Ladataan...

Ne ovat täällä. Niin ihania kuin helle ja lämpö ovatkin, öisin saisi minun puolestani olla edes hieman syksyisempää. Jos ja kun kesäkuussa nukuttiin onnellisesti vielä peiton alla - pimennysverho kylläkin vedettynä visusti alas - nyt kärsitään niidenkin päivien edestä. Peitto on kiskottu pussilakanasta ulos ja potkittu talvivarastoon. Pussilakanakin lojuu vain koristeena vieressä, kun öistä koitetaan selvitä. Paras asento on selällään ja raajat reilusti erillään, alasti.

Oikeanlainen (lue: rauhallinen, lähes eloton) hengitys auttaa myös. Varmaan sanomattakin selvää, että kaikki kämpän ovet ja ikkunat ovat apposen auki koko yön. Sängyn vieressä oleva ikkuna toimii aika hyvin jäähdytysluukkuna mm. jaloille tai päälle. Sinä, joka näit Hakaniemen boheemissa ympäristössä seitsemännen kerroksen ikkunasta ulos puskevat nilkat toissayönä, niin FYI se olin minä.

Kylmä suihku (tai uinti) juuri ennen nukkumaanmenoa on tullut täällä jo rutiiniksi. Jos oikein haluaa hifistellä kropan jäähdytyksen kanssa, niin suihkun lopuksi voi kastella vielä pelkän alakropan niin hyisellä vedellä kuin hanasta irtoaa. Vilukissat tekevät saman pelkille jalkaterille.

Kuumaan yöhön valmistaudutaan hyvissä ajoin. Koko päivän kestäneen vedenkittauksen voi vaihtaa illan tullen jääpalojen syöntiin. Niitä voi rouskutella tai sitten niellä kokonaisina, jolloin ne jäähdyttävät kroppaa aika mukavasti sisältä käsin. Myös kaikenlaista liikkumista ja liikehdintää kannattaa varoa illan tullen.

Nyt muuten kannattaa käytännönsyistä olla sinkku. Iso, lämpöätuottava, tuplasti enemmän hikoileva möykky vierellä ei ole välttämättä se toivotuin juttu näinä öinä. Tai ainakin on oltava tosi iso sänky, jotta sitä pääsee karkuun.

Onneksi kaikki ei kuitenkaan ole niin mustavalkoista. Hikisen yön voi muuttaa myös tunnelmalliseksi parvekeyöksi ja huomata kuinka uni tulee siellä vielä epätodennäköisemmin. Mutta saapahan nauttia kauniista auringonnoususta! Kuva viime kesältä.

Ladataan...

Varmasti tuttu tilanne kaikille: aamusta asti suunniteltu ja odotettu treeni olisi edessä, mutta rehkimisen sijaan kiinnostaisi lähinnä sohvan nurkka ja pienet torkut. On hyvä kuunnella tuntemuksiaan ja joskus jopa antaa periksi väsymykselle, mikäli kroppa sitä todella kaipaa. Usein hetkittäinen energiattomuus on kuitenkin vain mielialasta kiinni ja voitettavissa pienten vinkkien avulla. Poimi tästä energia-menusta itsellesi sopivat buusterit!

1. Musiikki päälle. Samalla kun makaat sohvalla ja keräilet itseäsi, laita energistä musiikkia soimaan. Usein musiikin fiilistelyn lomassa alkaa väkisin tanssittaa eikä mielesi tee enää olla paikoillaan. Itse usein ennen treeniä etsin uutta musiikkia, jota lisäilen treenisoittolistalleni. Kun treenin aikana listalta alkaa soimaan jokin uusi löytämäni biisi, energiatasot nousevat kattoon! Suosittelen soittolistalle vaihtelevaa musiikkia. Energisimpäänkin teknojumputukseen tai jenkkiräppiin turtuu, jos sitä kuuntelee repeatilla. Sekoittele suomalaista ja ulkomaalaista, asenteikasta räppiä ja klubimusiikkia. Radiohittejä ja undergroundimpaa musaa. Järkytä itsesi sujauttamalla pari klassista biisiä sekaan. Kun kyykkäät Vivaldin tahtiin, saat energiaa pelkästä tilanteen koomisuudesta.

2. Juo kahvia. Jammaillessasi musan tahtiin, pistä sumpit kiehumaan. Tutkimusten mukaan pikku kofeiiniannos ennen treeniä parantaa suoritustasi ja auttaa keskittymään varsinkin viimeisten toistojen kohdalla sekä treenin loppupuolella. Jos olet samanlainen kahvifiilistelijä kuin minä, kokeile erilaisia kahveja ennen treeniä sen perus aamukahvin sijaan. Itse tykkään juoda Aeropress kahvin mustana pienellä kookosöljylisäyksellä. Jos mielesi ei tee mitään kuumaa, jääkahvi toimii varmasti myös loistavasti!

3. Selaile treenivideoita tai -kuvia ja nappaa niistä uusia liikkeitä treeniisi. Myös pelkät treenifiilistelyvideot saavat lähtemään liikkeelle kun ne ovat linjassa sinun näkemyksesi kanssa hyvästä treenistä. Instagram ja Youtube ovat hyviä sivustoja videoiden etsimiseen. Kannattaa esimerkiksi käydä katsomassa Tikis-poikien inspiroiva katutreenivideo, jonka jälkeen tekee mieli mennä riehumaan tangoille, vaikka ei saisi yhtäkään leukaa!

4. Vedä shotti. Maca-, spirulina- tai vaikka siitepölyshotti saa kropan valppaaksi. Myös esim. Four Sigma Foodsin Sport Herbs tai Instant Cordyseps on hyvä boosteri ennen treeniä. FSF:n tuotteille teillä lukijoilla olikin se 15%:n alekoodi "thegoodmorning" heidän verkkokaupassaan. Ale on voimassa tämän kuun loppuun asti.

5. Pue päälle lemppari treenivaatteesi. Ja katso peilistä kuinka sporttiselta näytätkään! Tätä kohtaa varten on lupa käydä shoppailemassa. Uudet, hyvin istuvat treenikuteet inspiroivat treenaamaan ja tekevät sinne lähtemisestä helppoa. Varmista myös, että sinulla on aina puhtaita nilkkasukkia sekä hyvin istuvat urheilualusvaatteet. Varusteet ovat tärkeä osa mitä tahansa urheilua, myös sitä perus jumppailua ja kuntosalia.

6. Ei vieläkään energiaa? Pese kasvot kylmällä vedellä! Ääritapauksessa ota kylmä suihku tai käy uimassa. Myös hampaiden pesu voi freesata olotilaa yllättävän paljon.

Matkalla treenaamaan kuuntele energistä musiikkia tai soita jollekin ihanalle. Siitä jos jostain saa takuuvarmasti energiaa! ;)

Muun muassa nämä vinkit toimivat omalla kohdallani. Entä itselläsi? Jaa energisoivat ennen treeniä suoritettavat rituaalisi kommenttiboksissa.

Pages