Mitä jos kampaaja mokaa?

Tämä juttu syntyi jostain ajatuksien syövereistä juuri nukkumaan mennessä. Asia on aina ajankohtainen ja koin asiakseni selvittää käytäntöjä maailmalle :D

Pistän pääni pantiksi, että maan päällä ei ole kampaajaa, joka ei olisi joskus mokannut. Itse olen onnistunut saamaan vuosien saatossa aikaiseksi punertavan tyven, kellertävän tyven, vihertävän latvan ja sinisen kokopään värin, josta asiakas ei tykännytkään. On myös kertoja, kun en ole saanut hiuksia riittävän vaaleiksi, viileiksi tai tarpeeksi huomattavaa eroa lähtötilanteeseen. Balayage-raidoista on jäänyt läikkiä. Folioraidoista on vuotanut vaalennusainetta ja taas on tullut läikkiä. Aika monta juttua on tullut kokeiltua :D

Onneksi kyse on kuitenkin hiuksista. Virheet pystyy korjaamaan lähes aina ja esimerkiksi liian lyhyeksi leikattu tukka kasvaa kyllä takaisin. Mutta asian ytimessa ollaan, kun mietitään, että miten tämä koko reklamaatiohomma tulisi sitten hoitaa.

Varmasti yhtä paljon kuin on kampaajia, on myös näkemyksiä siitä, mitä korjataan, missä ajassa ja mitä hyvitetään. Ja mikä on mukavin tapa ottaa palautetta vastaan. Itse olen sitä mieltä, että helpointa on selvittää juttu jo siinä penkissä.

Jos kampaaja on hyvä lukemaan ihmisiä, hän huomaa jo puolivälissä loppuföönausta asiakkaan kasvavan ahdistuksen. Tässä vaiheessa paras pallo olisi kampaajalla, joka voisi kysyä asiakkaalta suoraan, että mikä fiilis, vaikutat epävarmalta. On kuitenkin hyvin mahdollista, että kampaaja itse on todella tyytyväinen lopputulokseen, jolloin asiakkaan ahdistusta ei välttämättä näe (makuja on niin todella monia). Tässä vaiheessa asiakkaan on syytä kerätä kaikki rohkeutensa ja sanoa suoraan, että väri tai leikkaus hieman arvelluttaa. Rakentava keskustelu on kaiken ydin.

Hypätään tässä vaiheessa vaatekaupan alalle. Olen ollut tiskin takana vuosia töissä ja myönnän, että ihanat asiakkaat saattaavat saada hankalassa tilanteessa keskimääräistä ihanampaa palvelua. Voi olla, että vaikka paita olisi mennyt pilalle asiakkaan omasta pesuvirheestä johtuen, uudesta paidasta saattaa kuitenkin myöntyä pikkuruinen alennus tai ainakin joku mainostuote mielenhyvitykseksi. Ilkeä ja huutava asiakas tuskin pääsee näistä eduista nauttimaan. Ja saman voi kääntää toisinpäin - hyväntuulinen kassaneiti voi muuttaa asiakkaankin päivän iloiseksi ja totisesti myös toisinkin päin. Tämä on vain ihmisluonnetta. Elämää.

Vaatekauppaesimerkki toimii todennäköisesti kampaamoissakin kahteen suuntaan. Mukavalle kampaajalle ei oikein haluaisi sanoa mitään tunnelman pilaamisen pelossa. Toisaalta sille olisi varmasti helppo sanoa, koska ymmärtäväisyyteen voisi luottaa. Kampaaja haluaa myös lähettää asiakkaat iloisina kotiin saakka ja kuulla, jos tämä ei olekaan tyytyväinen. Tympeältä kampaajalta taas voi tuskin muuta odottaa kuin vastahyökkäystä. Vihainen ja huutava asiakas taas nostaa kenet tahansa puolustuskannalle. Niin päin, noin päin ja niin pois päin.

Käytin näin monta tekstiriviä silkan ystävällisyyden ja rehellisen keskustelun korostamiseen, koska sillä tavoin saadaan reklamaatiotilanteissa aina paras lopputulos. Myös kampaajien on syytä muistaa tämä.

Mutta mitä siis on oikeus vaatia, jos kampaaja mokaa? Listaan tähän asioita, jotka ainakin pääsääntöisesti alalla pätevät ja omasta mielestäni tuntuvat kohtuullisilta. Varsinaista virallista listausta ei löydy mistään, joten kampaamokohtaisia eroja saattaa joissakin asioissa olla.

  • Kampaajalla on ensisijaisesti velvollisuus ja oikeus korjata pilalle mennyt tekninen virhe ilmaiseksi. Oikeus tarkoittaa siis myös sitä, että ellei asiakas suostu korjaukseen, kampaaja ei voi oikein muutakaan tehdä (esim. palauttaa rahoja).
  • Korjauksen tulee tapahtua mahdollisimman pian, mutta järkevyyden rajoissa. Puoleenyöhön asti ei tarvitse kenenkään raitoja vääntää, mutta parin viikon odottelu katastrofitukan kanssa on liikaa. Nämä ovat tapauskohtaisia eikä yhtä sääntöä voi antaa.
  • Koska suurin osa kampaajista toimii itsenäisinä yrittäjinä ja omalla toiminimellä, korjauksen voi yleensä tehdä vain sama kampaaja, joka alkuperäisen virheenkin teki. Poikkeuksena paikat, joissa työntekijät ovat palkkatyöläisiä.
  • Mikäli asiakkaana tuleekin toisiin ajatuksiin alkuperäisen suunnitelman suhteen, kyse ei ole välttämättä kampaajan virheestä. Näin käy silloin, kun aluksi suunniteltiin vilpoista granny-harmaata, mutta lopputulos tuntuukin kaikessa harmaudessaan kammottavalta. (Been there myself - halusin itse kuparinvärisen tukan, lopputulos oli juuri niin kuin kuvassa, mutta ei sopinut omille kasvoilleni piirun vertaa.)
  • Mikäli lopputulos on jonkinasteinen pettymys, mutta ei nyt välttämättä massiivista korjausoperaatiotakaan vaadi, kampaaja voi antaa hyvitystä esimerkiksi jonkin ilmaisen tuotteen tai pienen alennuksen muodossa. (Täälläkin ollaan oltu - tekemäni sävytys raitojen päälle veti tukan ihan liian viileäksi, mutta kuitenkin sellaiseksi, että se häviää muutamassa pesussa. Kompromissina en veloittanut sävytyksestä mitään.)
  • Jos virheen huomaa vasta kotona tai värille tapahtuu jotain todella outoa parin ensimmäisen pesun aikana, myös jälkikäteen voi soittaa.
  • Yleisesti ajatellaan, että hiusten kasvuvauhdin ja värien yleisen haalenemisen takia virheet tulisi huomata ja korjata kahden viikon sisään käynnistä.
  • Olen kampaajaurani aikana nähnyt rahoja palautettavan vain yhden kerran, eli kyseessä on melko harvinainen käytäntö alalla. Etupäässä virheet halutaan korjata ja saada asiakas lopulta tyytyväiseksi.

Mutta niin se kai vain on, että kaikki me teemme huolimattomuusvirheitä päivittäisessä työssämme. Onhan se inhottavaa, että kampaajan moka näkyy sitten omassa päässä, mutta ihmisiä me kaikki olemme. Errare humanum est. Ja kaikesta oppii! Vannon, että ilman jutun alussa luettelemiani koettelemuksia en olisi yhtä hyvä kampaaja, kuin luotan nykyään olevani eikä sekään takaa sitä, ettenkö huomenna voisi ihan yhtälailla tehdä virhearviota jonkun pahaa aavistamattoman asiakkaan hiusten kanssa. On myös kampaajan etu, että tekemistään virheistä saa kuulla. Niiden kautta oppii koko ajan paremmaksi kampaajaksi ja ihmistuntijaksi, ja niitähän me kaikki haluamme lopulta olla. Ehkä eniten itse harmittelisinkin sellaisia tapauksia, joissa asiakas jakaa pettymyksensä vain tuttavapiirilleen ja siirtyy naapurikampaamoon. Olen itsekin tehnyt niin ja vain sen takia, ettei itsellä ole ollut kanttia antaa palautetta. Hölmöä, näin jälkeenpäin ajateltuna :)

Ihan oma lukunsa on koko reklaamation ehkäisy, mutta aihe vaatinee oman postauksen. Tässä vaiheessa haluan toivottaa kaikille omissa käsissäni mokia kohdanneille asiakkaille hymyjä ja haleja; kiitos, että uhrasitte päänne testikappaleikseni, ei tule toistumaan! :D

Zen-kampaaja toivottaa kaikille asiakkailleen rauhaa ja rakkautta!

Kommenttiboksiin voisi jättää kokemuksia ihanista reklamaatiotilanteista - sellaisista, joista on jäänyt hymy huulille ja ehkä jopa vakkarisuhde kampaajaan/asiakkaaseen! Niistä voisimme kaikki oppia :)

-Meeri

Kommentit

Saraaaah (Ei varmistettu)

Hyvä ja napakka kirjoitus, toivottavasti ongelmatilanteet hoituisivatkin noin hyvässä hengessä aina. :)

Voiko muuten aikansa muuttaa värjäysajasta leikkausaikaan, jos havaitsee penkissä istuessaan ettei kampaamolla olekaan valikoimassa sellaista punertavaa väriä mitä olisi toivonut (eikä kampaaja halua sekoitella värejä)?

Aiheesta sivuten, oletko aiemmin kirjoittanut niistä tilanteista kun kampaajan ja asiakkaan makuasiat eivät kohtaa tms? Esim. asiakas tykkää pitää hiuksensa pitempänä kuin kampaaja tykkäisi, värjäys toiveet eivät kohtaa jne? Minua kiinnostaisi kuulla näistä noin kampaajan näkökulmasta, kun itselleni on vain asiakkaan näkökulma tuttu.

Nim. merk. joskus ajautuut inttämään pitkäksikin aikaa siitä mikä on "ihanan luonnollinen väri" ja mikä ei. :D

merkkari

Kiitos! Pari kertaa olen asiakkaani kanssa päätynyt vain leikkaamaan varatun värjäyksen sijaan. Esimerkiksi on käynyt niin, että en ole suostunut värjäämään, kun asiakas on kertonut aikaisemmista ihoreaktioista värjäysten yhteydessä. Muistaakseni joskus on käynyt myös niin, että asiakas tiesi jo tullessaan, ettei halua väriä, mutta ei ollut hoksannut soittaa asiasta etukäteen ajan lyhentämiseksi. Nämä ovat kyllä kampaajalle ansionmenetyksenä aika ikäviä juttuja, joita ei aina asiakas hoksaa ajatella.

Se että, kampaaja ei suostuisi sekoittelemaan värejä, olisi kyllä outoa, koska se on perustyötämme. Sen sijaan saattaisin itse kieltäytyä jostain todella erikoisesta pölyharjankirjavasta värjäyksestä, koska en vain osaa sellaista tehdä :D Tästä päästäänkin tuohon toiseen juttuusi asiakkaiden ja kampaajien eri näkemyksistä siitä mikä on hienoa ja mikä ei. Kampaajan valinta saattaa olla kinkkinen juttu ja liittyy myös tuohon reklamaatioiden ehkäisyyn. Palaan siihen vielä tulevaisuudessa!

Torey
Näissä neliöissä

Itse en ole koskaan kampaajaa vaihtanut siksi, ettei toinen olisi hommiaan osannut. Olen kuitenkin ihminen joka on tehnyt "hurjiakin" muutoksia hiuksilleen, kun ystävän sisko (kampaaja) on saanut kanssani inspiraatioita. :D Koskaan en ole hänen luotaan itkien lähtenyt, mutta joskus on ottanut sen pari päivää totutellessa ja rakastuessa uuteen tyyliin. :D

merkkari

Kuulostaa hauskalta! Olin itsekin melko rohkea ennen, en tajua mihin se rohkeus hiusten kanssa on hävinnyt :D

Torey
Näissä neliöissä

Oon huomannu et se hävii iän myötä. :D

Tosin lauantaina ois tarkotus leikata noin 15 senttiä ja värjätä ruskeaksi. Vähän jänskättää!

Carla

JESJESJES! ;)

merkkari

Huippua! Siitä tulee hyvä! :D

IinaK (Ei varmistettu)

Hyvä postaus. Olen miettinyt, miltä kampaajan korvaan kuulostaa ohjeistus "saat vapaat kädet"?

Tai niin, että "kunhan se tukka näyttäisi taas kauniilta", "ainoa tarve hiuksille, että ne menee kiinni pienelle ponnarille, muulla ei väliä". Onko se "taiteilijan vapaus" luotto ja kehu, vai painajainen tai punainen vaate?
Kehtaako enää sanoa kampaajalle "vapaat kädet"?

merkkari

Kiitos! Vapaiden käsien tulkinta riippuu kampaajasta. En ehkä itse uskaltaisi sanoa niin kampaajalle, jonka tyyliä en tunne yhtään - makuasiat on jälleen kerraan kyseessä. Ne joko loksahtaa yhteen tai sitten ei.

Omalla kohdalla maininta vapaista käsistä johtaa kyselyrumbaan, jolla koitan vamistaa, että lopputulos on asiakkaalle mieleinen. Tiedän myös kampaajia, jotka alkaa jännittää hirveästi saatuaan vapaat kädet, toiset taas rakastavat. Yleensä ne, jotka alkavat riemuita ja tuulettaa täysillä tässä vaiheessa ovat niitä rohkeimpia värienkäyttäjiä :D

? (Ei varmistettu)

Mikä sun mielestä olisi ollut kohtuullista, kun tilasin ajan ja kampaaja antoi ajan aamuksi. Odottelin oven takana, mutta ketään ei tullut. Lopulta lähdin pois ja kiukkuisena leikkasin itse myöhemmin hiukseni. Saman päivänä mies kulki kampaamon ohi ja näki toimintaa. Meni sisälle ja sanoi, että vaimo täällä odotteli aamulla. Kampaajan vastaus oli, että kello oli väärässä ja ei nyt enää ehdi. On niin paljon töitä. En siis ollut määritellyt mitään aikaa, että pitäisi päästä uudestaan.

merkkari

Ohoh, jännittävää. Ehkä asiakkaana tuossa tilanteessa yrittäisin vain unohtaa koko jutun ja äänestäisin jaloillani. Kuulostaa tyypiltä, jolta vaatimalla saa aikaiseksi vain riidan ja pahaa mieltä.

? (Ei varmistettu)

Joo. Näin mä toiminkin. Kyllähän mokia sattuu ja ehkä itse kampaajana olisin sanonut reilusti että nukuin pommiin. Pahoitellut ja antanut uuden ajan. Ja mielellään joku mainostuote päälle niin jäisi hyvä mieli. Olisi voinut mennä uudestaankin.

merkkari

Juuri näin.

Kateliini (Ei varmistettu)

Mulla on käynyt useamman kerran ja muutamalla eri kampaajalla niin, että kotona tai viimeistään ekan pesun jälkeen, olen huomannut jonkun ylimääräisen tupsun töröttävän jostain hiusten alta. Joskus toinen puoli on ollut reippaasti pidempi. Aina on korjausaika järjestynyt veloituksetta ja hyvällä vastaanotolla. Ilmeisesti mulla vaan on niin paksu tukka, että kun isompaa mallinmuutosta tehdään, se on haastava saada kerralla kuntoon?

No, luottokampaajalla tätä ongelmaa ei ole ollut, aina tullut tasalaatuinen leikkaus.

Sekin muuten jännä, että osalla kampaajista menee 1,5h samanlaiseen leikkaukseen, jonka tämä luottokampaaja (joka valitettavasti nyt eri paikkakunnalla) tekee aina 45 minuutissa.. taitolaji :)

merkkari

Joo, paksu tukka voi olla haastava :) Oon myös huomannut, että kun kerran saa hyvän leikkauksen sellaiseen tehtyä tai muuten pääsee siihen tatsiin, niin seuraavat kerrat menee huomattavasti nopeemmin.

Viimeksi kampaajalla käydessäni kaipasin melko radikaalia muutosta väriin, kampaaja kertoi, ettei välttämättä onnistu yhdellä kerralla ja lupasin kestään se, kunhan en joudu pinkkien hiusten kanssa lähtemään kotiin :D hiusten ollessa märät, välivaihe väri näytti vielä ihan siedettävältä, mutta kesken föönauksen kampaaja totesi itse, että nyt kyllä taitaa olla liian lähellä pinkkiä tämä väri ja teki sitten vielä taikojaan (leikkasi seuraavan asiakkaan hiukset sillä aikaa, kun väri vaikutti...) ja kyllä, erittäin tyytyväisenä lähdin kotiin ja varmasti menen samaan paikkaan ensi kerrallakin. Tosin kyseessä luottokampaaja, jonka löydettyäni en ole muita enää harkinnutkaan ;)

merkkari

Hahah, ihanaa toimintaa kampaajalta! Ja ihan mahtavaa, että oot löytänyt luottokampaajan.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielenkiintoinen ja rehellinen teksti. Kiitos!

Vuosia sitten mulla oli vielä lyhyt tukka ja kävin eräässä ketjukampaamossa leikkauttamassa tukkaa vielä lyhyemmäksi sekä vähän eri malliin. Lopputulos oli kuitenkin outo, mutta en uskaltanut nuorena tyttönä huomauttaa siitä kampaajalle mitään. Pari päivää katseltuani epätasaista ja outoa niskaa ja takaraivoa, keräsin rohkeuteni ja soitin kampaamoon. Sain korjausajan uudelle kampaajalle. Kävi niin, että tällä korjaavalla kampaajalla ja mulla löytyi yhteinen sävel ja hänestä tuli vakiokampaajani moneksi vuodeksi, kunnes muutin toiselle paikkakunnalle,

Alle kaksikymppisenä muistan muutenkin silloin tällöin lähteneeni kampaamoista ahdistuneena niin, etten uskaltanut sanoa mitään. En muista että kovinkaan moni kampaaja olisi kysynyt fiiliksiä, lähinnä vaan näyttänyt peilistä että tällainen siitä nyt tuli. Ei ole tullut muuten mieleen että tietty kampaajakin saattaa huomata asiakkaan ahdistuksen siinä loppupuolella. Sen jälkeen kun olen jättänyt radikaalimmat leikkaukset sekä värjäyksen kokonaan pois (voisikohan niillä olla yhteys siihen miksi sieltä lähti välillä ahdistuneena ;) ei siis varmaan vaan oma ehdotukseni sopinut minulle) niin olen ollut oikeastaan aina tyytyväinen lopputulokseen.

merkkari

Itsellä on samantyyppisiä kokemuksia. Saattaa liittyä myös siihen, että nuorempana muutokseni olivat aina melko kokonaisvaltaisia: kerralla blondiksi, ykkösellä täydellinen liukuväri jne. Harvemmin ne oikeasti ovat kertaheitolla sitä, mitä havittelisi. Ehkä kuitenkin näissäkin tapauksissa kampaajan tehtävä on varoittaa asiasta jo etukäteen :)

katti6 (Ei varmistettu)

Minulla oli hiljattain tilanne, jossa kampaamossa sattui väärinymmärrys ja kun tajusin mihin suuntaan ollaan menossa värin kanssa, oli jo liian myöhäistä. Lähdin kampaamosta tekohymy päällä ja hyvä etten purskahtanut itkuun autossa kun peilikuva oli niin vieras. Mietiskelin tilannetta yön yli ja ensimmäisenä mieleeni tuli, missä (muualla) olisin käynyt korjaamassa tilanteen. Keräsin kuitenkin rohkeuteni ja soitin samaan kampaamoon. Sain korjauskerran alennettuun hintaan kun värissä ei kuitenkaan ollut mitään "teknistä vikaa". Tämä oli mielestäni hyvin hoidettu reklamaatio.
Täytyy kuitenkin sanoa etten enää seuraavaa värjäystä tehnyt kyseisessä kampaamossa, sillä jäi tunne että jouduin selittelemään / jopa puolustelemaan toiveitani, mitä ei ole missään muualla käynyt siinä määrin. Eli ehkä tässä tuli vastaan ne kuuluisat henkilökemiat - ja toisaalta jos tahtoisin tehdä jotain todella repäisevää, tiedän nyt minne mennä :) Ja itse otin opiksi tuosta sen verran että jatkossa otan mukaan jonkun suuntaa-antavan kuvan netistä, vaikka ihan kännykkään tallennettuna.

merkkari

Joo, kuvat on ihan parhaita! Ehdottomasti suosittelen kantamaan vaikka Pinterestissä sopivia inspiskuvia.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.