FFFifi
Fitness Führer

Joo se tossa eniten ärsyttikin. Jotenkin sitä ajattelee, että ei kai nyt enää kukaan sillä tavalla mieti, että kaikki liikkuminen johtuu laihduttamispyrkimyksistä?

Juu enpä saa minäkään. Ja jotenkin musta tuntuu myös, että kirurgiakin olisi aika voimaton tämän haasteen edessä ;) Mutta kyllä mulla kesti oikeasti aika kauan, ennen kuin tajusin, että ei se, että en näytä samalta kuin mallit lehdissä, johdu siitä että painan vähän enemmän vaan ihan muista asioista. Sama kun aika pitkään luulin, että erilaisilla sampoita käyttämällä mun hiukset näyttäisivät jotenkin upeammilta. Sitten kun se ei tapahtunut, en vieläkään tajunnut, että eihän se nyt siitä sampoosta johtunut vaan mun hiukset nyt vaan on erilaiset kuin sampoomainosten tytöillä (puhumattakaan nyt fotaroinneista). Enkä oikeastaan usko, että olen kovin paljon helpommin höynäytettävä kuin muut naiset, joten on se varmaan ihan tarpeeseen tuleva neuvo :D

Vau mikä vauva!

Wou! Mä omenavartaloisena oon kuvitellut näyttäväni pulleelta, mutta tsiisus mähän oonki kuuma mimmi :D niinku Catherine Zeta Jones, oikein omenoiden omena.

En voi sille mitään, mut pikkusen tulee tästä jutusta mieleen viime kesänä bongaamani bikiniopas... niinhän se on, että sekä vaatteilla että liikunnalla on vaan yks tarkotus: saada nainen näyttään laihalta ja isotissiseltä.

FFFifi
Fitness Führer

Näin se nyt kuule on!

Joo, näinhän se menee... Että ei riitä, että kukaan ei muka treenaa muista kuin ulkonäkösyistä, vaan niiden ulkonäköpyrkimystenkin täytyy olla tietynlaisia.

MuuMuu (Ei varmistettu)

"Alavartaloon keskittyvä painoharjoittelu sen sijaan saattaa helposti lisätä massaa niille alueille, joista yrität sitä vähentää."

Jos sitä massaa nyt kuitenkin on, niin luulisi silti että on parempi, että se on enemmän lihasta kuin rasvaa? O__o

sanumaria

No sitte pitäs samassa suhteessa poistaa rasvaa. Jos vaan treenaa lihaksen alle niin on vielä enemmän junk in the trunk :)

Eikö se nyt oo ihan sama mistä syystä kukin itselleen jotain puuhaa? Onko se salilla käynti vähempiarvoista jos sen tekee siksi että haluu pienemmät jenkkakahvat?

FFFifi
Fitness Führer

Tässä jutussahan annetaan nimenomaan ymmärtää, että salilla ei sovi tehdä mitä haluaa, vaan sinne (tai lenkkipolulle tai uimaan) mennään, koska kroppaa pitää muokata. Että onko se liikunta vähempiarvoista, jos sen tekee siksi, että haluaa vaan/ ei ole muutakaan tekemistä/ haluaa lisää voimaa/ haluaa lisää nopeutta/ haluaa elää terveellisemmin?

FFFifi
Fitness Führer

No ei se nyt oo, koska ei saa haluta alavartaloon minkäänlaista massaa :P Se on väärin. Paitsi nyt pepun kohdalle, mutta sekin pitää olla tietyn muotoista ja tietyllä koostumuksella.

Suvi K.
Sisunainen

Kummallista, minä päärynä olen kuitenkin kyykkäämisen aloitettuani saanut siirtyä kahta pienempään tuumakokoon farkuissa. :o Ehkä teen liikkeen jotekin vahingossa käsillä ja vain kuvittelen liikuttavani jalkoja?

Eniten ärsyttää se että taas ollaan tunkemassa kaikkia naisia samaan muottiin (ja huom miehistä ei edes puhuttu lainkaan). Itsekin uskon monipuolisen treenin kannattavuuteen terveyden kannalta, oli vartalotyyppi tai muu lähtökohta mikä tahansa.

 

FFFifi
Fitness Führer

Kyl sä sit teet sen väärin. Luulen, että sulla on joko liian pienet tai isot painot, koska ne on ne virheet mitä yleensä salilla tehdään, kumpienkin käyttämisestä seuraa hirveyksiä :D

Juuri niin. Toi Daily Mailin juttu oli ihan ok, koska se esiteltiin laihdutusjuttuna. Mutta jos puhutaan siitä, miten kannattaa kuntoilla, niin ei tuommoinen oikein toimi.

sanumaria

Ei kai toi artikkeli nyt ollu suunnattu kaikille maailman naisihmisille ainooksi totuuden sanaksi nyt kuitenkaan? Eihän niitä musclefitnessbody-lehtien juttujakaan oo tarkotettu tyypille joka käy vesijuoksees ja kävelyllä koiran kanssa eikä oo muusta kiinnostunutkaan?

Ihan kun se olis nyt jotenkin huonompi asia käydä liikkumassa jos syy ja motivaatio lähtee siitä että haluaa näyttää paremmalta. 

FFFifi
Fitness Führer

Mähän en ole koskaan sanonut, että liikkuminen (pelkän) ulkonäön takia olisi jotenkin huono asia. Kts. esim. http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/ulkonako-teemaviikko-pinnallista-turhuutta-eli-treenaaminen-ulkoisten-syiden

Tuota alkuperäistä juttuahan mä oikeastaan kehuin. Suomennettu versio oli aika urpo, ja sitä kritisoin yksipuolisesta ajattelusta, harhaanjohtavasta otsikoinnista ja inkusta, ja oudoista neuvoista (jotka olivat fiksumpia ennen kokonaisuudesta irroittamista), en siksi että ulkonäön takia treenaaminen olisi väärin.

Totesin myös, että ei sitä nyt eikä ihan täysillä oltu kirjoitettukaan, mutta ei se nyt varmaan estä asiasta keskustelua. Nämä tällaiset jutut muokkaa yleistä ajattelua, joten musta on ihan hyvä välillä miettiä, että mitä niissä oikeastaan sanotaan.

Ja jos mä voin kritisoida ja analysoida ainoastaan juttuja, jotka on tarkoitettu kaikille maailman naisihmisille ainoaksi totuuden sanaksi, aika vähiin jää nämä tällaiset kirjoitukset. Omiaanhan tässä joutuu ruotimaan ;)

sanumaria

Mun kommentti oli tarkoitettu osaksi keskustelua, ei kritiikiksi koko sun postausta vastaan.

FFFifi
Fitness Führer

Aha, en tajunnu :)

Piia-Marika (Ei varmistettu)

Ah herreguud! Mähän oon kuvan perusteella ihan kuin toi omena. Ai sviidu sentään, meidän lähikaupan omenat on kyllä vähän eri sorttisia malliltaan.. Ja jaa-a, näyttää kuvankin omena aikas ohkoselta omenaksi, siis siitä keskiosasta. Keskeltä ympäriinsä syöty omena?

No mut joo, olipas se hauska lukea kuinka eri tyyppien olisi hyvä liikkua, ei siitä ottanut oikein tolkkua. Ei ihme jos vasta-alkava lukee tällaista lehdestä, että ei ehkä urheilu kuulosta helpolta.

Ei lenkkarit jalkaan ja lets menoks sano Bonnie Tyler. :)

FFFifi
Fitness Führer

"Olen vartalotyypiltäni keskeltä syöty omena." :D Syöjästä varmaan vähän riippuu, että miten paljon on mutkaa matkassa?

Onneksi ei sentään ole sellaista kuin banaani. Ryhtiä pitäisi ainakin treenata silloin. Tai kiivi, voi hyvänen aika, siinä ei pelkkä treeni enää riitäkään!

Sanopa muuta :D

mä en ikinä tiedä mikä mä noista ees oon... joku vois antaa selkeät mitat että kuinka iso minkäkin kohan kuuluu olla jotta menee siihen kategoriaan. mulle peili ei kerro. Mä oon sellanen aika tavallinen. :) Tässähän on vaarana et treenaan väärin! Ehkä jopa suurennan jotain joka on jo valmiiksi suuri (enkä vaan tie sitä). argh!

FFFifi
Fitness Führer

En mäkään oikein tiedä :D Ajattelin, että olen tiimalasi, mutta ilmeisesti siihen ei riitä että on suunnilleen saman levyiset hartiat ja lantio ja selvästi kapeampi vyötärö, vaan pitää olla myös muhkea rintamus. Tai ehkä se rintamus riittää, hartiat tulevat kysymykseen vasta jos mietitään, että onko X vai ei? Ehkä? Kai sitten olen päärynä. Mutta toisaalta, en varmasti ole A, joten voinko myöskään olla päärynä? Entä miten kapea sen vyötärön pitää olla verrattuna muuhun kroppaan? Mitä jos eroa ei ole tarpeeksi, ja olenkin putkilo (vai mikä ihme se nyt oli)? Vai onko sellainen I-kroppa mahdollinen vain jos on tosi hoikka?

EN TAJUA!!! Parempi olla treenaamatta kokonaan, kun menee näin hankalaksi :P Mitä siitä nyt tulisi jos menisi vääriä paikkoja suurentamaan! Tai pienentämäänkään sen puoleen!

Aisha J
Aisha

Parasta liikuntaa on se, mistä nauttii. Onneksi satun nauttimaan esim. juoksulenkeistä, tiimalasivartaloinen kun olen, heh ;)

FFFifi
Fitness Führer

Näin se on!

Mäkin olin aluksi, että jee, oikein meni, mutta sitten tosiaan rupesin kyseenalaistamaan, että olenko edes tiimalasi -_-

Tiinuska / Parempia polkuja (Ei varmistettu) http://Parempiapolkuja.blogspot.fi

Apua! Mä kävin just salilla roikkumassa leuanvetotangossa kuin omena puussa. Ois kannattanut lukea tämä juttu ensin, sillä nyt ilmassa leijuu hallitsematon riski herätä aamulla Catherine Zeta Jonesin vartalossa!

FFFifi
Fitness Führer

VOI EI! Mitäköhän sulle on käynyt? Toivottavasti et ehtinyt tehdä pysyvää vahinkoa, vaan muutuit vasta vähän. Hirveää, jos näyttäisi tuolta, ei löytäisi mitään vaatteita ja joutuisi huitomaan jollain kepillä kaikkia miehiä kauemmaksi :(

SatuHa (Ei varmistettu) http://rennostikuntoon.net

Mä voisin lähettää jutun tekijöille kuvan oikeasta omenavartalosta. Itse asiassa mulla oli mielestäni oikeastaan tiimalasivartalo mutta se muuttui jotenkin omenaksi... :-)

FFFifi
Fitness Führer

Mä luulen, että sä liikuit jotenkin väärin, kun noin pääsi käymään ;D Nyt noita ohjeita seuraamaan, niin ongelma on poispyyhitty!

Kommentoi