Eväitä YO-kirjoituksiin

The Good Morning

(Tai minne tahansa suoritustilanteeseen, jossa joutuu istumaan kauan!)

Taas on se aika vuodesta, kun abit lukevat hullun lailla kirjoituks… Tai siis lähinnä miettivät, mitähän evästä sitä pakkaisi mukaan. Niin minä ainakin tein, first things first.

Fakta numero yksi on se, että kannattaa pakata evääksi asioita, jotka maistuvat sinun mielestäsi hyvältä. Mikään ei ole pahempaa kuin eväskateus tilanteessa, jossa pitäisi keskittyä johonkin ihan muuhun kun pussejaan rapistelevien kilpailijoiden herkkuihin. Pidä siis huoli siitä, että olet täysin tyytyväinen eväspakkaukseesi.

Fakta numero kaksi on oikeastaan vielä tärkeämpi, kuin fakta numero yksi. Sinulla tuskin on aikaa syödä kovin paljon tai ainakaan aikaa kuluttaa ajatuksiasi siihen, olisiko sittenkin pitänyt juoda vielä yksi kuppi kahvia tai laittaa kuitenkin sitä kurkkua leivän väliin. Eväillä ei siis loppujen lopuksi ole niin suurta merkitystä.

Summa summarum; Ota eväitä, joista pidät, mutta joita voi syödä helposti myös kirjoituksen lomassa. Toki tekee hyvää aivoille pitää pientä breikkiä kirjoittamisesta ja evästää kunnolla, mutta valitettavasti usein itse tilanteessa päätyykin ratkaisuun nimeltä jokainen minuutti hyötykäyttöön. Silloin helposti napsittava eväs on pelastus.

Ajankäyttö on kylläkin myös aine- ja motivaatiokohtaista. Kielikokeissa on enemmän aikaa kun reaaleissa, ja aine, josta et tiedä kovin paljon, on varmaan nopeammin suoritettu kuin toinen, josta luulet tietäväsi kaiken. Tai siis, korjaan: Tiedät kaiken.

Moni ajattelee varmaan, että kannattaa ottaa evästä, jolla "jaksaa pitkään". Eli mahdollisimman terveellistä ja ravitsevaa. Olen samaa mieltä, mutta eri syistä. On hyvä ottaa ravitsevaa ruokaa mukaan, koska se on tietenkin parempi ratkaisu, kuin epäravitseva. Jos kuitenkin sinulla on se jokin "the herkku", joka aina vain saa hyvälle tuulelle ja motivoituneeksi, ja herättää sinussa positiivista värähtelyä, niin hitto soikoon ota se Fazerin sininen! Olet luultavasti niin tärinöissä, jännityksissä ja adrenaliinin vallassa, että varsinaista "väsyä" tai verensokerin heittelyä tulet kokemaan, vaikka roudaisit kokeeseen pussillisen korvapuusteja. Panosta siis ensisijaisesti ruuan herättämiin fiiliksiin.

Minä suosittelen lämpimästi seuraavia eväitä. Nämä maistuvat syntisen hyviltä, buustaavat aivotoimintaa, sekä pitävät sinut virkeänä ja keskittymiskykyisenä:

Raakasuklaa
Pärinät koesalissa. Kirjoitus-flow taattu. Miten olisi vaikka proteiinipitoista suklaata, rauhoittavaa Reishi-suklaata, tai suklaata maapähkinävoitäytteellä?

Kuivatut hedelmät ja marjat
Itselläni oli psykologian YO-kokeessa pussillinen supermakeita kuivattuja mangolastuja. Ne ja niiden imelä maku jäivät jotenkin vahvasti mieleen.

Pähkinät
Pähkinöiden rasva herättelee aivot. Olet samaan aikaan energinen, mutta kylmän viileä.

Proteiinipatukat
Vaikket lihaksia varsinaisesti käytä, suosittelen jonkin proteiinin nauttimista, jottei tule kamala nälkä. Proteiinipatukat, joita itse suosin, löytyvät täältä.

Hedelmät
Nopeaa hiilihydraattia. Aivot rakastavat sokeria. Oman puun omppu tai kypsän pehmeä luomubanaani.

Herkkuleivät
Maapähkinävoilla, banaanilla, hunajalla sekä rusinoilla höystetty ruisleipä makeannälkään ja vaikka avocado-kananmuna-ruisleipä suolaiseksi kaveriksi. Rakkaudella väkerretyissä eväsleivissä on vain sitä jotain… Ja ne maistuvat aina paremmilta kodin ulkopolella!

Jättismoothie shakeriin
Kun smoothien tekee jäisistä marjoista/hedelmistä, se pysyy kylmänä hieman pidempään. Toinen kikka on laittaa valmiin smoothien sekaan kokonaisia jäisiä marjoja, kuten mansikoita. Toimii jääpaloina, mutta ei laimenna juomaa. Lisää smoothien joukkoon paljon hyviä rasvoja, kuten avocadoa, pähkinöitä, chiasiemeniä, kookosöljyä tai MCT-öljyä. Ne saavat aivot skarpiksi. Myös proteiinia on hyvä lisätä vaikkapa jauheena. Minulla on tapana kutsua pelkistä hedelmistä kasviksista tehtyjä kevyitä smoothieita "nälänherättäjä-smoothieiksi", koska niiden jälkeen on aina jostain syystä vain enemmän nälkä. Yksi vahva suositus on ainakin tuhti Mars-patukka smoothie, vaikka kyseessä ei varsinainen jättismoothie olekaan.

Blogin resepteistä:

- Protein Cheese Cake in a box
Tuli jostain syystä mieleen tämä resepti. Varmaan siksi, että se on valmiiksi rasiassa? En tosin tiedä, kuinka säilyy kylmänä.

- Proteiinipannukakut
Kyllä, niitä voi napostella käsin kuin tortillalättyjä!

- Mustikka- tai omenaproteiinipiirakka toimii aina.

- Puoliraaka mutakakku
Muistan ikuisesti, kun eräs lukija kertoi nousseensa sängystä keskellä yötä tekemään tätä mutakakkua seuraavan päivän kirjoituksiin evääksi, vaikka oli koko päivän luullut, ettei ehdi valmistamaan sitä. Uni ei ollut tullut, vaan mutakakku pyöri mielessä. Tapasin kyseisen lukijan tämän syksyn Flowssa!

Ei muuta kuin onnea ja menestystä! Pitäkää pää kylmänä. Osaatte kyllä.

Share

Kommentit

Iina (Ei varmistettu) http://www.shapeandcake.blogspot.com

Ihana ja ajankohtainen postaus! Itselläni lähestyy uhkaavasti psykologian kirjoitukset, ja luettavaa olisi vielä vaikka kuinka, vaikka aloitinkin lukemisen olevinaan jo kesäkuun lopulla. :D

Oon miettiny, että tarvitseeko kirjoituksiin pakata loppujen lopuks niin hirveesti kaikkea napostelavaa. Jos syö kunnollisen aamupalan, niin eihän siinä tarvitse evästä oikeestaan muuten kuin lounaaksi. Anyway, ite suunnittelin ensin, että otan mukaan tyyliin ''kuivaa kanaa ja kasviksia'', mutta kun luin tän postauksen niin alkoi kummasti himottaa nuo sun reseptit. Oishan se aika näky kun muut syö jotain suklaata ja itse herkuttelen vaikkapa puoliraa'alla mutakakulla kirjoittamisen lomassa. :D

kaisaminni
The Good Morning

Haha, olin ihan samanlainen silloin! :D Ajattelin syöväni hyvän aamupalan, ja joskus kahdentoista kieppeillä tyyliin kanasalaatin... Itseasiassa taisin sen "virheen" ekoissa kirjoituksissa jo tehdä, mutta sitten iski niin hirvvvee a) nälkä, b) eväskateus että seuraavilla kerroilla otin kaikkea mahdollista herkkua mukaan ja johan oli mukavampi kirjoitella :D

Puolitiessä

No nyt täytyy kompata! :DD Mun kirjoitukset oli tosin joskus jurakaudella, mutta eväsmuistot on säilyneet hyvin. Ensimmäisissä kirjoituksissa olin sellaisella perusterveellisellä linjalla, jotain täytettyä ruisleipää, banaani ja teetä termarissa, mikä sinänsä oli oikein hyvä eväs. Vaan voi vitsit, kun sattui näkemään etuviistossa istuvan kaverin eväät, huomio karkasi hetkeksi kyllä ihan sen konseptiarkin ulkopuolelle :D

milla (Ei varmistettu)

Tää postaus tuli täysin oikeaan aikaan! Huomenna yhteiskuntaoppia menossa kirjoittelemaan ja evästä pitäisi keksiä. Viime keväänä filosofian parissa tuli vedettyä banaani,pähkinöitä ja jotain 90% tummaa suklaata. Sekä tietenkin kahvia ja vettä. Toisella kädellä tekstiä lensi ja toisella tungin naamaan ruokaa... :D

Joku mutakakkuviritelmä olisi toki mahtava, mutta saattaisin juutua nautiskelemaan sitä pidemmäksikin aikaa ja keskittyä vain siihen, heh ;D tuon reseptin kerran tehneenä täällä kävi meinaan niin...

kaisaminni
The Good Morning

Haha, joo herkkujen ei kyllä pitäisi viedä huomiota pois kirjoittamiselta... :D Itsellänikin oli paljon kahvia mukana ja se kyllä auttoi kun ei niin ehtinyt syödä.

Kiva kuulla että oli ajankohtainen postaus! Mietinkin, että onko ne kaikki kirjoitukset jo ohi? Kielet ainakin on?

Veera (Ei varmistettu)

Kielten kuuntelut ja äikän tekstitaito on vasta ohi, kaikki muu vielä jäljellä :D Itse kirjotan ensi perjantaina ruotsin ja siitä viikon päästä bilsan, huii :D

kaisaminni
The Good Morning

Tsemppiä!

Henrietta (Ei varmistettu)

Jee, kiitos tästä! Itselläni on huomenna ja keskiviikkona kirjoitukset ja niin, tottakai tärkeintä on miettiä hyvät eväät! :D Hedelmiä ja pähkinöitä taitaa korista löytyä, äiti ehdotteli että keittäisi mulle mustikkakiisseliä ja toki jonkun sämpylän taidan tehdä. Harmi, kun mun lemppariherkku sattuu olemaan jäätelö niin taidan tyytyä ihan vaan tummaan suklaaseen...

kaisaminni
The Good Morning

Hehe, pakastinlaukuille olisi markkinarako ;D Tsemppiä kirjoituksiin! Mamman mustikkakiisseli ja herkkusämpylä kuulostaa erittäin toimivalta!

Sirpale (Ei varmistettu) http://www.paikina.blogspot.com

Nämähän eväsvinkit toimivat hyvin mun tenteissäkin ;) Eväskateus on kamalinta, mitä tentissä voi olla! Viimeksi meikä riipaisi kunnon jättimäisen kanasalaatin mukaan ja siemennäkkileipää herkkutäytteillä, vieressä oleva poika/mies kärsi nälkää koko 5 tunnin tentin ajan (maha kurni, eväänä ED-pullo). Kirjoituksissa tein sen virheen, että söin muistaakseni matikan tehtäviä ratkoessa paketillisen RUSINOITA. Oli muuten kipeä vatsa.

kaisaminni
The Good Morning

Jep, näitä voi soveltaa kyllä vähän kaikkeen opiskeluun! Onneksi eväsvirheistä oppii. Itse en ole koskaan onneksi sortunut vielä energiajuomiin, vaikka kahvia onkin saattanut mennä kuppitolkulla.. :D

helena (Ei varmistettu)

Just oikeaan aikaan tuli nää vinkit! Aamulla pitäs kirjottaa terveystietoa, joten ei muuta kun raakasuklaata tekemään :D

kaisaminni
The Good Morning

Jes, hyvä homma! Onnea, tsemppiä, menestystä! :)

Eve (Ei varmistettu)

Kiitos vinkeistä taas! Kuivatut hedelmät lähtee näistä ainakin matkaan, kun karkkilakon uhrina en saa suklaata syödä... :D

kaisaminni
The Good Morning

Voi raukkaa uhria :D Kukas sulle karkkilakon on langettanut? ;)

Miira (Ei varmistettu) http://www.miira-liisa.blogspot.fi/

Voi vitsi miten huikeen hyvä postaus! Oli kyllä apua kun oon kokopäivän yrittäny rauhotella kavereita huomisesta ja sitten löysin tän, jee! :)

kaisaminni
The Good Morning

Voi miten mukava kuulla! :)

VILMULII (Ei varmistettu)

Jes ihanaa tää tuli kyllä täydelliseen aikaan! Mulla on keskiviikkona vuorossa enkun kirjallinen osio, ja en millään meinannu keksiä mitään hyviä eväitä, mielessä oli vaan vasta jotkut punnitse ja säästä herkut :D Tästä sai kyllä hyviä vinkkejä, mut mietin tota proteiinijuustokakun proteiinijauhetta, ku muistelisin et oot joskus sanonut että sen vois korvata kaurajauhoilla? Paljonko 1 kauha on deseissä suunnilleen?
Oot muuten kirjottanu joskus aikasemminkin tästä eväskateudesta, ja sen takia mulla oli keväällä terkan kirjotuksissa hirveesti kaikkia hyviä, mutta melkosen epäterveellisiä eväitä (voikohan niitä eväiks kutsua, herkkuja ennemminkin) pelkästään sen takia kun en halunnu kokea eväskateutta :D Aattelin nyt kuitenkin koittaa pärjätä vähän terveellisimmillä eväillä!

kaisaminni
The Good Morning

Tuohon juustokakkuun en kyllä suosittele kauran laittamista.. :D Leipämäisiin paistettaviin leivoksiin enemmänkin! Paha mennä sanomaan, millä sen voisi tuossa korvata... Ehkä voit kokeilla ilman, kunhan makeutat kunnolla? Tsemppiä kirjoituksiin! :)

VILMULII (Ei varmistettu)

Voi herranjestas mikä aivopieru mulla on ollu meneillään, eihän kaurahiutaleita nyt tietenkää juustokakkuun voi laittaa! Mitäköhä ihmettä oon oikein ajatellu :D Mut joo ehkä mä uskallan kokeilla ilman että korvaan sitä proteiinijauhetta millään!

Lissen (Ei varmistettu)

Hei kiitos tästä! Hissan kirjotuksiin oonkin kovasti miettinyt eväitä, joita oikeasti ehdin syödä siinä välissä. Jostain syystä löi ihan tyhjää, mutta tän kirjotuksen perusteella lähtee ainakin smoothie ja pähkinöitä, joten kiitos kovasti!

kaisaminni
The Good Morning

Mukava kuulla :) Tsemppiä hissaan!

Sini (Ei varmistettu)

meidän koulussa pähkinät kielletty, kun allergisoivat monia niin voimakkaasti. Hyviä ideoita muuten:)!

kaisaminni
The Good Morning

Mitääh? :D Ai siis ihan niiden pähkinöiden läsnäolo siinä salissa? No jopas.

Jenini (Ei varmistettu)

Jos tykkää kahvista ni sitä kannattaa ottaa termariin! Mikään ei nakerra niin paljo ku se ku alkaa jo vähän väsyttää se kirjottaminen ja joku lähellä oleva on tajunnu ottaa kahvia mukaan ja se ihana tuoksu tietenki leviää koko saliin ja ite joutuu kärvistelemään ilman. Voin kertoa ettei oo helppo keskittyä asiaan sen jälkeen :D

Roosa (Ei varmistettu)

Moi!
Mitä reseptiä käytit tämän postauksen raakasuklaassa? Järisyttävän hyvän näköistä -> pakko kokeilla!! :-)
Terkuin, Roosa

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.