6 ainesta hyvään aamuun

The Good Morning

Sanovat, että huonolla jalalla noustessa koko päivä on yhtä epäonnistumisten sarjatulta. No, ehkei ihan niin. Huonosta aamusta voi varmasti startata ihan kelpo päivä, mutta hyvästä aamusta tuskin alkaa yksikään huono päivä, eikö?

Olen aina koittanut takoa omaan kallooni sitä, että jokainen aamu alkaa oikeastaan jo edellisestä illasta. Sillä, mitä teemme, syömme, tai ajattelemme iltaisin, on aika suuri vaikutus seuraavan aamun fiiliksiin. Myös nukkumaanmenoajalla voi säädellä aamun energitasoja sekä motivoituneisuutta alkavaan päivään.

Perus nyrkkisääntö on se, ettei liian lähellä nukkumaanmenoa kannata syödä kovin raskaasti, ajatella suurimpia murheita ja stressinaiheita, tai tehdä mitään korkeampia aivotoimintoja vaativia hommia. Jos käy nukkumaan heti syömisen jälkeen, käynnissä oleva ruuansulatus vie kapasiteettia laadukkaalta unelta, ja aamulla täten saattaa herätä väsyneenä ja kiukkuisena. Nälkäisenäkään ei uni tunnetusti tule, joten iltapala kannattaa nauttia pari-kolme tuntia ennen nukahtamista. Kannattaa myös huolehtia, että on ehtinyt syödä kunnolla pitkin päivää, jotta iltapala pysyy kevyenä.

Itse aamuun. Heräät lempeissä tunnelmissa, levänneenä ja valmiina päivän koitoksiin. Mutta ensin relataan vielä hetki ja vietetään mahtava aamu. Tässä meikäläisen vinkit, joita koitan itsekin viljellä arjessani:

1. Herää tarpeeksi aikaisin.
Ainakin, jos sinun täytyy lähteä kouluun tai töihin tai kohti muita päivän askareita. Kiireetön aamu on hyvä aamu ja antaa tilaa uusille ajatuksille, joita hyvin nukutun yön jälkeen saattaa pulpahdella.

2. Urheile parisen kymmentä minuuttia
Jos heti herättyään lähtee raittiiseen ilmaan heiluttelemaan raajojaan ja nostamaan sykettä, päivä saa täysin erilaisen alun, kuin löntystellessään sängystä suoraan aamiaispöytään (missä ei tietenkään ole mitään vikaa, päinvastoin, se on aika ihanaa). Reippailun jälkeen aamiaisen äärelle ei ole koskaan ollut ihanampaa istahtaa, ja päivän ensimmäistä ateriaa osaa arvostaa ihan eri tavalla. Suosittelen kokeilemaan lenkkeilyä/kävelyä ennen aamiaista edes silloin tällöin. Itse olen kyseisen harrastuksen fani, mutta välillä on kausia, jolloin siihen ei yksinkertaisesti kykene. Eikä onneksi tarvitsekaan.

3. Ympäröi itsesi hyvillä viboilla
Olipa aamiainen sitten nautittu rakkaan ihmisen kanssa tai vaikka itsekseen hyvän musiikin soidessa, kannattaa aamuisin satsata tunnelmaan. Valitse lempeimmät sanasi, ystävällisimmät tekosi sekä musiikki, joka saa hymyn huulille. Yksin ollessa rakkauden täyteistä aamua voi viettää somessa: Käy vaikka likettämässä kaikki IG-feedisi uusimmat kuvat läpi. Kun levittää hyvää, saa väistämättä hyvää itsellekin. (Bloggaamisen puolesta vietän päivisin aikaa paljon yksin, ja välillä iskee sosiaalisuuskohtaus sekä rakkaudenlevityspula, ja alan lähettämään ystävilleni irrallisia sydämiä tai kuulumisten kyselyjä. On ihan parasta, että viesteihin saapuu aina vastaus. Nimimerkillä työkaverit olis ihan kivoja.)

4. Ruoki sekä kehoa että mieltä
Varmista, että saat aamiaisesta runsaasti ravinteita. Aamiaisella on hyvä nauttia vähän kaikkia makroravinteita: hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja. Mikäli yksi osa uupuu, nälkä saattaa yllättää pian (nimimerkillä kaikkea on kokeiltu). Munakkaalla, smoothiella, puurolla tai proteiinipannukakuilla, sekä jollain tuoreella kuten vihanneksilla, hedelmillä tai marjoilla alkaa superpäivä. Äläkä toki unohda kahvia!

5. Pistä ulkokuoresi vastaamaan sisäistä oloasi
Olipa se valmius sitten suihku, parranajo, hymyn läväytys peilille taikka puolentoistatunnin laittautumisoperaatio. Kun on henkisesti valmis päivään, on kiva siistiä ulkoinen olemus vastaamaan hyvää fiilistä, jotta se välittyy muillekin.

6. Rise and shine!
Olet upea ja taitava ihminen. Tee päivästä sinun näköisesi!

Share

Kommentit

Oi Kaisa miten ihana olikaan herötä sunnuntai aaamuun ja lukea tämä postaus! Tosin naurahdin kohdassa kaksi, kun olin tehnyt juurikin niin että läntystin vain suoraan aamiaispöytään.. :-D Mutta hei kokeiluun menee jokatapauksessa nämä kaikki! Oot huippu <3

kaisaminni
The Good Morning

Mahtavaa kuulla! :D Kiitos <3 Haha, ja joo, korostan, ettei siinä ole mitään vikaa ;)

Mallu (Ei varmistettu)

Kaisa, sä oot ihana. Sun blogi piristää, inspiroi ja motivoi mua elämään joka päivän täysillä ja onnellisena! Kiitos :)

kaisaminni
The Good Morning

Ihana. <3 :)

Heidi (Ei varmistettu)

Kaisa, oon kommentoinu aiemminkin, mutta piti tulla taas sanomaan, että oot ihana! Sun blogitekstit saa aina hymyn huulille, ja sun instagram-kuvat tuo piristystä päivään. Oot huikee inspiraation lähde ja saat mut muistamaan, että jokainen päivä voi olla onnellinen. :)

kaisaminni
The Good Morning

Vau kiitos paljon!! :) Arvostan!

Yhdyn täysin kaikkien edeltävien kommentoijien mielipiteisiin, minkä lisäksi haluan kiittää Kaisa sinua tämän postauksen aivan mahtavista valokuvista!! Vaikka en kahvia juokaan, tunnelmalliset kahvikuvat toivat minulle erityisen hyvän fiiliksen - voikohan kofeiinia saada pelkästään kahvia katsomalla? :D Mistä muuten ovat nuo aivan ihanat juomalasit?? :))

kaisaminni
The Good Morning

Vau, kiitos! :) Juomalasit ovat Johan&nyströmistä, mutta suosittelen ostamaan jostain muualta. Ovat paljon halvempia joissain muissa paikoissa, en kyllä nyt yhtään muista että missä.. :D

Ja voi kyllä. Kahvi on kaunis asia. Sekä sisäisesti että myös pelkästään katseltuna ;)

Tiia (Ei varmistettu)

Taisit esitellä tuota kahvipannuasi jossain postauksessa, mutta en löytänyt sitä. Mikä vekotin siis on kyseessä ja mistä noita saa? Toimiiko ihan tavallisella suodatinkahvilla? Kiitos piristävästä postauksesta!

kaisaminni
The Good Morning

Kyseessä on kahvinkeitin nimeltä chemex. Chemexistä ei oikeastaan saa sen etuja irti, ellei käytä tuoreita papuja ja jauha niitä itse juuri ennen kahvinkeittoa. Myös veden ja papujen suhde kannattaa mitata keittiövaa'alla ja ottaa sekuntikellolla aikaa veden kaatamisen kanssa. Googlettamalla löytyy varmasti paljon lisää tietoa :) Periaatteessa siis toimii perussuodatinjauheilla, mutta siinä hyvän kahvin idea ikään kuin menee... :D

Ihanaa kun muistutit taas näistä tärkeistä asioista! Toimin tiedostamattomasti joka viime kevään aamun suurinpiirtein samanlailla miten kerroit, ja kesän aikana näiden asioiden tärkeys unohtui. Nyt syksyllä ihmettelinkin miksi aamut eivät ole tuntuneet yhtä ihanilta kuin keväällä, mutta tää postaus herätti! Suunnitelmissa on jo huomisaamuksi kävelylenkki koiran kanssa inspiroivassa aamu-usvassa ;) Kiitos <3

kaisaminni
The Good Morning

Loistavaa!! Kiitos itsellesi :) <3

Jenna (Ei varmistettu)

En vaan jaksa uskoa että kun menee 6.30 alkavaan työvuoroon, että ennen sitä kykenee näihin linnunlirkutus-aamurutiineihin. Helppoahan se on jos ei juuri tarvitse herätä aikaisin ja on aikaa vääntää kunnon brunssit ennen lähtöä kotoa, mutta kuka normaalia arkea elävä pystyy tekemään aamuistaan tämmöiset?

kaisaminni
The Good Morning

Kaikki on asenteesta kiinni :) "Normaali arki" on aika häilyvä käsite. Miksi oma arkesi olisi normaalia, ja brunsseja viettävien arki ei?

Kerroin postauksessa esim. viikonloppuisin toteutettavia vinkkejä, joita ei kyllä tarvitse noudattaa juuri sellaisinaan. Poimi pari. Kai aikaisina aamuinakin on aikaa ajatella kivoja ajatuksia, rakastaa ympärillä olevia ihmisiä ja syödä terveellinen ja hyvänmakuinen aamupala? :)

Riikka (Ei varmistettu)

Olet nainen IHANA! Sun postaukset on parhautta ja oon sun reseptien avulla uskaltautunu varsinaiseks leipuri-hurjimukseks keittiössä. :D Vitsi miten säteilevältä näytät tossa kuvassa. <3 tän blogin avulla jaksaa kyl pitää boostia yllä ihan joka tasolla elämässä. ^^ Mukavaa alkavaa viikkoa! :)

kaisaminni
The Good Morning

<3 <3 <3 Kiitos! :') Saan kommenteistanne niiiin paljon voimaa kirjoittaa lisää! Olette mahtavia.

Mukavaa alkavaa viikkoa sullekin. Jatka leipuri-hurjimus-harrastusta. Se on parasta! :D

Anna (Ei varmistettu)

Oon seuraillut blogiasi ja sua myös instagramissa nyt jokusen kuukauden enkä voi kun ihailla :) Oon saanut susta ihan huikeen paljon inspiraatiota ja oppinut kuuntelemaan kehoa ja mieltä paljon paremmin! olet ihana :)!

veronica (Ei varmistettu)

Tosi ihana postaus! Hei voisitko kertoa mielipiteesi näistä raakapatukoista? Siis niistä jotka sisältää vain taatelia, (rusinoita), pähkinää, kaakaota ja jotain aromeja. Esim. ne cocovin, näkdin yms. patukat joita myydään esim. ruohonjuuressa ja punnitse & säästä -liikkeessä. :) itse tykkään niistä ihan hirveästi ja joskus ne maistuu jopa paremmilta kuin suklaa! Mietin vain että ovatko ne terveellisiä silloin tällöin välipalana tai herkkuna nautittuna? Kun itse miettii niin taatelien, pähkinöiden ja kaakaon pitäisi olla terveellisiä ainesosia, mutta jotkut sanovat että taateli ei niissä patukoissa olisi kovin terveellisiä, esim. nostaisi verensokeria hirveästi yms. :/

ansku (Ei varmistettu)

Kannatan kyllä itsekin tuota pientä ulkona pomppimista ennen aamupalan syöntiä. Kävin taas pitkästä aikaa ennen ruotsin kirjoituksia kirjaimellisesti pomppimassa ja heiluttelemassa raajoja pikku pakkasaamussa kotini vieressä olevalla metsätiellä ja olo oli kyllä erittäin energinen koko kokeen ajan. Nyt olen sen aamun jälkeen taas aloittanut aamureippailun ja olo on niin paljon virkeämpi! Suosittelen kyllä ihan kaikille :)

M / The Realm of Maria (Ei varmistettu) http://kideblogi.fi/paksuna/

Yleensä vien koiran lenkille aina aamupalalla tönöttämisen jälkeen, mutta pitääpä kokeillakin toisin päin! :) Jos se aamu vaikka lähtisi siitä vähän energisemmin liikkeelle. Ns. onnistuneet aamut on ihan parhaita, näitä vinkkejä oli ihana lukea. Huonot aamut, jolloin aikataulu ei anna periksi edes sitä aamupalaa ja kaikki on hukassa, ovat kyllä hyviä kiristämään fiilistä pitkälle päivään... :l

Kommentoi