Gluteeniton siemennäkkäri

The Good Morning

Kuulin pari päivää sitten tosi hyvän vinkin, kuinka valmistaa helposti siemennäkkäri ilman sen kummempia sitomisaineita, kuten jauhoja. Laitoin homman kokeiluun heti eilen aamulla sunnuntaileivontapuuskan iskiessä. En ollut tehnyt siemennäkkäriä aikoihin, enkä muistanut kuinka syntisen hyviltä paahdetut siemenet maistuivatkaan rapeaan ulkokuoreen pakattuna. Holy seed! Vein siemenkräkkereitä myöhemmin iltapäivällä myös mukanani nyyttärihenkiselle piknikille ja ajauduimme siellä keskustelemaan siementen ja pähkinöiden paahtamisesta. Raakapoliisien loistaessa poissaolollaan tunnustimme syntimme: paahdettuna parempi! Paahtamattomana siementen ja pähkinöiden maku on ihanan luonnollinen ja herkkä, mutta paahtaminen antaa niille täysin erilaisen, vahvan luonteen.

Pähkinöitä ja siemeniä paahtaessa kannattaa luottaa lähes sokeasti yhteen aistiin: haju. Itse paahdan pähkinät sellaisinaan 150-175 asteisessa uunissa viidestä kymmeneen minuuttia. Aika riippuu täysin paahdettavista. Kelloa ei tarvitse katsoa, vaan pellin voi nostaa pois heti kun tuoksuu herkulliselta ja pientä ruskistumista on havaittavissa. Huom! Pähkinät ja siemenet jatkavat paahtumistaan kuuman pellin päällä, joten varsinkin jos yhtään tuntuu että nyt paahtui yli, kannattaa siirtää pelti alta pois. Huom 2! Pähkinät ja siemenet kärähtävät suhteellisen helposti. Tarkkana on siis oltava.

Takaisin näkkäreihin! Secret ingredient on psylliumkuitu. Mikäli haluaa leipoa gluteenittomasti, kyseinen kuitu on kyllä aivan ykkönen! Psyllium sitoo, kohottaa, kuohkeuttaa, jämäköittää ja lisää tietenkin leipomuksen kuitupitoisuutta. Käytän itse psylliumkuitua smoothieissa, raakaherkuissa, leivonnaisissa, puurossa...

Ohje on todella suurpiirteinen, sillä arvioin mitat vasta jälkeen päin. Ohje on kuitenkin niin helppo että jokainen varmasti onnistuu!

Gluteeniton siemennäkkäri
kuvan kokoinen annos

reilu 3 dl siemeniä (kurpitsansiemeniä, seesaminsiemeniä, pellavansiemeniä, auringonkukansiemeniä, pinjansiemeniä... anything!)
reilu 1 rkl psylliumkuitua
hyvälaatuista suolaa
pippuria
valkosipulijauhetta
(tai ihan mitä mausteita vain keksit)
tilkka vettä

Sekoita siemenet, psylliumkuitu sekä mausteet keskenään ja lisää vettä sen verran, että siemenet "kastuvat" ja pystyt painelemaan massan levyksi leivinpaperilla vuoratulle pellille. Koita saada näkkäristä mahdollisimman ohut. Paista 150-175 asteisessa uunissa, kunnes reunat alkavat saada väriä ja näkkäri on muuttunut kovaksi. Varmaankin jotain kymmenestä minuutista varttiin.

Kun korvaa perus ruisnäkkärin voimaannuttavalla ja siemennäkkärillä, kroppa saa pitkäkestoista energiaa ja aivojakin tulee buustattua hyvillä rasvoilla. Näkisin siemennäkkärin täydellisenä aamiaisena vaikka jonkin tuoreen kanssa. Ei se paha ollut piknikilläkään itsetehdyn hummuksen kera nautittuna!

Share

Kommentit

Sini (Ei varmistettu)

Hei! Saisiko vielä hummuksen reseptin? :) Huippua kun olet taas postannut reseptejä! <3

kaisaminni
The Good Morning

Voi, ihanaa kuulla :) Hummus ei itseasiassa ollut minun tekemääni, mutta eiköhän hummusreseptiäkin täältä vielä joku päivä löydy ;) Suosittelen googlailemaan, löytyy varmasti kivoja hummusreseptejä.

Susanna (Ei varmistettu) http://badmamaskitchen.blogspot.fi

Hei Sini! Badmama's Kitchenistä löytyy yksi kiva Hummus-resepti: http://badmamaskitchen.blogspot.fi/2013/09/hummus-taivaallisen-makuinen-tahna.html

Muotioikku

Mistä tuollaista psylliumkuitua voi ostaa? :) Kiitos inspiroivasta blogista! :)

kaisaminni
The Good Morning

Psylliumkuitua saa nykyään melkeinpä ihan perus isoista ruokakaupoista! Taitaa olla hyllyllä, missä on gluteenittomat jauheet yms :) Tietty myös hyvinvointipuljuista kuten ruohonjuuri, punnitse&säästä jne!

Kiitos ihana! :)

Susanna (Ei varmistettu) http://badmamaskitchen.blogspot.fi

Kaisa Ihanainen! Huippuresepti! Siemennäkkärit on tosi hyviä, mutta varsinkin maissijauhoista tehdyssä on aika paljon hiilareita. Psyllium on tuttua, oon itse lisännyt sitä tällaiseen mantelinäkkäriin: http://badmamaskitchen.blogspot.fi/2014/03/uusi-siemennakkari-vahahiilarinen-ja.html

Anni (Ei varmistettu) http://annieveliinaa.blogspot.fi/

Oon aina ollu ihan hulluna siemeniin ja kaikista parhaimpia leipiä on just ne, joissa on siemenylläreitä :D Pakko kokeilla siis, kiitos tästä!

kaisaminni
The Good Morning

Oon ihan samaa mieltä kanssasi! :D Kiva kuulla :)

Nelli (Ei varmistettu)

Jes psyllium! Se on maailman parasta, ja pelastanut mut. Erittäin hyvä vatsaongelmaisille. Aika hyvin löytyy perus ruokakaupoista. Alepaan tai Siwaan ei kuitenkaan kannata lähtee sitä etsimään. :)

kaisaminni
The Good Morning

On, ehdottomasti! Hyvä myös jos ei syö viljoja ja haluaa taata kuitujensaantinsa :)

Aino M.

Tää on niin hyvää! Itte jatkan yleensä vielä taikinaa vähän kaurahiutaleilla/jauhoilla niin saan siitä vähän riittoisampaa ja kukkaroystävällisempää :) Ihana kun oot laittanu taas reseptejä ja muutenkin etit rohkeasti omaa polkuas, suhun on niin helppo samastua.

BettinaW makeup (Ei varmistettu) http://bettinaw.blogspot.fi/

oho. olipa naurettavan terveellistä!! pakko kokeilla, kiitos reseptistä!

http://bettinaw.blogspot.fi/

Aamulintuja

Tykkään hurjasti blogisi uudesta luonnonläheisemmästä linjasta :) Go Kaisa!

kaisaminni
The Good Morning

Ihana kiitos :)

Silvia (Ei varmistettu)

Hauskan näkönen resepti, täytyypä kokeilla :) Gluteenittomia ohjeita saa mun puolesta laittaa useamminkin, keliaakikko-äidille olisi mukava tehdä välillä gluteenittomia terveysherkkuja, mutta tän hetkiset taidot ja tiedot ei oikein tahdo riittää... :)

Susanna (Ei varmistettu) http://badmamaskitchen.blogspot.fi

Silvia! Hiidenuhman Keittiöstä löytyy paljon hyviä gluteenittomia ohjeita. Myös tänne kannattaa kurkata: http://badmamaskitchen.blogspot.fi

Flowebucha (Ei varmistettu)

Moikka, oon halunnu kokeilla tätä reseptiä jo monta kuukautta ja nyt sit päätin kokeilla. MIKSI EN KOKEILLUT AIKAISEMMIN? Helppo, terveellinen ja todella hyvän makuinen :PPP mä käytin eniten pellavansiemeniä koska muita siemeniä ei kauheesti ollut :D käytin myös ihan millisti chia siemeniä ja auringonkukansiemeniä + valkosipulimausteen sijasta käytin jtn välimeren yrttisekoitusta missä oli basilikaa, oreganoa, minttua, kuminaa,raakunaa ja vielä jtn, mutta kiitos kovasti tästä reseptistä :)

Riikka (Ei varmistettu)

Hei, mitenköhän tuo psylliumkuitu käyttäytyy kun pussin ohjeessa on 1 rkl kuitua ja 5 dl vettä? Tähän reseptiin ei tule suhteessa noin paljon vettä. Kääks, näkkäri on uunissa kaksinkertaisella ohjeella, saa nähdä tuleeko syötävää vai miten tuon kuitu käyttäytyy. Täysin uusi aine minulle. :)

Kommentoi