Pysyvää hyvinvointia OSA-1: Smoothiepaasto

Ladataan...
HaLo

Smoothiepaasto on hellävaraisempi ja helpompi toteuttaa kuin mehupaastot. Olo keventyy ilman hirveitä puhdistumisoireita. Suolisto saa lepoa ja olo pysyy virkeänä. Jo valmiiksi hyvin pilkotun (blendatun) ruoan sulattaminen käy helposti ja monesti palkintona on turvotuksen, ähkyn ja väsymyksen häviäminen. 

KESTO

Itse paaston pituus on 3-4 päivää, mutta kun lasketaan kevennys-, ja palautuspäivät mukaan, päiviä kertyy 7-8.

1) Kevennä ruokavaliota kaksi päivää ennen paaston alkua. Jätä pois liha, gluteeniviljat ja nautintoaineet. Korvaa smoothiella ainakin yksi iso ateria/pv näiden kahden päivän ajan. Tee suolihuuhteluita, jotta ylimääräinen kuona poistuisi kehosta etkä saisi pahoja puhdistusoireita. Suolihuuhtelupusseja saat luontaistuotekaupoista n. 3-4 € hintaan.

Mikäli käytössäsi on lääkkeitä tai käytät paljon nautintoaineita, on suositeltavaa jatkaa kevennyspäiviä kolmeen. Mikäli olet raskaana tai imetät, älä paastoa tai noudata mitään muitakaan puhdistuskuureja. Syy on selvä — jos raskaana oleva paastoaa, paaston aikana liikkeelle lähtenyt kuona kulkeutuu istukan kautta sikiöön ja sitähän me emme halua.

2) Siirry paastolle ja paastoa kehoasi kuunnellen 3-5 päivää. Jokaisen paastopäivän aikana syödään kolme smoothieita, muutama luomumuna/pähkinöitä sekä lisäksi kasvislientä. Jos meinaa särkeä päätä tai olla heikko olo, tee suolihuuhtelu tai lisää vielä neljäs smoothie päivän ruokarepertuaariin.

Ruokalistassa olevien smoothieiden syömisjärjestystä voi vaihdella oman mielensä mukaan. Nyt listaan on laitettu illalliseksi ruokaisampi keittovaihtoehto, mutta ihan hyvin voit nauttia keiton päivemmällä ja siirtää vaikka lounassmoohtien illalle.

3) Kevyt laskeutuminen "normaaliin" ruokavalioon; lisää ruoan määrää vähitellen seuraavien kolmen päivän aikana. Pitäydy kasvispainoitteisessa ruoassa ja pidättäydy vielä nautintoaineista (kahvi, tupakka ym.).

VALMISTAUTUMINEN

Valitse smoothiepaastolle sellainen ajankohta, jolloin sinulla on kevyt viikko ja mahdollisuus myös levätä tarpeen tullen. Itse suunnittelin oman paastoni niin, että ensimmäiset kaksi päivää olivat vapaata. Ihan vain siltä varalta, jos elimistöni päättäisi kriiseillä migreenitaipumukseni vuoksi.

Paaston aikana ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa, käydä hierojalla tai rasittaa elimistöä millään sellaisella, joka kuormittaisi tarpeettomasti. 

SMOOTHIET

Olen kehitellyt kolme maukasta smoothieta, joita ei varmasti tarvitse syödä naama irvessä. Paastokin saa olla herkullinen juttu! Päivän aikana nautitaan siis kolme smoothieta, luomumunia/pähkinöitä sekä kasvislientä. Luomumunat ovat täysipainoista ravintoa ja ovat siksi paastossa mukana. Ne myös pitävät nälkää kauemmin loitolla. Mikäli tunnet olosi heikoksi, lisää neljäs smoothie päivän repertuaariin — vastaavasti jos syötävää tuntuu olevan liikaa, voit skipata välipalat halutessasi.

1) Aamiainen

Green Pineapple Smoothie jatkaa yön detoksifikaatiota. 

2) Välipala

Kasvislientä 2-3 dl (tähän käy esim. Naturatan hiivauutteeton kasvisliemijauhe). Mikäli haluat tähän ruoan tuntua, syö liemi lusikalla juomisen sijaan!

3) Lounas

Strawberry Twist + yksi luomumuna TAI vajaa kourallinen pähkinöitä (ei maapähkinää)

4) Välipala

Kasvislientä 2-3 dl (tähän käy esim. Naturatan hiivauutteeton kasvisliemijauhe). Mikäli haluat tähän ruoan tuntua, syö liemi lusikalla juomisen sijaan!

5) Illallinen

Illallisvaihtoehtoja on kolme, ihan vaihtelun ja erilaisten makutottumusten vuoksi. Valitse listalta mieleisesi. Jos haluat helpottaa paastoa, tee keittoja valmiiksi suurempi satsi (paitsi porkkanakeittoa). Voit halutessasi lämmittää keiton kädenlämpöiseksi kuumassa vesihauteessa. Jokaisen keiton kanssa voit nauttia joko yhden luomumunan tai vajaan kourallisen pähkinöitä.

Tulinen tomaattikeitto  — lämmittää, mikäli palelet.

Pehmeä porkkanakeitto ruokaisa ja kermainen.

Kesäinen selleri-pinaattikeittoraikas ja täyttävä.

Muistathan nauttia smoothiet hitaasti ja pureskellen. Juo smoothieiden lisäksi myös (mielellään suodatettua) vettä 1,5-2 litraa, jotta kuona-aineet eivät jää jumittamaan suolistoon, vaan kulkeutuvat ulos. Näin vältyt myös detox-oireilta ja pysyt virkeänä. 

Vinkki => Nauti raakakeitot oikeista keittolautasista ja kata ruoka kauniisti myös paastolla — saat enemmän "oikean" ruoan tuntua syömiseen. 

OSTOSLISTA

Ostettavien ruoka-aineiden määrät vaihtelevat sen mukaan, mitä smoothieita päätät syödä. Tämän vuoksi en ole listannut ollenkaan määriä, vain tarvittavat aineet.

Makeat smoothiet: Luomusitruunoita, kokonanen kypsä ananas TAI ananasrenkaita omassa mehussaan, spirulina ja/tai chlorellajauhetta, luomumunia ja/tai luomupähkinöitä, mansikkaa, neitsytkookosöljyä, steviaa/hunajaa.

Keittosmoothiet: Tuoretta tai pakastettua pinaattia,avocadoa, tomaattia, porkkanaa, valkosipulia, punaista paprikaa, selleriä, aurinkokuivattua tomaattia, kurkkua.

Välipalat: Kasvisliemijauhetta (esim. Naturata)

Muuta: Soijakastiketta, himalajansuolaa, curryä, cayennepippuria, suolenhuuhtelupussi (luontaistuotekaupoista, kustantaa n. 3 euroa).

MITÄ HYÖTYÄ SMOOTHIEPAASTOSTA ON?

• Ihosi väri kirkastuu 

• Saat lisää energiaa

• Nouset aamuisin virkeämpänä ylös, koska nukut yösi paremmin

• Nesteet lähtevät liikkeelle ja turvotus vähenee

• Aineenvaihdunta vilkastuu

• Vastustuskykysi nousee

•  •  •  •  •

Voit toteuttaa koko smoothiepaaston putkeen tai lisätä päivän ruoka-arsenaaliisi vaikka vain yhden smoothien/raakakeiton. Mieti mikä sopii sinulle! Olen mukana smoothiepaastossa ja kommenttiosiossa voidaan käydä ajatustenvaihtoa fiiliksistä, mikäli muitakin innostuu mukaan. 

Share
Ladataan...

Kommentit

La Vita è Bella (Ei varmistettu)

Taidan minäkin alkaa smoothiepaastolle, niin hyvälle kun tuo kuulostaa. Raaka-aineet täällä Italiassa ovat vielä ihan ykkösiä. Esim.sisilialaiset sitruunat, joiden makua ja tuoksua ei voita mikään, ja se ettà ne on poimittu omasta puusta tekee niistä vielä herkullisempia :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei!

Suosittelisin suosimaan luomua etenkin pinaatin, sellerin, kurkun, mansikan, porkkanan, paprikan ja oikeastaan ihan kaiken suhteen, että puhdistumisen sijaan ei tapahtuisi elimistön myrkyttyminen! Kannattaa vaihtaa raaka-aineet sen mukaan mitä luomuna tai villinä saa. Tölkkiananaskaan ei ole kovin puhdistava, koska tölkeistähän imeytyy ties mitä säilykkeisiin. Pakasteet taas eivät tietääkseni ole raakoja vaan lämpökäsiteltyjä. Korjatkaa jos olen väärässä!

Virkistävää paastoa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Tämähän vaikuttaa tosi kiinnostavalle! Juuri ajattelin että kaipaisin jonkinlaista puhdistuskuuria, mutta ihan mehupaastolle en kuitenkaan haluaisi heittäytyä. Nytpä siis ajoitankin tämän "kuurin" pääsiäiselle ja alan nyt heti poistaa ruokavaliosta erinäisiä pahiksia, joita on tullut mussutettua. Kiitos tosi hyvistä ohjeista ja inspiroivasta jutusta!

Milla

HaLo

La Vita é Bella: Oon kade teidän tuoreista hedelmistä! :)

Vierailija 1: Luomua, tottakai! En ilmeisesti painottanut tätä asiaa kuitenkaan tekstissä.. "Unohdan" usein mainita, että mielellään kaikki luomuna, koska se on itselle itsestäänselvyys aina kuin vain mahdollista. Kaikki tässä paastossa ei ole raakaa, esim. soijakastike, pakastepinaatti ym., mutta nehän voi jättää pois jos siltä tuntuu. Annoin vaihtoehdoksi myös säilykeananaksen, jotta jos paastoa kokeilee joku joka vasta aloittelee raa´an ruoan lisäämistä, olisi jotain "helppoa" myös matkassa :)

Milla: Ihana kuulla, tsemppiä sinne! Kerrohan toki mitä pidit :)

satum (Ei varmistettu)

Minkä merkkinen tuo kuvassa oleva pullosi on? Vaikuttaisi hyvältä ja nätiltä tavalta kuljettaa smoothiet evääksi töihin.

HaLo

satum: Kyseessä on Lifefactoryn kemikaalivapaa lasipullo, josta olen postannut mm. täällä ja täällä. Tää on kyllä kätevä ja ihana smoothieiden kanssa :)

satum (Ei varmistettu)

Kiitos! Koetinkin jotain etsiä täältäkin mutta en osannut tarpeeksi tehokkaasti. :)

JH (Ei varmistettu)

Tämä smoothiepaasto vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta! Olen pitkään harkinnut mehupaastoa, mutta sen "rajuus" mietityttää. Tämä voisi olla lievempi keino. Osaatko sanoa suolihuuhteluiden välttämättömyydestä jotain? Varmaan paaston vaikutukset ovat yksilölliset ja riippuvat mm. elintavoista, ruokavaliosta ym., mutta voisikohan lähteä liikkeelle ilmankin?

HaLo

JH: No periaatteessa suolihuuhtelut eivät ole välttämättömiä, mutta niiden avulla ehkäistään detox-oireita, joita voi ilmetä (päänsärky, kiihtynyt hikoilu, näpyt, huonovointisuus, väsymys). Jos kuona ei lähde itsestään liikkeelle, kun puhdistuminen käynnistyy, alkaa suoliston kuona "käymään" ja tuottamaan toksiineja (myrkyllisiä yhdisteitä) verenkiertoomme ja se ei ole hyvä se. Siksi suolihuuhtelu helpottaa oman kropan toimintaa ja takaa paremman olon paaston ajalle.

Voit huolehtia kuonan poistumisesta myös vaikka Salt water flushilla tai säännöllisellä vatsahieronnalla (aloitetaan n. 5 cm navan yläpuolelta ja edetään kellonsuuntaisesti. Kun hieromasi kohta alkaa tuntua pehmeältä, siirrytään hieman eteenpäin, kunnes koko vatsa on käsitelty). Lisäksi piikkimatolla vatsallaan makoilu kiihdyttää myös kuonan poistumista.

JH (Ei varmistettu)

Kiitos vastauksesta! On niin hienoa, että jotkut jaksavat ottaa asioista selvää ja vieläpä jakaa tietoa edelleen :) Tosi kiva tämä sun blogi. Olen viikon verran noudatellut tuota paastoa edeltävien kevennyspäivien ruokavaliota ja olo on jo nyt paljon tavallista parempi! Katsotaan uskaltaudunko varsinaiselle paastolle...

Helinä 1 (Ei varmistettu)

Olen pallotellut ajatuksella ruveta taasen paastolle (en ole ollut kahteen vuoteen, sitä ennen joka vuosi kymmenisen vuotta), mutta ajatus juomista ei ole jotenkin houkutellut, tökkinyt kovasti. Ihanaa kun teet tätä juttua vuoden tähtihetkistä, on tainnut mennä ohi keväällä tämä smoothiepaasto-juttusi. Juuri kun sitä tarvitsin :D ja vielä ostoslistakin, kiitos!

HaLo

Helinä: Ollos hyvä! Harkitsen tässä itsekin jonkinlaista paastoa, heti kun saadaan nämä kahdet hääjuhlat alta pois :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mietin avopuolison kanssa tällaisen paaston kokeilua yhdessä, ehkä siksi että se tosiaan tuntuu kevyemmältä kuin varsinaiset mehupaastot. Osaatko sanoa, kannattaisiko miespuolisen paastoajan suurentaa noita smoothieiden annoskokoja (esim. 1,5-kertaiseksi) tai vain lisätä tarpeen mukaan esimerkiksi neljäs smoothie tai pari ylimääräistä luomumunaa päivän annokseen?

Kommentoi

Ladataan...