PMS-OIREET KURIIN RAVINNON AVULLA - VÄLTÄ NÄITÄ!

The Good Morning

PMS. Aihe, joka on kiinnostanut ja puhututtanut koko kuluneen vuoden ajan. Milloin olen snäpissä raportoinut kuukautiskiertoni vaiheita tunti tunnilta, ja milloin vastaillut tuntitolkulla teidän "Apua! PMS! Kaisa auta!" -viesteihinne. Ai että mulla on kiva työ. Lisäksi teema on vieraillut myös blogissa (ainakin sivulauseessa) käsitellessäni kuukautiskiertoa yleisesti.

PMS on siis tuttu juttu niin käytännön kuin teoriankin tasolla. Silti sillä ei jostain syystä ole vieläkään(!) omaa postausta blogissa. HÄ? Miten tämä on mahdollista?

Google-hakutulosten perusteella ei moni muukaan voi uskoa sitä todeksi. Blogin ja Instagram-tilini jälkeen kun seuraavaksi eniten ihmisiä näyttäisi Kaisaminnissä kiinnostavan nimenomaan PMS.

Luulen, että jo vitsiksi muodostuneen PMS-postaukseni yllä on jokin PMS-kuningattaren kirous. Se ei vain synny, koska PMS:ssä on sellaista energiaa, ettei asiat vain tahdo syntyä.

No, eilen maanantaina sängyllä maatessani klo 16 yhden haastiksen, meilien, lounaan, kuvauksien ja tonnikala-riisiöverien jälkeen (kuka vetää överit tonnikalaa ja riisiä?) olin aivan valmis riisumaan kaikki vaatteet ja lopettamaan päivän siihen. Ensin tosin otin puhelimen kauniiseen käteeni, navigoin kalenteriin ja onnekseni sain todeta että jaahas, huomenna pitäisi alkaa menkat. Sehän se sitten selittikin aika paljon, muun muassa ne riisit ja tonnikalat syötynä suoraan rasiasta kylmänä.

Päästinpä siinä sitten sisäisen ahdistus-puristus-olotilani ulos tajutessani, ettei kyse ole mistään sen vakavammasta kuin vanhasta tutusta, PMS:stä. Korkkasin kookosveden, heitin vaatteet lattialle, tein pari moodswingiä (vau, kuulostaa ihan joltain tanssiliikkeeltä), vinguin vähän ja sitten istahdin läppärin äärelle. Nyt jos ei koskaan, saatana. Tehdään vaikka ihan paska teksti, kunhan nyt joku teksti, jonka otsikossa komeilee kolme kirjainta: P, M ja S. Ja mielellään tuossa järjestyksessä.

Kas näin olen selitellyt itseni turvaan kysymykseltä "Missä PMS-postaus viipyy, jonka piti tulla maaliskuussa ulos?", ja pääsemme aloittamaan!

PMS eli pre-menstrual symptoms tarkoittaa useimmilla naisilla ainakin jossain elämänvaiheessa ennen kuukautisia esiintyviä oireita; turvotusta, kiukkuisuutta, mielialan muutoksia, itkuisuutta, ahdistuneisuutta, jopa masentuneisuutta, toivottomuutta, epäsosiaalista käyttäytymistä, väsymystä ja toisaalta taas unettomuutta, hengitysvaikeuksia, päänsärkyä, rintojen arkuutta, painonnousua, muutoksia seksuaalisessa halukkuudessa, introverttiytymistä, raivokohtauksia ja jopa itse- tai läheistuhoisia ajatuksia. Läheistuhoisilla ajatuksilla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, kun et tiedä pitäisikö kuristaa, polttaa vai heittää mies/lapset ulos parvekkeelta.

Miten me naiset sitten kestämme tämän kuukausi toisensa jälkeen? Ja miten ihmeessä meidän rakkaamme kestävät tämän kuukaudesta toiseen? No, voimme toki sinnitellä PMS:ämme kanssa yksinkertaisesti tiedostamalla sen. "Rakas, olet ihana, minä rakastan sinua, et ole tehnyt mitään pahaa, minun hormonit vain tällä hetkellä laittamat minut ajattelemaan, että elämä on paskaa, sinä olet täysi paska ja minä se vasta paska olenkin", on hyvä loru, jonka voi robottimaisesti toistaa aina PMS:n aikaan.

Omat PMS:ni eivät tosin ole puoleen vuoteen ollut enää kovin rajuja. Mielenkiintoni koko kuukautiskiertoa kohtaan heräsi juurikin siitä, että halusin olla yhtä tasapainoinen kuin mies, kröhöm (sisäinen feministini alkoi saarnata tuosta lauseesta), enkä seota aina kerran kuussa. No, tutkiminen kannatti. Tässä sitä ollaan. Helvetin tasapainossa. (Miten tuo kuulostaa noin sarkastiselta, vaikka on täyttä totta?)

Seuraavaksi vähän hyviä uutisia, rakkaat kanssa-peeämmässäilijät, eli peestä olevat ämmät mässäilemässä <3

1. Et ole yksin!

Kaisaminnin Snapchatissa toteutetun empiirisen tutkimuksen mukaan PMS-oireet ovat totisinta totta suomalaisilla naisilla. Niitä on naapurillasi. Niitä on anopillasi. Niitä on opettajallasi, parhalla ystävälläsi ja ehkä jopa kissallasi. Kissojen käyttäytyminen on muuten loistava esimerkki PMS:stä. Siksi kai tykkäänkin niistä niin paljon. Nainen ei ole naiselle susi vaan paras ystävä, oikeasti.

2. Et ole PMS-oireesi!

Yksi nyrkkisääntö, joka on hyvä pitää mielessä aina PMS:n aikaan: "Kaikki ajatukset, tunteet, teot ja sanat, jotka syntyvät tässä hormonaalisessa tilassa, johtuvat lähtökohtaisesti PMS:stä. Ei minusta. Minä olen hyvä, riittävä, kaunis, upea, taitava, ja todella BO$$."

3. PMS-oireet voi saada lievitettyä, tai jopa kuriin kokonaan kotikonstein!

Siis mitä? Ai että tämä kärsiminen onkin vapaaehtoista? Kyllä! Tai no, totaalista parantumista en voi luvata. Enhän ole lääkäri tai muutenkaan alan ammattilainen, mutta on olemassa muutamia kikkoja liittyen eritoten ravintoon, joita kannattaa PMS:n aikaan kokeilla. Näistä muun muassa itse sain apua PMS:ääni, jota ei nykyään paljon näy. Paitsi eilen vähän. Ja tänään. Mutta se on vielä aika lievää peeämmässäilyä.

Aloitetaan negatiivisesta, eli siitä, mitä omassa ruokailussa tulisi rajoittaa n. viikkoa-paria ennen oletettua PMS:n alkamisajankohtaa. Helpointahan tietysti on tehdä kokonaisvaltaisempi elämäntapamuutos, ja elää näiden "sääntöjen" mukaan suurinpiirtein muutenkin. Mikäli elämäntapamuutoksen kanssa on vielä opettelua, koita pysyä näissä ohjeissa edes puolet kuusta aina ennen PMS:ää, ja katso auttaako se oireiden nitistyksessä.

VÄLTÄ NÄITÄ ENNEN PMS:ÄÄ SEKÄ MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN PMS:N AIKAAN

Otsikkoon on lisätty ilmaisu "mahdollisuuksien mukaan". Tämä tarkoittanee sitä, että kun neiti PMS haluaa vetää litran jätskiä, levyllisen suklaata tai vetää kännit, niin neiti PMS:hän tekee niin. Siinä ei estele ohjeet, suositukset tai edes suoranaiset säännöt. On kuitenkin hyödyllistä tietää, mitkä asiat jättämällä pois ruokavaliosta ennen PMS:ää, ei välttämättä neiti PMS ei tulekaan kylään, ja kuukautisten alkuun laskeudutaan pehmeämmin kuin koskaan. Ah autuutta!

Valkoinen sokeri ja nopeat hiilarit

On todettu, että nimenomaan alhainen verensokeri ruokkii PMS-oireita, ja toisaalta myös PMS:n aikaan verensokeri laskee helpommin, sillä kulutus on kovempi. Siis kaikki, mikä laskee verensokeria, on PMS:n aikaan aika huono idea. Siihen sisältyy niin valkosokeria tai -jauhoja sisältävät herkut kuin syömättömyyskin. Niillä pahentaa oireitaan. Joskus tosin himoille antautuessaan sokeriherkut voivat itseasiassa tuoda henkisesti niin ison tyydytyksen, että verensokerin heittelyt eivät enää menoa haittaakaan. Mikäs sitä menoa sohvan pohjalla herkkuihin hautautuneena haittaisikaan. Nettikatkos ehkä? Sekin on ihan ok. Mikäli koko herkkumaratonin haluaa kuitenkin syystä tai toisesta välttää, kannattaa sokeri laittaa pannaan viikkoa ennen oletettujen oireiden alkua.

Alkoholi

Bad, bad idea! Pahentaa oireita. Alkoholi ei noin muutenkaan ole kovin hyväksi maksalle, mutta erityisen huono idea se on PMS:n aikaan, kun maksan pitäisi keskittyä juurikin yllä mainittuun verensokerin säätelyyn sekä hormonien hajottamiseen. Ei alkoholin polttamiseen. Lisäksi darran tuomat henkiset vaikutukset voivat nousta nopeasti potenssiin, kun lusikkansa soppaan laittaa myös PMS.

Runsas suolan käyttö

PMS-nassu, tai tuttavallisemmin the muumi face astuu kehiin seuraavana aamuna, mikäli PMS:n aikaan erehtyy menemään sushi-buffettiin. Suola on siis lähinnä esteettisistä syistä no go -listalla. PMS:ssä turvottaa jo valmiiksi, ja suola näyttäisi lisäävän turvotusta entisestään niin kropassa kuin kasvoissakin.

Eläinperäiset tuotteet, kuten liha ja maitotuotteet

Vegaaniksi PMS:n takia ei välttämättä tarvitse ryhtyä (vaikka kaikkeahan sitä kannattaa kokeilla, mikäli palkintona on mahdollinen ikuinen peeämmässättömyys), mutta eläinperäisiä tuotteita on hyvä hieman rajoittaa ennen PMS-oireita, sekä niiden aikana. Kasvisruokavaliota noudattaessamme kehossamme vallitsee korkeammat estrogeenipitoisuudet. Tätä on tutkittu mm. kasvissyöjänaisten ulosteesta, joissa on kuulemma 2-3 kertaa enemmän estrogeenia kuin sekasyöjien ulosteessa. Korkea estrogeenipitoisuus puolestaan jeesii PMS-oireisiin. Vegaanit 1 - sekasyöjät 0.

Kofeiini

Ei! Aikooko se viedä kahvinkin meiltä? Ei! Miksi ikinä avasin tämän postauksen?! I know... Todella ikäviä uutisia. Runsas kofeiinin nautiskelu näyttäisi lisäävän nimenomaan PMS:n psykologisia oireita aina unettomuudesta masentuneisuuteen ja moodswingeihin. Lisäksi itselläni tulee PMS-kahvitteluista usein hedari. Mikäli kofeiinia pystyy välttämään/vähentämään edes ennen oireita, niin hyvä!

Prosessoidut ruuat

Einekset, margariinit, leikkeleet, pikaruoka, rasvaton maito, mitä näitä ny o. Ei tee kenellekään hyvää kierron missään vaiheessa, eikä eritoten ennen PMS:ää. Oikeastaan kaikki edellämainittu perusteleekin jo tämän.

Okei. Siinäpä sellainen litanja, että ihan hengästyttää. Säästetään suosiolla ne positiiviset, eli ruokavalioon lisättävät jutut seuraavaan postaukseen, ettei ihan happi lopu, ja pysyy lukeminen mielekkäänä. Toka osa siis tulossa tällä viikolla! <3

PS. Kirjoitan tokan osan nyt heti samaan hengenvetoon, että varmasti tulee tehtyä, eikä jää taas puoleksi vuodeksi roikkumaan.
PPS. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt siitä, miten tuottelias olen ottaen huomioon, että tänään pitäisi alkaa menkat. Saanko tämän johdosta kutsua itseäni oman elämäni PMS-ekspertiksi? Tai no, googlehan sen jo kertoi.
PPPS. No nyt löytyy google-haulle vastinetta!
PPPPS. Linkkaa postaus toki frendille, joka voisi hyötyä tästä.

Lue myös: Miten kuukautiskierron eri vaiheet vaikuttavat meihin? & Kaikki irti kuukautiskierrosta! & Teoria kuukautiskierrosta 

&

Instagram: kaisaminni
Snapchat: kaisaminni
Facebook: The Good Morning
Youtube: KAISAMBU

Share

Kommentit

kaisaminni
The Good Morning

Oho, tää on uus! :D

kaisaminni
The Good Morning

VAU! Terveellisen ruuan lisäksi myös terveellinen ympäristö siis parantaa. Tosi siistiä! Ja jep, kun miettii, niin olihan tossa lueteltu kaikki ns. "epäterveelliset" asiat, eli periaatteessa sanomalla "syö ja elä terveellisesti, niin pms-oireet katoavat" voisi kuitata saman. ;) Tosin, terveellisyys on subjektiivinen käsite, joten ehkä ihan hyvä tuoda konkretian muodossa joitain kohtia esiin. Helpompi toteuttaa omassa arjessa. Kiitos ihanasta kommentista! :)

POLARBEAR (Ei varmistettu)

Lisäksi PMS-oireisiin liittyy itsellä finnit, lämpötilavaihtelut kehossa, hikoilun lisääntyminen ja punastelu

kaisaminni
The Good Morning

Sama juttu, eritoten nuo finnit! Ne unohtui mainita tekstissä. No, kuulostipa ainakin vähän kivuttomammalta PMS ;)

Anna (Ei varmistettu)

Ja kömpelyys. Kun tavarat eivät pysy näpeissä, vilkaisen kalenteriin :)

Tärinä myös (Ei varmistettu)

Hei mahtavaa että sanoit tuon! Mä oon googlettanut kaikki MS-taudista Parkinsoniin kunnes tajusin kömpelyyden olevan vain ajoittaista, mutta säännöllistä.

Päivisusanna (Ei varmistettu) http://www.paivisusanna.com

Niin mielenkiintoista se, että mikä pahentaa PMS- oireita niin pahentaa ylipäätään fyysistä&henkistä olotilaa (kuukautiskierrosta riippumatta)- itselläni nimenomaan vehnä, sokeri, alkoholi ja valmisruoat tekee aina enemmän pahaa kuin hyvää, tai oikeastaan pelkästään pahaa :) Huomionarvoista on sekin, että ollessaan täysin vailla henkistä kuormaa/stressiä saattaa ihmisen kaikki allergiat, päänsäryt, kuukautiskivut, intoleranssit ym. fyysiset oireet poistua täysin- been there done that, viettäessäni vaihto-oppilasvuotta vieraassa maassa, vailla mitään velvoitteita, kahleita, kuluttavia ihmissuhteita tai ahdistavia muistoja parannuin" kyseisen puolen vuoden ajaksi KAIKISTA allergioista, säryistä ja epämiellyttävistä oloista. Kokonaisuuksia ollaan me ihmiset, henkinen puoli vaikuttaa yllättävän paljon fyysiseen. Kiitos syvällisistä ja oivaltavista teksteistä! <3

Milja (Ei varmistettu)

Kiitos Kaisa tästä postauksesta! :)

kaisaminni
The Good Morning

Jee! Kiitos :)

Miia (Ei varmistettu)

Hupsis. Vedin juuri kolme Lidlin paistopisteen donitsia. Menkat, welcome. Ainiin ja tappelin eilen mieheni kanssa siitä, kun hän sanoi minulle että shh. Kuinka parasta olisi, jos voisi vain tähän aikaan aina kuusta mennä omalle mökille Lappiin ja olla tapaamatta ketään :D

kaisaminni
The Good Morning

Hahahah! Voi että. Voin kuvitella tuntien väännön väärästä "shh":stä väärässä kohtaa.. :D haha, PMS-riidat on niin rakentavia <3

PostScriptum

Huh. Minulla on kaiketi vielä endopesäkkeitä ristiluun paikkeilla, minkä vuoksi kiertoa seuraa myös mm. ihana häntäluukipu >_< Kuukautiskivuista ei tarvitse edes mainita... Pms-oireet sen sijaan vaihtelevat paljon, mutta usein ne ovat vain lieviä. Ehkä tervellinen ruokavalioni selittää tämän, jee! Turhaan ei siis tule kiellettyä itseltä kaikkea kivaa hiilarihöttöä... Mielenkiintoinen asia, myös tuo vegejen suurempi estrgoeenipitoisuus. Minulla kun on tuo endo niin pisti miettimään, että pahennanko sitä vegaaniudellani ;D No pitää ehkä syödä vain vähempi soijaa.... kyllä on välillä raskasta, että on saanut xx-kromosomit.

kaisaminni
The Good Morning

No kyllä on! Mutta kyllä on myös ihanaa <3 Endopesäkkeet ristiluun paikkeilla ja häntäluukipu kuulostaa inhalta! Terveellinen ruokavalio on kyllä siitä varma valinta, että se vaikuttaa varmaan moneen muuhunkin juttuun positiivisesti, joita ei ole vielä edes tutkittu. :)

Sipsi (Ei varmistettu)

Haha, marisin jo jokin aika sitten sulle jonku postauksen kommenteissa siitä että KOSKA tää postaus oikeen tulee. Tässä ovulaation kukkuloilla tajusin että ens viikolla tulee PMS kylään ja olin jo tulossa sanomaan et Kaisa vittu NYT. Ja sit tää olikin jo täällä kiitos ihana

kaisaminni
The Good Morning

Jes! Huippua <3 Ja joo, heh... Saa patistella mua aina ku laiminlyön huippupostausideoita!

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.