Ladataan...
HaLo

2009 maaliskuussa tehdyn kolminkertaisen värinpoiston ja usean värjäyksen jäljiltä puolipitkät hiukseni ovat olleet hyvin kuivat ja hieman hamppuiset. Hius oli ennen värinpoistoa sen verran hyväkuntoinen, että hius ei meinannut aueta ja irrottaa omaa väriänsä pois.. Ikävä niitä aikoja! Pesun jälkeen pää on totaalinen takkupesä, jos ei ole hoitoainetta. Alunperin minulla on tummanruskeat hiukset, joissa on vahva punapigmentti, kiitos isäni, joka on nuorena ollut ihan porkkanapää. Tämä alkuperäinen teksti on julkaistu 02/2010.

 

 

Nykytilanne

Edellisestä värjäyskerrasta (Lóreal, 7.40 Vaalea voimakas kupari) on aikaa kolmisen kuukautta ja tässä välissä on ollut suoravärikäsittelyjä (Crestol Color gloss, mandariininkupari) n. 1/viikko. Juurikasvua on tällä hetkellä 2-3 cm (sitä itsensä väristä, eli tummanruskeaa).

Värivalinta

Sante- Natural Red. Olin aikeissa ottaa Flame Redin, mutta otin varalta hieman syvemmän punaisen, että on enemmän varaa värin haalentumiseen. Värin käyttöohjeet löytyvät täältä. Itselleni tämä on ensimmäinen hennavärjäyskerta.

Sisällysaineluettelo: Hydrolyzed Wheat Protein, Algin, [+/- Lawsonia Inermis (Henna CI 75480), Cassia Auriculata (Cassia), Juglans Regia (Walnut Shell Powder), Indigofera Tinctoria (Indigo Leaves), Indigofera Argentea (Indigo Leaves), Rheum Undulatum (Rhubarb Root), Krameria Triandra (Rhatany Root), Coffea Arabica (Coffee), Curcuma Longa (Curcuma Root), Beta Vulgaris (Beet Root)]

Kuva ennen hennavärjäystä:

Valmistautuminen värjäykseen

• Tarvitset astian väriseokselle (itselläni oli keraaminen astia)

• + lusikan/lastan, jolla voit sekoittaa väriseoksen tasaiseksi massaksi

• + kiehuvaa vettä 3 dl

• Mustaa teetä tai punaviiniä, jos haluat intensiivisemmän värin

• Rasvaa hiusrajan lähelle

• (Sitruunaa väritahrojen pois saamiseksi iholta)

• Tee suortuvatesti!

Vaihe 1- Hiustenpesu

Tähän suositellaan Santen laavashampoota, mutta koska minulla ei ole sitä, käytin Logonan shampoota hennavärjätyille hiuksille.

Vaihe 2-  Värimassan valmistaminen

Lisää hennajauhe 3 dl:n kiehuvaa vettä ja sekoita tasaiseksi massaksi. Itse lisäsin vielä kokonaisen sitruunan mehun seokseen. Jos massa tuntuu liian paksulta ja puuromaiselta, lisää vielä 1-1,5 dl vettä massaan. Löysempänä massa on helpompi levittää ja hieroa hiuksiin.

.

Vaihe 3-  Värin levitys hiuksiin

Anna seoksen jäähtyä hieman. Laita kertakäyttökäsineet käteen ja levitä massa mahdollisimman lämpimänä päähän. Santen värjäysohjeissa kehoitetaan levittämään väri pieninä alueina, kuitenkin mahdollisimman sujuvasti koko hiuksiin. Laita levityksen jälkeen paketin mukana tullut huppu päähän ja kietaise pyyhe ympärille!

Vaihe 4- Vaikutusaika

Anna värin olla päässäsi 1-2 tuntia, riippuen haluamastasi intensiteetistä. Lämpö auttaa väriä kiinnittymään paremmin hiuksiin ja tekee väristä syvemmän. Voit olla saunassa jonkin aikaa tai föönailla hiuksia lämpimiksi useampaan otteeseen.

Vaihe 5- Pesu

Huuhtele hiukset huolella. Lisää hiuksiin hoitoainetta ja selvitä ne. Itse voin suositella Santen Brilliant Care-hoitoainetta, joka kosteuttaa ja selvittää takkuuntuneet hiukset parhaiten. Jos ihoosi on jäänyt väriläiskiä, voit kaivaa sen sitruunan nyt esiin ja levittää sitä iholle. Hennaläiskät lähtevät paljon helpommin kuin kaupan kestoväriläikät.

Lopputulos:

  

Mielipide lopputuloksesta

Väri kirkastui paljon enemmän mitä oletin, positiivinen yllätys! Olen todella tyytyväinen, sillä hiuksista ei tullut liian tummanpunaiset, vaan pirteän oranssihtavat. Tarkkasilmäisimmät huomaavat, että siellä on vielä juurikasvu näkyvillä, koska en vaalentanut sitä ensin. Juurikasvu värjääntyi sopivan punaiseksi eikä häiritse niin paljon kuin aiemmin, joten no big deal.

Vihreä hennamassa epäilytti aluksi ja oli hieman hankalampi levittää kuin kaupan perusvärit, koska koostumus oli paljon paksumpi ja puuromaisempi. Isoin miinus pakkauksen hanskoille! Ne olivat todella isot ja meinasivat lähteä kädestä koko ajan, jolloin paksun massan levitys oli hankalaa. Suosittelen ystävää apuun ensimmäisellä hennavärjäyskerralla (kiitos rakkaalle miehelleni, heh). Massa tuoksui maalle ja teelle.. Paljon parempi kuin kaupan värien kehnosti peitellyt ammoniakkihajut ja hyvä vaihtoehto esim. hajusteallergisille. Suosittelen kokeilemaan!

 

Share

Ladataan...
HaLo

Tuntuu, että viime vuosina proteiini on nostettu jalustalle parhaana ravintoaineena, vaikka kaikilla ravintoaineilla oma merkitys ravintoarvon kannalta. Olen itsekin pitänyt proteiinia todella tärkeänä osana ruokavaliota ennen osittaiselle raakaravinnolle siirtymistäni. Laskin aktiivisina liikunta-aikoina erittäin tarkasti, että söin proteiinia ainakin 100-120 g/päivä (lihatuotteista tietysti). Syön itse silloin tällöin lihaa enkä ole siis täysin kasvissyöjä, mutta laatu on alkanut korvaamaan määrää eikä liha enää näyttele pääosaa koostamissani aterioissa. Miksi?

Ruuansulatuksella menee proteiinin käsittelemiseen enemmän energiaa kuin minkään muun ruuan käsittelyyn ja tästä voi seurata se, että energiaa ei riitä mm. myrkkyjen poistoon (ks. Elintärkeät entsyymit) ja muihin välttämättömiin toimiin. Normaalisti ruoka kulkee suoliston läpi n. 30 tunnissa. Proteiinilla voi mennä jopa 60 tuntia, eli kaksinkertainen aika. Käsittelyaika selittää jo sen, miksi proteiini vie energiaa ennemmin kuin tuo sitä.



Elimistö tarvitsee proteiinia reilu 20-30 grammaa per päivä. Proteiinia kuluu päivittäin ihon, hiusten, ulosteen, virtsan ja hien mukana n. 23 grammaa. Lainaus Elämäsi kuntoon-kirjasta:



"Yleisin lihansyöntiä puolustava ajatushan on: Lihaa tarvitaan, jotta pysyisimme voimissamme. Mietitään tätä hetki. Mikä mahtaakaan olla maailman vahvin eläin? Useimmat varmasti vastaisivat elefantti. Jos ajatellaan maailman vahvimpia eläimiä, joita on vuosisatojen ajan käytetty juuri niiden voimien ja kestävyyden vuoksi, mitä tulee mieleen? Elefantti, härkä, hevonen, muuli.. Ja mitä ne syövät? Lehtiä, ruohoja ja hedelmiä."



Valkuaisaineet, eli proteiinit, rakentuvat aminohapoista (=valkuaisaineden rakenneosa), eivät suoraan ravinnon proteiineista. Eläinten lihassa ei ole sellaisia välttämättömiä aminohappoja, joita eläin ei itse olisi saanut kasvikunnasta. Lihansyöjäeläimet eivät syö muita lihansyöjiä, vaan kasvissyöjiä (vrt. leijona syö seepran, muttei toista leijonaa).



Elimistö tarvitsee kahdeksaa aminohappoa. Näitä kaikkia kahdeksaa saa yhtäaikaisesti mm. levistä, maitohappokäymisellä hapatetuista kasviksista, porkkanasta, banaanista, kurkusta, kaalista, kesäkurpitsasta, pähkinöistä, seesam-, ja auringonkukan siemenistä. 



Vielä enemmän aminohappoja sisältävät seuraavat (suluissa aminohappojen määrä): Goji-marja (18), hampunsiemen (20), maca (18), spirulina (17). Ehkä tässä on yksi syy siihen, miksi "superfood"-genre on ottanut jalansijaa niin voimakkaasti?



Kasveissa on enemmän käyttökelpoisia aminohappoja kuin lihassa, sillä lihan kuumennus tuhoaa tai sakkeuttaa/hyydyttää suurimman osan sen aminohapoista.



Syön itsekin jonkin verran lihaa (useimmiten kalaa, joskus harvoin nautaa), koska miellän kaipaavani sitä enkä ole aikonut olla tiukkapipoinen raakaruokailija (edesauttaa sitä, että en stressaannu ja syöminen on mukavaa). Kesäisin minun on helpompi olla syömättä lihaa, koska en kaipaa sitä silloin. Jokaisen joka syö lihaa, joko usein tai satunnaisesti, kannattaa kuitenkin pohtia, olisiko mahdollisuutta edes joihinkin seuraavista:



1) Osta luomulihaa tai hanki liha suoraan valmistajalta

Saat puhtaampaa lihaa ja tiedät sen alkuperän. Voit kaiken lisäksi keskustella mahdollisen kasvattajan kanssa eläinten oloista. 



2) Syö lihaa kohtuudella (ei siis joka päivä)

Tämä on tärkeää ruuansulatuksen kannalta. Proteiini on raskas sulatettava ja tuottaa paljon mädättäjäbakteereja, jotka myrkyttävät kehoamme. Jos olet esim. nauttinut raskaan pihviaterian, voit kompensoida tilannetta pitämällä seuraavan päivän kevyempänä (kasvis-, ja hedelmäpainotteisena), jotta ruuansulatus pääsee lepäämään.



3) Syö vihanneksia ennen lihansyöntiä tai ainakin sen kanssa

Entyymipitoinen ruoka auttaa raskaan proteiinin sulattamisessa ja silloin elimistö ei ole niin kovilla kuin esim. liha+peruna-aterian jälkeen. Jos salaatin/vihannekset syö ennen lihaa, ehkä ei tee mieli syödä sitä niin paljon.



Entä B12? 

Monesti kasvissyöjiä varoitetaan B12-vitamiinin puutoksesta, kun ruokavalioon ei kuulu liha. B12:ta tarvitaan aineenvaihduntareaktioihin, verisolujen muodostumiseen ja hermokudosten normaaliin toimintaan.  



Kaikista muista vesiliukoisista vitamiineista poiketen B12 kertyy elimistöön (maksaan) ja useimmilla ihmisillä on sitä elimistössä jopa 4-5 mg (usean vuoden tarve), joten jos jollakin on puutos, se johtuu useimmiten imeytymishäiriöstä. Miksi lihansyöjillä sitten on imeytymishäiriöitä? Koska proteiinin mätäneminen elimistössä häiritsee B12-vitamiinin tuottoa ja imeytymistä. Suoliston täytyy olla kunnossa, jotta B12 imeytyy. Jos elimistölle antaa jatkuvasti mätänevää ruokaa, suoliston seinämät tukkeutuvat kuonasta ja muista myrkyistä, jolloin imeytyminen on vähäistä, jollei mahdotonta.



Chlorella-levässä on eniten B12:ta kasvikunnan tuotteista, mutta useiden lähteiden mukaan se on muodossa, jota ihminen ei voi imeyttää. Tämän vuoksi voi hankkia (ei-synteettisen) B12-valmisteen ruokavalion tueksi. 



Liha, kala ja kananmunat ovat vain täydennysruokaa, todettiin vuonna 1980 julkaistussa tutkimuksessa. Toivon, että tämä ajatus alkaa valtaamaan alaa laajemmaltikin.

Share

Pages