Edullinen siemenvoi.

Ladataan...
i make cake

Pähkinä- ja siemenvoita olenkin jo ylistänyt aiemmin täällä. Mantelivoi on edelleen suosikkini, vaikkakin Foodinin cashew-voi ja erilaiset siemenvoit kilpailevat sen kanssa aika ajoin. Nyt alennusmyyntien jälkeen lompakkoa hieman kiristää, ja valmiit taikka itsetehdyt mantelivoit ovat hetken hyllyllä.

Auringonkukansiemenet ovat loistavia monin tavoin: ne ovat superterveellisiä ja sisältävät vähemmän rasvaa kuin esim. pinjansiemenet (pestoa tehdessä huom!), niissä on voimakas paahteinen maku ja mikä parasta - ne maksavat murto-osan pähkinöihin verrattuna. Suuri pussillinen on noin 2-5 € huomioiden ostatko luomua vai tavallista. Mulla näitä oli kaapit täynnä ja nyt pähkinävoin loppuessa päätinkin surauttaa kaikki siemenet tahnaksi.

Auringonkukansiemenissä on valtavasti B- ja E-vitamiinia, kaliumia, sinkkiä sekä seleeniä. Niissä on tietenkin korkea energia-arvo, mutta jopa 22g proteiineja joka sekin on jo yksi hyvä syy lisätä näitä vaikkapa salaatin päälle paahdettuina tai surautella niistä tahnaa leivän päälle. Toimii siis hyvin voin korvikkeena, dipeissä, smootheissa, leivonnassa - oikeastaan missä vaan. 

SIEMENVOI

siemeniä - auringonkukka, kurpitsa, seesami, hamppu jne.. (vähintään 200g kerralla jotta tehosekoittimessa on tarpeeksi massaa jauhettavaksi)
ripaus (ruusu)suolaa

>> Jauha siemeniä tehosekoittimessa / blenderissä täydellä teholla muutama kymmen minuuttia. Joudut kaapimaan massaa reunoilta useaan otteeseen, mutta jatka kunnes tuloksena on pehmeää siemenvoita.

>> Mikäli tehosekoittimesi ei ole yhtä tehokas kuin esim. Vitamix, voit lorauttaa jossain vaiheessa pienen määrän esim. manteliöljyä joukkoon jotta massa lähtee taas sekoittumaan.

>> Mausta lopuksi itsellesi sopivalla määrällä suolaa ja purkita ilmatiiviiseen lasipurkkiin. Säilyy jääkaapissa muutaman viikon.

Hyvää viikonloppua kylmistä säistä huolimatta! Toivotaan että pakkanen kohta hellittää sen verran että uskaltaa ulkoilla enemmän... bises xxx

Share

Kommentoi

Ladataan...