Nyt on pyöräilyn aika

Ladataan...
Isyyspakkaus

Olen jälleen kerran pohtimassa samaa asiaa kuin niin monta kertaa aiemminkin: mistä ihmeestä löytäisin aikaa liikunnalle? Oikeastaan tiedän jo vastauksenkin, ja olen tavallaan hyväksynyt sen: sitä ei vaan juuri nyt ole - ainakaan niin paljon kuin haluaisin.

Kuva ei varsinaisesti liity aiheeseen, vaikka onkin erään pyöräilypäivän innoittamana tehty

Vaikka kuinka yritän käydä pyörällä töissä ainakin kerran viikossa, käytännössä se on jäänyt syystä tai toisesta useampana viikkona vain siihen yhteen kertaan. Kerta viikossa liikuntaa on todella vähän.

Kuntosalilla olisi kiva käydä, mutta arki-illat ovat niin kovin lyhyitä, että töiden jälkeen se on mahdotonta, sillä haluan kuitenkin nähdä myös lapsia. Poika myös vaatii tällä hetkellä jatkuvaa seuraa ja viihtyy lähinnä sylissä. Kun Rouva viihdyttää vauvaa kaikki päivät, iltaisin on minun vuoroni.

Jos poika alkaisi nukkua illalla aiemmin, voisin palata takaisin viime keväiseen rytmiin, jolloin kävin silloin tällöin arki-iltaisin salilla sen jälkeen, kun tyttö oli saatu nukkumaan. Nyt ei kuitenkaan olla vielä lähelläkään sitä, vaan poika ummistaa silmänsä vasta yhdentoista jälkeen.

Olen siis hyväksynyt sen, että jos joku meillä juuri nyt harrastaa liikuntaa arki-iltaisin, se on Rouva, joka on alkanut taas käydä juoksulenkeillä.

Myös hieno ajatukseni siitä, että voisin sitten viikonloppuisin käydä salilla kerran tai kaksi on osoittautunut yhtä haasteelliseksi, sillä viikonloppuisin on niin paljon muuta ohjelmaa ja kaikki aika poissa kotoa on pois ajasta lasten kanssa. Olen käynyt salilla koko elokuussa siis vain kerran, sekin kaksi viikkoa sitten lauantaina - illalla kymmenen jälkeen.

Teoriassa voisin käydä salilla myös aamulla ennen kuin tyttö herää, mutta kiinnostus herätä itse ennen kuutta on häviävän pieni.

Tämän postauksen tarkoitus ei ole valittaa tai surkutella eikä oikeastaan edes kysellä arkiliikuntavinkkejä vaan todeta että näin asia vaan nyt on ja vakuuttaa enemmänkin itseäni siitä, että tämä on vain ohimenevä vaihe.

Nyt keskityn siis pyöräilyyn ja yritän lisätä sen kertoja viikossa.

Toivotaan, että säät pysyvät lähiaikona suht kuivina, sillä tiedän, mitä muuten tapahtuu sen innostuksen kanssa.

Share

Kommentit

mmiu (Ei varmistettu)

Viimeiseen virkkeeseen viitaten, olen kuullut lausahduksen: "Ei ole olemassa huonoja kelejä, on vain huonoja varusteita." Naureskelin tälle itsekin aikani, kunne hankin niitä kunnon varusteita :D

Tommi K
Isyyspakkaus

Se on aivan totta. Voisin sanoa myös "ei ole huonoja kelejä, on vain huono asenne". Mun asenteeni on, että sateella mennään bussilla :D

abcd (Ei varmistettu)

Vaikka et vinkkiä kaivannutkaan, niin saat pyytämättä :) Iltatreeni kotona lasten kanssa. Vauva ja tyttö käyvät punteista, joita voi hauskuuttaa nostelemalla ja kyykkäämällä lapsi sylissä ja esim. vatsalihaksia voi tehdä niin, että vauva pötköttää rinnan päällä painona. Rauhallisella tempolla liikkeet. Onnistuisiko?

Tommi K
Isyyspakkaus

Teoriassa ainakin :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Samaa olen pohtinut, liikunta olisi tosi tärkeetä ja auttaisi jaksamaan mutta käytännössä mistä aikaa jumppaamiseen kun työpäivän jälkeen kotona klo 17.30 ja lapset menevät nukkumaan 20.30. 4- ja 2- vuotiaat vielä kaipaavat niin hirveästi äitiä että ei ole mahdollista tai inhimillistä edes ajatella että tuossa kävisi parina iltana 1,5-2h vievällä jumppareissulla.. Illalla 20.30 jumppaaminen on myös itselleni mahdottomuus, olen iltauninen ja tossa vaiheessa jo itsekin ihan taju kankaalla. Työmatkapyöräily ois muuten ihan ok mutta se hiki, naisena suihkut ja tukan laittamiset ja meikit työpaikalla, ryppyiset vaatteet jossain repussa. Joo ei.
Jutta oi Jutta, kerro vastaus meille 9-17 oravanpyörässä eläville toimistoduunareille :)

Tommi K
Isyyspakkaus

Mies voi onneksi käydä suihkussa toimistolla ja mennä tukka märkänä kahviautomaatin kautta työpisteelle lukemaan meilejä.

Samassa veneessä (Ei varmistettu)

Pari vinkkiä ihan vastaavassa tilanteessa olevalta:
1. Laita kello soimaan 30 min aikaisemmin ja käy 5 km lenkillä aamusta.
Aikaa ei mene tuon kauempaa ja loppuaamun vauhti on ihan toista.
2. Juokse yhtenä päivänä töistä kotiin.
(tai hyppää ratikasta x-pysäkinväliä aiemmin)
Toimii kun ei tarvitse kotiin tulon jälkeen enää uudelleen lähteä.

Tsemppiä!

Tommi K
Isyyspakkaus

Kyllä mä sit kuitenkin mieluummin poljen töihin kuin käyn erikseen juoksemassa, mutta tuota töistä pois juoksemista olen kyllä joskus harkinnut. Töihin päin juokseminen on vähän vaikeampi, sillä olisin töissä vähän turhan myöhään. Kiitos!

Mertsi (Ei varmistettu)

Täältäkin vinkki, vaikket niitä pyytänyt ;D
Pika urheilu. Juosten lähikauppaan, Kymmenen minuutin lenkki aamulla, vartti tunti lauantai iltapäivänä, viisi minuuttia vatsalihaksia illalla. Näitä kun kerää, niin saa viikossa sen toisenkin tunnin kasaan.

Tommi K
Isyyspakkaus

Mulla on noihin pikatreeneihin vähän sellainen suhtautuminen, että mieluummin harvemmin ja kunnolla kuin vähän ja usein. Mutta siksipä olenkin juuri tässä tilanteessa. Jotenkin vaan tuntuu turhalta ottaa hikeä päälle ja käydä suihkussa vain vartin vuoksi. Mutta toki käyn suihkussa muutenkin, eikä tämäkään ole kuin asenteesta ja tottumuksesta kiinni.

Liian vähän aikaa (Ei varmistettu)

Onko työpaikallasi kuntosalia? Minä teen neljänä päivänä viikossa 15-20 min pidemmän päivän ja käyn työpaikan (huonolla) kuntosalilla. Toimii paremman puutteessa, parin vuoden päästä sitten jotain kivempaa.

Tommi K
Isyyspakkaus

On, ja kahvakuulia sieltä ainakin löytyy. Aina on vaan niin kova kiire tulla ja lähteä, ja keskellä päivää en osaa käydä siellä. 

Liian vähän aikaa (Ei varmistettu)

...siis yhtenä päivänä viikossa työpaikan salilla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Meillä 4-v:n pyöräilytaidot ovat avaanneet ihan uuden mahdollisuuden: yhteiset lenkit! Ensin viime keväänä tyttö potkupyörällä ja minä juosten, alkuun semmoisia 15-20min lenkkejä kukkien ihmettelytauoilla ja muulla. Nyt poljin pyörällä vauhtikin on jo oikein kelpo ja lenkkien pituus kasvanut 30-40minuuttiin. Mukavaa yhteistä puuhaa JA sitä treeniä, jolle ei todellakaan tunnu löytyvän aikaa.

Piipo79

Meillä aivan sama homma! Pienemmällä toimii joinain arki-iltoina sekin että ottaa juoksurattaat alle ja menoksi! Näin pääsee koko perhe! Mutta kyllä sitä arkiliikuntaa saa iltaisin aikaan lasten kanssa puistoillessakin. Jos pieni on rattaissa niin leuanvetoa ja askelkyykkyä, hippaa isomman kanssa, jalkapalloa. Retki pidemmälle puistoon jos pieni manducassa. Pienistä puroista kasvaa iso joki! Ja olen huomannut että lapset jaksavat yllättävän reippaasti isojakin matkoja!

Tommi K
Isyyspakkaus

Meillä arki-illat ollaan aika lailla kotona. Kun töistä tulee kuudelta, ja iltaruoka on syöty joskus seiskan jälkeen, siinä on reilu puoli tuntia aikaa tehdä jotain ennen kuin on iltapalan ja nukkumaanmenon aika. Se ei yleensä ole puistoilua...

Tommi K
Isyyspakkaus

Sehän onnistuisi nyt jo potkulaudan kanssa. Pyöräilyyn meillä on vielä vähän matkaa, kun ei ole oikein kunnollista paikkaa ja tilaisuutta treenata sitä...

​Heh, mullekin tuttuja vinkkejä tulikin jo: Juosten töihin tai sieltä takaisin, duunipaikan (huono) sali, koko porukan fillari- ja juoksulenkit pyörä/juoksukärryn kanssa (50 kg vedettävää/työnnettävää tekee nopeasti tehtävänsä)... Mutta ehkä ensisijainen kommentti olisi se minkä jo tiesitkin: yllättävän nopeasti ohimenevä vaihe! Itse tällä hetkellä taas mietin, miten saada lapsille se kolmen tunnin minimiliikunta päivässä. Nyt kesällä ollaan kyllä joka ilta pihalla pyöräilemässä pokejen perässä tai potkulaudoilla temppuilemassa, mutta mitenkäs talvella?

Tommi K
Isyyspakkaus

Se on hurja määrä se kolme tuntia. Pitääkin kysyä päiväkodista arvio, miten paljon lapset siellä liikkuvat. Arki-iltaisin se jää meillä kyllä todella vähiin.

Leena80 (Ei varmistettu)

Mä olen ratkaissut ongelman urheilemalla 4. v. kanssa yhdessä. Kun lapsi pyöräilee juoksen (emme tosin asu keskustassa, joten tämä on turvallista), urheilukentällä käydään ahkeraan ja retkeillään viikonloppuisin. Yllättävän hyvin saa tunteja kun miettii leikit urheilun kannalta ☺

Tommi K
Isyyspakkaus

Hienoa, kuulostaa hauskalta!

Kommentoi

Ladataan...