Työmatkasta, fillarista ja lastenistuimesta

Isyyspakkaus

Voit varmaan kuvitella, mikä on seuraus siitä, kun ei ole hetkeen pyöräillyt noin kilometrin matkaa pidempään ja sitten heittää kymmenen kilometrin työmatkan fillarilla molempiin suuntiin. On niin sanotusti haitari hellänä.

Yllätyin, että minulla meni pyöräillen lähes täsmälleen sama aika kotoa päiväkodin kautta töihin kuin julkista liikennettä käyttäen. Töissä oli toki käytävä vielä suihkussa. Päiväkotilogistiikka ratkaistiin niin, että tyttö keikkui minun selässäni kantorinkassa päiväkotiin, ja rinkka jäi sinne odottamaan Rouvaa ja kotimatkaa.

Pyörällä polkaistun työmatkan jälkeen olo oli energinen ja itseen tyytyväinen, ja tunsin heti vähemmän huonoa omaatuntoa siitä, että koko kesäloman aikana ei tullut harrastettua minkäänlaista liikuntaa.

Pyöräily oli niin kivaa, että päätimme vihdoin sijoittaa lastenistuimeen, ja nyt pitäisi löytää istuin, joka on mahdollisimman helppo irrottaa ja kiinnittää toiseen pyörään. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehto on satulaputkeen kiinnitettävä Yepp Maxi -istuin ja lisäadapteri toista pyörää varten.

Onko jollain kokemusta sellaisesta tai jostain vastaavasta istuimesta?

Kyllä se takapuolikin taas pian tottuu ajatukseen työmatkapyöräilystä.

Share

Kommentit

SK (Ei varmistettu)

Hamax löytyy meiltä eikä ole pahaa sanottavaa. Istuin on todella helppo irroittaa ja vaihtaa toiseen pyörään, kunhan molemmista pyöristä löytyy runkokiinnike. Mallia en nyt muista, mutta ei niissä taida suuria eroja olla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Meillä on nyt pari vuotta ollut käytössä ihan perus Hamax Kiss -istuin. Molempien pyörissä on adapterit, ja päivittäin istuinta siirrellään pari kertaa pyörästä toiseen. Nopea ja näppärä käyttää.

Cookie- (Ei varmistettu)

Tarkastappa lähiömutsin pohdintoja kyseisestä asiasta : http://www.mutsiavautuu.com/2014/07/mummopyorasta-kuoriutui-perhepyora.html

Tommi K
Isyyspakkaus

Oh, kiitos, enpä ollut huomannutkaan, että Hanne oli ostanut juuri samaisen istuimen. Ja hyvä vinkki, että niitä myydään Larussa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Bobiken istuimet on tosi helppoja irrottaa ja tyylikkäitä. Saa ainakin Pelagon kaupasta Kalevankadulta. Työmatkapyöräilyn aloitin itsekin eilen ja siitä tulee niin hyvä fiilis. Työmatka on samalla omaa aikaa, tulee mietittyä kaikenlaista.

Tommi K
Isyyspakkaus

Jees, niitä katselimme myös vaihtoehtona. En kuitenkaan vielä ottanut tarkemmin selvää kiinnitysmekanismista tai hinnoista.

Juka (Ei varmistettu)

Itsellä ollut käytössä Bobiken istuin ja olen ollut tyytyväinen. Runko-osa kustantaa pelagossa 18e ja itse istuimen sain huomattavasti pelagoa edullisemmin netin kautta bike24:sta. Hinta taisi olla jopa puolta edullisempi. Istuin on helppo vaihtaa pyörästä toiseen (vaatii toki toisen runkokappaleen ostoa) ja oma 2v tyttö viihtyy istuimessa erittäin hyvin..Runko ja istuin ovat vain aika raskaita mielestäni.Kesän parasta antia ovat olleet pyöräretket tytön kanssa uimaan/puistoon/kaupungille etc...Pelagon Bristol, Bobike ja Wall-E Isohkolla etukorilla (y)

Hamaxin adapterin saa pyörän runkoon kiinni ja istuimen irroitettua/kiinnitettyä yhdellä napin painalluksella. Itselläni muutaman päivän ollut testauksessa ja tykkään! :)

Santeri12 (Ei varmistettu)

Miksi ei pyörän peräkärry? Niistä saa myös rattaat, jotka vaimosi voisi pukkaa kotiin päiväkodista.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ainakaan meillä pyörän peräkärry ei olisi kätevä, asutaan melkein kantakaupungissa ja pyörätiet on kapeita (jos niitä on) ja peräkärryn kanssa tulisi varmaan ahdasta. Lisäksi pyöräkärryn säilytys voi olla kaupunkioloissa haastavaa (mahtuuko pyörävarastoon, onko pyörävarastoon portaita, joutuuko säilyttämään pihalla) plus tulee aika raskas poljettava setti (vs. pyöränistuin joka ei mahdottomia paina). Päiväkodissamme taas pyöränistuimen saa kivasti ripustettua koukkuun, mutta pyöräkärryn joutuisi säilyttämään ulkona (kärryvarastoon mahtuu juuri ja juuri ryhmäläisten vaunut ja kärryt ja välillä on taiteilemista, erityisesti jos joku on sinne laittanut valtavan tilan vievän pyöräkärryn, onneksi harvoin näin on, vaan pyöräkärryt nokottavat pihalla).

Yleisesti ottaen pyöräkärry on varmaan kätevä ja esim. kahden lapsen kanssa erityisesti, mutta yhden lapsen kanssa kaupunkioloissa ei välttämättä ole kaikista kätevin vaihtoehto.

Tommi K
Isyyspakkaus

Oikeastaan ihan samat syyt kuin tässä kommentissa. Me emme kuitenkaan (ainakaan vielä) pyöräile pitkiä matkoja, joten kärry tuntuu vähän overkilliltä ja on keskustassa liikkuessa vähän hankala. Ja säilytys on meilläkin ongelma. Vaihtoehtona on ottaa se eteiseen tai säilyttää taivasalla. Istuin on huomattavasti vaivattomampi vaihtoehto.

Juliet81 (Ei varmistettu)

Hei!

En nyt mistään löydä koko artikkelia, enkä tiedä onko sitä netissä edes saatavilla, mutta tässä linkki lyhyeen tiivistelmään Ruotsin kuluttajalehden istuintestistä: http://www.barnnet.se/nyheter/test-av-cykelsitsar-379 Testin voitti Ok babyn istuimet. Ne ovat hinnaltaan Hamaxin luokkaa ja saa ainakin Lastentarvikkeesta ja Lekmeristä. Meille hankittiin hiljattain Eggy relax, jonka saa kallistettua uniasentoon. Käyttökokemuksia ei vielä ole, koska (minkätahansa) istuimen asentaminen pyörääni vaatii aika paljon askartelua.

Tommi K
Isyyspakkaus

Kiitos. Eipä tullut mieleenkään, että on ylipäänsä olemassa kallistettavia istuimia. Eipä sillä, en uskokaan, että ajelemme sillä niin pitkiä matkoja, että lapsi edes ehtii nukahtaa :)

Sillypäänts

Meillä on tuo Ok Babyn istuin ja molempien pyörissä siihen adapterit. Toimii :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Meillä on kaksi Polisport-istuinta (Prismasta saa esim., valitsin siksi että arvosteluissa Hamaxin tasoa mutta hintaa vähemmnä), kiinnitetään putkeen adapterilla ja adaptereja saa erikseen. Paremmassa on 5-pistevyöt ja hintaa oli noin 50 euron luokkaa ja sitä käytettiin lapsen ollessa pienempi (mun lyhyydestä johtuen tämän istuimen irroitus ei ole helppoa, kun satulaa pitäisi nostaa, joten on "kiinteästi" pyörässä kiinni). Todettiin keväällä että ei tule mitään yhdistelmästä aikuiset kulkee pyörällä töihin ja pk-matkat mennään kärryjä työntäen ja pyörää taluttaen, joten ostettiin toinen istuin (Polisport Bilby muistaakseni noin 35 euron luokkaa eli halpa, eroaa tuosta meidän toisesta istuimesta silleen että on vain 3-pisteturvavyöt ja kalliimpi on ehkä hitusen jämäkämpi) ja lisäadapteri. Nyt sit pk-matkat mennään pyörällä ja päiväkodilla istuin irti ja roikkumaan pk:n kärryvarastoon. Kätevästi toimii. Joo ja noi meidän istuimet on ilman mitään hienouksia (kallistus nukkumisasentoon tms), koska niitä ei tarvita.

Vierailija (Ei varmistettu)

Aijuu, empiirisen havainnoinnin mukaan kotiseuduilla Länsi-Helsingissä olen bongannut lähinnä Hamaxin istuimia pyörissä, sen sijaan Käpylä-Kumpula-akselilla näyttivät Polisportin istuimet olevan enemmistössä :)

MillaMagilla (Ei varmistettu)

Jutustasi ei suoranaisesti käy ilmi, oletko pyöräillyt lapsi selässä vai oletko tuolloin taluttanut pyörää. Todennäköisesti jälkimmäinen vaihtoehto on se oikea, mutta jos lukijoissasi on joku, joka harkitsee pyöräilyä lapsi selässä, ei se missään nimessä ole sallittua eikä varsinkaan turvallista. http://kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/artikkelit/polkupyoerae...

Kuten joku muukin lukija, me olemme käyttäneet lapsen (ja kaiken muunkin) kuljettamiseen pyöräkärryä, joka muuntuu kätevästi myös rattaiksi.

Tommi K
Isyyspakkaus

Jep, rinkka selässä pyörää tulee taluttaa. Juuri siksi sitä istuinta tarvitaankin, että matkan saisi taittumaan vähän nopeammin, vaikka ei montaa kilometriä olekaan.

Laura_1 (Ei varmistettu) http://lahiltun.blogspot.fi/

Meillä on polisport bilby, jossa lasta on kuljetettu heti sen jälkeen kun täytti vuoden. Vaikka tuolia ei saa kallistettua takakenoon, niin lapsi nukahtaa siihen erittäin helposti, jos ollaan lähellä uniaikoja liikenteessä. Ehkä jos olisi tarkoitus alvariinsa pyöräillä pitkiä lenkkejä, voisi jostain hienommista ominaisuuksista maksaakin... Mutta nyt käyttö on lähinnä työ+tarhamatkat, kauppareissut lähikauppaan ja puistoon pistäytyminen. Kiinnitys ja tuolin siirto on ihan ok. Toki helpompikin voisi olla. päädyttiin tällaiseen runkokiinnitteiseen, koska miehen pyörässä ei ole tarakkaa ja onhan se omassakin kiva, että tarakka on täysin käytettävissä, jos lapsi ei ole kyydissä. Mutta kuten joku toinenkin taisi mainita, niin hieman se, että oman pyöräni satulaa täytyy olla tosi matalalla vaikeuttaa istuimen irrotusta ja laittamista nimenomaan minun pyörääni. Miehen pyörässä mitään ongelmaa ei tule, kun satula on korkeammalla. Ehkä meidän valintaa ohjasi myös jokin salainen kaupunginosavalinta, kun asutaan tuon empirisen havainnon polisport-alueella...

Vierailija (Ei varmistettu)

En ole tavannut ketään, joka olisi peräkärryä käytettyään palannut istuimen käyttäjäksi. Varsinkin talvella sata kertaa parempi ja turvallisempi. Ihan perus Hamaxilla pärjää istuimena. Kärryn jos ostaa, niin sitten kerralla kunnollinen, esim Chariot on kapea ja menee ahtaista kellarinovista.

Meillä on käytössä istuimena Hamx ja kärrynä perus spectra. Jos meillä olisi vain yksi lapsi käyttäisin ehdottomasti mieluummin istuinta, joten sikäli olen eri mieltä. En kylläkään osaa tuohon talvella pyöräilyyn ottaa kantaa kun emme juurikaan tee sitä eikä kärry ole ollut vielä talvella käytössä. Kärry vie enemmän tilaa kadulla ja se pitää meillä laittaa kasaan aina kun vie pyörävarastoon kotona tai päiväkodissa koska on niin iso. 

Hamax on todella helppo siirtää pyörästä toiseen.Yhden lapsen kanssa teimme niin että jätimme  istuimen päiväkotiin ja sen sai sieltä kun haki lapsen. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Minä olen pyörällä vienyt aika monta talvea lasta hoitoon. Pallonivelellä oleva kärry ei kaadu, vaikka vetävä pyörä kaatuisi (olen ikävä kyllä testannut käytännössä tämän). Kärry on paljon istuinta tukevampi, se jopa tukevoittaa ajamista toisin kuin istuimessa heiluva lapsi, joka muuttaa pyörän painopistettä. Varsinkin liikkeelle lähdöt ja tilanteet, joissa ollaan pysähdyksissä ovat kärryn kanssa turvallisempia. Jos ei ole pyörätelinettä, pyörä kaatuu helposti jo lastausvaiheessa pelkän tukijalan varassa, erityisesti liukkaalla kelillä. Kun kiinnitätä turvavyötä, joudut ruumiilla pitämään pyörää pystyssä.

Kärryssä kuomu suojaa lasta sateella ja tuulella, pakkasella pienikin viima käy ikävästi paikallaan istuimessa olevaan lapseen, jota ei saa suojattua niin kuin rattaissa tai peräkärryssä. Kärryyn saa alle lampaantaljan ja päälle viltin plus tavarat kulkevat kivasti mukana ja kotimatkalla voidaan hoitaa ruokaostokset samalla reissulla. Aikuisen reppu selässä on istuimessa olevan lapsen naamassa. Kamala katsoa, miten jotkut lapset joutuvat olemaan pitkän matkan pää vinossa repun takia.

Mutta jos pyöräilee vain vähän keskikesällä poutasäällä, niin ei varmaan kannata kärryyn investoida. Meillä kun ajetaan joka päivä kelissä kuin kelissä, myös syys-, loka-, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa, niin todellakin on peräkärry ollut hintansa arvoinen ostos. Lisäksi sillä saa kivasti viikon ruokaostokset kaupasta, jos ei ota lasta painoksi mukaan.

Tommi K
Isyyspakkaus

Jep, me ollaan vähän sellaisia hyvän sään pyöräilijöitä. Tänäänkin fillarit jäivät varastoon, kun satoi.

Hallitun hysterian Anu (Ei varmistettu) http://hallittuhysteria.blogspot.fi

Meiltä löytyy sekä istuin että kärry ja molemmille on paikkansa. Peräkärryn kanssa tehdään pidempiä lenkkejä ja istuin on sitten käytössä pikaisilla pyrähdyksillä. Lapsi tykkää molemmista, mutta varsinkin tänä kesänä on usein toivonut istuinta, koska sieltä näkee paremmin ympärilleen ja kuten lapsi itse muistaa todeta, pystyy paremmin juttelemaan polkijan kanssa.

Varsinkin silloin kun lapsi vielä oli parin kilometrin päässä olevassa päiväkodissa hoidossa istuin oli näppärä. Toinen polki aamulla lapsen kanssa päiväkotiin ja jätti penkin odottamaan, kotimatkalla sitten toinen vanhempi keräsi lapsen ja istuimen kyytiin. Päiväkodilla ei ollut kunnon vaunuvarastoa, joten peräkärryä ei tehnyt mieli jättää päiväksi kadunvarteen seisomaan.

Kaupungissa polkiessa istuin on myös enemmän minun makuuni, koska kärryn kanssa on usein ylipitkä kuljetus -fiilis ja liikennevaloissa tuntuu blokkaavan koko risteyksen. Kärry taas on parhaimmillaan kun lähdetään pidemmille reissulle ja suunnataan pois risteysten ja liikennevalojen varrelta pitkille pyörätie tai maantietaipaleille,

Kommentoi