Ladataan...

Kyllähän niitä paljon toivottuja "opiskelijabudjettiruokaideoita" alkaa tulemaan heti kun tää tyttö on hetken omillaan. Tällä kertaa nimittäin ihan super helppo, halpa, terveellinen ja niin NAM naposteluidea! Pyöräytin nopeasti näitä palleroisia odotellessani lounasaikaa...

Karamellisoidut kikherneet!





Makeat paahdetut kikherneet


kikherneitä tölkissä
sormisuolaa
kanelia
hunajaa tai steviaa
oliiviöljyä

Huuhtele ja valuta kikherneet. Ripauta päälle suolaa, kanelia ja valitsemaasi makeutusta. Möyhi maut sekaisin herneisiin ja paahda oliiviöljyssä pannulla viitisen minuuttia joka puolelta.

NAM! Erittäin makea ja ruokaisa naposteltava. Päihittää popcornit mennen tullen, jotka muuten jättää suuhun ja hampaisiin inhottavan rasvaisen pinnotteen. Saa myös kivasti hiilaria ja protskua talteen! Tää vois toimia myös boostina ennen treeniä :)

Kikherneitä voi myös toki paistaa yrttejen, suolan, pippurin, chili- tai valkosipulijauheen kanssa jos jotain suolaista tekee mieli


Ihanaa lauantaita! Täällä Helsingissä aurinko ainakin hellii :)


x Kaisa

Ladataan...

Ihanaa vaikkakin hieman sateista perjantaiaamua!

Ompas ollut aika... tapahtumarikas kesän aloitus. Ei ole hirveästi ehtinyt blogijuttuja miettiä. Oon kuitenkin todella otettu siitä että blogi on saanut paljon lukijoita ja että sen vaikutusvalta vain kasvaa! :) Kiitos siitä teille! Aina en edes ymmärrä kuinka suurelle lukijajoukolle hassuja tekstejäni kirjoittelen. Viisi tuhatta sivukatselua päivässä on jo arkipäivää. Vau! Ja kiitos että jaksatte kommentoida, vaikka en kovin aktiivisesti niihin vastailekaan. Jokaisen luen!


Oon tässä pari päivää majaillut siskon kämpällä Helsingissä. Kaukana omalta salilta ja jääkaapilta. Se on jotenkin muistuttanut mulle ettei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa. Terveellisesti syöminen onnistuu tosi helposti ilman sen kummempia kikkoja. Tässä esimerkiksi aamupala eiliseltä. Perus kaurapuuroa, hedelmiä, pähkinöitä ja maapähkinävoita. Yksinkertaista ja hyvää!



Pre-workout välipala ennen salia (kävin tutustumassa hakiksen Lady Lineen!) Kiiviä, rahkaa, banaania ja maapähkinävoita. Lähes samoja aineksia käyttäen kuin aamupalassa (lue: opiskelijabudjetti).




Aamupala joka parhaillaan sulaa vatsassani. Puuroa, "banaanirahkaa", ja banaanisiivuja. Banaanirahka oli ylijäämä eiliseltä. Olin siis pilkkonut banaanista pieniä paloja maitorahkaan ja maustanut kanelilla. Yön muhimisen jälkeen banaani oli levittänyt kaiken makeutensa rahkaan, nam!


Sitten lounas eiliseltä. Onko teidänkin kotona tehty/tehdäänkö sellaista jauhelihakastiketta, johon tulee vehnäjauhoja? Muisteltiin just siskon kanssa kuinka meillä oli pienenä joskus ruokana sitä niin hyvää jauhelihakastiketta, joka ei ollut tomaattipohjainen, vaan vedestä ja vehnäjauhosta tehty. Nimittäin juuri se kastike tuli mieleen tästä jauhelihamössöstä, mikä valmistettiin eilen! Paitsi triplasti parempi! 



Pähkinäinen jauhelihakastike


400g rasvatonta jauhelihaa (me käytettiin pakastimessa ollutta iskän metsästämää hirveä)
2 sipulia
oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria
reilu ruokalusikallinen 100% maapähkinävoita
loraus (ehkä desi?) maitoa (me käytettiin kevyt)
pieni tölkki, 200g paseerattua tomaattia (ainakin Rainbow valmistaa lisäaineettomia tomaattikastikkeita)
2 rkl makeutusta, jonka makeusaste vastaa sokeria (Canderellin Stevia Green toimii hyvin!)
pieni kourallinen mitä tahansa pähkinöitä


Ruskista jauheliha ja kuullota pilkottu sipuli oliiviöljyssä. Mausta reilulla kädellä! Me käytettiin mausteena vain suolaa ja mustapippuria. Kun sipulit on pehmeitä ja jauheliha täysin kypsää, lisää maapähkinävoi ja maito. Laske levyn lämpötilaa pienemmäksi. Sekoita ja anna "mössööntyä" hetki. Kun maapähkinävoi ja maito on hyvin sekoittunut jauhelihan joukkoon, lisää tomaattikastike ja stevia. Maista ja lisää tarvittaessa mausteita. Aivan loppuvaiheessa lisää pähkinät. Jos haluat niiden olevan hieman pehmeitä, hauduta kastiketta vielä hetki.

Koostumus ei vastaa perinteistä "kastiketta" vaan pikemminkin jauhelihamössöä. Kasvisten kanssa nautittuna kiinteämpi koostumus oli mielekkäämpi. Jos haluat syödä kastiketta esim. täysjyväpastan kanssa, etkä halua sen olevan niin jäykkää, voithan käyttää enemmän maitoa tai vaikka vettä!

Maapähkinävoin ja maidon käyttämisellä yritettiin jäljitellä maapähkinäkastiketta, joka syntyy siis lämmittämällä maapähkinävoita ja maitoa. Tomaattikastikkeen ja stevian yhdistelmällä taas koitettiin saada ketsupin makua aikaan.

Resepti oli siis täysin päästä heitetty kokkaustilanteessa, mutta lopputulos oli niiiiin hyvää että halusin jakaa teillekin :) Toivottavasti tykkäätte siitä yhtä paljon kuin me!



x Kaisa

Pages