Ladataan...
Fitness Führer

Koska Heinola jäi väliin, aloitin kuumeisen netinkaivannan ja löysin tällaisen jänskän tapahtuman, josta heti innostuin.


Tampereella järjestetään 30.-31.8. 24 tunnin juoksu, jolla kerätään rahaa nuorten syrjäytymistä vastaan. Reitti on noin kilometrin pituinen, ja jokaisesta kierretystä kiekasta kilahtaa kaksi euroa kassaan. Halutessaan saa juosta vaikka koko vuorokauden, mutta pakko ei ole vaan matkaa voi taittaa oman jaksamisensa verran.



Tapahtuman video, jossa ei kovin kummoisesti ole infoa (ja joka ei ilmeisesti suostu näkymään suoraan tässä).


Tuonne täytyy suunnata! Ajankohta sopii erinomaisesti kunnon pitkälle lenkille, joten voisin yrittää sellaista 25–30 kilometriä. On tosin täysi arvoitus, miten pää kestää juosta kilsan pituista lenkkiä... Kerran tarkoituksenani oli juosta treenipuolikas kiertämällä kolme kertaa seitsemän kilometrin matka, ja jo toisella kiekalla savu nousi korvista, niin että treenistä tuli yhtä kolmasosaa liian lyhyt. Että voi olla hiukan turhan optimistinen ajatus tuo pitkis.


Haluaisin myös kokeilla juoksemista keskellä yötä! Koska...ööh haluaisin kokeilla.


Tampereen 24 tunnin juoksun järjestää Tampereen ev. lut. seurakuntien Uusi verso -toimintaverkosto. Lisätietoa tapahtumasta löytyy täältä ja täältä.


Mikäli keskellä yötä juokseminen ja pitkät tapahtumat kiinnostavat noin niin kuin teoriatasolla, kurkkaa Yle Areenasta dokumentti Kepeät, kipeät kilometrit. Vähän outoa amerikkalaishehkuttelua, mutta katsottava silti. Dokumentissa kuvataan 317 kilometrin Hood to Coast -juoksua, juuri sitä, jonka Dean Karnazes juoksi yksinään. (Lue kuvaus kirjasta Karnazesin kirjasta Ultramaratoonari, ja minun lyhkäinen kuvaukseni Ultramaratoonarista.)


 


P.S. Tiedoksi kaikille niille, joilla menee hermo siihen, että puhun pelkästään juoksemisesta: Luvassa on Fitness Führerin SUURI MOTIVAATIOSARJA. Motivaatio! Mistä sitä saa? Minne se menee? Voiko sitä ostaa? Miltä se maistuu?


P.P.S. Tule megeen myös Facebookiin.


***


I'm thinking of participating on a 24 h running event for charity, for couple of hours.

Share

Ladataan...
Fitness Führer

Kuinkakohan moni on aloittanut juoksuharrastuksen sillä perusteella, että se on helppo laji kiireiselle ja edullinenkin vielä? Lenkillä käyminen ei vaadi tiukkoja aikatauluja, suurta määrää varusteita tai paljoa aikaa: puoli tuntia suoraan kotiovelta ja takaisin, ja treeni oli siinä. Näinhän sitä meille myydään.

Mutta mitä käy, kun jonkun aikaa juoksentelee? Ennen siinä puoli tuntia tosiaan oli tarpeeksi, sitten sekä aika että siinä juostu matka alkaa tuntumaan lyhyeltä. Vauhtikin kasvaa sen verran, että joutuu lähtemään jolkottamaan toiselle puolelle kaupunkia. Yhtäkkiä lenkki viekin aikaa tunnin, puolitoista.

T-paita ja verkkarit eivät enää kelpaa, pitää olla tekniset topit ja trikoot. Sukkia myöten on verhouduttava uusimman teknologian mukaisiin kuituihin. Aluksi sitä pisteli menemään yläasteaikaisilla lenkkareilla, mutta nyt on luettava lehdistä ja netistä kenkävertailut, käytävä fysioterapeutin analyysissä ja kierrettävä asuinpaikan jokainen urheiluliike popoja sovittelemassa. Aikaa palaa ja rahaa myös.

Sinäkin tuijottaisit synkeänä veteen jos Garminisi olisi hajonnut kesken pitkän lenkin, ja tekniset trikoosi olisivat jättäneet vyötäröllesi puoli senttiä syvät painaumat.

Sitten sitä keksii, että menee kokeilemaan johonkin juoksutapahtumaan kuntoaan. Samalla voi heittää hyvästit sille aikatauluttomalle juoksentelulle, seuraavien 12 viikon ajan on tarkkaan ohjelmoitu milloin hölkätään ja minkä verran. Eikä aikaakaan, kun lenkki- ja kisasuunnitelmat on tehty puoleksi vuodeksi tai vuodeksi eteenpäin. Aikaa menee entistä enemmän, ja rahaa, sitä vasta kuluukin.

Niin se vapaus on mennyttä ja sitä myöden myös ex tempore -lähdöt, lenkin suunnittelu alkaa jo paria päivää ennen. Juoksuohjelmasta katsotaan, mitä pitää tehdä, ja sen mukaan sitten syödään ja juodaan, jotta suorituskyky olisi optimaalinen. Lenkilläkään ei sovi hölkötellä miten huvittaa, vaan sykemittarista seurataan sydämenlyöntejä, vauhtia ja matkaa.

Oheisharjoittelu ja hieronta-ajat valtaavat tilaa kalenterista, pilatesrullat olohuoneesta ja linimentit kylppärin kaapista. Keittiö pursuilee tuiki tarpeellisia lisäravinteita, sekä tietysti leipää ja pastaa. Lomamatkat suunnitellaan juoksemisen ympärille. Tuntien ja eurojen räknääminen on lopetettu aikoja sitten.

Vähän kyllä ihmetyttää. Kun sunnuntaina lähtee tekemään viikon päätreenin, ei ole kotona moneen tuntiin. Eilenkin meni koko päivä, kävin tosin uimassa välillä (kuten kuvasta näkyy). Mitä sille puolelle tunnille tapahtui? Ja missä ne kaikki kuntosalimaksuista säästyneet rahakasat oikein ovat?

Ei sillä että valittaisin, päinvastoin. Mutta se, joka myi minulle ajatuksen juoksemisesta mainituin perustein oli kyllä melkoinen huijari.

 

P.S. Muistathan, että Fitness Führer löytyy nykyisin myös Facebookista.

***

They say that running is efficient, cheap and easy. Maybe at first, but soon you are using ridiculous amounts of money on any piece of clothing that's technical, scheduling whole year according to your runs and spending hours on a single run.

Share

Ladataan...
Fitness Führer

En päässyt puolikkaalle Heinolaan, mutta en viitsi surra sitä. Tällaisena päivänä varsinkaan!

 

Twist on ihanaa ja kesä on lyhyt.

 

Kuva 27.7.2013 Hesarista sarjasta HS 50 vuotta sitten.

***

I couldn't participate the half marathon I planned, but there'll be plenty of another races coming. In july 1963 she twisted like there's no tomorrow.

Share

Pages