Ravintolassa Tampereella: Huber, Armas, Piemonte, Vohvelikahvila, Valo + Extrat

Isyyspakkaus

Viikonloppuna tutustuimme Tampereella useampaan meille uuteen ravintolaan ja kahvilaan. Otimme riskin ja otimme vauvan mukaan jopa illallisille, tosin melko aikaisille sellaisille.

Listalla olivat uusi pihviravintola Huber, jo paikkansa vakiinnuttanut italialainen ravintola Piemonte, lounasravintola Armas, Vohvelikahvila sekä kahvila Valo.

Ravinteli Huber

Aleksis Kiven katu 13, Tampere

Huber ansaitsee tulla mainituksi ensimmäisenä.

En yleensä valitse ravintolassa pihviä, sillä pihviannokset ovat usein tylsiä ja maistuvat joka paikassa oikeastaan samalle. Siksi lähdin Huberiin hieman epäillen. Suotta.

Kun astuin sisään Huberiin, tiesin, että pidän paikasta. Pelkkä tila on jo hyvin ainutlaatuinen, ja vieno, puuhiiligrillistä kantautuva savun tuoksu toivottaa vieraat tervetulleeksi.

Tervetulleiksi tunsimme itsemme myös henkilökunnan ansiosta. Pieni lapsi ei ollut mikään ongelma, ja palvelu oli kaikin puolin ensiluokkaista.

Voin lämpimästi suositella alkuruoaksi nauttimaamme maa-artisokkaa, joka koostuu sekä paahdetusta artisokasta että artisokkakeitosta.

Pihvejä on tarjolla useampia leikkauksia, ja annokset ovat tuhteja. Isoimmat erikoisleikkuut on tarkoitettu jaettavaksi.

Rouvan lautaselle päätynyt kylki oli täydellistä ja annoskateus välitön. Oma kuvepalani kalpeni sen rinnalla, mutta oli sekin toki erittäin hyvää.

Yksistä ranskalaisista olisi riittänyt kahdelle, porkkana-annoksia taas olisi mennyt toinen tai kolmaskin.

Pieni seuraneitimme päätti pääruoan aikana, että on aika lähteä nukkumaan, joten jälkiruokaan asti emme päässeet.

Armas Pikaruokala

Kauppahalli, Hämeenkatu 19, Tampere

Armas-perheeseen kuuluu useampia hapan- ja tuoremaitotuotteita ja juustoja. Heillä on nyt myös oma pieni lounasravintola Tampereen kauppahallissa.

Kyytönlihasta valmistettu lähikebab oli niin hyvää, ettei mitään rajaa. Jos tämä paikka olisi lähempänä, kävisin syömässä tämän annoksen omena-jogurttipirtelön kanssa ainakin kerran viikossa.

"Miksi meillä ei ole mitään tällaista Hakaniemen hallissa?" kysyi Rouva.

Vinoteca del Piemonte

Suvantokatu 9, Tampere

Lauantai-illan illalliselle päädyimme Vinoteca del Piemonteen. Meille järjestyi kivasti ravintolan perältä rauhallisempi soppi, jossa saimme olla vauvan kanssa rauhassa. Kun hän sai välillä mönkiä lattialla, hän myös viihtyi paremmin ravintolassa. Saimme siis nautittua tällä kertaa myös jälkiruoan.

Alkupaloista antipastolautanen oli perushyvä kokoelma pikkelöityjä kasviksia ja lihaa. Rouva söi tiikerirapuannoksen. Antipasto päihitti ravut.

Pääruokakisassa Rouvan kikhernespagetti voitti oman maksa-annokseni, mutta molemmat olivat herkkua. Rouva jopa pyysi spagettia hieman lisää keittiöstä, ja he lähettivät sitä ystävällisesti.

Pannacotta marinoitujen luumujen kanssa ja päärynäpiiras viimeistelivät illallisen.

Ja tyttökin ehti nukahtaa äitinsä syliin.

Vohvelikahvila

Ojakatu 2, Tampere

Sympaattisessa vohvelikahvilassa ehdimme käydä vain aivan pikaisesti ja jaoimme siellä suklaavohvelin ennen kuin jatkoimme eteenpäin.

Kahvila Valo

Puutarhakatu 11, Tampere

Kävimme Kahvila Valossa lauantaina pikaisella välipalalla: fetapiirasta, joulutorttua, lattea ja chilikaakaota.

Huomasimme kahvittelun lomassa, että paikassa tarjotaan myös sunnuntaibrunssi, joten palasimme Valoon seuraavana päivänä hyvin myöhäiselle brunssille.

Brunssi koostui mm. salaateista, juustoista, lihapullista ja paistetuista perunoista. Lisäksi tarjolla oli sämpylää, croissanteja, pannukakkuja, luumurahkaa ja ananasta. Lisämaksua vastaan sai lasillisen skumppaa ja erikoiskahvit.

Tämäpä oli vallan mainio lopetus kulinaariselle kierrokselle Tampereella.

Kylläpä täällä onkin monia kivoja paikkoja! Pitää päästä pian uudelleen jatkamaan siitä, mihin nyt jäätiin.

Tuli kuitenkin todettua, että vauvan kannalta paras aika syödä ulkona on brunssi- tai lounasaika. Iltaisin hän alkaa olla seitsemän aikaan jo niin väsynyt, että on aikamoinen tättärää-vaara.

+ Ekstrat

Näissä paikoissa emme käyneet tällä kertaa, mutta haluan mainita ne edellisiltä Tampereen-visiiteiltä:

Ravinteli Bertha

Rautatienkatu 14, Tampere

Samat omistaja kuin Huberissa. Paikka on pienempi ja asteen verran fiinimpi, joten sinne emme halunneet lähteä pienen tytön kanssa. Suosittelen.

Kahvila Runo

Ojakatu 3, Tampere

Aivan Vohvelikahvilan vieressä on erittäin kiva kahvila Runo, jossa voi käydä vaikkapa aamiaisella. Suosittelen.

4 Vuodenaikaa

Kauppahalli, Hämeenkatu 19, Tampere

Ranskalaista kotiruokaa tarjoava lounaspaikka Kauppahallissa on aina täynnä. Suosittelen.

Kommentit

Silkkitassu

Ravintola Valossa järjestetään myös paljon taidenäyttelyitä. Tosi kiva paikka kun viimeksi keväällä Tampereelle poiketessani kävin!

Tuli nälkä tätä juttua lukiessa! Hyvältä näyttää!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiitos tästä jutusta. Menemme täältä kaukaa pohjoisesta, Oulusta, Tampereelle tammikuussa ja on hyvä tietää, missä saa herkkuruokaa !

Mamma
Mamman Sähkövatkain

Olenkin aina halunnut käydä Vohvelikahvillassa Tanpereella, koska toinen löytyy täältä Kokkolasta. olen itse ollut siellä töissäkin yhtenä kesänä ja Suosikkejani on ehdottomasti Lohi-vohveli, remoulade kastikkeella ja sitruunalla sekä omena-vohveli, kermalla ja kinuskikastikkeella.  Tässä linkki jos jotain kiinnostaa

Suvil (Ei varmistettu)

Oliko teillä muuta liikkumisvälinettä tytölle, kuin manduca? Eli siis vaunuja?

Hienoja paikkoja listasit. Tuo brunssipaikka täytyy muistaa, kun seuraavan kerran vieraillaan esikoisen kummeilla Nokialla. Ehkäpä ravintolareissut onnistuvat myös vauvan ja isomman lapsenkin kanssa...

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiitos loistavasta jutusta! Tamperelaisellekin teki hyvää lukea kommentteja kotikaupungin ravintoloista ja ainakin tuo uusi Huber täytyy käydä kokeilemassa.

No tämähän vahvistaa päätöstäni! Seuraava kaupunkimatka kohdistuu ehdottomasti Tampereelle!

Tommi K
Isyyspakkaus

Hienoa, että juttu inspiroi! Seuraavaan juttuun tulee vielä muutama Tampereen shoppailuvinkki.

Suvil: Vaunuja ei ollut mukana, vain kantoreppu. Ei tuossa lumimuusissa viitsi vaunuja työntää. Bugiksia ei ole käytetty moneen viikkoon.

Vierailija (Ei varmistettu)

Viikonloppuna menossa Tampereelle. ISO KIITOS ruokapaikkavinkeistä! Ei tartte mennä mäkkäriin vaan saa kunnon ruokaa. Jes! :)

Näin tamperelaisena voin allekirjoittaa, että hyvät paikat olet löytänyt. Jos joku on jo blogissa mainitut paikat kokeillut ja kyllästynyt kannattaa katsoa täältä lisää vinkkejä, ainakin jos sattuu Tampereen vierailulle food is art -viikoilla, http://www.foodisart.fi/

Olet kyllä kiertänyt kaikki Tampereen pahaimmistot läpi. Ja Berthaan voi mennä myös lapsen kanssa. Näin olen sielä monesti nähnyyt