Ruokavaliotrendit ja oman kropan kuuntelu

The Good Morning

Puhuin kesällä maidottomasta ruokavaliosta (sivuten vähän myös viljattomuutta) sekä sen aiheuttamista positiivisista kokemuksista omassa kehossa sekä hyvinvoinnissa. Kuten moni on huomannut, otin maidotuotteet joissain määrin takaisin, sillä riittävä proteiininsaanti muodostuikin hankalammaksi, mitä aluksi kuvittelin. Lihaskivut ja -säryt sekä uupumuus tulivat jokapäiväisiksi riesoiksi. Maitotuote, kuten rahka, on vain niin helppo välipala.

Opin kuitenkin tuosta maidottomasta jaksosta jotain merkittävää. Nykyään osaan kuunnella kroppaa siinä suhteessa, että tiedän milloin maitotuotteita on tullut nautittua vähän liikaa. Iho osoittaa mieltään ja olo on kuin kipeällä. Samaan syssyyn menee usein liika gluteenin nauttiminen, sillä no, hyvä ruoka nyt vain on hyvää ja sisältää usein molempia. Sitten vähennän maidot ja leivät hetkeksi ja olo paranee taas. Tai siis normalisoituu. Hyvä olohan pitäisi olla se perustila.

Sandro, Helsinki

Kuten kesälläkin julistin, suosittelen edelleen kaikkia kokeilemaan maidotonta ja/tai gluteenitonta ruokavaliota hetken ajan. Ihan vain testiksi. Kroppa opettaa ihmeellisiä juttuja itsestään, kun sitä haastaa erilaisilla ruokavalioilla. Monessa ruokavaliotrendissäkin parasta tuntuu olevan se, että niiden kautta oppii aina uusia asioita oman kehon toiminnasta.

Itse esimerkiksi opin hiilarittoman trendin myötä sen, että kehoni aivoineen ja lihaksineen tarvitsee aika paljon hiilihydraatteja toimiakseen ideaalisesti. Vähähiilihydraattinen ruokavalio saa minut kyllä energiseksi (lue: välttämällä hiilaripöhö ja verensokerin vaihtelu), mutta en pysty rauhoittumaan illalla nukkumaan, ellen silloin viimeistään nauti hiilareita. Käyn siis henkisesti ylikierroksilla. Treenikään ei kule ilman hiilihydraatteja; hiilarit ovat tärkeitä treenitehojen kannalta, mutta eritoten kunnollisen palautumisen vuoksi. Olen iloinen että olen oppinut sen näin nuorena, jotta minun ei jatkossa tarvitse sortua kokeilemaan hiilareiden suhteen uusia tempauksia.

Cafe Klaus, Tallinna

Mielestäni ei ole mitään väärää lähteä mukaan ruokavaliotrendeihin. Päin vastoin! Omaa syömistä saa kyseenalaistaa ja muokata sen hetkisten kiinnostustensa mukaisiksi. Siinä vaiheessa kuitenkin tullaan umpikujaan, kun jotain dieettiä noudatetaan oman hyvinvoinnin kustannuksella. Kehossamme hallitseva olo kertoo paljon, onko uusi terveystrendi toimiva juttu itselle. Onneksi kukaan ei määrää, mitä syömme tai emme syö. Tietoa voi etsiä ja muiden kokemuksia lukea, mutta vain itse tietää, mikä on hyväksi juuri minulle. Kuinka? Kokeilemalla. Näen sen eräänlaisena tutkimusmatkana oman kehon toiminnan syövereihin.

Tutustumisen arvoisia ruokavaliotrendejä voisi olla vaikkapa gluteeniton ruokavalio, paleo-ruokavalio, fruitarismi, "fitness-ruokavalio" ja vegaaninen ruokavalio. Syy, miksi en itse tällä hetkellä koe kuuluvani mihinkään tiettyn ruokakirkkoon, on se, että elämäntilanteeseeni juuri nyt sopii fiilispohjainen syöminen. Ehkä sitä innostuu taas jostain uudesta trendistä kohta! Takaisin kehiin puskenut salitreeni on kyllä viilannut ruokavaliota tiettyyn suuntaan. Kun aineenvaihdunta jyllää niin kovaa, ettei kolmea tuntia enempää pysty olemaan syömättä, ei myöskään osaa arvostaa niin paljon pientä ja siroa kulinarismin esiintymää suurella valkoisella lautasella, vaan ravintoa on saatava suurempia määriä.

Hima

Mitä ajattelette ruokavalioista? Uskotteko, että jokaisen kropalle on olemassa ihan oma räätälöity ruokavalio, vai löytyykö jokin kultainen keskitie, joka sopii kaikille?

Share

Kommentit

Noora Turunen (Ei varmistettu) http://caughtinthemiddleblog.blogspot.fi/

Mun mielestä jokaiselle on olemassa oma ruokavalio. Sellainen joka sopii sekä kropalle että mielelle. Sen löytäminen on tosiaan sitten se vaikein osuus tässä maailmassa joka on pullollaan mitä erilaisimpia dieettejä ja ruokavalioita jotka hehkuttavat olevansa se ainoa oikea.

Jemina (Ei varmistettu)

Mä ajattelisin niin, että suuremmat linjat olisivat jokaiselle hyväksi(esim. paljon kasviksia), mutta sitten semmoinen hienosäätö voi olla hieman enemmän yksilöllistä:)

Tietämätön (Ei varmistettu)

Millaisia aamupaloja olet syönyt leivän sijasta? Mä oon jotenkin pienestä asti tottunut syömään leipää aina aamupalaksi. Kyllä esim. puuro on kiva aamupala, mutta ei vie nälkää kovin pitkäksi aikaa.

Noora (Ei varmistettu)

Se miksi sun puurosi ei pidä nälkää johtuu köyhistä lisukkeista. Eihän paljas leipäkään pidä nälkää pitkään, vaan se täytetään justolla,kinkulla tai kasviksilla.
Suosittelen että laitat puuroon ainakin kolmea näistä: siemeniä, siemenrouheita, maapähkinävoita, pähkinöitä, marjoja, voisilmä, marjajauhetta, reajuustoa, rusnoita.

Johanna (Ei varmistettu) http://unelmiajaliikuntahommia.blogspot.de

Mun mielestä kaikille on omaan kehoon sopiva ruokavalio. Itse etsin edelleen itselleni sopivinta ruokavaliota turvotuksesta ja vatsakrampeista eroon päästäkseni. Voisikin kokeillakin loman jälkeen ihan kokonaan gluteenitonta ruokavaliota, sillä hiukan on sellainen olo että viljat (etenkin valkoiset) saattaisivat olla syynä. Oli myös jännää huomata eilen miten nopeasti keho tottuu esim. Hyvähiilariseen ruokavalioon. Sorruin eilen illalla pitsaan ja yhden palan jälkeen oli jo ihan törkeän ällö olo. Paleota olisi kanssa jännä kokeilla, mutta maitotuotteiden (JUUSTO ️) poisjättäminen hiukan pelottaa :)

elisa (Ei varmistettu) http://www.karhusportscience.com

Uskon että jokaiselle löytyy yksilöllinen ruokavalio joka sopii sekä keholle että mielelle. Mieli kun on myös sidoksissa ruoasta nauttimiseen ja energian antamiseen siinä missä ne itse ruoasta saadut ravinteetkin. Olen pitkän kokeilun myötä löytänyt itselleni sopivan ruokavalion jolla voin hyvin ja jolla juoksutreenini kulkevat parhaiten. Saan siitä välillä kritiikkiä koska Se ei ole Se tavanomaisin "juoksijan ruokavalio" mutta en välitä koska näin voin itse parhaiten. Oman kehon kuuntelu onkin mielestäni kaikkien tärkeintä!

www.karhusportscience.com

Sari / Wellnessmadness (Ei varmistettu) http://www.wellnessmadness.fi

Jokaisen keholle oma ruokavalio = kultainen keskitie. Musta on tosi surullista kuulla ja lukea tarinoita, missä noudatetaan jotakin netistä saatua ruokavaliota sata lasissa ja kerrotaan kuinka kroppa ei toimi. Silti kuitenkaan ei osata kyseenalaistaa sitä ruokavaliota, koska sen on joku ammattilainen tehnyt. Vaikkakin se on tehty tuhansille muillekin. Meidän pt-kouluttaja sanoi hyvin, jos se on tarkoitettu toimimaan kaikilla, se ei toimi kenelläkään. Tuossa lauseessa on totuuden perää, sillä kaikki me ollaan yksiöitä ja jokaisen keho toimii erilailla.

Myy (Ei varmistettu)

Mielestäni jokainen tietää mikä itselleen on parhaaksi. Mut siitäpä syystä juurikin vaikka viralliset ravitsemussuositukset on aivan kelpo ohje ja suunta suurille linjoille. Hienosäätää voi aina omaksi parhaaksi! :) mitä tuossa sun tonnikalatahnassa on? Näyttää niin herkulliselta!

Natalia (Ei varmistettu) http://idanatalias.blogspot.fi

On kyllä maailman kivoin fiilis, kun huomaa löytäneensä itelleen oikeanlaisen ruokavalion! Ja on melkein pelottavaa huomata, miten kroppa toimii sillä kuin kone, ja kun sinne iskeekin jotain normaalista poikkeavaa, miten sekaisin ja kipeäksi vatsa tulee, puhumattakaan kaikista muista oireista, joiden ei edes tajuaisi liittyvään ruokavalioon! :D Tää oli tosi kiva postaus, yleensä ruokavalioita käsittelevät postaukset loppujen lopuksi päätyvät pelkästään tähän "jokaiselle sopii omansa ruokavalio, ei kannata luottaa mihinkään". Niinhän se onkin, tästä sun tekstistä kuitenkin oli oikeesti kiva lukea kokemuksia ja nimenomaan hyviä SEKÄ huonoja puolia erilaisista ruokavalioista :) kiitos kaisa!!

Miiia (Ei varmistettu)

Mustakin ihmisten on hyvä kokeilla vähän erilaisia ruokia ja ruokavalioita, et löytää just sen omanlaisensa. Vähän niinkuin oman tyylin hakeminen!

Vähän asiaan liittyen tai asian vierestä, mutta oon huomannut, että itellä on maailman huonoin itsekuri. Siis ihan oikeesti.. Jos ryhdyn johonki karkkilakkoon, syön koko viikon eestä karkkia. Vasta lähdin mukaan erääseen diettiin, noudatin ruokavaliota ehkä kaks päivää ja sorruin. Oon hirveä sokerihiiri ja pullasorsa, mut en voi sille mitään! Onks sulla mitään hyviä vinkkivitosia, miten omaa itsekuria voi hallita? Haluaisin itsekin kokeilla joskus tuota maidotonta ruokavaliota, ja muutenkin löytää juurikin sitä itselle sopivaa ruokaa, mut kaikki makea ja rasvanen ruoka vie mut aina mennessään..:( Hjälp mig! :D

Kissis (Ei varmistettu) http://www.kissis.fi

Haluan itse vinkata tähän sen verran, että just toi itseltään kieltäminen ei useimmilla toimi yhtään, asiaa alkaa ajattelemaan ihan liikaa. Ruokavaliossaan kannattaa lähteä pääpiirteittäin siitä, että syö sellaista mistä tulee hyvä olo. Miettiä sen kautta, mitä oma kroppa OIKEESTI kaipaa. Kaipaako se puolen kilon karkkipussia? Tuleeko siitä hyvä olo? Auttaako se pidemmän päälle juoksulenkeillä tai salilla jaksamaan? Tää auttaa ainakin itseäni. :)

Iitu (Ei varmistettu)

Suosittelen kovasti ''Milk'' dokumenttia, siinä ois vähä näkökulmaa asiaan:) ''Forks over knives'' kannattaa kattoa myös! Tykkäisit varmaan kun oo kiinnostunu terveysjutuista!:) Molemmat löytyy netflixistä jos sulla sattuu se olemaan.

Sofia (Ei varmistettu)

Pakko kompata! Etenkin tuota forks over knivesiä! Suosittelen kaikille :-)

Apua mitä ruokakuvia! Onneksi söin juuri, nälkäisenä ei kestäisi katsella tuollaisia herkkuja :D

Ja mun ruokafilosofiani on hyvin yksinkertainen: Syön sitä, mistä tulee hyvä olo. Omaa kehoa kuuntelemalla ja tarkkailemalla oppii jatkuvasti lisää siitä, mitä tuo milloinkin käytännössä tarkoittaa :)

Kissis (Ei varmistettu) http://www.kissis.fi

Tää ois voinut olla kuin suoraan mun kirjottama!!!! Mulla on nimittäin IHAN SAMA JUTTU. Vähähiilarisella voin tosi energisesti ja hyvin, mutta olin LIIANKIN energinen, tuntui etten voinut rauhoittua hetkeksikään, kävin ihan ylikierroksilla, mutta kuitenkaan jumppailut eivät sujuneet yhtään, väsähdin heti. Nykyään enempi aerobista liikuntaa harrastavana hiilarit ovat tietenkin todella tärkeitä. Mutta tuon kultaisen keskitien löytäminen on se haastavin juttu, koska mullakin maito + liialliset hiilarit tekevät kunnon pöhötyksen kroppaan, ja muutama päivä edellä mainittujen välttelemistä auttaa.

ihmettelijä (Ei varmistettu)

Mäkin oon nyt pikkuhiljaa alkanut vähentää maitotuotteita ja jääkaapissa onkin nyt vaan kaurajuomaa. Töissä tulee kuitenkin nautittua normi laktoositonta kahvin kanssa ja välillä muutenkin esim leivonnaisissa ym. Myös gluteenittomia jauhoja pyrin käyttää. Mihinkäänhän ei kannata ryhtyä yhtäkkiä, vaan vähitellen, näin olen kuullut.
Olo ei kuitenkaan ole parantunut. Mahan kanssa on joka päivä ongelmia.. Koko päivän toimistossa istuminen tekee erityisesti hallaa, vaikka oisinkin edellisen päivän syönyt oikein hyvin. Harrastan liikuntaakin lähes joka pv. Miksi maailman ihanin asia nimeltä ruoka saa olon niin kamalaksi :[ Ja mulla on tosiaan ärtyneen suolen oireyhtymä eli sekin vaikuttaa a lot.

Salla (Ei varmistettu)

Jokainen on yksilö ja jokaiselle on myös oma yksilöllinen ruokavalio ja -rytmi. Minä löysin omani paastoamalla. 2 paastopäivää viikossa, ja muina päivinä syön täysin mielitekojen ja nälän mukaan, monipuolista ja ravinteikasta ruokaa. Olen yrittänyt moneen otteeseen noudattaa ns.oppikirjan mukaista ruokavaliota, mutta en koskaan voinut järin hyvin. Paaston ansiosta olen saanut lisää energiaa, päässyt eroon vatsavaivoista ja ruokahimotuksista, oppinut kuuntelemaan kehoani ja alkanut nauttia elämästä aivan uudella tavalla.

Vivegan

Törmäsin sun blogiin vasta pari kuukautta sitten ja sen jälkeen oonkin ehtinyt urakalla kahlata postauksia läpi. Tossa aamupalaa häärätessäni ja tiskatessani tulit mieleen, kun jossain postauksessa mainitsit, että sun mielestä hyvään aamuun kuuluu keittiön käyttäminen. Oon jotenkin hyvällä tuulella tänään ja ajattelin sitten repäistä oikein kunnolla kommentoimalla tähän blogiin siitä, miten inspiroiva ja symppiksen oloinen ihminen oot, jos vaikka saisin sun päivää piristettyä.

Tän uusimman postauksen aihe kuitenkin on sellainen, että pakko siihenkin jotain sanoa, kun itsellä nää samaiset jutut pyörii todella paljon mielessä. Mullahan on siis ollut vatsavaivoja oikeastaan aina, 9-vuotiaana ravasin terveyskekuksessa viikoittain kipujen takia, testattiin laktoosi-intoleranssi, keliakiakia ja allergiat, mutta syy ei koskaan oikeastaan selvinnyt.
Vuosi sitten kokeilumielessä vaihdoin viikoksi vegaaniselle ruokavaliolle - ja sille tielle jäin. Tosin aivan heti olo ei parantunut, kunnes tajusin olevani soijalle allerginen, kun aina soijalaten litkimisen jälkeen iski kuumeinen olo ja henki ei kulkenut. Alussa olin tosi ehdoton, ja esimerkiksi jäätelöön tai raejuustoon "sortumisesta" tuli lievien vatsanväänteiden ja pöhötyksen lisäksi henkisesti paska fiilis. Oon vähän joko - tai-ihminen ja vahdinkin jokaista suupalaa tosi tarkasti. Jossain vaiheessa ymmärsin tekeväni itselleni vain hallaa stressaamalla turhia, eikä syömishäiriötaustankaan vuoksi tehnyt hyvää rajoittaa ruoka-aineita liikaa.

Fyysisesti vointi on kuitenkin viimeisen vuoden ollut erinomainen, vähensin samalla vielä entisestään pastan, leivän, sokerin ym. käyttöä, joten silläkin varmasti osuutensa asiaan. Oon hiljalleen löytänyt sen kultaisen keskitien ja nykyään ei jää huono mieli siitä, jos kerran kuukaudessa tulee herkuteltua jäätelöllä tai tilattua kaverien kanssa se darrapitsa. Kyllä syömisestä tulee voida nauttia fiilispohjalla porukassa, kunhan on valmis kestämään ne seuraukset.

Mun ruokavalio oli lähtökohtaisesti melko perusterveellinen, aika samaa mitä joissain fitness-blogeissa vilahtelee (miinus maitorahkat ja protskupatukat-/jauheet) ja luulin voivani hyvin. Parin vegaaniviikon jälkeen olin kuitenkin ihan eri sfääreissä enkä voisi enää kuvitella ottavani maitotuotteita, kananmunia tai lihaa osaksi päivittäistä tai edes viikoittaista ruokavaliotani. Monet bloggarit näyttää tosi terveiltä, vaikka niitä syövätkin, mutta sama ruokavalio ei vaan sovi kaikille ja tapoja syödä terveellisesti on monia. Osoituksena ihan sekin, että monet ruoka-aineet, joiden yleisesti sanotaan ärsyttävän suolistoa, ei tunnu mulla missään, vaan voin kauhoa kaalia ja papuja mielin määrin.
Tää on mun mielestä mielettömän kiinnostava aihe ja jaksaisin keskustella tästä loputtomiin, tosi jännä aina kuulla/lukea miten erilaiset tai suorastaan päinvastaiset jutut toimii ihmisestä riippuen.

Ja loppuun se, mitä tulin alun perin tänne näppäilemään.
Sun blogi on aivan mahtava. Tykkään siitä, ettet oo ennalta-arvattava, vaan joka kerta saa vähän yllättyä, minkälaisen postauksen oot päätynyt tekemään. Aiheesta riippumatta tän lukeminen piristää mua aina ja herättää ajatuksia. Myöskin sun kirjoitustyyli on miellyttävä, selkeä ja persoonallinen. Mulla on susta ihmisenäkin tosi positiivinen mielikuvä, vaikka suurin osa bloggareista yleensä lähinnä ärsyttää. Vaikutat siltä, että sulla on terve itsetunto ja hyvä asenne elämään sekä omaan tekemiseesi, ja just sen takia tätä on niin inspiroivaa lukea.
Tunnelmallista syksyä sulle ja jatka samaan malliin! :*

Mitä oot laittanut viimeisen kuvan ilmeisesti tonnikalasta tehtyyn mössöön? Tulipa nälkä näistä kuvista!

Kommentoi