MITEN TREENAAN NYKYÄÄN?

The Good Morning

Uuden asunnon lisäksi syksyn kantavana teemana on ollut mikäpäs muukaan kuin urheilu! Talven urheilutavoitteista tulikin jo puhuttua aiemmin, ja nyt olisi taas vähän päivitettävää. Nimittäin! Olen keksinyt itselleni eräänlaisen treeniohjelman. Kai.
En ole oikeastaan koskaan treenannut minkään ohjelman mukaan, eikä minulla ole ollut ikinä personal traineria. Ei edes intensiivisimpinä fitness-kausinani, vaan olen aina lähestynyt puntteja jotenkin kroppaa kuulostellen ja räätälöinyt treenini itse päivän kondiksen mukaan. Eli treenannut sitä lihasryhmää, joka on ollut sillä kertaa vähiten kipeä, heh. Mutta kivaa on aina ollut! Ja tuloksiakin tullut.

No, koska pelkkä salitreeni ei enää ihan nappaa samalla tapaa, kun se nappasi 19-vuotiaana, olen päässyt soveltamaan uusia juttuja hieman treenieni kanssa. Ensinnäkin, 5 kertaa viikossa salia tuntuu aika nopeasti takareisien puolella, eikä aamuisella lattiaankurotuksella täten kädet ylläkään niin ahnaasti maahan kuin aiemmin. Kuluneen vuoden loukkaantumisten ja liikkumiskyvyn menetyksien jälkeen nimenomaan venyvyys, liikkuvuus ja kropan yleinen elastisuus ja toimivuus onkin ollut tärkeimpiä arvojani mitä treenaamiseen tulee, ei maitohapoille kyykätyt reidet.

Ja tästä päästäänkin siihen treeniohjelmaan! Monipuolisuus on aina hyvä juttu. Oli kyse sitten ravinnosta, treenistä tai elämästä. (Senkin olen muuten oppinut näin "vanhemmiten", että on fiksumpaa syödä paljon kaikkea erilaista, kuin päättää tietyt terveelliset ruoat, joita syö viikko toisensa perään. Silloin voi niin paljon paremmin!) Treeniohjelma menee niin, että viikossa saa tehdä vain kerran samanlaisen treenin. Sillä ei ole väliä, minä päivinä tekee mitäkin, mutta kutakin "lajia" tulee viikkoon yksi. Eikö kuulostakin aika kivalta? Siitä sitä saa sitten valita päivän fiiliksen mukaan! Kaikenlisäksi kroppa saa koko ajan todella monipuolista ärsykettä, niin ei mene junnaamiseksi kehityksenkään puolella. Tällä hetkellä liikun tekemällä näitä:

Aamukävelyt x ?

Ja heti lipsutaan: näitä saa nimittäin tehdä viikossa niin paljon kuin haluaa, sillä nämä ei varsinaisesti ole "liikuntaa". Aamukävelyt ovat vain ehkä maailman paras tapa herättää kroppa, aloittaa päivä pienellä sykkeellä, olla aamun ensimmäiset minuutit yksin, hengittää raikasta ilmaa ja sen jälkeen vaikkapa venytellä tai joogata himassa. Parasta! Parhaiten aamukävelyt onnistuu (lue: niille tulee lähdettyä), kun laittaa illalla urheilurintsikat sun muut valmiiksi kasaan ja herättyään sen kummemmin miettimättä pukee ne päälle ja raahaa ruhonsa ulos. Siinä sitä jossain vaiheessa sitten tajuaa että aha, mä olen hereillä, vitsi että on muuten raikas ilma.

Juoksulenkki x 1

Ihan kuulkaa tavan jolkottelut. Meitsihän ei koskaan kai kovin tunnetusti ole ollut mikään juoksija, tai varsinkaan kovin nopea sellainen, mutta nautin omaan tahtiin hölköttelystä kovasti. Varsinkin, kun sen tekee kerran viikkoon, ehh. Tähän saa yhdistää kehonpainoharjoittelua tai tanssimista mikäli siltä tuntuu.

Sali x 1

Ja sitten tulee ne puntit. On se vaan niin ihanaa. Olen välillä yrittänyt elää ilman salijäsenyyttä, mutta hulluksihan siinä tulee. Tuntuu, että pelkkä salikortti lompakossa pitää pakaroita jämäkämmässä kunnossa. Tässä treenissä treenaan painoilla. En keskity sykkeeseen, vaan keskityn puhtaaseen tekniikkaan ja sopiviin painoihin välttäen kaikki mahdollisuudet rikkoa mitään paikkoja, heh.

Ulkotreeni x 1

Näitä pystyy vielä toistaiseksi tekemään ulkona. Tosin kaipa sitä talvellakin pystyy? Ulkotreeni on kovan sykkeen treeni, jossa tehdään kaikkea superärsyttävää: burpeita, spurtteja, punnerruksia, kyykkyhyppyjä, lankkua ja core-treeniä noin muutenkin. Ulko"rääkki"treeniksi olen tämän muistiinpanoihini nimennyt. Ihan vaan että osaa henkisesti varautua. Yleensä tämän treenin lopuksi annan itselleni palkinnoksi seistä käsillä ja temppuilla vähän. Se on sykkeelle kivaa palautusta takaisin mukavuusalueelle.

Tuntuu, että aiemmin kroppa kesti treeniä kuusikin kertaa viikossa, joista kolme vedettiin tosin väkisin, eli sillä kuuluisalla "motivaatiolla". Go hard or go home. Olisi ehkä kannattanut joskus jäädä kotiin, niin olisi voinut kroppa paremmin. Tällä hetkellä kolme tehokasta ja fiksua treeniä viikkoon tuntuu olevan juuri sopivasti, ja lopun ajan voi sitten käyttää laadukkaalle palautumiselle sekä muulle elämälle (mitä?!). Ja kun se lihaskin tunnetusti kasvaa siellä levossa, niin ei tosiaan kannata riskeerata sen lepäämisen kanssa.

Lisäksi keskityn todella paljon kehonhuoltoon. Saatan antaa päivittäin tunnin ajastani kehonhuollolle - tai vähintään parikymmentä minuuttia. Venyttelyä, liikkuvuustreeniä, liikeratojen ylläpitoa ja laajennusta, joogaa, putkirullausta, triggerpalloja. Ei sillä, että olisin varsinaisesti vanhaksi tulossa, vaan nimenomaan sillä, että pysyisin nuorena ja vetreänä. Jos nimittäin jotain olen tänä vuonna oppinut, niin sen, ettei ole mitään hirveämpää, kuin olla 22 v. ja kyvytön liikkumaan. Luulen, että kehonhuolto tulee ihmisen rutiineihin about samoihin aikoihin, kun hän alkaa käyttää kypärää pyöräillessä. Sitä jotenkin huomaa, ettei olekaan niin kuolematon.

Lue myös: Bitch, sit down. Be humble. & Talven projektina keho

&

Instagram: kaisaminni
Snapchat: kaisaminni
Facebook: The Good Morning
Youtube: KAISAMBU

Share

Kommentit

Sanni (Ei varmistettu)

Miten sitä ihminen onkaan unohtavainen.. jos multa olisi reilu vuosi takaperin kysytty mikä on mieluisin tapani liikkua aamuisin, olisin sanonut, että aamukävelyt. Niiden olemassaolon kuitenkin täysin unohtaneena luin eilen tämän postauksen ja tajusin, että mä oon unohtanut yhden mieluisimman tavan herättää itteni! Tänään aamulla kello siis 7.55 soimaan, 8.00 ulkona. Aivan täydellistä, ei oikein voi sanoin kuvailla, mut kyllähän sä nyt tiedät. Nyt aamupalaa aivan rauhassa ja kaikki maistuukin paremmalta. Tästä taas tapa! Kiitos :)

kaisaminni
The Good Morning

Voi että miten ihanalta kuulostaa! <3 Itse oon ihan samanlainen. "Unohdan" aamukävelyt aina välillä jostain kumman syystä, mutta ah miten ihanaa ne on löytää taas. :) Huikeeta että joku muu pystyy samaistumaan!

Tavallinen nainen (Ei varmistettu)

Olen ennen vihannut aamukävelyitä/aamuliikuntaa, mutta vuosi sitten meille kotiutui koiranpentu, joka on siitä lähtien pakottanut ulos aamuvarhaisella. Nykyään nautin näistä happihyppelyistä -vaikka ne ei aamuvuoropäivinä kovin pitkiä olekaan. Viikonloppuna onkin ihana tehdä heti aamusta pitkä lenkki! Myös juoksuharrastuksen olen löytänyt uudelleen, koira on tässäkin paras PT

kaisaminni
The Good Morning

Oon niin monta kertaa kans miettinyt, miten koira olis kätevä just tosta syystä! Kun aina ei tule aamukävelyillekään lähdettyä, vaikka tietää että ne tekee niiin hyvää. <3

Aliisa (Ei varmistettu) http://aliisantarinakirja.blogspot.fi

Olen kanssa löytänyt aamutreenin viehätyksen! Herääminen, lähteminen ja aloittaminen ovat tosin ikuinen syy kiukutella, mutta asiaan päästessä ja jälkeenpäin sitä kummastelee oliko moinen draama tarpeen :D

kaisaminni
The Good Morning

Hahah, niin hyvin sanottu! :DD

Kommentoi