M-E:n keittiö: Granaattiomenan avaaminen

Kuten tarkkaavaisimmat muistavat, herkuttelin paljon puhutulla stressiviikollani erityisesti värikkäillä hedelmillä.

Normaaliarjessa en itse asiassa tänä syksynä ole muistanut syödä hedelmiä tai marjoja niin usein kuin kai pitäisi (eli joka päivä). Syön niin usein proteiinipitoisia salaatteja ja muuten pitkään kylläisinä pitäviä aterioita, ettei oikein tee mieli napostella  aterioiden välissä vielä erikseen makeita hedelmiä.

No, olen kausisyöjä, mutta on aivan parasta huomata itsestään vihdoin se, että herkkumielihalut eivät kohdistu enää ollenkaan ylettömiin määriin sokeria ja kaikkea muuta turhaa, vaan herkkuhimo kohdistuu enemmän esim. hedelmiin ja pähkinöihin, jogurtteihin ja juustoihin, ja herran tähden, joskus jopa punaiseen täyslihaan! (Aina ei näin toki ole ollut. Onkohan se ikä, joka kasvattaa, vai sittenkin vain se, että on vain vähitellen totuttanut itsensä parempaan, tai oppinut kuuntelemaan mielitekojaan vähän viisaammin? Ehkäpä sekä että, ja kokemus...)

--

Yksi stressiviikon herkuista oli ihana, rubiininpunainen, mehukas antioksidanttipommi – eli granaattiomena. Jos joku muu on joskus tuskaillut sitä, kuinka avata tällainen hedelmä sotkematta koko keittiötä ja kaikkia päällä olevia vaatteita kirkkaanpunaiseen hedelmämehuun, tässä on vinkkini siihen, kuinka granaattiomenan avaaminen onnistuu siististi:

1. Täytä iso vati tai muu astia (esim. kattila) kylmällä vedellä.

2. Leikkaa granaattiomenan päästä ohut viipale.

3. Viillä granaattiomenan kuoreen poikittain viisi viiltoa (kuten yllä).

4. Ala repimään granaattiomenan kuorta irti veden alla, viiltokohtia apuna käyttäen. Valkoiset rämmäleet irtoavat veden alla siistimmin, ja samalla suojaat vaatteita granaattiomenamehun roiskeilta. Valkoiset rämmäleet nousevat veden pintaan ja siemenet vajoavat astian pohjalle. Kun olet perkanut kaikki siemenet irti hedelmästä, voit kaataa puhdistusveden helposti roskineen pois.

6. Huuhdo siemenet/hedelmäliha siivilässä, tarjoa kuten haluat!

--

Mitä mieltä olisitte, jos alkaisin useamminkin kirjoittamaan eksoottisempien hedelmien käsittelystä?

Varastossa olisi ainakin kookospähkinän ja ananaksen perkausvinkkejä, kuten myös vinkkejä manteleiden ja pähkinöiden käsittelyyn...

Muistan myös, että joku toivoi jonkin aiemman kirjoituksen yhteydessä sitä, että kirjoittaisin mahdollisimman kädestä pitäen – eli rautalangasta vääntäen – oivalluksiani terveellisestä ruoasta ja elämäntavasta. Kuuluvatko tähän toiveeseen aivan yksittäisten ruoka-aineiden tarkasteleminen/kommentoiminen terveellisyyden näkökulmasta (esim. "Vinkki: Syö granaattiomenaa, koska se on oikea terveyspommi, antioksidantit, blaa-blaa-blaa, vitamiinit ja polyfenolit!") vai onko kivempi vain seurata mitä keittiössäni tapahtuu silloin, kun siellä puuhailen? Vai ehkä sekä että? Nyt yritetään kuitenkin pitää homma myös teille mielenkiintoisena. :)

--

In English: Today I'm showing you how to cut open a pomegranate. You can find simple instructions here, too. Those are the ones I used to cut this one. What about you guys, would you like to read more tips on, for example, cutting up a coconut or a pineapple?

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Mitä jogurttia syöt yleensä ja millä jogurtilla herkuttelet?

Sini^ (Ei varmistettu)

Eiköhän tuo "syö hedelmiä, ne ovat terveellisiä" riitä :D Tän postauksen perusteella voisin jopa käydä ostamassa granaattiomenan, koska en ole koskaan sellaista syönyt.

Nyt on muutama treeniviikko takana ja on jokapaikka kipeenä, etenkin totaalijuntturassa ovat toinen pohje ja takareisi, sekä olkapäät. Niinhän sitä sanotaan ettei urheilija nää tervettä päivää.. jos sitä alkaisi venyttelemään.

Vähän pimennossa ovat vielä kaikkien punnerrusten ja muiden liikkeiden erot ja tarkoitukset. Hyvä että linkkaat noihin välillä videoita, vaikkapa siitä minkälainen se ranskalainen punnerrus oikein on. Toivottavasti en ole nyt eksynyt liian suureen sarjaan :D

Mia-Elina

Hei vierailija (8.12.)! Mun jogurttilinja on ollut maustamattomalla linjalla aika pitkään: olen tykännyt bulgarian jogurtista ja siitä ihanan kermaisesta turkkilaisesta jogurtista. Nykyään jogurtti ei kuulu ihan arkiruokiini, mutta ehkä kerran viikossa sitä tulee syötyä – nykyään enemmän maustamatonta soijajogurttia kuin mitään muuta. Joukkoon sujahtaa yleensä jotain seuraavista: pakastemarjoja + hamppuproteiinia, kaakaorouhetta/-jauhetta + hunajaa, joskus myös jotain superfoodia esim. spirulinaa tai macajauhetta.

Sini^: Heh, hyvä kuulla, ettei tarvitse esittää mitään ravintogurua :D En kyllä välttämättä kehtaisi sellaiseksi ryhtyäkään. ;)

Kiva, että omat kuntoilut ovat päässeet hyvään alkuun! Eikä sen väliä mistä aloittaa, kaikkien on täytynyt aloittaa jostain. Juuri sen takia yritän linkkailla teksteihin myös esimerkkivideoita, kun tiedän millaista on lukea treeniohjelmia, joista ei aluksi ymmärrä hölkäsenpöläystä... Ja venyttelyt tosiaan kannattaa aloittaa, ne tekee NIIN hyvää. Sen voi ajatella vaikka lihastensa hellimisenä, ne kiittää jälkeenpäin :)

Vierailija (Ei varmistettu)

No aikas vähän syömistä (ja kitkerän makuista) kun on ensin poistanu siemenet

Kommentoi