PMS-oireiden lievitys ravinnon avulla - syö näitä!

The Good Morning

Ja PMS-aiheella jatketaan! Tämä olkoonkin nitistetään PMS-oireet yhteistalkoin -viikko. Sopii hyvin messuviikon teemaksi. Oletteko te tulossa I love me -messuille? Mikäli olette, nähdään siellä!

Unelmani on Suomellinen, tai miksei vaikka koko maapallollinen naisia, jotka koulujemme vajaavaisesta seksuaaliopetuksesta huolimatta händläävät kiertoaan ja täten elämäänsä paremmin. Ja kuten viime postauksessa todettu: kuukautiskierron eri vaiheet - myös sen PMS:n - voi saada tietoisuuden kautta hallintaan.

Alkuviikon postauksessa puhuttiin ruoka-aineista, joita tulisi välttää viikkoa-paria ennen PMS:n oletettua alkamisajankohtaa, jotta mahdollisia oireita ei tulisi, tai ne olisivat lievempiä kuin edellisessä kierrossa. Tässä postauksessa keskitytään puolestaan siihen positiivisempaan, eli niihin ruokiin, joita ruokavalioon saa lisätä ja runsaasti ennen PMS:ää, ja jatkaa nauttimista myös sen aikana.

Aloitetaan!

Suosi näitä viikkoa-paria ennen oletettujen PMS-oireiden alkamista sekä PMS:n aikaan:

Ihanat & värikkäät vihannekset

Mitä tahansa sorttia! Vaikka sateenkaaren kaikki värit. Kuitupitoinen ruoka on mainittu monessa eri lähteessä, joista olen tietoa etsinyt. Vihannesten kuidut ja hitaat hiilarit pitävät huolen siitä, ettei verensokeri pääse laskemaan hälyttävälle tasolle. Alhainen verensokeri kun nimenomaan näyttäisi usein olevan PMS-oireiden takana. Okei, tiedän, aina PMS:n vallassa ei välttämättä parsakaalia tee mieli, mutta niiden ja muiden tuoreiden runsas syönti voi silti kummasti helpottaa oloa. Ylipäätään kasvispainotteinen ruokavalio näyttäisi ehkäisevän PMS:ää, sillä se nostaa kehomme estrogeenitasoja.

Laadukkaat kasviperäiset rasvat

Eläinperäiset rasvat kannattaa ennen PMS:ää jättää vähemmälle, ja suosia kylmäpuristettuja öljyjä, kuten oliivi- ja kookosöljyä. Lisäksi pähkinöistä, siemenistä ja avocadosta keho saa juuri niitä hyviä rasvoja, joita se hormonitoimintaansa varten tarvitsee. Kaakaon rasva ei myöskään ole huono idea. Usein PMS:ssä himoitsemmekin suklaata siksi, että kehomme tarvitsee mm. kaakaon sisältämää magnesiumia ja monia muita mikroravinteita. Ison suklaalevyn vaihtaminen pikkuiseen raakasuklaapatukkaan voi PMS-kuningatarta ärsyttää, mutta lopputulos on satavarmasti parempi.

Puhdistamon verkkokaupasta -15% koodilla "rakkaus" <3

Marjat ja hedelmät

Vitamiinipommeja tänne, kiitos! Hedelmillä ja marjoilla voi herkutella hyvällä omatunnolla PMS:n aikaan. Itse rakastan napostella herkkuhimoissani superravitsevia kuivamarjoja; inkaa, gojia ja mulpereita. Itseään voi myös hemmotella tekemällä ison hedelmätarjottimen, johon on pilkottu sateenkaaren kaikki värit. Nam, sokeria sen luonnollisessa muodossa!

Säännöllinen syöminen

Tämä on yksi tärkeimmistä. Juurikin sen verensokerin takia. Mikäli ateriavälit ovat liian pitkiä, voi kiukku ehtiä yllättää. Itse ainakin huomaan PMS:n aikaan syöväni melkein parin tunnin välein.

Oikeaa ruokaa runsaasti

Ennen kuukautisia kulutus on kovempaa. Toisin sanoen kaloreita palaa enemmän. Moni nainen voi huomata sen esim jatkuvasta nälästä tai hiilarihimosta ennen kuukautisia. Keho, eritoten naisen, tarvitsee hiilareita! Nälkä täytyy ottaa vakavasti, ja kohdella sitä kunnioittaen; laadukasta, maukasta, kuitupitoista ja ravitsevaa "kunnon ruokaa" siis keholle. Ei ole kovin vakavaa, jos ennen kuukautisia "joutuu" syömään useammin, tai tuntuu, ettei nälkä vain lopu syömällä. Kun syö aidosti ravitsevaa ruokaa, keho pitää kyllä lopusta huolen. Eli ei hätää. Anna mennä vain huoletta, kunnes olet kylläinen.

Kevyttä liikuntaa

PMS:n aikaan voi salitreeni tökkiä. Ainakin meitsillä tuntuu supernaisen voimat olevan ennen kuukautisia vähissä. Kävelyt tai kevyet hölkät ja kehonhuolto on mielekkäämpää silloin, kun olo on kuin oluttynnyrillä. Itseasiassa kevyt liikkuminen raikkaassa ilmassa myös vähentää PMS-oireita paremmin, kuin salilla rehkiminen.

Lepoa & Armoa

Anna itsellesi lupa levätä töiden jälkeen sosiaalisten rientojen sijaan, mikäli siltä tuntuu. Kuukautisia edeltävänä ajanjaksona ei tarvitse olla superkaunis, älykäs, menestynyt, kiireinen, ketterä ja energinen bisnesnainen sekä kodin hengetär. Saa olla, muttei tarvitse. Kuukautisten aikaan ei myöskään tarvitse syödä pelkkää porkkanaa. Kokonaisuus merkitsee! Anna itsellesi anteeksi, niin kuin antaisit kipeänä olevalle anteeksi. Teet sen, minkä pystyt.

Edellinen postaus: PMS-OIREET KURIIN RAVINNON AVULLA - VÄLTÄ NÄITÄ!

&

Instagram: kaisaminni
Snapchat: kaisaminni
Facebook: The Good Morning
Youtube: KAISAMBU

Share

Kommentoi