Kotimatkalla Tampereelta

Isyyspakkaus

Tampere, klo 17:37

"Tämä on taajamajuna Riihimäelle ja edelleen Helsinkiin. Seuraavat pysähdyspaikkamme ennen Riihimäkeä ovat Lempäälä, Viiala, Toijala, Iittala, Parola, Hämeenlinna, Turenki ja Ryttylä."

Oh dear, miten tässä näin kävi?

Ilmeisesti kaikki muutkin halusivat käydä tänä viikonloppuna Tampereella, ja kun olimme Tampereen asemalla ostamassa klo 16:00 Helsinkiin lähtevään Pendolinoon lippua, kävi ilmi, että kaksi seuraavaa junaa oli täysin loppuunmyytyjä, ja sitä seuraaviinkaan IC- ja Pendolino-vuoroihin ei saanut lemmikkipaikkaa. Mutta reilun puolentoista tunnin päästä lähtevään paikallisjunaan olisi tilaa.

Aargh! "No on se kumma juttu, että teillä ei ole tarpeeksi paikkoja", sähähdin asiakasneuvojalle. "Niin, tämä on tällainen erikoispäivä ja koko kalusto on liikenteessä." "No pitäisikö lemmikkipaikkoja ylipäänsä olla enemmän junissa?" "Mutta kaikki eivät niistä tykkää." "No eikös sitä varten voi olla niitä osastoja, jotka ovat koirilta kiellettyjä, ja vielä allergiahytitkin?"

Nyt siis matkustamme kohti Helsinkiä junassa, joka pysähtyy asemilla, joiden olemassaolosta en ole kuullutkaan. 

Lempäälä, klo 17:48

Vauva istuu Manducassa Rouvan sylissä.

Lähdimme lähes hetken mielijohteesta viikonlopuksi Tampereelle. Rouva on kyllä haaveillut siitä jo pidempään, mutta joskus pienet haaveet toteutuvat kaikkein hitaimmin. Tsekkasin torstai-iltana, löytyisikö Tampereelta hotellihuonetta, johon koiran voisi ottaa mukaan. Omppuun ja Scandiciin lemmikit eivät olleet tervetulleita, mutta Cumulukseen koiran saa 10 euron lisämaksulla. Melko kohtuullista, sanoisin.

Viiala, klo 17:55

Vauva on hieman levoton, ja viihdyttää itseään raapimalla äitinsä naamaa.

Cumuluksen nettivaraussysteemi ehti ilmoittaa, että vapaita huoneita ei olisi, mutta puhelimitse varaus onnistuikin. Saimme huoneen uudesta, vasta viime kesänä avatusta Cumulus Rautatienkadusta, joka sijaitsee aivan Tampereen rautatieaseman vieressä. Sijainti on kaikin puolin oivallinen, ja hotelliin pääsee vielä sisään suoraan ykköslaiturilta, laiturin pohjoispäästä. Siis jos tulee Helsingistä, jatkaa vain junan menosuuntaan parisataa metriä.

Toijala, klo 18:00

Lapsi itkee, ja tunnemme muiden katseet niskoissamme.

Hotelli oli uusi, joten kaikki paikat olivat puhtaita ja siistejä. Aulassa oli mahdollista käydä keittämässä lapselle iltapuuro, ja huoneessa oli pieni viileäkaappi, jossa säilytimme tytön mangososepurkkia. Sängyt olivat leveät ja peitot ilmavat. Nukuimme kaikki kylki kyljessä.

Iittala, klo 18:09

Juna ajaa aseman ohi ja peruuttaa takaisin. Lapsi huutaa. "Kumpi meistä halusi tulla junalla?" Rouva kysyy sarkastisesti ja alkaa imettää tyttöä.

Jos voisin antaa joitain kehitysehdotuksia hotelli(ketju)lle, ehdottaisin värimaailman raikastamista. Vaikka huoneet olivat vastavalmistuneita, ruskean eri sävyistä rakennettu sisustus tuntuu jotenkin… tuhnuiselta. Vielä enemmän päivitystä kaipaisi kuitenkin aamiainen.

Parola, klo 18:17

"Näkyykö siitä Parolan Asemaa?" kysyy Rouva, blogien suurkuluttaja. Tyttö jatkaa ruokailuaan.

Aamiainen oli sinänsä monipuolinen mutta aika tavallinen hotellin perusaamiainen. Kuinka moni oikeasti tykkää vetisestä levymunakkaasta ja keitetyistä nakeista? Ja onko ne väsyneet karjalanpiirakat ja liian löysäksi jätetyt kananmunat munakuppeineen pakko olla joka hotellin aamiaislistalla? Syökö joku munia munakupeista muualla kuin hotelleissa?

Pisteet mustasta makkarasta, miinus siitä, että makkaran kuori oli niin sitkeää, että makkara hajosi sitä leikatessa.

Hämeenlinna, klo 18:23

"Joko me ollaan Hämeenlinnassa?"

Hotellin aamiaisesta saisi pienellä lisäpanostuksella tosi kivan.

Aamupala olisi kaivanut lisää raikkautta. Lisää kasviksia. Kalaa - muutakin kuin säilykesilliä.  Vähemmän mutta laadukkaampia vaihtoehtoja. Vaikkapa jotain paikallista.

Tai mitenkäs vaikka sellainen, että kun ravintola on kuitenkin "italialaistyyppinen", aamiainen olisikin tehty italialaisessa hengessä? Just sayin'.

No juu, yleensä otammekin hotellin, jossa ei ole aamupalaa, sillä harvassa on sellaiset aamiaiset kuin Klaus K:ssa tai Kööpenhaminan Axel Guldsmedenissä.

Turenki, klo 18:31

Tyttö nukahti Rouvan syliin. Onneksi äidillä on iPhone ja Pinterest. Toivotaan, että tyttö ei herää. Niin varmaan toivovat vieruskaveritkin.

Olimme ensimmäistä kertaa hotellissa koiran kanssa, ja se oli kyllä kivaa. Eppu viihtyi hyvin huoneessa, ja meillekin oli helppoa, kun ei tarvinnut huolehtia hoitopaikasta ja koiran noutamisesta. Ja mikä parasta: pystyimmekin jäämään reissulle yhdeksi yöksi pidempään! Meidän oli nimittäin tarkoitus palata kotiin jo lauantaina, mutta kuulimme, että Tullikamarin Pakkahuoneella järjestettäisiin sunnuntaina designtori, joten jäimmekin yhdeksi yöksi pidempään. Ihan tuosta noin vain.

Ryttylä, klo 18:38

Tyttö heräsi ja alkoi ryttyillä. Imetys jatkuu.

Niin, mitenkäs se Tampere? Tosi kiva. Tykätään. "Vähän niin kuin kaupunki, mutta pienempi", heitin vaimolleni leikilläni. Oikeasti, Tampereella on kyllä kaupungin kokoon nähden hyvä tarjonta ravintoloita, kahviloita ja erikoisliikkeitä, ja helsinkiläinenkin jaksaa kierrellä niitä pari päivää. Ja Rouvan on aina päästävä kiertämään edes muutama kirppari Tampereella.

Riihimäki, klo 18:52

"Hyvät matkustajat, odottelemme vielä Lahden suunnan matkustajia." "Jätetään ne", sanon. Paikallaan oleva juna tuntuu luonnottoman hiljaiselta, vaikka se on täynnä. Ihmiset kuiskaavat toisilleen, ja odotan, milloin vauva alkaa taas parkua.

Pohdin aiemmassa jutussani ravintoloiden palvelua, ja sen kommenteissa joku arvosteli tamperelaista palvelukulttuuria. Minä en kyllä tätä allekirjoita. Tampereella saimme joka paikassa ystävällistä ja asiallista palvelua. Jopa ravintoloissa, joihin pölähdimme pienen vauvan kanssa. Ravintoloista ei enempää, sillä palaan Tampereen ruokavinkkeihin toisessa jutussa.

Hyvinkää, klo 19:00

Jaahas, nyt tulee tättärää. "Tule tänne isille."

Jokela, klo 19:07

"Miksi sinua ei kiinnosta nämä omat lelut? No räplää sitä kameralaukkua."

Järvenpää, klo 19:14

Vauva loikoilee puolittain istuen penkillä, tutkii kameralaukkua ja maistelee sen hihnaa. "Voikohan se vaippa olla märkä, kun se on noin levoton?" "Ei, se on vaan tämä kellonaika." "Niin, joo. Enää puolisen tuntia." 

Kerava, klo 19:20

"Aurinko kun päätti retken…"

Tampereella sattui olemaan tänä viikonloppuna useampikin tapahtuma. Oli Tampereen joulutoria ja Tallipihaa, joissa oli myynnissä huovutettuja asioita ja erilaisia tonttukoristeita. Huomattavasti kiinnostavammat tapahtumat olivat kuitenkin lauantaiset antiikkimarkkinat Näsilinnassa ja sunnuntain designtori Pakkahuoneella.

Tikkurila, klo 19:28

Tyttö on rauhoittunut ja keskittyy näpelöimään kameralaukkuani.

Olimme Näsilinnan antiikkimarkkinoilla sen verran myöhään, että parhaat tavarat oli jo viety päältä. Olin kuitenkin vaikuttunut itse rakennuksesta.

Luin rakennuksen, oikealta nimeltään Milavidan palatsin, traagisesta historiasta ja nykytilasta ja hämmästyin, miten niin hienolle paikalle ei löydy käyttöä ja rahaa kunnostamiseen. Eikö tänne saisi vaikka upean ravintolan?

Pasila, klo 19:38

"Pistäpäs pienelle jo vaatteita päälle."

Vanhoja tehdasrakennuksia Tampereella on osattu hyödyntää. Designtori toi Tullikamarin Pakkahuoneella hauskasti yhteen usempia tamperelaisia ja vähän muualtakin tulleita suunnittelijoita ja muita design-henkisiä yrittäjiä. Tapahtuman järjesti DesignOnTampere-yhdistys, joka julkaisee myös karttaa Tampereen kiinnostavimmista yrityksistä.

Helsinki, klo 19:52

"Sitten puuroa keittämään ja nukkumaan."

Helsinki, klo 22:45

Tyttö on nukkumassa, ja niin pitäisi olla minunkin. Viimeiset kuvat paikalleen ja pikainen oikoluku.

Kaksi yötä ja kolme päivää toisessa kaupungissa, ja on kuin olisi ollut pidemmälläkin lomalla.

Palataan Tampereen ostos- ja ruokailuvinkkeihin alkavalla viikolla vielä uudelleen.

Share

Kommentit

liina.leino
Kaita-Liina

Mikä ihmeen Ryttylä?!

Vierailija (Ei varmistettu)

Huippua, että kävitte täällä! Olisipa ollut hauskaa törmätä, sillä samoissa paikoissa ollaan viikonloppua vietetty. No jaa, kotona kyllä oltiin yötä ;) Mielenkiinnolla odotan muita juttuja!
Hanna

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiva että epäkaupunki pystyi sentään jotain tarjoamaan jopa helsinkiläiselle! Sinun olisi ehkä kannattanut sähistä myös kaupungin pienuudesta VR:n asiakasneuvojalle, luultavasti tämä on henkilökohtaisesti vastuussa siitäkin.
Muistithan valittaa hotelliaamiaisesta seuraavassa käyttämässäsi ruokapaikassa?
Just sayin'.

nuunuu

Löysät munat munakupissa! Niin herkkua ja tosissaan: ikinä ei tule syötyä kotona, ihan tyhmää. :P (Onpa teidn pieni jo iso!)

Vierailija (Ei varmistettu)

Yleensä tykkään blogistasi, mutta tästä jäi vähän paha maku. Minkä takia tarvii sähistä asiakasneuvojalle? Hänenkö vikansa se oli, ettette saaneet paikkaa? Tuli sellainen kuva sinusta, että taidatkin olla tyypillinen helsinkiläinen kaikki heti mulle nyt -asenteella. Pikkukaupunkilaiset kyykkyyn, Helsingin herra ja rouva ovat paikalla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiva juttu ja innolla odotan lisää postauksia kotikaupungistani. Ja mä ilmottaudun ihmiseksi, joka ainakin toisinaan kiireettöminä viikonloppuaamuina syö munansa kupista lusikalla, tämä on kotoa opittu tapa. Meillä oli lapsuudenkodissa myös sellainen metallinen vähän saksia muistuttava munanpäänleikkuri jolla leikataan muna näppärästi auki, sellaista en ole vielä itselleni mistään löytänyt ja inhoan enkä osaa sitä veitsellä leikkaamista :)

FruL (Ei varmistettu)

Matkustamme toisinaan koiran kanssa Helsingistä Pohjanmaalle ja takaisin. Emme koskaan osta paluulippuja etukäteen, palaamme usein sunnuntaisin ja paluuliput ostetaan sunnuntai-aamulla. Näin teimme pari viikkoa sitten. Saimme liput, ilmeisesti säkällä. Junassa Tampereelta tuli kyytiin nainen, joka kertoi, että ei ollut saanut enää lemmikkilippua (tuli silti seisoskelemaan täyteen lemmikkivaunuun) ja kuulemma seuraava vapaa lippu olisi ollut tammikuulle. Kyseisessä junassa oli kokonaista 12 paikkaa lemmikin kanssa matkustavalle. Ahdasta oli. Muut vaunut olivat puoliksi tyhjillään. Kun nainen kysyi konnarilta, mihin hän voisi mennä koiran kanssa, konnari vastasi, että muualla junassa on tilaa. Mutta ei sinne koiraa saa ottaa. Kehotti jättämään koiran lemmikkiosastolle. Yksin.

Olen antanut palauetta VR:lle ja minulle on kerrottu myös, että ihmiset eivät pidä lemmikeistä ja siksi paikkoja ei haluta lisätä. Outo perustelu.

Ps. Scandicin hotelleihin saa viedä koiria, maksaa muistaakseni saman 10 euroa ja tiskiltä saa koiralle oman kupin huoneeseen. Netin kautta ei tosin koiralle voi tehdä varausta, vaan pitää ottaa yhteyttä suoraan siihen hotelliin, johon haluaa majoittua. Myös Sokos-hotellit huolivat koirat lisämaksusta.

vierailija (Ei varmistettu)

Jäi kieltämättä täälläkin pikkusen paha maku suuhun tästä jutusta :(

Vierailija (Ei varmistettu)

Paha maku? Millä linsseillä tätä juttua luetaan?
Onko kukaan arvostelijoista matkustanut lemmikin kanssa junalla? Lemmikkipaikkoja on uudemmissa junissa kohtuuttoman vähän, ja ne ovat aivan liian tiiviisti. Miksei tällaisesta asiasta voisi sanoa virkailijalle, eikö hänen tehtävänsä ole viedä viestiä eteenpäin? Sähinä kieltämättä kuulostaa rajulta reaktiolta, mutta Tommin kirjoitustyylin tuntien hän lienee värittänyt tarinaa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mun mielestä tämä oli hyvin realistinen juttu. Olishan voitu jättää kertomattakin tää sähisemisasia yms.

Ruusa (Ei varmistettu)

Höh, nimi jäi. Eli vierailija klo 13:34 oli Ruusa, joka matkustaa junalla pienen pinseripojan kanssa :)

häkkilintu

Pikku vinkki: Tampere - Helsinki on Suomen kaikista raskasliikenteisin junaradan pätkä. Sunnuntain kello 16.00 pendolino on lähes aina loppuunmyyty. Mikäli sinne kuvittelee saavansa paikan, saati lisäpalvelua (lemmikki, pyörätuoli, allergiahytti tai työskentelyhytti) niin varaus on tehtävä hyvissä ajoin. En minäkään narise blogissani mikäli jää makuupaikka saamatta saman illan Kemijärven pikajunaan. Erikoispalvelut pitää varata ajoissa. Ei VR:n kalustokaan loputtomiin jousta. Eikä se ole VR:n vika jos kaikki karvaturrien omistajat päättävät lähteä samaan aikaan pepiensä kanssa liikkeelle.

Mustamakkara syödään muuten sormin, ei haarukalla, tottakai se murenee jos sitä yrittää leikellä, kyseessähän on ryynimakkara. Muutenkin vähän aiheetonta verrata Cumuluksen aamupalaa Klaus K:n vastaavaan. Varsinkin kun yö Cumuluksessa on suunnilleen puolet halvempi. 

PS. Mikäli ruskea värimaailma ei mielytä, niin kannattaa varata ensi kerralla huone Koskikadun Cumuluksen uudesta siivestä. 2009 rempattu ilmastoitu lisäsiipi on sinisävyinen ja seinillä on abstraktia valokuvataidetta. Lemmikit huomioidaan sielläkin. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Yleensä ei tule luettua muiden kommentteja, mutta nyt on kyllä tuumattava muiden kommentteihin, että miten kummassa kaikki löysi tekstistä jotain valittamista? Minä ylipäätänsä nostan hattua teille, jotka uskallatte matkustaa junalla ilman tarkempaa suunnitelmaa koiran ja lapsen kanssa. Ja onneksi varmasti jokainen kommentoija on itse niin täydellinen, ettei koskaan menetä hermojaan asiakaspalveluun. Jotenkin itse ymmärsin, että kirjoittaja itsekin ymmärsi kyllä jälkikäteen, että ongelma ei ollut palvelua antavan vika.

Pakko on kysyä, että onko koiranne jotenkin poikkeuksellisen sopeutuvainen kaveri? Osasiko se ottaa rennosti hotellihuoneessa teidän poissaollessanne? Onko se jotenkin rodulle tyypillistä vai kenties iän tuomaa rauhallisuutta? Kyselee täällä hän, jonka murkkukoira ei taatusti olisi nätisti junassa tai hotellissa... :D

Vierailija (Ei varmistettu)

"Paha maku? Millä linsseillä tätä juttua luetaan?"
Samoilla linsseillä kuin blogikirjoituksia yleensäkin. Normaalisti pidän tästä blogista, tämä teksti taas antoi kirjoittajasta ylimielisen kuvan.

"Onko kukaan arvostelijoista matkustanut lemmikin kanssa junalla?"
En ole, sillä minulla ei ole lemmikkejä. Jos kuitenkin haluan junapaikan erityisvaatimuksilla (oli se sitten lemmikki, pistokepaikka, allergiapaikka tai mikä vaan vastaava), varaan sen hyvissä ajoin etukäteen, ja jos olenkin myöhässä asian kanssa, saan syyttää itseäni.
Olen kuitenkin matkustanut junissa ja busseissa, joissa muiden matkustajien koirat haukkuvat, juoksentelevat käytävillä ja tulevat haistelemaan muiden matkustajien laukkuja jne. Se on mielestäni erittäin ärsyttävää, ja haluankin, että lemmikeiden kanssa matkustavat pysyvät omilla osastoillaan.

"Lemmikkipaikkoja on uudemmissa junissa kohtuuttoman vähän, ja ne ovat aivan liian tiiviisti. Miksei tällaisesta asiasta voisi sanoa virkailijalle, eikö hänen tehtävänsä ole viedä viestiä eteenpäin?"
Virkailijalle saa tietysti antaa palautetta. Varmasti virkailija myös välittää palautteen eteenpäin ja pyrkii palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla mikä tilanteessa on mahdollista, jos asiakas on ystävällinen. Jos asiakas taas sähisee, huutaa, syyttää tai raivoaa virkailijalle, virkailijaa tuskin kiinnostaa asiakkaan asia samalla tavalla. Sitä saa mitä tilaa.

Tommi K
Isyyspakkaus

Ha! Pitäisi selvästi liioitella ja kärjistää asioita hieman vähemmän. Tai sitten entistäkin enemmän :)

Monien vierailijoiden mielen pahoittanut "sähähdys" oli todellisuudessa väsynyt ja lakoninen toteamus. Pahoittelut, jos tästä sanavalinnasta tuli ylimielinen kuva. Keskustelu asiakasneuvojan kanssa oli oikeasti pidempi, kävimme välillä selvittämässä bussivaihtoehtoa ja palasimme takaisin. Ja kukaan ei raivonnut kenellekään.

Tyrmistys oli silti aito, sillä ei olisi tullut ikinä mieleenkään, että emme mahtuisi koirinemme neljään tai viiteen seuraavaan pikajunaan. Siinä vaiheessa kun mukana on pieni, helposti hermostuva lapsi, paleleva koira ja viisi kassia, ei todellakaan halua kuulla, että joutuu odottamaan asemalla lähtöä kahta tuntia. Onneksi hotelli sijaitsi aivan aseman vieressä, ja ystävällinen henkilökunta päästi meidät takaisin hotellihuoneeseemme.

Aina ei vain pysty suunnittelemaan menojaan etukäteen. Huom. tämä tulee ihmiseltä, joka suunnittelee lomamatkansa Excelillä.

Älä ota tuotakaan aivan kirjamellisesti :)

Sillä, että tämä tapahtui Tampereella, ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Ja olen edelleen sitä mieltä, että lemmikkipaikkoja pitäisi olla junissa enemmän.

Tommi K
Isyyspakkaus

Tuota Scandic-asiaa jäin miettimään, sillä mielestäni katsoin, että lemmikkejä ei sallittaisi, mutta taisinkin katsoa jonkin tietyn Scandicin sivua, jossa lemmikkihuoneita ei ollut. 

Cumuluksessa oli muuten huippua se, että huonetta sai pitää ilman erillistä maksua kuuteen saakka. Oli kiva, että koiran sai jättää koko päiväksi huoneeseen. Ja tietysti se, että pystyimme palaamaan vielä sinne odottamaan junaa.

Koiramme on kyllä ollut aina hyvin sopeutuvainen. Viihtyy kaikkialla, ja matkustaa mielellään. Erityisesti bussissa. Junassa se on joskus pelännyt, sillä käytämme junaa vähemmän, mutta nyt sekin meni hienosti.

FruL (Ei varmistettu)

Turussa meillä oli koira Scandic Plazassa eli sinne voi ainakin hurtan ottaa mukaan :) . Tosin muistaakseni Scandicin sivuilla ei puhuttu kuin opaskoirista, mutta kun soitimme Plazaan meille kerrottiin, että hotellissa on tosiaan muutamia koirahuoneita. Varmistus ja varaus pitää vain tehdä soittamalla.

FruL (Ei varmistettu)

Niin ja lisäys vielä kommentoijalle Vierailija (ei varmistettu) | 10.12.2012 15:14:

Jos lemmikkejä on junissa muissa vaunuissa, kun lemmikkivaunuissa, voit kyllä ystvällisesti pyytää konnaria pyytämään, että lemmikit omistajineen siirtyisivät oikeaan vaunuun. En ole ikinä törmännyt junassa lemmikkeihin muuta kuin lemmikkivaunussa. Ja veikkaan, että pitävät aika tiukkaa linjaa tässä. Eri asia on, jos olet ostanut lippusi lemmikkivaunuun.

Hosuli
Hömppäblogi

Tampere, jee! Tämä on kiva paikka asuakin. Harmillista, että satuimme juuri olemaan samantyyppisellä minilomalla Tukholmassa, ja designtori jäi väliin. (Siis oikeasti harmittaa, en yritä lesoilla reissulla.) Minilomat on niin paras juttu. Keväällä ehkä Helsinki ja Turku.

Lotta00 (Ei varmistettu)

Ihmeellistä touhua taas ihmisiltä. Ehkä kaikki kuitenkin ymmärtää, että ei ole hyvän tavan mukaista rähistä asiakaspalvelijalle, mutta ihmisiä tässä ollaan ja joskus vaan palaa käpy. Uskoisin, että kaikki ovat tällaiseen "huonoon käytökseen" jossain vaiheessa syyllistyneet.

Lisäksi usein asiakaspalvelijat tekevät elämästä melko hankalaa, varsinkin nykyaikana, kun palkataan tätä kouluttamatonta porukkaa asiakaspalvelijoiksi kustannussyistä. Joskus on pakko hieman rähistä, että sitä palvelua ylipäätään saa. Ymmärrän kyllä, että asiakaspalvelijan on vaikea muuttua paikaksi junassa, mutta olen sitä mieltä, että mikäli asiakaspalvelija esittää asian oikealla tavalla, säästyy usein asiakkaankin hermot. Asiakkaalle pitää selittää asia niin hyvin, että hermot eivät pääse kiristymään. Jos vain töksäyttää, että "joo'o. On loppuunmyyty" niin kyllähän siinä heti ensimmäisenä alkaa miettimään, että onpa surkeasti järjestetty tämä liikenne täällä. Jos kuitenkin selittäisi, että tänään on paljon väkeä liikkellä ja valittettavasti seuraavat junat ovat jo loppuunmyyty, mutta klo XX.XX junasta löytyisi vielä paikkoja", saattaisi asiakaskin suhtautua asiaan ihan erillä tavalla.

Esim. VR:n työntekijät ovat yleensä muutenkin niin elämäänsä kyllästyneen oloisia. Matkustimpa kerran lähijunalla Helsingissä vieraillessani ja lipun leimaamislaitteet olivat epäkunnossa. Jaksoin kokeilla kolmea eri leimasinta, mutta mikään niistä ei lippuani leimannut. Istuin sitten paikalleni ja odottelin, joskos konnari osuisi kohdalleni. Osuihan se ja voi itku minkälaiset valitukset sain, kun lippuni olikin leimaamatta. Kerroin, että kaikki leimasimet olivat epäkunnossa. Konnari nauroi päin naamaa ja totesi, että ei pohjoisen tyttö vaan osaa leimasimia käyttää ja hän kipaisi vielä konnarikaverinsakin siihen kaveriksi naureskelemaan. Annoin lippuni tälle ensimmäiselle konnarille ja pyysin häntä itse yrittämään. Eipä se etelän vetelältäkään onnistunut, sillä kaikki leimasimet olivat tukossa. Siinä he sitten alkoivat leimasimia tyhjentelemään. Anteeksipyyntöä en kuullut.

Siinä ei ole mitään ylimielistä, että haluaa rahalleen vastinetta. Olipa kyse sitten aamiaisesta tai junalipusta. Eikös se niin mene, että jos itse jostain maksaa, niin on varaa valittaakin?

Vierailija (Ei varmistettu)

Hyvä Tommi! Lisää samanlaisia tarinoita. Oon koukus.

Lemmikkipaikkojen lisäksi toinen hämmästyttävä juttu on VR:n InterCity junien polkupyöräpaikat: voitteko kuvitella, että yhdessä isossa junassa on vain kolme polkupyöräpaikkaa?! Polkupyörät ripustetaan junassa telineeseen, ja tällöin 3 polkupyörää vie noin 1 m2 tilaa, eli tilan viennistäkään ei luulisi olevan kyse. Käsittämätöntä...

Hosuli
Hömppäblogi

On näköjään tullut tavaksi tämä tuplakommentointi, hih. Mutta sitä vielä, että kiitos Klaus K -aamiaisvinkistä! Valitsen hotellin mieluiten aamiaisen perusteella. Se kertoo paljon kaikesta muustakin. Tukholman Södermalmin Clarionissa on tähän mennessä ollut ylivoimaisesti paras aamiainen.

Tommi K
Isyyspakkaus

Mahtavaa, että joku ymmärtää tämän aamiaishomman! Klaus K:ssa tai siis Ilmattaressa voi käydä aamiaisella tai viikonloppubrunssilla, vaikka hotellissa ei yöpyisikään. Ja ihan paikallisetkin käyvät siellä. Siitä oli vielä aiemmin jokin tosi hyvä Cityshoppari-tarjouskin.

Vierailija (Ei varmistettu)

"Ehkä kaikki kuitenkin ymmärtää, että ei ole hyvän tavan mukaista rähistä asiakaspalvelijalle, mutta ihmisiä tässä ollaan ja joskus vaan palaa käpy. "

Ihmisiä vaan ollaan kyllä, mutta en siltikään lähtisi ensimmäiseksi rähisemään sellaiselle, jolla tuskin on valtaa siihen kuinka paljon junassa on vapaita paikkoja tai kuinka hyvin tilatut tarjoustuotteet toimitetaan kaupalle - asioista voi huomauttaa ihan asialliseenkin sävyyn jos kokee siihen tarvetta ja kiukutella sitten jossain muualla.

"Lisäksi usein asiakaspalvelijat tekevät elämästä melko hankalaa"

Aivan varmasti tahallaan, eikös asiakaspalvelija ole aina syypää kaikkeen säästä lähtien? ;)

"Asiakkaalle pitää selittää asia niin hyvin, että hermot eivät pääse kiristymään."

Joidenkin asiakkaiden kohdalla vaan valitettavasti on ihan se ja sama miten asian selittää, kuraa tulee niskaan silti. Ihan riittävästi tullut asiakaspalveluhommia tehdessä nähtyä, että aina ei vaan auta vaikka mitä yrittäisit.

Vierailija (Ei varmistettu)

Heitäpä parhaat kirpparivinkit Tampereelta! Jotta on mitä kierrellä, kun sinne mennään tammikuussa :)
Kiitos kivasta blogista!

Monsteri lauma

VR toiminta muutenkin on erikoista välillä.itse matkustan väliä tikkurila-kuopio tai tikkurila-joensuu.Liput ostan aina etukäteen koska matka toisessa päässä junalle on 100km.

Kamalin juttu jonkan tiedän vr:n tehneen...Oltiin joulua viettämässä mökillä 10vuotta sitten,isäni katkasi sääriluun joulupäivänä,monen mutkan kautta sairaanlaan joensuuhun ja sieltä sitten taksilla junalle,Sairaala lupasi matkalipun ja kuljetuksen asemalle,sekä sen että pasilan päässä on joku vastassa,No taksi kyyti joensuun asemalle sairaalasta,Junan ovella kuski ilmotti että kyyner sauvat on vietävä takasin sairaalaan,Niinpä isäni linkkasi toinen jalka paketissa junaan,Henkilökunta opasti varatulle paikalle,Lemmikki vaunuun?!!? kyllä,eikä kukaan kysynyt edes oletko allerginen,Isänä sattuu pelkäämään koiria joita vaunu oli täynnä.mutta matka alkoi.Ennen lahtea henkilökunta tuli ilmottamaan että pasilassa ei ole ketään vastassa.Niinpä isäni oli yksin junassa ilman keppejä,Sai onneksi kaverin pasilaan vastaan,joka tuli ihan junasta asti hakemaan koska kipsatulle jalalle ei saanut astua :) siitä sinne hyksin kautta kotiin,josta oli nämä kyynersauvat haettava.

Hienoa VR!!!

 

Vierailija (Ei varmistettu)

"Ehkä kaikki kuitenkin ymmärtää, että ei ole hyvän tavan mukaista rähistä asiakaspalvelijalle, mutta ihmisiä tässä ollaan ja joskus vaan palaa käpy."

Vaikka mullakin on joskus "palanut käpy", niin itsehillintää löytyy kyllä sen verran etten ala tuntemattomille ihmisille räyhäämään.

En kyllä uskonutkaan että Tommi K sentään olisi räyhännyt, hyvä että tuli vielä selventävä kommentti. Pelkät tylyt tölväisyt ja sähinätkin ovat mielestäni jo ihan turhaa asiakaspalvelijan kiusaamista. Muutamaa erilaista asiakaspalvelutyötä tehneenä on tullut todistettua se, että ihmisillä on kyllä pokkaa. Asiakaspalvelijat saa ihan törkeetä paskaa niskaansa, kaikki kunnioitus niille jotka sitä työtä jaksaa pidemmän aikaa tehdä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mitä järkeä olisi kertoa blogissa arjesta pienen lapsen kanssa jos ei saisi kertoa hankalistakin hetkistä, kuten juuri tyytymättömyydestä palveluun. Kilpailu on juuri se paras kannuste yrittäjille. :)

VirpiVierailija (Ei varmistettu)

Hihii, bongasinpa siis teidät aivan oikein disaintorilla, piti vielä taakseen kuikuilla että minkäsnäiköinen tämä kuuluisa Rouva on jota ei blogissa vilahtele, nätti kyllä :) Ja vauva keikkui Manducassa, mikä oli kyllä tuossa paikassa aivan oikea valinta.

Minusta tämä blogi on suloinen sekamelska ylpeän ensimmäisen lapsen isän juttuja, remppaa ja jokseenkin ehkä semmosta toisissa sfääreissä leijuntaa kun ongelmana on meniskö aamiselle Klaus K:hon, Thaikkuihin vai Nykkiin. Enkä millään pahalla tätä tarkoita, ehkä jollekin tämä on kuin satua lukisi. Vähän siis erilaista kuin monen elo :)

Nickye
Mustetta Ihon Alla

Hyvä blogi, tykkään. Mutta tästä jutusta jäi päällimmäiseksi fiilikseksi se, että se tuli kirjoitettua vielä pienessä vihassa. Eikä siinä mitään, kyllähän itseään saa ilmaista, mutta olen tottunut Sinun jutuissasi siihen että ovat iloisemmalla mielellä kirjoitettuja. Niistä jää hyvä mieli. :)

Ja sitten on vielä ihan pakko mainita tuosta Klaus K:sta... Kommentti herätti mielenkiintoni ja oli pakko käydä katsomassa mistä on kyse. Brunssina vielä ehkä menettelisi, mutta syökö joku oikeasti savumuikkuja ja rautua päivän ensimmäiseksi ateriaksi??? Muut tarjottavat olivat kyllä hyvän kuuloisia, suurimmaksi osaksi. Kunnes meinasin tukehtua kun näin hinnan: 23€ AAMUPALASTA?!?!?! En maksa niin paljoa edes PÄIVÄLLISESTÄ. On siinä katteet kohillaan, niin sanotusti. Toinen järkytys oli oman lempparin, englantilaisen aamupalan, hinta: 16€. Siis pekonista, munista, pavuista, perunasta ja paahtoleivästä?!?

"Hieman" kärjistäen kysyisin, että jos ainekset n. 2-3 lautaselliseen (joidenkin tuotteiden kohdalla jopa 10:n hengen ruokkimiseen) maksavat about 7€ (ja nämä kuluttajahinnoilla, saavat varmasti alennusta kun ostavat paljon) niin miten voi loppuhinnaksi tulla 16€/henkilö???

Tommi K
Isyyspakkaus

Heh, ihan todelliselta tämän sadun eläminen kyllä tuntuu :)

Eipähän nuo Klaus K:n aamiaiset ja NYC:in matkat ihan arkipäivää meilläkään ole. Ilmattaressa olen käynyt viimeksi joskus yli vuosi sitten brunssilla, ja edellinen viikonloppua pidempi ulkomaanmatka on tehty Rouvan kanssa lähes kaksi vuotta sitten.

Ilmatar on kyllä normaalisti kallis, ja tuo mainitsemani Cityshoppari-tarjous, joka oli voimassa pari vuotta, oli tosi hyvä. Olisiko ollut 17 euroa. En kyllä maksaisi myökään englantilaisesta aamupalasta 16:a euroa.

Cumuluksessa aamiainen olisi maksanut erikseen ostettuna 15 euroa, joten siinä vasta katteet onkin kohdallaan, sillä sapuskat eivät todellakaan olleet "Best of Finland".

Mutta rautu ja savumuikku aamiaisella, miksi ei? Paremmalta ne kuulostavat kuin nakit, pekoni ja silli. Ja ei se mustamakkarakaan normaalisti aamiaispöytään taida kuulua, Tampereellakaan.

Vihaista tai väsynyttä, en tiedä, mutta väsymystään kiukutteleva lapsi kyllä lisää halua kritisoida asioita. Neljä - viisi lemmikkipaikoiltaan loppuunmyytyä peräkkäistä pikajunaa kertoo siitä, että VR:n palvelukapasiteetti ei ole riittävä, ja kyllä monopoliasemassa olevaa valtionyhtiötä saa siitä moittia.

Asiakasneuvoja ei ole yksityishenkilö, vaan edustaa kyseistä yhtiötä, joten pyyntö viedä palautetta eteenpäin meni aivan oikealle taholle. Yksittäiset työntekijät ja asiakasneuvojat niitä palautepuheluita ja -kirjeitäkin ottavat vastaan. Palaute annettiin ihan asiallisesti, kuten tuli jo sanottua, mutta ei kenestäkään ole varmasti mukava ottaa vastaan negatiivista palautetta, vaikka se ei olisikaan henkilökohtaista.

Ja tiedättekös, konsultti saa kyllä asiakkailtaan ihan sitä henkilökohtaistakin palautetta ;)

Vierailija (Ei varmistettu)

Minä taas nauroin koko lukemisen ajan! Itse olen päässyt tuollaisiin joka pysäkin juniin vaikka olen buukannut lipun pendolinoon. Paras kerta oli se kun lähdin Treelta taajamajunassa vaikka piti olla InterCity, se meni rikki, vaihdoimme bussiin ja jossain ihan korvessa toiseen taajamajunaan, Turussa taas IC:n.

(Ei varmistettu)

Ilmeisesti olette junamatkailussa erittäin amatöörejä - ainakin nykypäivänä ja combolla koira + lapsi

Kun on
a) sunnuntai
b) itsenäisyyspäivä torstaina
c) monilla mahdollisuus pitkään viikonloppuuun

-> seurauksena on, että junat ovat täynnä taatusti pitkän viikonlopun paluuliikenteessä. Jo ihan niillä tavispaikoillakin. Spesiaalipaikat onkin syytä sitten varata reilusti etukäteen.

Mut hei, matkailu avartaa - junamatkailu erityisesti.

Kari T | Trash & Treasures (Ei varmistettu) http://www.trashandtreasures.fi

Totuuden nimessä on myönnettävä, että kyllä sitä roskaa löytyy meiltäkin, kuten kaikilta kirppiksiltä. Mutta vastapainona löytyy hyvällä onnella myös aarteita. Tai ainakin aktiivisesti etsivä löytää.
Esimerkiksi viime viikolla joku onnellinen sai 15 eurolla setin hopeisia aterimia.

T: Kari T,
Trash & Treasures

Hemmuli (Ei varmistettu)

Suosittelen että laitat VR:lle ihan kirjallisen asiakaspalautteen. Itse monenlaista asiakaspalvelutyötä tehneenä, voin kertoa että se on ainoa tapa jolla päättäviin tahoihin on ehkä mahdollista vaikuttaa.
Kyseinen asiakasneuvoja jonka kanssa olet asioista inttänyt tuskin vie suurella innolla eteenpäin jokaista saamaansa palautetta.
Asiakaspalvelijat ovat lähes kaikissa isommissa yrityksissä "pohjasakkaa" ilman vaikutusmahdollisuuksia.

Kommentoi