Parsaa ja uppomuna

Hyvää ruokaa

Parsaa, uppomuna, ituja, pinaattia, suolaa ja sitruunaa. Loistava yhdistelmä.

 

Parsaa ja uppomuna (2:lle)

  • noin 10 tankoparsaa
  • oliiviöljyä
  • suolaa, mustapippuria ja timjamia
  • 2 luomu kananmunaa
  • väkiviinaetikkaa ja vettä
  • lisukkeeksi; babypinaattia/ salaattia, ituja, sitruunaa ja hyvää vaaleaa leipää
  1. Kuori parsat ja napsauta tai leikkaa varresta irti kova kanta. Voit huuhdella varovasti parsojen nuput, niissä saattaa olla multaa/hiekkaa.
  2. Laita parsat uunipellille. Kaada päälle hieman oliiviöljyä ja pyörittele parsat kauttaaltaan öljyssä. Mausta reilulla suolalla, ripauksella mustapippuria ja timjamilla.
  3. Paista parsoja uunissa 220 asteessa noin 5-10 minuuttia.

Tee uppomuna:

Joko näin;

  1. Keitä kattilassa vettä. Lisää väkiviinaetikka (1/2 dl etikkaa litralle vettä). Säädä levyä pienemmälle. Odota, että vesi vain hieman poreilee.
  2. Riko kananmuna lasiin tai pieneen kulhoon. Tee veteen pyörre.
  3. Kaada muna varovasti veteen.
  4. Keitä 3-5 minuuttia.
  5. Nosta muna pois vedestä ja siisti reunat varovasti veitsellä.

Tai näin;

  1. Keitä kattilassa vettä. Lisää väkiviinaetikka (1/2 dl etikkaa litralle vettä). Anna veden kiehua voimakkaasti.
  2. Riko kananmuna lasiin tai pieneen kulhoon.
  3. Kaada muna varovasti voimakkaasti kiehuvaan veteen. Säädä levyä pienemmälle.
  4. Keitä 3-5 minuuttia.
  5. Nosta muna pois vedestä ja siisti reunat varovasti veitsellä.

(Kolmen minuutin muna on todella löysä ja keltuainen toimii hyvin kastikkeena, viiden minuutin muna on vielä valuva, mutta keltuainen osittain hyytynyt.)

Kokoa annos. Purista päälle reilusti sitruunaa ja hieman suolaa sekä oliiviöljyä. Syö paahdetun hyvän leivän kanssa.

 

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.