Ladataan...
HaLo

Luomu on trendikästä nykyään ja sen on hoksinut myös vaatejätti H&M. Törmäsin kyseisen merkin uuteen luomupuuvillasta valmistettuun vaatemallistoon vastikään. Hienoa, että isotkin brändit ottavat askeleita luomumpaan suuntaan, mutta onko perimmäinen tarkoitus kuitenkin vain imagon kiillotus?

Valikoimissa on luomupuuvillaisia neuleita, farkkuja, paitoja, kierrätysmateriaaleista tehtyjä koruja, muutamia mainitakseni. Omasta mielestäni mallisto näytti tosi kivalta — valikoimista löytyy tosi perusjuttuja, mutta myös röyhelöitä ja eläviä kuoseja. H&M:n pääsuunnittelija Margareta van den Bosch kertoo yrityksen sivuilla seuraavaa:

"Asiakkaamme ovat entistä kiinnostuneimpia luonnonmukaisuudesta. Olemme ylpeitä, kun voimme täyttää heidän toiveensa ja samalla edistää luonnonmukaisesti viljellyn puuvillan kysyntää."

Luomun suosio kasvaa koko ajan ja ihmiset alkavat tiedostaa laadun päälle — halutaan luonnonmukaista ja myrkytöntä niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Itselläni on silti ristiriitainen olo. En yleensä osta H&M:ltä juuri mitään, koska en koe sitä eettisesti oikeaksi, mutta entä kun kyseessä on luomuvaatteet? Onko silloin jees shoppailla H&M:lla hyvin omintunnoin? Luomu kun ei välttämättä ole se ainoa itseisarvo. Otan asiasta selvää ja palaan aiheeseen viisaampana!

Tässä muutama mielenkiintoinen linkki aiheeseen liittyen:

• H&M, other brands guilty of "organic cotton fraud"? (01/2010)

• Luomupuuvilla ja GMO (02/2010)

Eurooppalaiset vaateyritykset H&M, Tchibo ja C&A ovat ilmeisesti myyneet luomupuuvillatuotteita, joihin on sekoittunut geenimuunneltua puuvillaa.

Likaista puuvillaa (06/2008)

Nikellä ja muilla suurilla vaatefirmoilla, kuten H&M:llä, on myös 100-prosenttisesta luomupuuvillasta tehtyjä vaatteita. Niiden osuus myynnistä on kuitenkin pieni. Suurten vaatefirmojen luomuvaatteet ovatkin mallistossa lähinnä myönteisen imagon rakentamista varten. Kaupalliset katteet kerätään tavallisista vaatteista.

Share

Ladataan...
HaLo

Järjestin vanhan blogini puolella kyselyn toivepostauksistanne. Raakaravintoreseptit olivat useammankin toivomuksissa, mutta toivottiin myös tällaista rawfood for dummies-tyylistä juttua. Koostin tähän postaukseen muutaman tärkeimmän pointin raakaravinnosta, olkaa hyvä!

Mitä raakaravinto on?

Raakaravinnolla tarkoitetaan kaikkea sellaista ruokaa, mitä ei ole kypsennetty tai kuumennettu yli 45 asteen. Raakaruoassa on tallella tärkeät entsyymit, jotka auttavat ruokaa sulamaan, kuten pitäisikin. Lisäksi kuumentamattomuus takaa vitamiinien, hivenaineden, aminohappojen sekä mineraalien säilymisen raaka-aineessa. Yleisimmin raakaravinnon valmistusmenetelminä käytetään tehosekoittamista, idättämistä, liottamista, kuivattamista (alle 45 asteessa), mehustamista sekä maitohapattamista. Kun tekstissä käydään läpi eri ruoka-aineita, en mainitse jokaisen kohdalla erikseen sanaa luomuna. Toivon jokaisen pitävän luomun suosimista mahdollisuuksien mukaan itsestäänselvyytenä.

Mitä kaikkea raakaravinnolla voi syödä?

• Kaikki idätettävät linssit, siemenet, pavut

Idut ovat elävää ja täysipainoista ravintoa. Vaihtoehtoja on monia mm. mungpapu, quinoa, tattari, parsakaalin siemenet..

• Pähkinät

Kannattaa nauttia aktivoituina, eli liotettuina. Aktivointi vapauttaa raaka-aineen entsyymit toimintaan. Tämä helpottaa ruoansulatuksen työtä eikä elimistön muihin tarkoituksiin varattua energiaa mene hukkaan. Toisaalta taas papujen ym. aktivointi "vapauttaa" ravinteet elimistön hyötykäyttöön. Pähkinöistä saa valmistettua kastikkeita ja kermoja sekä maitoa.

• Kuivahedelmät

Kaikki nämä ilman lisäaineita tietysti (yleensä käytetään rikkidioksidia, eli sulfiitteja, säilömään kuivahedelmiä)! Useimmat kuivahedelmät ovat emästä tuottavia. Käytössä kannattaa olla säästeliäs, sillä kuivahedelmät ovat todella sokerisia. Raakaravinnolle siirryttäessä kuivahedelmien käyttö helpottaa. Arsenaalissa ovat mm. taatelit, aprikoosit, rusinat, omenat, viikunat..

 Kaikki vihreät kasvikset

Lehtivihreä puhdistaa kehoa ja antaa elinvoimaa. Hankalasti sulavat vihannekset, kuten paprikat ja kaalit kannattaa aluksi laittaa smoothien sekaan, jolloin ne tulevat paremmin hyödynnettäviksi. Blendattaessa kovinkin kuitu (esim. porkkanan) hajoaa helpommin sulavaksi! Levien syöntiä ei voi korostaa tarpeeksi, koska ne ovat niin ravintopitoisia. Jos et saa alas jauheina, tee kuten minä ja osta puristettuja nappuloita.

• Hedelmät

Suosi varsinkin pehmeäkuoristen hedelmien kohdalla luomua. Huomioi, että kaukaa rahdatuissa hedelmissä ei ole juurikaan vitamiineja jäljellä — suosi siis enimmäkseen Suomesta saatavia hedelmiä (omenat, luumut..). 

• Marjat, sienet, yrtit

Näitä on kesällä metsät pullollaan, kerää monipuolisesti talteen! Kuivattamalla saa säilöttyä helposti osan saaliista, jos kaikki eivät mahdu pakastimeen. Keväällä tulossa kunnollinen yrttipostaus — mitä kerätä, mistä ja miten säilöä.

 Kylmäpuristetut öljyt

Öljyt hoitavat ihoa ja antavat energiaa sekä lämmittävät. Kannattaa kokeilla mitkä öljyt ovat itselle mieluisimmat. Vaihtoehtoja on paljon, mutta valitse aina kylmäpuristettuja öljyjä, sillä niissä on eniten ravinteita. Hyviä öljyjä aloittelijoille ovat mm. oliivi, kookos, camelina, hamppu. Hamppu, pellavansiemen-, ja camelinaöljyssä on hyviä omega-3-rasvahappoja kasvissyöjille (ei tosin riittävästi). 

• Superfoodit, eli ravinnetiheät ruoat

Nämä ovat erittäin hyvä lisä muuten terveelliseen ruokavalioon ja auttavat monipuolisen raakaruokavalion koostamisessa. Mahdollisuuksien mukaan aina luomuna. Perehdy eri superfoodeihin ja kokeile rauhassa mikä sopii itsellesi. 

Raakaravintoon siirtyminen

Tähän liittyy mielestäni kolme tärkeää seikkaa:

1) Tee siirtyminen vaiheittain, vähitellen ja hitaasti!

2) Tutustu raakaravinnon perusteisiin kunnolla, jotta voit koostaa monipuolisen ruokavalion 

3) Kuuntele kehoasi muutoksia tehdessäsi

Itse en syö kaikkea ruokaani raakana, koska pidän myös lämpimästä kasvisruoasta ja koen arkielämän ohella helpommaksi olla puoliksi raa´alla ja puoliksi lämpimällä ruoalla. En silti näe mahdottomana, että joskus söisin 100 % raakaravintoa. Se vaatii kuitenkin kenen tahansa kohdalla kunnon perehtymistä ja oikeiden raaka-aineiden käyttöä.

Ne, joiden ruokavalio koostuu pääsääntöisesti raaásta ruoasta, käyttävät useimmiten lämmittäviä mausteita, kuten chiliä, inkivääriä, kurkumaa, cayennea sekä paljon hyviä rasvoja. Hidas siirtyminen raakaravintoon on tärkeää, koska useimpien suolisto ei välttämättä pysty heti sulattamaan raakaa ruokaa kunnolla tottumattomuuden vuoksi. Raakailu on helppo ja hyvä aloittaa helposti sulavilla smoothieilla ja lisätä raakaa lehtivihreän muodossa mm. salaatteihin. 

Mitä hyötyä raakaravinnosta on?

Jokaisella raakaravintoa kokeilleella tai sitä säännöllisesti syövällä on omat kokemuksensa. Listaan tähän sellaisia hyötyjä, joita olen itse kokenut silloin kun söin enimmäkseen raakaruokaa:

• Lihaskivut poistuivat kokonaan

• Vireystaso oli jotain ihan uskomatonta. Normaalisti olin päivisin hyvin väsynyt n. klo 14 jälkeen, mutta raakaravinnolla virtaa riitti koko päiväksi

• Ajatukset kirkastuivat ja inspiraatio kukki täysillä

• Paino putosi

• Vatsan toiminta normalisoitui; turvotus häipyi, ilmavaivat poistuivat

• Sain migreenini oireettomaksi

Lisätietoa löydät vielä täältä:

Elintärkeät entsyymit (mitä entsyymit ovat, mihin niitä tarvitaan ja mistä niitä saa): 

Ihania raakareseptejä

Raakaravintoon siirtyminen

 

Share

Ladataan...
HaLo

Mitä vaihtoehdoksi markettien muovisille juomapulloille? No Lifefactoryn lasipullo tietysti!

Lifefactoryn lasipulloja saa mitä ihanimmissa väreissä. Mikä parasta, pullo on vapaa seuraavista kemikaaleista: Bisfenoli A (BPA), ftlataatit, PVC, polycarbonaatti, lyijy ja latex. Muoviastioissa käytetystä Bisfenoli A:sta on kirjoitettu mielenkiintoisesti ainakin Bebes.infossa sekä Kemikaalicocktailissa

 

En liene ainoa esteetikko, joka arvostaa pullon muotoilua ja värimaailmaa? Ei tarvitse ruman pullon kanssa sitten piipertää siellä jumpassa. Pullon pinta on silikonia, joten pitäisi pysyä myös hyppysissä. 

Pieniäkään ei ole unohdettu, vaan heille on myös omat lasiset tuttipullot. Kokovaihtoehtoina on 120 ml ja 250 ml. Näistä kelpaa juoda!

 

Pikaisella tutkimusmatkalla selvisi, että hintaa aikuisten pulloilla oli n. 19,90 € ja lasten pulloilla n. 14,90 €.

 

Kuvat: Lifefactory

Share

Pages