Vegesafkaa ja vettä viinilaseista

The Good Morning

Perun kaiken sen epäilyksen, jonka olen aikoinaan langettanut kasvisruuan ylle. Ensin ihastuin Tallinnan Vegan Restoran V -raflaan, sitten minusta tuli Silvopleen kantis ja nyt löydän itseni illallispöydästä vegen kanssa syömässä kikhernepihvejä.

Kasvis-"ei tarpeeksi proteiinia"-ruoka on oikeastaan ihan kelpoa muonaa. Siis ainakin nyt, kun treenaa hieman kevyemmin ja proteiinintarve ei ole enää 140 grammaa per päivä, heh. Älkää kuitenkaan vielä hurratko, kyllä minusta luolanainen vielä kuoriutuu, kun talvi saapuu ja ainoa keinoa pitää itsensä lämpimänä on paiskia rautaa joka päivä.

Parasta himassa kokkaamisessa on soveltaminen. Tuoreiden sekä pian vanhaksi menevien aineiden yhdistely ja oman mielialan toteuttaminen lautaselle. Ja touhuaminen yhdessä.

Illalliskumppani tiesi hyvän kikhernepihvireseptin, sekä sille sopivan avocadokastikkeen, joten minun vastuulle jäi oikeastaan vain pihvien esimerkillinen paistaminen. Olenhan vanha proteiinipannukakkujen paistaja ja paistanut varmaan yli sadat lätyt. Minkä fittibuumissa oppii, sen näköjään myöhemminkin taitaa. Pihvit kääntyivät hajoamatta ja saivat täydellisen ruskettuneen pinnan ja minä sain olla elementissäni.

Kikhernepihvireseptejä löytyy varmasti hyviä googlettamalla. Tähän laitettiin mututuntumalla kikherneitä, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, kananmunia, psylliumia, pellavansiemenrouhetta ja paljon mausteita. Pihvi sai päälleen vielä slaissin tuoreesta ananaksesta.

Mutta tuo aviskastike. Kokeilkaa! Siihen tulee avocadoa, turkkilaista jugurttia, limen mehua sekä suolaa. Yksinkertaista, herkkää, kermaista, hyvää.

Share

Kommentit

weeti (Ei varmistettu)

Heh, itsekin ennen aina vannoin että en koskaan pystyisi olemaan kasvissyöjä, koska liha on vaan niiin hyvää eikä ilman sitä voi olla montaa päivää enempää :D Yli vuoden ollut nyt kasvissyöjänä, hups. Kuten mainitsit eräässä postauksessa omasta muuttumisesta, huomaan itekib että elämässä tosiaan on erilaisia jaksoja. Myös safkan kanssa. Kesällä ei uponnut edes maitotuotteet tai kananmunat, nyt taas hengaan aika usein maitorahka kourassa, heh. Lihaa ei kuitenkaan tee mieli, mutta tuota kikhernepiffiä voisin kyllä viikonlopun kunniaksi testata! Kiitos blogistasi, tää on ollut mun suosikki jo niiin pitkään. :)

kaisaminni
The Good Morning

Ihanaa ihanaa kuulla! :) Itsekin olin teini-iässä vuoden kasvissyöjä, kunnes poikaystävän paistama pekoni alkoi tuoksua vaan yksinkertaisesti liian hyvältä :D Mutta se oli hauska ja opettavainen kausi!

Kiitos <3

Em (Ei varmistettu)

Kyllä pelkistä kasvikunnan tuotteistakin voi saada tuon vaatimasi proteiinimäärän per päivä. Itse asiassa, on kehonrakentajia, teräsmiehiä, ultramaratoonareita ja muita, jotka ovat vaihtaneet vegaaniruokavalioon, koska saavat sillä enemmän ja parempaa tulosta aikaan kuin mitä sekasyöjinä. Siis sellaisia tyyppejä, joiden proteiinintarve on 200+g/pvä.

kaisaminni
The Good Morning

Niinpä! :) Mutta se vaatii vaan niiin paljon enemmän suunnittelua ja huolehtimista. Oikeastaan yhtäkään proteiinitonta ateriaa ei silloin ole varaa nauttia...

lena / london and beyond (Ei varmistettu) http://www.rantapallo.fi/lena

Täällä ilmoittautuu yksi epäilijä kasvisruokaa kohtaan. Asun tällä hetkellä Taipeissa ja mun täytyy myös myöntää, että esimerkiksi tofuannokset ovat tehneet muhun vaikutuksen. Samoin kasvis sushit, lihaa ei välttämättä tule syötyä niin paljon kuin ennen.

Tosi herkullisen näköistä ruokaa sinulla :)

Tatjana (Ei varmistettu)

Hei voisitko kiitos kehitellä terveellisemmän version kinder-piirakasta (jos et ole kuullut/maistanut niin googlaa nyt ihmeessä!)?? Ja lisäksi haluaisin kysyä, korvaatko ikinä sokeria vaahterasiirapilla? Tai käytätkö ylipäätään ja mitä mieltä olet vaahterasiirapin käytöstä leivonnassa? Kumpi on parempi, hunaja vai vaahterasiirappi? Taatelit on hyvä sokerin korvike (itse en tykkää steviasta), mutta ne alkavat kyllästyttää eikä sovi kaikkiin leivoksiin. Oikeastaan, voisit tehdä myös sellaisen postauksen, jossa käsittelet ja vertailet eri sokerinkorvikkeita/makeutuskeinoja! Siis eri käyttötarkoituksiin, jääkö sivumakuja, koostumus, hinta, jne.... Kyselen näitä siksi, koska yksinasuvan pienellä opiskelijabudjetilla ei raaski hirveästi ostaa eri raaka-aineita ja kokeilla kaikkea huvin vuoksi :) Sun blogi on kuitenkin aivan mahtava ja oot ottanut hyvin huomioon myös lukijoiden toiveet, joten jätänpä tämän kommentin siinä toivossa, että huomaat sen kaikkien muiden joukosta ;)

Amanda (Ei varmistettu)

Heippa!
Minäkin joskus epäilin, että jospa vegaaniruokavaliossa kovaa treenaava ei saisi tarpeeksi proteiinia. Nyt olen ollut vuoden vegaanina ja täytyy vaan sanoa, ettei asia ole todellakaan näin! Proteiinia saan helposti sen 140g-150g per päivä ja sen saa nostettua helposti korkeammallekin. Avainasemassa suuren proteiinin saannissa on soija; toki jos ei halua syödä paljon soija-aterioita, voi käyttää muita kasvisproteiineja (esim. pavut&pähkinät) tai lisätä kasvisproteiinia, jota myydään jokaisessa urheiluravinnekaupassa nykyään (esim. StarNurtitionin soijaproteiini on heraa halvempi :-) ). Myös riisi- ja herneproteiinit toimivat.

roosa (Ei varmistettu)

heippa! ehdin jo hetken innostua tuosta avocadokastikkeesta kun luulin sitäkin vegeksi!:D mutta näyttä kyllä superhyvältä..

kaisaminni
The Good Morning

Heh, niin. :D vegaani se ei sentään ole kuten ei ole pihvikään ;D

Heidi (Ei varmistettu)

Heippa
Minkä laista ja hintaista ruokaa silvopleesta saa? Kävelen päivittäin ohi ja kahvila puolelta olen muutamat matcha latet mukaan ottanut, mutta ruoka puoli kiinnostaisi myös, mikäli opiskelija ystävällisiä hintoja pitävät.

Lisäksi postaus/herkku kokeilu toive! Raakasuklaa rusinat!! :D

Kommentoi