Kansallisoopperan kummitus

Ladataan...
Isyyspakkaus

Vuosi vaihtui Oopperan kummituksen tunnelmissa, sillä kävimme uuden vuoden aattona katsomassa Kansallisoopperan sovituksen Andrew Lloyd Webberin megamusikaalista.

Liput tähän näytökseen ostin jo viime maaliskuussa, kun kyseinen näytös tuli myyntiin. Muutenhan syksyn näytökset oli myyty loppuun jo vuoden 2014 puolella. Olin jotenkin onnistunut missaamaan koko lipunmyynnin, ja kun huomasin asian, kaikki näytökset oli myyty loppuun. Siksipä tartuin tähän näytökseen heti ja nappasin lipun myös ystävällemme Annelle.

Ja voi veljet, miten vaikuttunut olin!

Olin kylmillä väreillä pitkin esitystä heti siitä lähtien, kun kummituksen teeman ensimmäiset soinnut kajahtivat kattokruunun noustessa katsomon ylle. Raoulin ja Christinen duetto "All I Ask of You" sai kyyneleet virtaamaan ja kummituksen esittämä "Music of the Night" unohtamaan ajan ja paikan.

Niin, todella, musikaali esitettiin ensinnäkin englanniksi ja se oli toteutettu niin isosti, taitavasti ja upeilla laulajilla, että oli helppoa unohtaa katsovansa esitystä Helsingissä eikä vaikka Broadwaylla.

Sekä miespääosa, Ville Rusanen, että erittäin vaativan Christinen roolin esittänyt Sofie Asplund olivat häikäisevän hyviä ja tulkitsivat pääroolit aivan maailmanluokan musikaalitähtien tavoin. Ja millä äänillä!

Asplundin lyyrinen sopraano soi vaivattomasti ja taipui niin oopperaan kuin kevyempäänkin tyyliin. Rusasen baritoni oli taas kuin tehty kummituksen rooliin, ja se soi puhtaasti riippumatta siitä, millaista äänenvoimakkuutta kohtaus vaati.

Positiivinen yllätys oli myös laulajien englannin ääntämys, joka oli pääosin erittäin hyvää, ja pohdin, että eikös näiden pääosien kannattaisi hakeutua tekemään samoja rooleja myös Suomen ulkopuolelle, kun ne nyt on kerran opeteltu.

Myös muut laulajat olivat juuri sitä tasoa, mitä Kansallisoopperalta voi odottaakin, ja tanssijat olivat luonnollisesti Kansallisbaletin balettitanssijoita. Jos jostain voi esittää pientä kritiikkiä, niin paikoin laulajat ja orkesteri eivät tuntuneet olevan aivan samassa tahdissa.

Oli hauskaa, että esitys oli myös tekstitetty suomeksi. Vaikka tarina on tuttu ja periaatteessa pystyn oikein hyvin seuraamaan englanniksi puhuttua näytelmää, toisinaan varsinkin oopperakohtauksissa on vaikea saada selvää sanoista.

Kansallisoopperan versio Oopperan kummituksesta ei ole yksi yhteen mm. New Yorkin ja Lontoon Phantom-produktioiden kanssa, ja se näkyy puvuissa ja lavastuksessa. Ne olivat silti komeat, vaikka kaipasinkin hieman kummituksen ikonista valkoista naamiota, joka peittää puolet hänen kasvoistaan. Kansallisoopperan kummituksen naamio on kultainen.

Esityksen lavastus oli näyttävä, ja täytti hienosti oopperan ison näyttämön. Erityisen hienoja olivat kohtaukset, joissa kuljettiin kummituksen rakentamassa labyrintissa oopperatalon alla, ja lava täyttyi pylväistä ja liikkuvista portaista. Pidin kovasti myös oopperatalon katolla tapahtuvan kohtauksen lavastuksesta ja katolla olevasta tummasta enkelihahmosta.

Produktio oli siis tehty isosti ja lavalla oli laulajia, kuorolaisia ja tanssijoita vaikuttava määrä. Tämä esitys ei todellakaan kalvennut muualla näkemieni versioiden rinnalla!

Esityksen viimeisen fraasin jälkeen pyyhin jälleen silmäkulmiani. "You alone can make my song take flight. It's over now, the music of the night."

Kaikki Oopperan kummituksen kevään näytökset on myyty jo loppuun, mutta toivon, että Kansallisooppera jatkaa esityksiä vielä ensi kaudella. Ja voisin kyllä yrittää saada jonkin peruutuspaikan johonkin kevään näytöksistä ja käydä katsomassa esityksen toiseen kertaan. Jos vaikka näkisi vielä sen toisenkin miehityksen.

Ja nyt tiedän, mitä lauluja sisäinen jukeboxini soittaa vähintään seuraavan viikon ajan.

Share

Kommentit

Maiski
40 hours and counting

Mahtava tapa vaihtaa vuosi! Ja on aina ihana lukea muiden mielipiteitä esityksistä. Kävin itse katsomassa kummituksen jo syyskuussa ja oli kyllä hieno, vaikkakin melko erilainen kuin Lontoossa näkemäni. Hieno juttu myös Kansallisoopperalle, että näytökset ovat loppuunmyytyjä.

Tommi K
Isyyspakkaus

Olisi ollut mahtavaa myös jatkaa esityksen jälkeen Oopperan uuden vuoden illalliselle, mutta meillä oli sitten kuitenkin kiire kotiin vapauttamaan lapsen hoitaja. Mulle ei oikein selvinnyt mistään, miksi Kansallisoopperan piti muuttaa pukuja ja lavasteita. Olisikohan ollut sitten tekijänoikeuksiin liittyvä kustannuskysymys?

Maiski
40 hours and counting

Uuden vuoden illallinen kuulostaa upealta kyllä! En itseasiassa tiennyt, että Oopperalla järjestetään sellaisia. Mullekaan ei selvinnyt vastaus tuohon puku- ja lavasteasiaan - voi johtua tekijänoikeuksista tai sitten ihan vain kustannuksista yleisesti. Muistaakseni Kaupunginteatterin Disney-musikaaleihin tehtiin ainakin muutoksia juuri kustannus- ja tekniikkasyistä johtuen, mutta toki Disneyn luvalla.

Amma
Why you little!!

Hui kun menee kylmät väreet lukiessakin :D Musta tää on yksi mahtavimmista ja vain vaivoin sain käytyä Broadwaylla käytyä katsomassa jotain muuta.. (btw, the Gentlemans Guide to Love and Murder, sun suosituksesta ja kiitos siitä. Sekin oli hieno!)

Tommi K
Isyyspakkaus

Phantom on kyllä upea, ja jokaisen pitäisi nähdä se joskus, mielellään joko Broadwaylla tai Lontoossa. Hauskaa, että tykkäsit Gentleman's Guidesta! Se on ollut mulle uusien musikaalien parhaimmistoa NYC:issä. Harkitaan tässä juuri, että voisi tehdä reissun sinne taas syksyllä. Mitäköhän sitten menisi katsomaan..?

Amma
Why you little!!

(Näin ajoissa olen vastaamassa..)

Oon onneksi nähnyt sen Lontoon version leffateatterin kankaalta, joskus kun Finnkinoon tuli nämä teatteri/ooppera-esitykset, niin kävin katsomassa. Oli silläkin tavoin huikea! Leffana toki katsottu monen monituista kertaa..

Mua kovasti harmitti, että meillä meni Jim Parsonsin Act of God ohi silloin NYC:n reissulla, se ehti loppua pari vkoa ennen kun sinne päästiin, mutta onneksi oli Tommin suosituksista mistä valita. Toi Gentleman´s Guide oli helppo houkutella mieskin katsomaan! Phantomia en olis niin saanut sille markkinoitua.. Syksyllä ainakin mainostettiin jotain Al Pacinon China Doll:ia, mutta enpä sen ohjelmistoaikataulusta tietenkään tiedä..

Tommi K
Isyyspakkaus

Nyt tietysti odotetaan jo kovasti Disneyn Frozenia, joka ilmeisesti tulee Broadwaylle ensi vuonna! :D

applepopple (Ei varmistettu)

Hauskaa että eksyin Natan blogista tänne ja huomasin tämän! Olin itsekin katsomassa kyseistä näytöstä ja ihan samoissa mietteissä :) onneksi ostin nenäliinoja koska ne tulivat heti kattokruunun nostamisen aikana käyttöön! Oli todella upeaa, minua vain häiritsi myöskin Kummituksen naamio, se ei kunnolla erottunut sekä kattokruunun alastulossa käytetyt tehosteet olleet lähellekään sellaista loistoa kuin alkuperäisessä. Ville Rusanen oli todella hyvä Kummitus! Ostin sieltä myös sen juhlaversio-bluerayn Lontoon Oopperan Kummituksesta ja katsottiin se heti kun tultiin kotiin, täytyy sanoa että tykkäsin silti Lontoon produktiosta enemmän tämän modernisoidumman version näkemisen jälkeen. Rusasen äänestä puuttui samaa äänen syvyyttä ja tummuutta kuin Ramin Karimloolta! Lavasteet olivat kyllä hienot tässä Kansallisoopperan versiossa, varsinkin siinä portaikko-kohtauksessa. Kaiken kaikkiaan ihana tapa viettää uutta vuotta! Kiitos, eksyn blogiisi varmasti uudestaankin! :)

Tommi K
Isyyspakkaus

Hauskaa, kiitos kommentista! Ramin Karimloo on kyllä upea. En ole nähnyt häntä kummituksena kuin YouTubesta, mutta hän esitti Jean Valjeanin roolin Les Misérablesissa Broadwaylla viime reissulla, ja se oli hienoa kuunneltavaa!

Leffaversiossa olisi kyllä voinut olla vähän parempi miehitys. Gerard Butler on ihan OK, mutta olisi voinut olla vahvempi laulaja pääosassa. Emmy Rossum taas lauloi jumalaisesti Christinenä, mutta oli aika nuori siihen rooliin, ja outo pari reilusti vanhemman Patrick Wilsonin kanssa.

Kommentoi

Ladataan...