Lapsivapaita matkoja, ei kiitos

Isyyspakkaus

"Matkatoimistot tarjoavat lapsivapaita matkoja" (Hs.fi 3.7.2012)

Matkatoimistojen tarjonnassa on jo paljon lapsivapaita hotelleja. (...) Finnmatkat taas kokeilee lomalentoja, joilla osa koneesta on varattu yli 12-vuotiaille.

"Emme missään nimessä ajattele, että lapsiperheet ovat öykkäreitä tai häiritsijöitä, mutta onhan se selvää, että vauvoista ja taaperoista lähtee ääntä. (...)"

"Kun vanhempien ikäluokkien määrä kasvaa, heille pitää löytää enemmän tarjontaa. Usein he hakevat paikkoja, joissa ei olisi lapsiperhehälinää"

Jopas nyt jotain. Minulle on sinänsä sama, missä kohtaa lentokonetta paikkani sijaitsee, mutta kyllä tämä suomalainen vihamielisyys lapsiperheitä kohtaan jotenkin ihmetyttää. Meistä tuli siis kertaheitolla hyvistä, maksukykyisistä asiakkaista joidenkin palveluntarjoajien silmissä ei-toivottuja vieraita seuraavaksi kahdeksitoista vuodeksi.

Hei, tässäpä lisää ideoita vapaasti jalostettavaksi:

  • Keski-ikäisten känniosasto: Laitetaan kaikki alkoholin suurkuluttajiin laskettavat vanhempien ikäluokkien edustajat ja sitä vanhemmat yhteen läjään, niin muiden ei tarvitse kuunnella sitä häiritsevää örinää.
  • Nuorten miesporukoiden osasto: 18 - 29 -vuotiaille. Viina niillekin maistuu, mutta jengi on potentiaalisesti hilpeämmällä tavalla äänekästä kuin edelliset. Ei tällainen perheellinen, 30 ikävuoden ylittänyt ja vähän väsynyt mies jaksa kuitenkaan kuunnella, että saiko joku vai eikö saanut.
  • Sinkkunaisten siideriosasto: Vähän niin kuin edelliset, mutta jälleen omalla tavallaan vähän ärsyttäviä "kreisibailaajia".
  • Puheliaiden täti-ihmisten puoli: Ei me kaikki haluta keskustella koko lentomatkaa jonkun kanssa.
  • Lihavien loossi: Hei, pysykää oman penkkinne puolella tai menkää muualle istumaan. En halua nojata koko lentomatkaa vain toiseen suuntaan. Kaikki isokokoiset pois meidän alle 80-kiloisten ja 180-senttisten puolelta.
  • Kuorsaajien kerho: Tarvitseeko tätä edes selittää?
  • Kyllä sosiekonominen status olisi myös hyvä huomioida, samoin kaupunkilaisuus/maalaisuus. Vähänkö nuo landet on noloja, kun eivät ymmärrä, että ei lentokoneen laskeuduttua kuulu taputtaa?
  • Pitäisikö varmuuden vuoksi erotella myös eri uskontokunnat, rodut ja seksuaaliset suuntautumiset toisistaan ettei vaan joku voi pahoittaa mieltään, kun vieruskaveri voikin olla... no... erilainen?

Ehkäpä minun ei vaan tarvitse tukea yrityksiä, joiden mielestä emme ole toivottuja asiakkaita.

Toivotaan myös, että seuraavien lentomatkojemme vieruskaverit ovat ymmärtäväisiä.

Share

Kommentit

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Myönnetään, että olen pari kertaa toivonut, että pienten lasten kanssa matkustavat perheet sijoitettaisiin lentokoneissa yhteen paikkaan, taakse tai eteen. Kymmenen tunnin lento tuntuu kymmenen kertaa pidemmältä, kun viereisessä penkissä matkaa taukoamatta itkevä sylivauva (paineen vaihtelu pistää toisinaan pienen matkaajan kitisemään kotioloja enemmän). Muutoin en kyllä lomakohteissa lapsiperheiden läsnäolosta vaivaannu. Mutta onhan se niin, että toisissa hotelleissa ja kohteissa on lapsiperheet otettu paremmin huomioon, on lapsille tenavakerhoa sun muuta, kun taas toiset paikat on enempi aikuisten bilemestoja.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kahden pojan isänä voin sanoa, että lapsivapaa loma on hyvä idea. Sen kerran kun saa lapset hoitoon ja pääsee vaimon kanssa viettämään sitä kuuluisaa laatuaikaa, haluaisin juuri tuollaiseen paikkaan. Saisi sitä kontrastia arkeen...

Vierailija (Ei varmistettu)

Lensin Ruotsista Helsingin kautta Turkuun ja ekalla lennolla edessä oli perhe, jonka alta vuoden ikäinen oli ilmeisesti kipeä ja huusi sen vuoksi koko lennon. Toisella lennolla kello oli jo niin paljon, että koneeseen tuleva n. 3-vuotias tyttö oli aivan väsynyt ja kitisi sen vuoksi. Ennen omia lapsia sitä ehkä olisi ottanut herneen nenään, jos lennolla olisi ollut koko matkan vieressä kitisevä lapsi. Nyt kun itse tietää millaista se matkustaminen pienen lapsen kanssa on, ymmärrystä löytyy paljon enemmän. Niinpä noillakin lennoilla osasin vain kuvitella miten meidän neiti huutaisi ja pitäisi koko lentokonetta hereillä –kun ne ilman lapsia matkustavat bisnesmiehet kiristelivät varmasti hampaitaan :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Pakko kolmen pienen lapsen äitinä todeta, että olen potentiaalinen tuleva asiakas lapsivapaille matkoille! Sen kerran kun joskus hamassa tulevaisuudessa pääsen lomamatkalle ilman lapsia, niin haluaisin nauttia lapsivapaasta lomasta ilman ylimääräistä hälinää. Veikkaan etten ole ainoa näin ajatteleva vanhempi... Itse en ehkä maksaisi lapsivapaa-palvelusta matkatoimistolle, toisaalta välttelen matkatoimistoja ylipäätänsä ja varmasti välttelisin Bamse-klubi-hotelleja yms. lapsiperheen lomaparatiiseja.

Mutta tätä utopistista tulevaisuutta omalle kohdalle odotellessa matkustelemme kuitenkin lasten kanssa muiden matkustajien iloksi. Vähän jo nousee kylmä hiki kun mietin ensi talvelle varattua yli kymmenen tunnin lentoa kolmen alle kouluikäisen kanssa! Enpä usko kanssamatkustajien nauttivan seurastamme lennolla...

Vierailija (Ei varmistettu)

Yli 12v:t kun ei ikinä kitise tai valita, niillä ei ole kuuma tai muuten tukala olo, niillä ei ole nälkä tai väsy, tai niiden ei tarvii lentokoneessa mennä vessaan joten ei ole siinä jonossa viemässä "aikuisten paikkaa"
Nämä esiteinithän on just niitä pahinpia inisijöitä ja v..u kun on sitä ja tätä valittajia. Entäs sitten kohteessa? luulisi että nämä 12-18v:t on niitä pahimpia pärskijöitä altaalla ja jotka enää vähät välittää äidin komennoista..
Samaa mieltä siis.. finskihän lopetti just lasten puuhapakettien jaon kotimaan ja euroopan lennoilla vedoten ympäristösyihin, (nehän siis painaa niin paljon enemmän kun viinakärryt).. siis tää sama kaava jatkuu ihan lentoyhtiön puolelta.
Ansku

Vierailija (Ei varmistettu)

Lapsettomat lennot ja hotellit ovat mielestäni hyvä idea. Eikö ole helpotus meille pienten lasten vanhemmillekin kun tiedämme, että ne, jotka lapsia huonommin sietävät voivat valita ns. lapsettoman loman. Silloin meidän lapsellisten lennoilla on vähemmän hampaiden kiristelijöitä jos lapset itkevät. Ja kyllä minäkin ehdottomasti valitsisin lapsivapaan lennon jos ilman lastani matkustaisin ja se aikatauluuni sopisi, varsinkin jos kyseessä olisi pidempi lento.

Lapsettomat lennot ei mielestäni missään nimessä luokittele lapsiperheitä ei-toivotuiksi asiakkaiksi niin kauan kun heillä on tarjota lentoja myös lapsiperheille.

-iina

Siina Leppä

Ei kai tässä ole kyse vihamielisyydestä, vaan siitä, että tarjotaan erilaisia vaihtoehtoja. Jos joku haluaa maksaa ekstraa takuuhiljaisesta lennosta, minä ainakin suon hänelle sen ilon. Mielestäni se ei tarkoita, etteikö kyseinen henkilö/palvelua tarjoava firma pitäisi lapsista/haluaisi lapsiperheitä asiakkaikseen. Ja aika varmasti kaikki ymmärtävät, etteivät lapset tahallaan tai kenenkään kiusaksi itke.

Itse olen harkinnut ensi kesänä vietettäviä häitäni lapsivapaiksi. En siksi, ettenkö pitäisi lapsista, vaan siksi, että haluaisin joskus nauttia vanhempien seurasta ihan vain aikuisten kesken. Jos tämä nyt mitenkään liittyy aiheeseen.

Kaislarannalla

Minusta lapsivapaat hotellit on ihan ok, jos siis joku haluaa nimenomaan pakettimatkan ostaa sillä kriteerillä. Tarjonnassahan noilla matkatoimistoilla on lähinnä vaan ääripäitä, all-inclusive-spläsh-bäng-huvipuisto-bamse-club-hotelleja ja yli 60+ seniori we-are-still-so-in-lööv-hotelleja. No ehkä vähän kärjistettyä. Parasta on varata vapaasta valikoimasta hotelli, missä on tätä kaikkea, ketään missään kategoriassa millään tavalla rajaamatta.

Mutta vähän kyllä särähtää ihmisten rajaaminen lentokoneessa omiin karsinoihin. Miksi kuvittellaan että lapsiperheet haluaa matkustaa lapsiperhekarsinassa muiden lapsiperheiden seassa? Onneksi lennoissakin on nykyään vaihtoehtoja.

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Siina Leppä: Juuri näin!
Jos kutsun kotiini ystäviä, koskee kutsu vain aikuisia, ei heidän lapsiaan. Samoin haluan matkustaessani valita, keiden ja minkäikäisten seurassa istun koneessa ja asun matkakohteessa.
Ei jokaista rajoitusta tarvitse ottaa henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Yhtä hölmöä olisi, jos minä lapsettomana suivaantuisin joidenkin matkakohteiden nimenomaan lapsiperheille suunnatuista palveluista.

Lijo (Ei varmistettu)

Mun mielestä se, että tietylle asiakasryhmälle tarjotaan räätälöityjä lomavaihtoehtoja, ei ole minulta mitenkään pois. Sama matkatoimisto, jonka jollekin lennolle tai hotelliin ei oteta lapsia, tarjoaa meidän perheelle lentojen lisäksi bamsseklubia ja lapsille sopivia uima-altaita. Kaikki voittaa-tilanne.

Lasten kanssa matkustaessa valitsen ilolla ne lapsiperheiden palvelut ja en pohdi turhaan sitä, kenen ruokailua lasten satunnaiset aamiaisaivokohtaukset häiritsevät. Viereisessä pöydässä istuva lapsiperhe ymmärtää meidän tuskaamme hieman paremmin.

Jos joskus pääsemme reissuun miehen kanssa ilman lapsia, tulen aivan varmasti valitsemaan lennot ja hotellin, jotka on suunnattu aikuisille. Aikuisten lomalla kaipaa omanlaistaan tunnelmaa, eikä silloin halua iltaisin kuunnella hotellissa itkeviä vauvoja.

Vierailija (Ei varmistettu)

En minäkään noissa lapsivapaissa lomissa näe vihamielisyyttä, vaan sitä, että matkatoimistot (jotka niitä muutamaa lapsivapaata kohdetta vasten tarjoavat btw satoja lapsiperheille sopivia kohteita) ovat havainneet, että lapsivapaille lomille on kysyntää ja maksuhalukkuutta. Ihan bisnestähän se on, että tähän kysyntään vastataan. Itse ainakin mielelläni viettäisin vaikka romanttisen häämatkan vain aikuisille sopivassa kohteessa, kuin lapsiperheiden paratiisissa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa pidänkö vai enkö pidä lapsista.

Ei kai se keneltäkään ole pois, jos tällaisia vaihtoehtoja löytyy, kun lapsiperheille tosiaan löytyy varmasti ihan riittävästi sopiviakin kohteita?

Vierailija (Ei varmistettu)

Minäkin kyllä kannatan tätä mahdollisuutta valita itse, miten sitä haluaa matkustaa - eihän se ole keneltäkään pois, jos osa haluaa maksaa siitä, että on rauhallisempaa koneessa ja osa taas siitä, että on erilaista lapsille suunnattua aktiviteettia. Kaikki saavat mitä haluavat ja kysyntä ja tarjonta vihdoin alkavat kohdata. Toki myönnän, että mielelläni ottaisin myös lipun sinne, missä ei ole alkoholisoituneita ihmisiä, mutta se varmaan olisi hankalampaa järjestää;) Mutta en ymmärrä, miksi se on niin järkyttävää monen mielestä, jos jo ihan ääneen sanotaan, että lapsista lähtee ääntä ja joskus se voi ärsyttää. Ja kyllä, itsellänikin on lapsia, joten en ole vain kylmä lapsivihaaja, ja tiedän kuinka hankalaa matkustaminen heidän kanssaan välillä saattaa olla:) Silti, ei kaikkien tarvitse sitä kuunnella, elleivät halua ja mahdollisuus valita on.

susa k. (Ei varmistettu)

Mulle on itselleni henk.koht. se ja sama, onko siinä vieressä kitisevää tai kuutta tuntia huutavaa lasta vai ei. MUTTA: jollain (saattoi olla Finnairikin) oli/on kokeilussa, että sijoitetaan muistaakseni juuri kaikki alle 12-vuotiaat suurin pirtein samaan läjään ja tää on musta hieno idea, noin niinkun lapsen kannalta. Että sillä on tekemistä ja toivottavasti seuraa. Ettei tarvii koko ajan kestää niiden urpojen paheksuvaa tuijotusta, jotka tosiaan kuvittelevat, että lapsi on hiljaa kun sille sanoo, että on hiljaa (myönnettäkööt, että itelläni oli nuorempana kuvitelma, että sitten kun mulla on lapsi, se tekee just niinkun mä sanon ja ihan mukisematta. yllättäen sillä lapsella onkin nyt ihan oma tahto. :D). Ja toisinpäin tietty, että ne jotka haluavat rauhaa lapsista, toivottavasti sitä saavat (: 

Täytyy myöntää että tämä uutinen pisti ikävästi myös minun silmääni...lapset (ja niiden äänet) ovat osa elämää ja harmillista ettei osa ihmisistä halua matkustaa heidän kanssaan samassa tilassa...Sitten kävin miettimään vähän tarkemmin... Ehkä tämä on lapsiperheiden etu? Kenelläkään ei ole nyt  oikeutta katsoa paheksuvasti itkevää lasta lennolla, olisi ostanut lapsettoman lennon jos kerran häiritsee!

Vauvamme itki  viime viikolla vähän bussimatkalla, joka kesti vajaan 15 minuuttia. Yksi pappa katsoi minua niin pahasti että mieleni teki jäädä pois bussista. Olisipa sellaisille ahdasmielisille papparaisille omat bussinsa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Onko vauvakupla vienyt aikaisemmin niin jumalattoman fiksun miehen järjen? :)

Toivot kunnioitusta omalle valinnallesi ja elmäntilanteellesi ("Toivotaan myös, että seuraavien lentomatkojemme vieruskaverit ovat ymmärtäväisiä."), mutta et ole valmis kunnioittamaan toisten vastaavia valintoja (uuden palvelun vääntäminen lapsivihamielisyydeksi).

Luit myös väärin Hesarin uutista ("..lomalentoja, joilla osa koneesta on varattu yli 12-vuotiaille.") ja kommentoit: "Ehkäpä minun ei vaan tarvitse tukea yrityksiä, joiden mielestä emme ole toivottuja asiakkaita." Kyse on siis OSASTA konetta, sinua ei syrjitä millään lailla ja oikeastaan koko avautumisesi on täysin aiheeton.

SiniS (Ei varmistettu)

Hienoa, että tällaisia lapsivapaita vaihtoehtoja tarjotaan! Eihän siinä tosiaan ole mitään kummallista. Lapsiperheille on jo tarjolla laaja valikoima räätälöityjä matkoja, miksi ei siis myös tarjota ns. aikuisille, omaa rauhaa kaipaaville omia lentoja/hotelleja? Mielestäni tässä ei ketään syrjitä, päinvastoin! Kaikki voittaa.

Itse muutamat pakettimatkalennot olen kärsinyt itkevien, kiljuvien, oksentavien ja levottomien lasten ympäröimänä ja kyllä niillä hetkillä olen miettinyt, että maksaisin mielelläni hieman enemmän jos saisin lomallani rentoutua jo koneessa, nukkua rauhassa, lukea ja ottaa lasin tai kaksi viiniä ilman Jani-Petterin nyrkkiä poskessani ja oksennusta kengilläni. Tähän lento-aspektiin kun ei ole ennen pystynyt vaikuttamaan. Oi niitä lentoja, jotka ovat sattumalta olleet "lapsivapaita", olen todella nauttinut lomastani jo lennolla :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Meinasin juuri kommentoida pitkän kommentin mutta onneksi Vierailija klo 12:59 kiteyttikin kaikenolennaisen :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Minustakin on hyvä, että vaihtoehtoja on :) Ja varmasti itsekin valitsisin "lapsivapaan" matkan, jos ilman lasta lähdettäisiin. Tosin känniosasto ja nuorten miesten oma osasto kuulostivat myös hyviltä ideoilta :D Siitä en ole kyllä ihan samaa mieltä, että sijoitetaan kaikki lapset samaan paikkaan lentokoneessa. Kun yksi aloittaa itkun, voi useampaakin alkaa itkettää, sympatian vuoksi :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Käsi sydämelle hyvä herra, etkö koskaan ole ajatellut ennen lapsen syntymää jossain tilanteessa "voi piru vie, eikö nuo saa tuota itkua loppumaan, menee hermot"? Olen itse paljon lasten kanssa tekemisissä työssä ja vapaa-ajalla. Rakastan lapsia. Siis myös muiden lapsia. Ja tunnen usein suunnatonta hellyyttä kohdatessani vieraitakin lapsia. Tästä huolimatta kesäloman alkaessa ja suunnatessamme mieheni kanssa häämatkalle tunsin suurta helpotusta siitä, että koneessa huutava lapsi oli lähes toisessa päässä konetta eikä meidän välittömässä läheisyydessä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Niin ja lisään vielä 14:40-kirjoitukseeni, että suuret kiitokset muuten hauskasta postauksesta. Voisin olla kannattamassa noiden kaikkien ryhmien sijoitusta omaan poteroonsa. ;-)

Vierailija (Ei varmistettu)

Lapsivapaat matkathan on todellakin tilanne jossa kaikki voittavat.

Itse pienten lasten äitinä jos joskus saan säästettyä rahaa matkaa varten, se on todellakin lapsivapaa kohde ja mieluusi lennotkin ilman lapsia. Kun pääsee hetkeksi irtautumaan lapsiperhearjesta, olisi täydellistä ettei tarvitse muidenkaan lapsia katsella ja kuunnella, vaan saisi nauttia rauhasta :D

Edellä mainitut lapsivapaat häätkin oli mielestäni hyvä ajatus. Kun menen itse juhliin, jätän pienet mieluiten hoitoon että pystyn keskittymään juhliin. Muuten koko aika menee vahtimiseen ja huomaat loppuajasta syöneesi pienen murun jotakin mitä lapsilta jäi :D

Tommi K
Isyyspakkaus

 

Hei, jopas on tullut melkoinen täystyrmäys :) Kiitoksia keskustelusta ja mielipiteistänne!

Mainitsemani suomalainen vihamielisyys lapsiperheitä kohtaan ei ole kritiikkiä yrittäjiä kohtaan, vaan suomalaista kulttuuria. Ongelmahan ei ole se, että joku tarjoaa tällaista palvelua vaan se, että sille on kysyntää. Suomessa lasten kanssa ei ole oikeastaan sopivaa olla julkisella paikalla häiritsemässä muita ja tukkimassa kulkuväyliä. Sopivia paikkoja ovat ABC-asemat ja McDonald's, ulkomailla Bamse-klubit, ja muualta pysyttäköön poissa.

Joku kommentoi, että olin lukenut uutisen väärin ja että eihän lapsiperheitä syrjitä millään tavalla. Jutussa mainittiin kuitenkin lapsivapaat hotellit. Kommenttini "ehkäpä minun ei vaan tarvitse tukea yrityksiä, joiden mielestä emme ole toivottuja asiakkaita" viittasi siis siihen.

On aivan eri asia, onko jokin palvelu tietylle kohderyhmälle suunnattu vai joltain toiselta ryhmältä kielletty. Ei sillä, että tuntisin myöskään suurta tarvetta lähteä pakettimatkalle, mutta jos minulle sanottaisiin, että emme ole lapsen kanssa tervetulleita johonkin hotelliin, haistattaisin kyllä ko. hotellilla huilut. Jos joku ei halua nähdä lapsia, hän tuskin valitsee sitä hotellia, jossa on Bamse-klubi. Jos taas itse en halua siihen Bamse-hotelliin, oletan, että muut vaihtoehdot ovat edelleen olemassa.

Mistä se kertoo, että lasten läsnäolo häiritsee ilman lapsia matkustavia? Lapsivapaa hotellihan on vapaa vain lapsiperhehälinästä, mutta täydellistä hiljaisuutta etsivää varmasti häiritsee myös yli 12-vuotiaiden ääntely. Aikuisistakin lähtee ajoittain hyvin paljon melua.

En väitä, että itsekään pitäisin huutavista lapsista, varsinkaan vieraista. Tiedostan siis itse olevani osa ongelmaa, en ratkaisua :D En ole kyllä toisaalta koskaan kaivannut hotellia, jossa olisi vain aikuisia. Toisaalta ajatus Bamse-klubi-hotellista tuntuu kamalalta, mutta ehkä olen kahden vuoden päästä aivan toista mieltä :D

Ovatko suomalaiset tottuneet liikaan hiljaisuuteen? Millaisia kokemuksia teillä on muista maista, esim. Välimeren maista tai Jenkeistä?

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Itkussa on jotain erityisen stressaavaa verrattuna muuhun mölyyn. Johtuu varmaan evoluutiosta, että kiinnittäisi huomiota tjsp

Tommi K
Isyyspakkaus

Siina Leppä: Lapsivapaat häät ovat omasta puolestani OK, mutta asia kannattaa kirjailla kutsuun mahdollisimman kivasti. Sitä voi perustella seremonian pituudella, tilan pienuudella, osallistujamäärän rajallisuudella tai todeta esim., että "Toivomme, että perheen pienimmät jäisivät hoitoon, jotta voitte juhlia kanssamme vapaammin." Sen sijaan ikärajaa en kutsuun laittaisi.

Kannattaa sitten varautua ainakin henkisesti siihen, että joku loukkaantuu tästä maininnasta, ja joukossa on varmasti myös joku, joka tulee joka tapauksessa paikalle lasten kanssa. Näin on tainnut käydä jokaisissa "lapsivapaissa" juhlissa, joihin meidät on kutsuttu.

3kertaa3

Enpä osaisi kuvitella lapsivapaita lentoja markkinoitavan espanjalaisille, ainakaan noin suoraan. Siellä lapset ovat mukana kaikkialla, mikä on usein kivaa ja aika usein ihan kamalaa. Voi minusta kysyä, onko parivuotiaan paikka tupakoivien vanhempien ja näiden kavereiden kanssa baarin terassilla kello kymmeneltä illalla. Tylsistynyttä kitinää ja väsyitkua ei kyllä kukaan katso pahastuneesti, mutta onko se sitten hyvä juttu.

Eli joka systeemissä on puolensa. Itse en lapsivapaita lentoja kaipaisi edes kahdenkeskisille matkoille mutta olisin onnellinen, jos kaikki sellaisia kaipaavat olisivat toisessa koneessa, kun meidän lievästi sanottuna vilkas kuopus lentää kanssamme viisi tuntia sukuloimaan Espanjaan. Ah niitä aikoja, kun mukana oli vain rauhallinen ja nätisti hymyilevä esikoinen ja sai tuntea olonsa oikein hyväksi kasvattajaksi.

Vierailija (Ei varmistettu)

Jos Perheen tulot on reippaasti yli 100 000 euroa vuodessa, luulisi olevan

varaa matkustaa, ihan miten haluaa, vaikka omalla autolla, tai taksilla.

Vierailija (Ei varmistettu)

"Samoin haluan matkustaessani valita, keiden ja minkäikäisten seurassa istun koneessa ja asun matkakohteessa."

Jos on tätä mieltä niin on varmasti syytä pysyä ihan vaan omassa kämpässä tai matkustaa omalla autolla???

Mua ei haittaa yhtään millasta porukkaa lentokoneessa/hotellissa on, kaikkihan on matkansa maksanut ja yhtä oikeutettuja olemaan siinä penkissään tai hotellissaan. Jos elämisen äänet haittaa niin korvatulpat on keksitty. Jos jokin on reissatessa harmittanut niin humalaiset, jotka möykkää.

Suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä puolin ja toisin.

Teija

Vierailija (Ei varmistettu)

"Kymmenen tunnin lento tuntuu kymmenen kertaa pidemmältä, kun viereisessä penkissä matkaa taukoamatta itkevä sylivauva". Aikamoinen ennätys - siis jaksoi itkeä kokonaiset 10 tuntia putkeen - ilmoitetaanpa Guinnesin kirjaan.

Vierailija (Ei varmistettu)

Jos jokin on reissatessa harmittanut niin humalaiset, jotka möykkää.

Suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä puolin ja toisin.

--> Komppaan!

Vierailija (Ei varmistettu)

Komppaan kyllä Tommia sinua ihan täysin. Tämä keskustelu kuvastaa mielestäni tätä Suomessa tällä hetkellä vallitsevaa fiilistä, joka on kauhean tuomitseva juuri lapsiperheitä kohtaan. Me saamme hirveästi tukia, olemme tukoksi liikennevälineissä, matkustamme ilmaiseksi, mekastamme yleisillä paikoilla ja lapset saati raskaana olevat menevät etusijalle myös hammashoidossa (joku tästä marmatti taannoin Hesariin...).

Itselläni on lapsia kyllä, en silti rakasta lapsista joukkona tulevaa melua, Bamse-hell-all inclusiveja tai vanhempia, jotka antavat lastensa mekastaa vailla kontrollia. Kannatan ehdottomasti jaottelua, jossa voi valita mieleisensä ryhmän näistä KAIKISTA (siis känniläiset keski-ikäiset, räpättävät täti-ihmiset ja mit niitä nyt olikaan). Lisätään siihen vielä kuitenkin vanhempien kasvatusperiaatteet (rasti ruutuun matkaa varatessa "oletko vapaan kasvatuksen kannattaja") koska usein myös vanhempien tapa puuttua asioihin ratkaisee aika paljon (okei, ei sitä korviaan itkevää pikkulasta).

Itse olemme saaneet pitkiä katseita lentokoneeseen tullessamme (eka kerta 3kk ikäisen kanssa ja viimetteeksi kahden alle 3 vuotiaan kanssa) ja lähtiessämme kiiteltiin, kuinka vähän lapsista oli häiriötä. Otin kommentin vastaan sekavin tuntein, jep - tosi hienoa, että oltiin "kiltisti", mutta entäs ensi kerralla jos sitten vaikka niihin korvin sattuukin tai muuten vaan menee herne nenään. Että raksi mustaan kirjaan ja pahoja katseita. Ja että eikö ketään tosiaankaan häirinnyt se isokokoinen herra 3 penkkiriviä taammas joka juoksutti lentoemoa ihan kympillä kun "viinat on perhana pakattu koneessa niin pieneen pulloon" ettei niistä riitä mihinkään ja napsutteli sormiaan lentoemolle. Ei kai sitten, mutta hei that´s just me. Lapsiperheellinen mokoma.

Ja en tällä todellakaan väitä, että rakastan sitä vieraiden Jani-Pettereiden mekastusta tai vauvan itkua, mutta näin vanhemmaksi tullessa olen huomannut, että siihen on kaksi vaihtoehtoa: 1) Ymmärrys - sinulle itku kestää sen lennon ajan, mutta ko.vanhemmalle tod.näk huomattavasti pidemään 2) Kuten minkä tahansa häiriötekijän kohdatessa: confrontation. Kerro Jani-Petterin vanhemmalle, että nyt menee överiksi ja olisi kenties syytä rauhoittaa tilanne. Ja mikäli näistä kahdesta ei löydy ratkaisua, niin hei, maailma on epätäydellinen. Kuten edellinen kirjoittaja sanoi, ymmärrystä puolin ja toisin kiitos. Sillä päästään jo pitkälle. Vastakkainasettelun aika on ohi ;)

ps. Tommi - veikkaan, että se Bamse tulee tutuksi siellä noin 3 vuoden kuluttua. Älä huoli, et ole ensimmäinen ja ainoa täyskäännöksen tehnyt. Veikkaan, että meillä otetaan asiasta erätappio tulevan vuoden kuluessa...

Vierailija (Ei varmistettu)

Hetken jo ajattelin kenen blogiin tulinkaan... kuten näköjään muutama muukin. Mutta niin kai se on, biologia toimii niin että kun saa jälkikasvua, se oma maailma kutistuu rusinan kokoiseksi.

Lapsettomat hotellit tuskin ovat missään kohteessa ainoita tarjolla olevia, joten en ymmärrä miksi sen lapsellisen pitäisi päästä juuri siihen hotelliin, eikä se toinen, bamseystävällinen naapuri kelpaa. Niitä "lapsiystävällisiä" on varmasti joka kohteessa kymmenen sitä yhtä lapsetonta kohti. Keneltä se on _oikeasti_ pois?

Lapsettomia lentojahan ei taida kukaan olla tarjoamassa, vaan kyse on siitä, että varataan osa kone lapsettomiksi. Syrjitäänkö tässäkin? Samaan koneeseen pääsee ja samaan aikaan on perillä kohteessa.

Aina ei voi matkaseuraansa valita, eikä kukaan varmaan halua sen humalaisen öykkärin vieressä istua, mutta onhan se nyt ihan totta, että niistä lapsista on usein häiriötä. On juoksevia, huutavia, oksentavia, selkänojaa potkivia. Ja sille korviaan kiljuvalle kakaralle ei kukaan voi sanoa että lopeta, mutta sille humalaiselle öykkärille voi, tarjoilu voidaan lopettaa jne. Ja itse ainakin myönnän ihan suoraan, että lasten kimakka huuto ottaa korviin pahemmin kuin humalainen örinä. Ihan vilpittömästi.

Mitä tulee nykyiseen "lapsivihamielisyyteen" yhteiskunnassa, niin ehkä asiassa on myös se puoli, että lasten kasvatus on toisenlaista nykyään. Paljon on lapsia, jotka ovat niin maailmankaikkeuden keskipisteitä vanhemmilleen, että se herättää ympäristössä vastareaktion. Ennen lapset menivät muun menon mukana, nyt keskipisteenä. Paljon kaivataan vanhaa "lapsen kasvattaa koko kylä" -mentaliteettia, mutta toisaalta samaan aikaan elää "minun lastani ei komenna kukaan muu kuin minä" -toiminta.

Kyllä ne hotellit ja lennot vastaavat ihan selkeästi kysyntään, ei niitä olisi, ellei olisi tarvetta.

Kahden tyttösen äiti (Ei varmistettu)

Suotta näistä vetää hernettä nenään. Jos itse joskus pääsisin tästä arjen myllerryksestä lomalle, en todellakaan haluaisi siellä kuunnella lasten itkuja, katsella sitä päätöntä ravaamista tai likaisia naamoja ja käsiä ravintoloissa. Siispä valitsisin juurikin tällaisen lapsettoman lomakohteen, hyvä että niitä on tarjolla.

Toisinaan lapset on tervetulleita tapahtumiin ja paikkoihin, toisinaan ei. Toiset tilaisuudet ja paikat sopii lapsille, toiset ei. Minusta sen ei tarvitse kieliä vihamielisyydestä lapsiperheitä kohtaan. :)

Vauvavaiheessa asiasta on helppo närkästyä, mutta kun on kokenut makaan-kaupan-lattialla-raivarit ja pesen-majoneesilla-ravintolan-lattian-hetket miljoona kertaa, voi olla että asiaa katselee ihan eri näkökulmasta.

Vierailija (Ei varmistettu)

Komppaan vierailijan 3.7.2012 20:35 jättämää kommenttia 100%!

Mahdoton Nainen

Sukupuolten sota täällä Lilyssä alkoikin jo käydä vähän vanhaksi, eiköhän tästä kehity vielä kunnon lapselliset vs. lapsettomat -sota, jes!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä ainakin täällä Lapissa lapsiperheet voivat vapaasti saapastella minne vain ja vallata ravintoloista tilaa eikä sitä kukaan pane pahakseen. Päinvastoin! Onneksi asumme täällä emmekä tiukkapipoisessa etelässä ;)

Vierailija (Ei varmistettu)

En arvannutkaan että näin moni haluaa lomaa omista lapsistaan, nää lapsettomat lomakohteet olikin tarkoitettu vanhemmille jotka jättää lapset kotiin, siis mummolaan ja lähtee viettämään stressilomaa päätyen paluumatkalla tohon keski-ikäisten känniosastoon.

Vierailija (Ei varmistettu)

Vierailija 21:37 - eikös se mene niin, että lomaa kaipaa siitä omasta perusarjesta? Jos se on kotona olemista lasten kanssa, varsinaista vapaata on viettää lomaa ilman jälkikasvua. Jos taas päivät menee töissä ilman lapsia, loma on aikaa heidän kanssaan. Sitten, kun toinen on koko ajan kotona lasten kanssa ja toinen painaa pitkää (ylityö)päivää poissa kotoa, onkin soppa valmis... Meillä on ainakin vietetty osittain erillisiä lomia kyseisestä syystä.

Lijo (Ei varmistettu)

Minulle ei ole ihan selvää, missä kielletään lapsiperheitä menemästä muualle kuin abc:lle ja mäkkäriin. Tuollaisiin olettamuksiin on ihan turhaa mukautua, koska mielensäpahoittajia löytyy varmasti ihan joka osoitteesta -abc:ltä ja hipsteribistrosta.

Jos joskus pääsen ulkomaanmatkalle ilman lapsiani (onhan se tietysti aivan kamalaa ja paheksuttavaa haluta lomamatkalle pelkästään aikuisten kesken) ja varaisin aikuisille suunnatusta (ei siis lapsiperheiltä kielletystä) hotellista huoneen olettaen, että iltaisin saisin kuunnella käytäviltä humalaisten hoilausta vauvan itkun sijaan, olisin hieman pettynyt jos naapurihuoneeseen olisikin majoittunut vauvaperhe, jonka mielestä lapsivapaata hotelliympäristöä toivovilla ihmisillä on väärä mielipide ja haluaisivat osoittaa, että heidän lapsiperheenä pitää saada majoittua ihan kaikenlaisiin hotelleihin. Reilumpaa on se, että matkanjärjestäjä lupaa, että tässä hotellissa ei varmasti ole pikkulapsia. En myöskään usko, että suurin osa lapsia karttavista aikuisista kaipaisi lapsivapaissa hotelleissa hiljasuutta, vaan ympäristöä, jossa asiat on sovitettu aikuiseen makuun.

Myös minusta bamssaklubihotellit ovat kamalia, mutta lapset tykkäävät sellaisesta toiminnasta ihan kamalasti. Vanhempana sitä sitten astuu pois mukavuusalueeltaan ja majoittu lapsiperheystävälliseen hotelliin ja nauttii siitä, kun lapsilla on ihanaa. Kun reissataan lasten kanssa, on heidän viihtyvyytensä ja tarpeensa ensisijaisia. Aikuisessa seurassa varaan oikeuden maksaa itselleni mieleisestä palvelusta, vaikkakin se olisi jonkun lapsiperheen mielestä kamalan loukkaavaa ja ahdasmielistä.

Vierailija - supi (Ei varmistettu)

Olen Tommin kanssa samaa mieltä. Miksi aina negatiivisesti puhutaan "lapsivapaa"sitä ja tätä? Eikö olis hyvä miettiä miksi Suomessa on niin tuomitseva asenne lapsia ja lapsiperheitä kohtaan? Ja miksi pitää aina mulkoilla? Miksei voi just sanoa asiaansa kohteliaasti. Miten ne lapset oppii kohteliaaksi kun niitä kohdellaan kuin kakkosluokan sakkia??

Itse en asu Suomessa, joten olen tottunut siihen, että usein kaupassa, kadulla ja ravintolassa joku usein tulee "auttamaan" jos lapsi itkee. Tulee juttelemaan, tarjoaa pastillia, näyttää koiraa jne jne. Sillä aikaa saa itse ruoat kassiin, lautasen tyhjäksi ja lapsen huomio kääntyy muualle. Teen samaa itsekin esim puistossa. Jonkun ulkopuolisen "keskeytys" voi olla aivan kultaakin kalliimpi! Kerran lapsi itkeskeli koneessa ja viereinen nainen jaksoi varmaan 5 minuutin ajan leikkiä kukkuu-leikkiä. Lapsi nukahti ja parituntinen lento meni hienosti.

Auttakaa niitä pulassa olevia vanhempia älkääkä viitsikö mulkoilla. Se on ärsyttävän itseriittoista ja valitettavan yleistä ainakin Helsingissä.

Tommi K
Isyyspakkaus

Mahtavaa keskustelua, kiitokset siitä! Pitäisi selvästi kirjoittaa useamminkin kärkeviä, sarkastisia ja humoristisia kommentteja ajankohtaisiin asioihin :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Jee Tommi! Olin ennen muksua jo sitä mieltä, ettei ne lapset haittaa mitään esim kännisiin verrattuna.Tosiaan esim tasa-arvolaki kieltää syrjimisen mm. iän perusteella, tosin lapsia se ei näemmä koske. Oma mukeloni on lentänyt jo sen seitsemän kertaa (ikää vajaa 8kk) ja ollut yleensä mallikelpoinen kanssamatkustaja. Viimeksi sattui kuitenkin VAHINKO. Kyseessä oli reilun tunnin matka ja juuri ennen laskeutumista mussukkani päätti kakata ja toki niskaa myöten kaikki vaatteensa. Siinä sit taiteilin pikkukoneen pikkupikkuvessassa (onneksi oli ne pyllypyyhkeet, kertishoitoalusta ja hevipussi mukana;) ) lasta puhtaisiin kamoihin. Taaksemme alkoi muodostua huokailevien kanssamatkustajien jono, ku kehtasin sen vessan varata lapseni takia viideksi minuutiksi. Ens kerralla pitää antaa lapsen olla jätöksissään koko matkan. Oppiipahan olemaan ja antaa aikuisten hoitaa rauhassa vessa-asiansa.

Moraalisaarnaaja (Ei varmistettu)

Itseäni ei haittaa, että palveluja suunnataan pelkästään aikuisille, mutta käsitteen lapsivapaa käyttö matkojen, hotellien, häiden yms. yhteydessä särähtää korvaan. Mielestäni se kertoo enemmän tästä ajasta kuin tuo itse sisältö. Olkaamme vapaat lapsista - noista ikeistä ja kahleista, jotka eivät tarvitsevaisuudessaan anna hetken rauhaa!

Näinhän se menee. Vapaus koittaa, kun pääsee lapsista eroon. Olkaamme lapsivapaat!

Muutama viikko sitten keskustelin erään vanhemman rouvan kanssa, joka päivitteli, että mitenköhän se oma poika nyt jaksaa, kun sillä ei ole lomaa ollenkaan. (Pojan vaimo sai työpaikan ja on koko kesän töissä, kun taas poika hoitaa vajaa vuoden vanhaa poikavauvaansa kotona kesälomansa ajan kesäkuusta elokuuhun.) Voi tsiisus, oikeesti!

Toinen, mikä jaksaa myös ihmetyttää on se, kun lapsia viedään hoitoon, vaikka itsellä on vapaapäivä töistä. Lapsia viedään myös pidemmällä lomalla hoitoon. "Muuten itsellä ei ole lomaa ollenkaan."

Vierailija (Ei varmistettu)

Vierailija (ei varmistettu) | 3.7.2012 23:42:
Sinulle ehkä lapsesi ulostaminen on kertomisen arvoinen asia, mutta läheskään kaikki muut ihmiset eivät halua kuulla toisten ihmisten ruumiintoiminnoista.
Tässä yksi syy, miksi juuri pienten lästen vanhemmat ja heidän asenteensa ovat vastenmielisiä.

purk (Ei varmistettu)

Vierailija (ei varmistettu) | 4.7.2012 03:15

Salli mun sanoa, just tuo vika teissä lapsettomissa on. Te kuvittelette, että joku noin perusasia, ihan luonnollinen juttu, on jotenkin vastenmielistä. Olispa ihana lykätä lapsi teikäläisellekin ja katso sitten vuoden päästä, miten olet palannut lähemmäs sitä, mitä ihmisen pitäiskin olla. Aistejasi käyttävä, luonnollisia asioita kaihtamattomaksi. Aivan naurettavan lapsellista lässyttää, että muiden kakkapuheet on vastenmielisiä. Haloo, vatsa se on sullakin varmasti joskus sekasin. Ja kaikilla kanssaihmisillä.

Siina Leppä

Tommi, kiitos hyvistä vinkeistä! Olenkin miettinyt, miten asian muotoilisi ilman, että loukkaa ketään :) Jos joku sitten tulisikin paikalle lasten kanssa, minua se ei harmittaisi, ystävieni lapset ovat mitä mainiointa seuraa. Suurin harmituksen aihe olisi lähinnä se, että vanhemmat joutuisivat lähtemään ajoissa kotiin, ja minä itsekkäästi haluaisin pitää heidät seuranani myöhään yöhön.

tsibu (Ei varmistettu)

Itse lähtisin mieluusti asiakkaaksi lapsettomalle matkalle. Kyllähän ne lapset toisinaan hyvinkin paljon ärsyttää - varsinkin kurittomat ja huonosti kasvatetut, jotka vanhempiaan kuuntelematta riehuvat ja rehaavat, huutavat ja törmäilevät päälle.

Eikä se ole mikään itsetäänselvyys, että jos hotellissa ei ole pieniä lapsia, siellä on öykkäröiviä humalaisia. Useimmiten olen ollut hotelleissa, joissa on yksinkertaisesti rauhallista.

Nyt nuorena mieluusti nauttiikin siitä rauhasta. Jossain vaiheessa elämää joutunee sitten kuitenkin pitämään huolta omasta kirkuvasta sinappikoneesta...

Katariina1 (Ei varmistettu)

Tästä on noussut koko Suomessa aivan liian iso kohu.. Onhan lapsivapaita hotellejakin ollut etelässä vaikka kuinka kauan! Eikä tässä minun mielestä ole todellakaan kyse mistään leimaamisesta tai syrjimisestä, halutaan vain antaa ihmisille vaihtoehtoja. Olen matkannut koko elämäni suurperheeni mukana enkä tuomitse yhtäkään ihmistä jota meidän perheen huuto lennolla on häirinnyt.. Ei se ole kivaa kuultavaa, me olemme vain siihen turtuneet. Jos vielä joskus saamme oman tyttömme hoitoon ja pääsemme mieheni kanssa kahdestaan lomalle olisin kieltämättä kiitollinen rauhasta. Loma omasta lapsesta saisi olla myös loma muiden lapsista!

En kyllä voi kieltää noita sun luokittelemia muita ihmisryhmiä... Esimerkkinä voisin kertoa muutaman vuoden takaisesta reissustamme. Valitsimme sitten K18 "aikuisten" hotellin. Lapsetonta rauhaa ja seesteisyyttä... VÄÄRIN. Hotelli oli täynnä juuri 18 vuotta täyttäneitä ryyppääviä ja räälläviä nuoria. Siinä aamuneljältä hakatessani huutavan naapurihuoneen seinää ajattelin, että ensi kerralla sinne lapsihotelliin. Altaalla saattaa roiskua ja joku mukula huutaa aamiaisella, mutta se ei ole mitään tähän verrattuna.

Vieraileva Äiti (Ei varmistettu)

Miltä kuulostaisi: "Tämä hotelli vain alle 65-vuotiaille?" Tai: "Yli 80-vuotiaat eivät ole tervetulleita meille ruokailemaan?"

Minulle ei tulisi mieleenkään kutsua ystäviä kylään ilman heidän lapsiaan. Tai pitää sukujuhlia tms. vain aikuisten kesken. Asiat voi halutessaan järjestää niin, että kaikilla vierailla, myös lapsilla, on mukavaa ja heille jää tilaisuudesta hyvät muistot. Aika moni vanhempi on myös iloinen, jos hänen jälkikasvuunsa kiinnitetään erityistä huomiota, on vaikka ihan syöttötuoli varattu paikalle valmiiksi... Todellista ystävyyttä on ottaa myös ystävän elämäntilanne huomioon.

Luuleeko joku, että lapsesta kasvaa ihminen, jos sitä pidetään säkissä vain lasten kesken ekat 18 vuotta?

Omia lapsiani en vie niihin ravintoloihin, joissa on leikkipaikka. Ravintolassa on tarkoitus oppia istumaan pöydässä, keskustelemaa ja syömään eri ruokia kuin kotona, esim. vuohenjuustoa paholaishillolla eikä nakkeja ja muusia. Ei meillä kyllä kotonakaan saa ruokapöydässä riehua, miksi ravintolassa saisi?

Vanhemman vastuulla on myös miettiä, tarvitseeko lähteä matkalle, jossa lapsen pitää istua lentokoneessa 10 tuntia putkeen mahdollisesti jo valmiiksi tukkoisella nenällä. Onko se 10 tuntia lapsen - eli minulle rakkaan ihmisen - kannalta mukavaa lomaa? Ehtii sinne Thaimaahan myöhemminkin, laiva- ja junamatkakin on lapselle elämys. Kanssaihmisten huomioon ottaminen on sitten vielä asia erikseen, sitä on myös hyvä omille lapsilleen opettaa, vaikka monelta aikuiselta se opetus on tainnut aikanaan jäädä saamatta?

Vierailija (Ei varmistettu)

Nyt kyllä meinasi teet purskahtaa ulos kun tämän kirjoituksen luin! En olisi uskonut tällaista tekstiä löytäväni täältä.

Kyseessä ei missään tapauksessa ole se, että teitä maksavina asiakkaina syrjitään, vaan siitä, että jokaisen maksavan asiakkaan toiveet otettaisiin tasapuolisesti huomioon.

Jos puhutaan lentomatkoista, niin kaikki tuntuvat kiroavan alkoholia juovat lomalaiset alimpaan helvettiin - erityisesti pienen lapsen kanssa matkustavat. Ettekö siis mieluummin matkustaisi siten, että viereenne osuu suuremmalla todennäköisyydellä toinen lapsiperhe, josta lapset saattavat saada toisistaan seuraa ja vanhemmatkin ehkä juttukaverin? Jos siis toinen vaihtoehto on se, että viereen osuu alkoholia juova lomalainen, jota lapsi saattaa pelätä? Eikö tässä ole enemmän win-win tilanne, kun ketään ei olla kuitenkaan käännyttämässä koneesta pois?

Nämä aikuisille suunnatut hotellit taas ovat tasan yhtä ymmärrettäviä kuin lapsiystävällisiksi mainostetut. Kukapa ei haluaisi hotelliin, jossa etukäteen tietää, millainen kulttuuri siellä vallitsee? Häämatkalaiset saattavat kaivata sellaista hotellia ja esimerkiksi hotellin uimarantaa, jossa päälle lentelee hiekkaa lasten hiekkalinnatyömaalta, tai pitkään nautittavaa aamupalaa, jossa ei tarvitse kuunnella kitinää ja itkua vaan sitä oman rakkaan keskustelua. Sen sijaan lapsiperheille luulisi olevan tärkeää juurikin se, että siellä rannalla saa tutkia, touhuta ja rakentaa aivan rauhassa ja että aamiaisella on ihan ok ottaa aikalisä ilman muiden ihmisten ruokarauhaan puuttumista.

Lisäksi löytyy niitä välimuotohotelleja, jotka eivät ole erikseen suunnattuja tietyille ryhmille, joten kellään ei luulisi olevan valittamista.

Terveisin, sekä lasten seurassa että aikuisten kesken lomaileva äiti

KirsiVierailija (Ei varmistettu)

Minä taas jaksan aina uudelleen ihmetellä, pitääkö sen pikkuvauvan kanssa päästä matkailemaan ja vielä lentokoneella? Retki lähialueen metsään on takuulla lapsen kannalta kivampi juttu. Ja lapsivapaita mettiä ei kai kukaan vielä ole ennättänyt keksimään.

Itse terrorisoin viime talvena parivuotiaan kanssa junassa, kun lapsi rupesi kiukuttelemaan, kun matkaa oli jälellä puolisen tuntia. Olimme saaneet paikan sellaisesta kahdeksan hengen loosista, ja koska kitinä vain yltyi, osa matkustajista siirtyi "rauhaan" käytävän puolelle. Harmitti ja nolotti ja pyytelin anteeksi. Samaisen junan leikkivaunuun ei silti tullut mieleenkään ostaa lippua, sillä siellä oli aivan helvetillinen huuto ja älämölö. Ja sujuihan se matka meiltäkin _melkein_ loppuun asti hiljaisesti.

Pages

Kommentoi