Masokistin päiväkirjat, osa 2

The Good Morning

Eikö jalkapäivän jälkeinen reisi-pakara-sääri-jomotus ole tarpeeksi? Ei hätää, ei minullekaan! Nyt siihen on onneksi ratkaisu. Mene jalat treenistä hellinä urheiluhierojalle! Hän tuplaa olotilasi :)

Toisin sanoen, tough life. Olen oikeasti herännyt siihen, kuinka tärkeää kehonhuolto on. Saan nykyään jokaisen (varsinkin jalka)treenin jälkeen paikat niin jumiin, että tämä kipukin menee jo treenistä. Liian usein puntin jälkeinen venyttely unohtuu, ja liian usein se loppusohiminen aka loppuverryyttely jää kahden minuutin pituiseksi pelleilyksi. Kova treeni on toki hyvä juttu, mutta sekin venyy liian usein liian pitkäksi, kun on vaan niin vaikea lopettaa... Kaisa "käyn vielä tekemässä pari viparia" Minni. Venyneet treenit vaikuttavat myös siihen, etten joka kerta yksinkertaisesti jaksa cardioida treenin päätteeksi, vaan raahaudun vain pukkariin.

Nyt ryhdistäydyn! Kroppa kuntoon. Vaikka nössöt venyttelee ja jumi on voimaa (lähde: pakkotoisto.com), olisi kiva pystyä liikkumaan normaalisti ja nauttimaan elämästä. Onneksi hätä ei kuitenkaan koskaan ole sen näköinen, miltä se näyttää, eli tähänkin voi itse olla vaikuttamassa. Nyt otan käyttöön seuraavat metodit parantaakseni palautumistani:

- Hyvät lämmöt päälle ennen treeniä.
- EI liian pitkiä treenejä. MAX 75 min.
- Vähintään 10 minuutin loppuverryyttely, halusit sitä tai et.
- Palkkariin hiilihydraattia mukaan. Kyytipojaksi esim. banaani, tai sitten se on lähdettävä malto-ostoksille. Tuntuu että pelkkä hera ei enää riitä.
- Lämpimiä suihkuja treenin jälkeen (DIY-saunaefekti)
- Hiilaria palautusaterialla! (tämä ei kylläkään ole koskaan ollut ongelma)
- Prodea! (eikä tämäkään)
- VE-NYT-TE-LE. Just do it.
- Kevyitä palauttavia lenkkejä salitreenin ohelle.
- Kaisa, lepopäivä on lepopäivä. Se ei ole vatsalihaspäivä tai 6 kilometrin juoksulenkkipäivä. Deal with it.
- Unta. Vähintään 8h.
- Urheiluhierontaa.

Tuleeko vielä mieleen jotain kokeilemisen arvoisia tipsejä vielä lisäksi tuohon luetteloon? Mikäli muuten teillä punttihirmuilla on sellainen fiilis, että hieronta tekisi kutaa, niin voin ilolla ilmoittaa, että meitsin lukijoina saatte alennusta HE Fysion 60 minuutin urheiluhieronnasta! Normisti 54€, mun mussukoille 45€. Alekoodi on TGM ja ajanvaraukseen pääsette tästä. Pisteitä on Espoossa, Lahdessa, Helsingissä ja Lohjalla. Käyttäkää ihmeessä hyödyksenne. Varsinkin jos ette koskaan ole käyneet urheiluhierojalla. Ekan kerran jälkeen sitä tajuaa, kuinka hieronta ja saliharjoittelu vain kulkevat käsikädessä. You break, you fix.

Aahh, tänään availtiin Roopen kanssa pakaroiden lisäksi takareisiä, eli päästiin jo yhtä lihasryhmää pidemmälle, kuin viimeviikolla JEE! Ensi viikolla siirrytään sitten pohkeisiin. Ihanaa huoltaa omaa kehoa järjestelmällisesti ja paikka kerrallaan. Tämä on anteeksipyytelyä sen kaltoin kohtelemisesta.

Nyt koitan jotenkin (luultavasti käsillä kävellen) selviytyä keskustaan tapaamaan Joonasta, toisin sanoen palauttamaan lainassa olleen kameran, byää! Teillehän tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että blogin kuvien laatu tulee kokemaan radikaalin muutoksen lähipäivinä. Saatan samalla myös lievittää tätä kipua lasillisella valkkaria, koska viikonloppu menee luultavasti taas levätessä.

IT'S WEEKEND! HAVE A GOOD ONE!

<3

Share

Kommentit

just saying

Oon huomannut että se loppuverkka vaikuttaa ihan törkeen paljon! Sen takia teenkin sen ihan aina. Viime viikolla skippasin sen kerran jalkapäivän jälkeen kiiressä ja sen huomasi - heräsin yöllä ihan järkyttävään särkyyn pakaroissa ja takareisissä :D

Emmi (Ei varmistettu)

Itse huomasin treenien kovetessa, että palkkarissa hiilarit on aivan must! Treenien jälkeen aivotoiminta on ihan nolla, mutta palkkarin jälkeen olen sentään lähellä jotain ihmistä muistuttavaa

Emmi (Ei varmistettu)

Joo ja mun kommentti jäi näköjään puolitiehen, mutta pointti oli että hiilareita lisäämällä olen itse huomannut palautuvani paremmin. Syön joka aterialla hiilareita ja kroppa sen kun tiivistyy vaikka herkuttelenkin enkä noudata mitään tiettyä ruokavaliota. Carbs <3

Kemmy (Ei varmistettu)

Ehdottomasti venyttely, keppijumppailu, kunnon loppuverkat ja PUTKIRULLAILU!

kaisaminni
The Good Morning

Joo, toi putki on kuulemma nyt kova sana!

Minttu (Ei varmistettu)

Yksi sana: foamroller. AAMEN.

kaisaminni
The Good Morning

Jep! Se se on kai hankittava. Joskus kokeilin ja tuntu kyllä että jotain siellä lihakses tapahtuu ku oli sen verran kivuliaat meiningit :D

Tuuti (Ei varmistettu)

Putkirullailu, venyminen ja kylmä-kuuma-hoidot! Avannon tai muuten kylmän järven puutteessa ihan suihkukin käy. 3min kuumaa, 1min kylmää, ja tuota toistellaan se nelisen kertaa. Jep. Se on karseeta, mutta varmasti sen arvoista!

kaisaminni
The Good Morning

Aijjaijjaii tota suihkuu kyl pakko kokeilla. Kuulostaa tarpeeks kivuliaalta hommalta. Ja juu, toi putkirulla on kyl kuulemma kova. Oon joskus muutama vko sit kokeillukki ja sattu kyl niin maan perkeleesti!

Tiina (Ei varmistettu)

tämä ei liity treeniin mitenkään, mut on pakko kirjoittaa ja kiittää sinua ihanista resepteistä.niistä monet tulevat varmasti loppuelämäkseni käyttöön. olen vuosia jojoillut painon kanssa ja kokeillut kaikenmaailman ihme dieettejä ja nyt vasta olen oivaltanut että ei mitkään dieetit mun painoa pidä kurissa vaan oikea ruokavalio.(olen siis pudottanut painoa nyt 20 kg ja vielä noin 15 pitäs pudottaa) päänvaivaa on tuottanut kuitenkin se että miten mä järjestän mun ruokavalion kun en tahdo pelkkää salaattia ja kanaa vetää loppuelämää.. sä olet pelastus :))))ihana sinä!!

kaisaminni
The Good Morning

Vau, ihan loistavaa kuulla!! :) Olen todella otettu. Tällaiset kommentit on kuin kiitosta työstä. Ihana SINÄ! Keep going girl! ;)

Roosa (Ei varmistettu)

Toi ku kirjoitit että salitreeni max 75min ni ootko siihen siis lasekenu mukaan alkulämmöt ja loppuverkat? Vai toin75min on se punttailu aika ;)?

kaisaminni
The Good Morning

Punttailuaika ;)

Tanjee (Ei varmistettu)

Tietämätön kysyy: mikä rooli on tolla loppuverryttelyllä?

Ja kiitos mahtavasta blogista! :)

stiu (Ei varmistettu) http://wheresmybreakfast.blogspot.fi

Suosittelen (näemmä muutaman muun tavoin) foam rolleria! Sen käyttö on kyllä masokismia parhaimmillaan, mutta aukoo mukavasti lihaskalvoja. Myös Bikram-jooga (joka kyllä toimii treeninäkin)auttoi allekirjoittaneella mm. jumiutuneisiin reisipaloihin.

KiaJessika (Ei varmistettu) http://kiajessika.blogspot.fi

Jep, hieronta. En ees tajunnu miten pahasti mun pakarat ja reidet oli jumissa, ennenku menin hierontaan. Tosin en ollu pystyny kävelee kunnolla 2 viikkoon, ku oli nii paha lukko lonkassa, että.. :D Mul on vaa ollu se "ongelma", että hieronnan jälkeen pitäis olla päivän tauko treenaamisesta, ja mulla on oikeastaan aina treenit seuraavana päivänä, ni ei ehi ihan palautuu :(

Emma (Ei varmistettu)

Venyttelyllä ennen tai jälkeen treenin ei viimeisten tutkimusten mukaan näyttäis olevan vaikutusta palautumiseen tai lihaskipujen ehkäisyyn. Toki siihen uskotaan laajasti ja psykologiset vaikutukset voi olla tarpeeks vahvat parantamaan vaivoja. Verryttelyt on toimivampia.

Herminica (Ei varmistettu) http://lolimte.blogspot.com

Totta joka sana, venyttely ei vaikutakaan siihen palautumiseen, mutta toimii minivenyttelyinä esim sarjojen välillä reeniä parantaen ja hyödyntää urheilijaa lihasvenyvyyttä parantaen, lihaksia ja jänteitä huoltaen sekä ehkäisten elimistön muita vammoja ja mahdollisten toispuoleisten kireysten aiheuttamia liikuntavammoja.

http://lolimte.blogspot.com

eltsu (Ei varmistettu)

Aina ei kannata sokeasti luottaa tutkimuksiin! Itselläni ainakin huomaan selkeän eron jaloissa jos venyttelen tai en venyttele :) Kannattaa kokeilla mikä itselle on hyväksi!

Anonyymi (Ei varmistettu)

Listasta puuttuu ehdottomasti pilates/foam rulla! Rullailu on taivaanlahja kropalle! Suosittelen ehdottomasti! Siitä vaan tilailemaan rulla kotiin koska netti on pullollaan videoita miten hyödyntää sitä!

Niina (Ei varmistettu)

Käytätkö vielä kreatiinia? :)

kaisaminni
The Good Morning

En käytä :) Lopetin sen sillon kun tein sen kreapostauksen, jonka otsikko oli kreatiini never again:D

http://thegoodmorning.indiedays.com/2014/02/03/kreatiini-never-again/

Herminica (Ei varmistettu) http://lolimte.blogspot.com

... ja kun paikat on niin paskana ettei urheiluhierojan tohtis kajoavan niihin, kannattaa kokeilla akupunktiota! Se muuten rentouttaa ne nesteistä pullistelevat lihassolut alta aikayksikön. Kaupan päälle saa sen salinjälkeisen tutun spagettifiilarin jalkoihin ja päähän ;)

http://lolimte.blogspot.com

Laura (Ei varmistettu)

Perus tennispallollakin pääsee pitkälle! Jalka vaan esim pöydän reunalle tai vastaavalle ja takareisiä rullailemaan. Sit seinän kanssa ku taiteilee niin saa selkää, käsiä ja niskaakin availtua;). Sellanen pari minuuttia per paikka. Nesteet lähtee liikkeelle ja itelläni ainki tulee aina vessahätä jälkeen ;D

pauliina (Ei varmistettu)

Olet varmasti paras bloggaaja kenen kirjotuksia olen koskaan ikinä lukenut!
Plus nämä sun kaikki ruokaohjeet on jotain käsittämättömän mahtavia joihin olen jopa koukuttanut äidin ja poikaystävän :) Viihdyttävää joka kerta lukea tätä. Kiitos!! :D

Tuuli (Ei varmistettu)

Moi Kaisa!8) olisko mitää jos keksisit jonku kivan huhtikuun haastee ja haastaisit lukijat siihen ;)

Veera (Ei varmistettu)

Uusimmassa Fit-lehdessä oli juttua ja vennyttelyohjeet pilatesrullan kanssa. Auttaisiko se sua? :)

pihla (Ei varmistettu)

Sauna reenin jälkeen lisää tulehdustiloja lihaksessa eli en suosittelis lämpimiä suihkuja heti reenin jälkeen vaan jääkylmää tai jos pelkkää kylmää ei kestä nii lämmin-kylmä vaihteluja tai sit suihkuttelee sitä vettä esim pelkästään reisille jalkapäivän jälkeen :D keep up the good work!

Iidu (Ei varmistettu)

Moiqa! Ois mielenkiintosta nähä vanhoja kyvia susta!! Näin ig että oot ollu paajon hoikempi mitä nyt, niin oliko sulla joku diieetti silloin vai mitämitenhäh?:)

Inka (Ei varmistettu)

Mun fysioterapeutti neuvo mulle, et vaan lyhyet venyttelyt mieluiten tunti treenin jälkeen, eikä loppuverryttelyjä. Tosin itseni on vaikea uskoa tätä, koska oon huomannu venyttelyn (pitkän ja HETI) itelleni elintärkeeksi tai seuraavat 3 pvää liikuntakyvyttömyyttä. Mitä mieltä oot tästä? :/ kuulostaako muistakin oudoilta?

Noh, en tiiä, mutta ei se lihaskipu ole pahasta, mieluummin treenaa niin kovaa ku vaan voi ja ottaa sen kivun aikana muita lihasryhmiä kiinni. Jos jotain haluat testata, niin suosittelen ottaa aminohapot käyttöön, on ollu kai jotain tutkimusta että saattaisivat auttaa myös lihasjumien estämisessä.

Mpouta (Ei varmistettu)

Kannattaa ostaa sieltä HE Fysiolta kunnon rulla, ei mitään Casalin vaahtomuovihärpäkkeitä!

Anonyymi (Ei varmistettu)

Kävelin yks päivä hakaniemessä ja toivoin törmääväni sinuun, niin ei kuitenkaan käynyt :( aletaanhan kamuiksi kun uskallan tulla sanoon moi!

Sara (Ei varmistettu)

Yritin just googlailla miten pukeutua urheiluhierojalle ja päädyin tänne taas, postauksen olen siis jo aiemminkin lukenut:D Oon tänään ensimmäistä kertaa menossa hierontaan ylipäätään ja mietin kääriydytäänkö siinä johonkin pyyhkeeseen, vai tuleeko vaatteiden olla tietynlaiset?

kaisaminni
The Good Morning

Haha, hauskaa :D Riippuu paljon mitä kehonosaa meet hieromaan :) Hieroja asettelee sun päälle pyyhettä peittämään sellaisia kohtia jotka eivät ole käsittelyssä eli ihan alusvaatteillas voit pompata pöydälle. Jos selkää hierotutat niin hieroja sit availee rintsikoita tarpeen mukaan. Itse pistin pakarakäsittelyyn suosiolla stringit, jottei tarvinnut riisua/raottaa alushousuja :D Kylläpä tulee härskiä tekstiä mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitan! :D :)

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.