Syö iho kauniiksi! / quinoapuuro + parapähkinäsydän.

i make cake

Näin vappua ennen on hyvä paasata vielä vähän terveydestä ja miettiä mihin sitten juhlimisen jälkeen kannattaa satsata - ruokaa miettien tietenkin. Ajattelin vihersmoothien vastapainoksi kirjoittaa hieman pehmeistä rasvoista ja miten ja missä niitä yleensä käytän. Moni hoitaa esimerkiksi ihoaan vain ulkoisesti, on siirrytty luonnonkosmetiikkaan taikka hieman kalliimpiin seerumeihin. Sisäisesti nautituilla rasvoilla on kuitenkin yhtä suuri vaikutus, ellei jopa suurempikin kuin ulkoisesti kasvoihin hierottavilla voiteilla.

Miten tämä sitten liittyy ruoanlaittoon? Itse pohdin melkein kaiken ruoan kautta: miten voin, tunnen, lepään, nautin ja juhlin. Kaikkiin näihin liittyy ravinto olennaisesti, oli se sitten vihersmoothieta tai juustokakkua. Juhlat eivät ole mitään ilman kakkua ja herkullista ruokaa, eikä hyvä olo ilman perusterveellistä ruokavaliota. Tärkeintä on pehmeiden rasvojen runsas lisääminen ruokavalioon: pähkinöitä, avocadoa, öljyjä ja kalaa. Etuna mm. hiusten nopea kasvu ja ihon normaali kosteustasapaino. Suomalaiset syövät nimittäin edelleen aivan liikaa tyydyttyneitä rasvoja huolimatta terveyssuosituksista koskien pähkinöiden, kasviöljyjen ja rasvaisen kalan lisäämisestä ruokavalioon.

Kaikki pähkinät sisältävät runsaasti pehmeitä rasvoja, mutta on muutamia jotka erityisesti vahvistavat ihon hyvinvointia. Parapähkinä sisältää runsaasti sinkkiä, A- ja E-vitamiineja sekä seleeniä joka mm. tehostaa ihon kimmoisuutta. Toinen kauneuspähkinä on saksanpähkinä jossa on myös runsaasti omega3-rasvahappoja, flavonoideja sekä E-vitamiineja. Näitä varsinkin kannattaa lisätä aamupuuron tai jogurtin joukkoon - kourallinen päivässä riittää.

Itseltäni löytyy kotoa runsaasti pähkinä- ja siementahnoja joten pehmeiden rasvojen nauttiminen onnistuu sitäkin kautta. Lusikallinen smoothien joukkoon, jogurtin tai puuron päälle. Suosikkini on parapähkinätahna, joka löytää tiensä mitä kummallisimpiinkin aterioihin. Sitä voi tosin lusikoida suoraankin purkista parin hedelmäviipaleen kanssa mutta kannattaa olla varuillaan ettei purkki hujahda kerralla, tämä on aika koukuttavaa kamaa. Uusin suosikkini on ollut korvata puuron voisydän parapähkinätahnalla, se sulaa siihen täydellisesti ja hieman sekoitettua puuro on kuin karamellisoitua ja täyteläisen pähkinäistä - varsinaista luksuspuuroa siis! Lisukkeeksi sopivat kaikenlaiset hedelmät ja marjat, suosikkini on joko banaaniviipaleet tai suomalaiset mustikat.

Puuron voi tehdä kauraan, tattariin, amaranttiin, ohraan tai kvinoaan - tässä ohje kvinoaversiostani, joka pitää muuten nälkää pidempään kuin tavallinen kaurapuuro. Johtuu todennäköisesti kvinoan korkeammasta proteiinipitoisuudesta, ja vielä lusikallisen parapähkinätahnaa jälkeen puuro on entistäkin täyttävämpi.

KVINOAPUURO PARAPÄHKINÄSYDÄMELLÄ
yhdelle

1 dl kvinoaa
2 dl manteli- / kaura- / tai tavallista maitoa
ripaus (ruusu)suolaa

+ lisukkeeksi: parapähkinätahnaa, banaania, kaakaonibsejä, marjoja, ...

>> Huuhdo raaka kvinoa kiehuvalla vedellä pariin kertaan. Lämmitä maito kattilassa melkein kiehuvaksi ja lisää hyvin huuhdottu kvinoa ja ripaus suolaa. Laita kansi päälle, ota lämpö pois tai max ykköselle ja anna hautua kannen alla noin 10 min tai kunnes puuro näyttää valmiilta. 

>> Tarjoa puuro haluamiesi lisukkeiden kanssa.

HUOM! Jos tahdot puurostasi entistä herkullisempaa, lisää banaaniviipaleet jo keittovaiheessa puuron joukkoon karamellisoitumaan.

Näillä eväillä toivottelen jo hauskaa vappua ja ehkäpä kerkeän vielä yhden kakun vapuksi tänne julkaisemaan... bises xxx

Share

Kommentit

bisousss (Ei varmistettu)

hei kuule aika tomppeli kysymys tässäpä näin - voiko kvinoan tilalla käyttää bulguria ? kaapissani kumottaa nimittäin moinen puolityhjä purkki, jonka haluaisin veks toute de suite :---) resepti kuulostaa aivan törkeän ihanalta, oot niin taitava kuvaamaankin! huh.

hauskaa päivää :>

i make cake.
i make cake

Hmm en ole aiemmin kokeillut mutta miksipä ei? Varsinkin jos sitä on sulla paljon kaapissa niin rohkeasti kokeilemaan, en keksi syytä miksei onnistuisi :) bises

sarasusanna
@Sarasusanna

Ihanan näköstä! Vois kyllä kokeilla välillä syödä puuroa aamupalaksi, varsinkin jos se on noin nätin näköistä!

i make cake.
i make cake

Kiitos! Joo suosittelen - tällä pysyy nälkä kurissa :)

EricaK
EricaK

Quinoapuuroa kovin hehkutetaan, mutten vielä ole saanut kokeiltua. Josko nyt viimein, näyttää herkulta! :)

i make cake.
i make cake

Ehdottomasti kokeiluun vaan, ei ole tavallista kaurapuuroa vaikeampi tehdä :) !

Kommentoi