Miten voit tarkistaa saatko tarpeeksi ravintoaineita ruokavaliostasi?

IDA ALEXIINA

Löysin pari viikkoa sitten Cronometer-sivuston, jonka avulla voi tarkistaa päivittäisten ravintoaineiden saannin.

Myönnettäköön, että hieman pelotti aluksi käyttää sivustoa, koska näkisin suoraan, että missä mennään.

Sivulle kirjataan ylös oma pituus/paino/ikä...  Sitten se laatii jonkun tietyn standardin kaloreiden saannille mikä nyt on vain joku luku, johon ei kannatta uppoutua sen kummemmin mielestäni. Tärkeintä on se, että näkee itse jääkö joku ravintoaine vähäiseksi ja sitten se on helppo muuttaa lisäämällä kyseinen ravintoaine ruokavalioon. Tämä helpottaa myös ymmärtämään omaa kroppaa ja mieltä paremmin, kun näkee konkreettisesti miten paljon energiaa ja ravintoaineita tulee saatua päivän aikana. Tietty jos kaloreita ei ole tarpeeksi niin sitten tulee katsoa asiaa tarkemmin, mutta painottaisin tärkeiden ravintoaineiden saannin katsomista(kuten kuidun, kalsiumin, raudan, ja vitamiinien). 

Tämän postauksen idea on olla avuksi, jos joku teistä on miettinyt saakohan tarpeeksi jotain tiettyä ravintoainetta. Tarkoitus ei siis ole lietsoa ketään laskemaan kaloreita tai olemaan ylitarkkoja omista syömisistä missään nimessä. 

Laitan tähän postauksen loppuun linkin videoblogiin, josta tämän sivuston bongasin. Kannattaa katsoa video, siinä näytetään miten sivusto kannattaa asettaa ja miten sitä käytetään. 

Perusidea on yksinkertainen. Päivän mittaan lisäät kaikki syömäsi ruoat sen tietyn päivän kohdalle kalenteriin ja alapuolelle avautuu kaikki ravintoainelaskelmat prosentteina ja palkit ovat joko punaisella, keltaisella tai vihreällä.

Ideaali on, että kaikki palkit olisivat vihreällä päivän päätteeksi. Turha kuitenkaan stressata asiasta liikaa. Koen, että erityisesti itselleni oli tärkeää uskaltaa katsoa oma tilanteeni ravintoaineiden suhteen, jotta sain käsityksen kasvipohjaisenruokavalion vaikutuksista minuun. Lukuisten dokumenttien ja tutkiskelujen jälkeen tiedän kasvipohjaisenruokavalion positiivisista vaikutuksista, mutta silti jännitti katsoa omaa henkilökohtaista ruokavaliota tarkemmin. 

Kirjasin ylös päivän mittaa syömiäni ruokia ja yllätyksekseni olin lounaaseen mennessä ylittänyt monien ravintoaineiden päivänsaantilukemat(mm.proteiinin). Kaiken kaikkiaan tulokseni olivat huippuhyvät. Tuntuu myös rauhaisammalta tietää, että ei ole mitään hätää, en ole kuolemassa ravintoaineiden tai proteiinin hukkaan ;D Olen antanut itselleni aikaa oppia tähän uuteen vegaaniseen ruokavalioon ja kaikki alkaa tuntua jo niin luonnolliselta ja helpolta, että välillä unohdan, että maailma ei ole vegaaninen. 

Yritän jossain vaiheessa saada aikaiseksi tehdä postauksen päivän syömisistäni ja sitten lisätä tuloksia tänne niin ehkä niistä voisi saada jotain vinkkejä. Merkittäviä eroja vertaillessani entistä ruokavaliotani sivustolla nykyiseeni oli 0,0mg kolesterolia ja transrasvoja tänäpäivänä.

Sivusto:https://cronometer.com

Ohjevideo(englanninkielellä):

 

Share

Kommentoi