Enemmän irti smoothiesta

The Good Morning

Tervetuloa Kaisan smoothie-vinkkikorneriin! Koska smoothiet ovat about ainoa ruoka, joka on pysynyt arkikäytössäni jo useamman vuoden ajan, siis noin siitä saakka kun smoothie-sana rantautui suomeen, eikä pirtelöllä tarkoitettukaan enää vaniljajäätelön ja pakastemansikoiden sekoittamista tehosekoittimesta, näen tarpeelliseksi antaa smoothieille näkyvyyttä myös blogissani.

Smoothie on siitä jännä trendi, että se, toisin kuin useimmat villitykset, on hypetetty täysin perusteellisin syin. Siinä ei ole mitään pahaa. Kenellä olisi pahaa sanottavaa smoothiesta?

Syön joka päivä vähintään yhden, koska smoothie on niin kätevä tapa blendata kaikki hyvä kompaktiin pakettiin ja napata siinä päivän ravintojauheet samalla. Painotus sanalla syön, en koskaan juo smoothieta, koska silloin se menee niin nopeasti ohi. Eikä sen sekaan ehdi sekoittua sylkeä, joka auttaa sitä sulamaan ja ravinteita imeytymään paremmin. Koostumus pitää siis ehdottomasti olla lusikoitavaa.

Ajattelin tässä randomisti heittää joitain ajatuksia liittyen smoothieihin. JEE!

7 SMOOTHIEVINKKIÄ BY KAISAMINNI

  • Käytä joskus veden sijaan nesteenä jäähtynyttä pakuriteetä tai kookosvettä. Kookosvesi sopii hyvin vihersmoothieihin antaen niihin makeutta ja nesteyttäen kehoa samalla. Pakuri taas sopii marjaisiin ja suklaisiin smoothieihin.
  • Vaikka minulla olisi jääkaapissa pelkkä voipaketti, hapankaalin jämät ja valo, onnistun tekemään itselleni aamusmoothien ennen kauppaan kipuamista. (Erikoinen sanavalinta tuo kipuaminen. Käytin sitä varmaan siksi, että asun niin korkealla, että minun täytyy ensin kivuta pitkä matka alas maanpinnalle, jotta pääsen käsiksi ihmisten käyttämiin palveluihin.) Olen nimittäin himopakastaja. Pakastan ruskeapilkulliset banaanit, jotka ovat vaarassa jäädä käyttämättömäksi. Ostan usein pussillisen avocadoja, ja kun ne kaikki sitten samana päivänä päättävät pamahtaa kypsiksi ja vaativat tulevan syödyksi sinä kyseisenä päivänä, pakastan niitä optimaalisessa kypsyysasteessa ainakin puolet. Lisäksi pakastimessa on marjoja, pinaattia ja parsakaalia aina valmiina. Niitä voi sitten heitellä blenderiin, lisätä lämmintä vettä sekaan ja ihmetellä että mistä tämä ihanuus tähän ilmestyi.
  • Lisää valmiin smoothien joukkoon sattumia; pähkinöitä, siemeniä, kookoslastuja, hedelmäpaloja, marjoja, jäitä(??!), tai lusikoi sitä vaikkapa sellerillä tai kurkulla. Näin sinun tulee käytyä smoothie suussasi läpi ja pureskeltua sitä vähän, jollon sylkeä ehtii sekoittua smoothien joukkoon ja ravinteet pääsevät imeytymään luonnollisemmin. Syöminen on myös automaattisesti hitaampaa, kun jokaiseen suulliseen pitää nähdä vähän puruvaivaa.

  • Superjauheet! Pitäisi syödä vähintään 1 tl macaa päivässä lievittääkseen kuukautisongelmia ja PMS-oireita, pitäisi syödä spirulinaa vähintään 1 tl päivässä ollakseen supertyyppi ja clorellaa saman verran ollakseen puhdas ja myrkytön ja mitä niitä oli vielä? Niin joo, siitepölyä pysyäkseen testosteronisena supermiehenä ja yli 25-vuotiaana sitä kollageenia ollakseen kaunis. Mutta missä on se tyyppi, joka sekoittelee näitä jauheita veteen joka päivä ja juo sen litkun kuuliaisesti kertakulauksella? Paljon kätevämpää heittää kaikki roina blenderiin hyvien tuoreiden kasvisten ja hedelmien kanssa. Peittyy mautkin samalla. Ja huh miten hyvä olo, kun on vetänyt sellaisen supersetin!
  • Sammakonkutu. Se antaa smoothielle ihanan tuhtia rakennetta, omegakolmosia, ja rasvaa jolla jaksaa pitkään. Ai siis mitä? Niin. Juuri se. Chiageeli.
  • Laadukas proteiini. Smoothien on turha odottaa pitävän nälkää, jos blenderiin on heittänyt banaanin, tomaatin ja viisi pähkinää. Tarvitaan voimaa lihaksille. Itse käytän heraa, koska se on niin neutraalin makuinen verrattuna kasviproteiineihin, joita olen kyllä myös jonkin verran käyttänyt. Tällä hetkellä käytössä laadukkain heraproteiini mitä markkinoilta saa, eli luomuhera Puhdistamolta! -10% alekoodi "rakkaus" on muuten edelleen voimassa Puhdistamon verkkokaupassa!
  • Kun smoothie on valmis ja se on sinulla kulhossa tai lasissa tai missä onkaan, pysähdy sen kanssa hetkeksi. Pidä siitä kiinni, sulje silmäsi ja anna sille rakkautta. Tunne sen värähtely kehossasi, ennen kuin maistat sen suussasi. Ajattele kaikkia niitä viljelijöitä ja niitä tyyppejä, jotka heräsivät aamuviideksi töihin lastaamaan tavaroita, jotta sinä saat nyt nauttia tästä kotonasi. Ajattele pakkaamon tyyppejä, ajattele multaa, ajattele aurinkoa, vettä. Avaa silmäsi ja huomaa, kuinka joku lisäsi saturaatiota smoothieen, sen värit hyökkäävät nyt silmille, se kimmeltää. Se on niin tarkka, että edes maailman paras kamera ei osaa ottaa niin tarkkaa kuvaa. Se on kuin huononäköinen saisi rillit nenälleen. Ja sitten maista. Ah. Se maku. 

Eli tiivistettynä: Pakasta, Blendaa, Siunaa, Nauti & Imeytä.

Ihanaa tiistaita kaikille!

Share

Kommentit

Lili (Ei varmistettu)

Moikka Kaisa! Vuoden tauon jälkeen oon taas löytänyt tieni takaisin blogimaailmaan ja alkanut taas lukea myös sun blogia. Pakko vaan sanoa, että oot kyllä huippu kirjoittaja ja tää blogi on ihan mahtava. :) Sellainen kyssäri mulla olisi, että oisko sulla jotain simppeliä vihersmoothie reseptiä antaa? Itse oon nyt muutaman kerran yrittänyt sellaista omalla reseptilläni itselleni väsätä, mutta roskiinhan se on lentänyt. :D

kaisaminni
The Good Morning

Voii, ihanaa että oot palannut! Taukoja on ollu itse kullakin, minullakin, haha! ja kiitos toiveesta, toteutan sen! :)

Nina (Ei varmistettu) http://www.montasyytarakastaa.com

Sun tekstit on kyllä yksiä parhaimpien joukossa, näitä jaksaa aina ilolla lukea oli aihe mikä tahansa. :) Itse myös harrastan tota pakastamista, juuri heitin pussillisen pinaattia pakkaseen ennen viikon lomareissua ettei roskiin mene ja samoin ananasta pilkon valmiiksi pakkaseen ja banaanit ja avokadot löytää tiensä sinne myös. :P

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.