Aika tarkistaa vakuutukset - osa 2

Isyyspakkaus

Niinhän siinä sitten oli käynyt niin kuin jotkut lukijoistani epäilivät: vakuutusyhtiöni chättineuvoja oli antanut minulle väärää tietoa.

Kyse on siis reilu viikko sitten kirjoittamastani jutusta, jossa aivan aidosti luulin, että lapsellamme ei ole ollut neljään vuoteen voimassa olevaa matkustajavakuutusta, sillä vakuutusyhtiöni asiakasneuvoja minulle näin väitti. Hän jopa lähetti minulle linkin matkustajavakuutuksen tuotekuvaukseen, jossa lukee aivan selkeästi, että jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava oma vakuutuksensa.

Mitä hän ei tullut tarkastaneeksi oli, että vakuutuksemme on vuodelta 2012, ja se todella kattaa myös vanhempien mukana matkustavat lapset. Vuoden 2013 jälkeen myydyissä vakuutuksissa lapset eivät enää kuulu vanhempiensa vakuutukseen.

Eipä tainnut olla kyseinen neuvoja muutenkaan aivan kokeneimmasta päästä. Yritin selvittää häneltä siinä samalla, miksi tyttömme hoitokuluvakuutus on hinnaltaan 440 euroa, kun syntymättömälle lapselle se maksoi puolet vähemmän. Hän osasi kehottaa vain tutustumaan vakuutusteni tietoihin verkkopalvelussa, mutta en nähnyt niissä juuri mitään eroa. Ja itse asiassa uudessa ja edullisemmassa vakuutuksessa enimmäiskorvaus oli vielä suurempi.

Soitin lopulta vakuutusyhtiöön ja esitin saman kysymyksen puhelinneuvojalle. Kävi ilmi, että tyttömme hoitokuluvakuutus oli sekin vanha tuote, ja uusi terveysvakuutukseksi nimetty vakuutus todella on käytännössä yhtä kattava kuin vanha hoitokuluvakuutus, mutta sen hinta on alle puolet hoitokuluvakuutuksesta. Tytöstä piti tietysti tehdä uusi terveysselvitys, ja jos hänellä olisi diagnosoitu joitain kroonisia sairauksia, ne saattaisivat jäädä uuden vakuutusturvan ulkopuolelle.

Nyt tietysti ihmettelen kahta asiaa: Ensinnäkin, mikä ihme on chättineuvojan funktio, jos hän ei osaa vastata kysymyksiin ja antaa jopa väärää tietoa. Toisekseen, mistä ihmeestä minun olisi pitänyt saada tieto siitä, että maksamme aivan turhaan yli tuplahintaa lapsemme vakuutuksesta? Nyt se kävi ilmi puolivahingossa, kun otin vakuutusta toiselle lapselle.

Nyt ainakin tiedän sen, että on näemmä erittäin suotavaa kerran vuodessa soittaa vakuutusyhtiöön ja pyytä asiakasneuvojaa tarkastamaan kaikki vakuutukset ja kertomaan, onko jonkin vakuutuksen tilalle tullut jokin korvaava ja edullisempi tuote.

Share

Kommentit

Erittäin hyvä neuvo tuo tarkistaa vakuutukset. Meillä kävi ilmi, että kotivakuutuksemme (kuten yleensä, jos niitä ei ole erikseen muutettu!) kattaa asunnon kiinteät pinnat alkuperäiseen tasoon asti korvattuna, eli meillä 4000 euroa. Eli jos ylemmässä asunnossa olisi tullut vesivahinko tms, olisimme saaneet lattioista, keittiön kaapeista jne. 4000 euroa. Vähän kyllä tässäkin ihmettelin että miten vakuutusyhtiö voi vuonna 1937 rakennetusta talosta määrittää mikä se alkuperäinen taso johon korvaus suhteutetaan oikein on. Jos talo on esim. 1800-luvulta niin onko korvaus 100 euroa kun seinissä on käytetty heinää eristeenä? Mutta joka tapauksessa, kannattaa tarkistaa tuo omasta vakuutuksesta ja nostaa korvaussummaa.

Samalla kävi ilmi tuo sama matkavakuutusjuttu lasten suhteen, tosin meille koitettiin myydä sitten myös uutta matkavakuutusta vanhemmille, "kun siinä on parempi peruutusturva". Ai millä tavalla? No jos on lomautettuna niin matkan saa perua. Päätettiin kuitenkin pitää se vanhan mallinen matkavakuutus joka kattaa lapset, ehkä jonkin verran hyödykkäämpi kuin se että juuri lomautuksen aikana joutuisi perumaan loman... 

Tommi K
Isyyspakkaus

Hmm, joo, pitääpä tarkista kotivakuutuksen kattavuus ja korvausmäärät.

Vierailija (Ei varmistettu)

En tiedä oliko asiasta jo puhetta aiemmassa kirjoituksessasi, mutta nämä neuvontachatit on useimmiten ulkoistettuja jonnekin ihan muualle, joten käytännössä neuvoja selaa samaa nettisivua kuin sinäkin ja yrittää löytää tiedon sieltä. Eli eipä niistä käytännössä ole mitään hyötyä!

Tommi K
Isyyspakkaus

Sitten voisi myös sanoa ihan suoraan, ettei tiedä jotain asiaa....

tinka77 (Ei varmistettu)

Pelottavaa toi matkavakuutushomma. Ja aika röyhkeää toi lapsivakuutusjuttu.Mikä vakuutusyhtiö teillä on? Oletan ettei meillä ole ongelmia kun on lähitapiolassa vakuutukset mut voin olla väärässäkin....

Pohjolalta kuulostaa..

Tommi K
Isyyspakkaus

Jep, juuri se.

EmmaF (Ei varmistettu)

Siis todella torkeata! Kuitenkin kyseessa ei ole mitkaan parinkympin pikku-vakuutukset, niin luulisi etta yritys varmistaisi etta heidan tyontekijansa olisivat oikeasti asiantuntijoita asioissa eika vaan suotaisi jotain "mutu"-infoa asiakkaillensa. Grrr!

Tommi K
Isyyspakkaus

Todellakin. Kuitenkin aika tärkeä asia, ja mekin maksamme vuosittain aika pitkän pennin kaikista perheemme vakuutuksista kyseiseen paikkaan.

Milipili (Ei varmistettu)

Ansa onkin siinä uudessa terveysselvityksessä. Yksikin korva- tai silmätulehdus, ihottuma tai mikä tahansa muu kuin nuhakuume ja simsalabim - uudesta vakuutuksesta rajataan pois ne korvaukset. Käytännössä, jos ei lapsi ei ole superterve, vakuutuksen tai yhtiön vaihtaminen on lähes mahdotonta.

Tommi K
Isyyspakkaus

Ei se aivan noin suoraviivaista taida olla. Mulle ei ole tullut vielä mitään tietoa siitä, onko jotain rajattu uuden vakuutuksen ulkopuolelle. Mutta olisimme varmasti lopettaneet vanhan vakuutuksen anyways, eli samapa tuo vaikka jotain rajattaisiinkin.

Jenni32 (Ei varmistettu)

Haimme muutaman kuukauden ikäiselle vauvallemme vakuutusta Ifistä. Vakuutusta ei myönnetty, koska neuvolakortissa mainittiin että vauva pulauttelee. Vakuutusyhtiön lääkärin mukaan terveet vauvat eivät pulauttele. Pitäkäähän mielessä ;) Ja hupaisintahan on, että lapsi on ollut hurjan terve (nyt 3 v) eikä vakuutukselle olisi ollut edes tarvetta toistaiseksi.

Tommi K
Isyyspakkaus

Huh. Kuka vauva EI pulauttele?

Orkidea_34 (Ei varmistettu)

Vakuutuksiin liittyy kaikenlaista huuhaata ja maksetaan jostain turvallisuuden "tunteesta".

Esim. nämä hoitovakuutukset lapsille. Neljälläsadalla (400) käy jo moneen kertaan yksityislääkärillä. Meillä on ihana terveysasema tässä ihan lähellä eikä käynnit maksa mitään. Kun aamulla soittaa, kysytään, milloin pääsisit. Yleensä pääsee jo puolen tunnin sisään, jos vain ehtii. Nyt kun vielä Laura Räty lähti helsinkiläisten veronmaksajien kontolta eiköhän meillä mene ihan hyvin.

Tsiu (Ei varmistettu)

Ole onnellinen! Meillä ei aikoja saa soittamalla tai ylipäänsä ollenkaan, vaan pitää mennä itse paikan päälle arvioitavaksi. JOS saat vakuutettua sh:n siitä, että lääkärille pitää tosiaan päästä, joudut jäämään istumaan ja odottamaan vuoroasi. Potilaat otetaan sisään kiireellisyysjärjestyksessä, joten kukaan ei tiedä kauanko odotus tulee kestämään. Ehkä tunnin, ehkä päivän? Näin Vantaalla.

Tommi K
Isyyspakkaus

Tämä on juuri se minunkin mielikuvani.

Tommi K
Isyyspakkaus

Hienoa, jos se toimii noin hienosti! Oma mielikuvani terveyskeskuksien toiminnasta on kuitenkin sitä, että pitää odotella aika lailla. Mutta tämä on vain mielikuva, sillä en ole tainnut käydä terveyskeskuslääkärillä sitten varhaislapsuuden.

Vauva tulossa (Ei varmistettu)

Oliko ihan normaalihintainen tuo puolet edullisempi? Siis todella alle 250 euroa? Samalla vakuutusvertailukierroksella ollaan ja meille tarjottiin aika paljon hintavampaa vakuutusta. Samalle satasluvulle päästään vain ensimmäisen vuoden -30% alennuksella.

Tommi K
Isyyspakkaus

Ekalle vuodelle tuli todella jokin alennus, ja sen alennuksen kanssa uusi vakuutus oli alle puolet vanhasta, mutta normihinta ei taida olla aivan puolta vanhasta vakuutuksesta.

Vauva tulossa (Ei varmistettu)

Kiitos vastauksesta! Melkoinen suo kyllä nuo vakuutukset...

Kommentoi