Vielä polkupyöristä

Isyyspakkaus

Pysytellään vielä tänään pyöräilyteemassa, mutta siirretään katse kohti itse polkupyörää.

Sopivan pyörän löytäminen on nimittäin yllättävän vaikea tehtävä. Olen itsekin tehnyt vuosien saatossa useampia vääriä valintoja ja katunut joitain pyöräostoksiani myöhemmin, kun en olekaan pitänyt pyörästä.

Kaksi viimeistä pyöräostostani olivat erityisen epännostuneita, ja huomasin polkevani mieluummin vanhalla maastopyörälläni, jonka "lainasin" isältäni joskus teini-ikäisenä.

Pyörä on kyllä vanha ja sen vaihteet reistailevat välillä, mutta sillä on kuitenkin muuten hyvä ajaa. Se toimii myös hyvin ns. steissipyöränä eli pyöränä, jonka voi huoletta jättää rautatieasemalle ilman pelkoa siitä, että joku veisin sen.

En enää edes muista, miksi hylkäsin erään joskus kymmenen vuotta sitten hankkimani pyörän, mutta vain muutama vuosi sitten käytettynä ostamassani toisessa pyörässä tuntui olevan kaikki pielessä. En pitänyt pystystä ajoasennosta, en sen taaksepäin kaartuvista sarvista, en mukulakivetyksellä rämisevistä jarruista enkä varsinkaan siitä, miten painavalta pyörä tuntui polkea pidempiä matkoja.

Viimein viime kevättalvella menin pyöräliikkeeseen kertomaan pyöräongelmastani ja katselemaan, mitä heillä olisi tarjolla.

Kuulin ostaneeni lyhyeen ajoon tarkoitetun kaupunkipyörän, ja jo kymmenen kilometrin työmatkaan myyjä suositteli kevyempää hybridipyörää. Koejaoin saman tien Nishikin pyörän, ja se tuntui hyvältä ja huomattavasti aiempia pyöriäni kevyemmältä polkea.

Vanhan maastopyöräni tiesin jo jäykäksi, ja kuvailin leikkisästi, että sitä pitää polkea alamäkeenkin. Tämä Nishiki tuntui kuitenkin liikkuvan lähes itsekseen verrattuna uusimpaan pyörääni, vaikka sekin oli vielä melko uusi ja oikeasti erittäin hyvälaatuinen.

Nishikillä oli samaa pyörää kolmessa hintaluokassa, ja päädyin edullisimpaan 401-malliin. Kalliimmissa 501:ssa ja 601:ssä osien materiaalit olivat kuulemma kestävämpiä, mutta ajattelin, että minun ajotarpeisiini edullisempi malli sopii aivan hyvin. Kävi myös hyvä tuuri, ja myynnissä oleva malli oli edellisen vuoden mallistosta, joten sain sen merkittävästi tämän vuoden mallia halvemmalla.

Olen nyt ajanut pyörällä huhtikuun alusta alkaen, ja nyt vihdoin tuntuu, että olen tehnyt oikean valinnan. Tärkein asia on ehdottomasti se, että ajoasento on itselleni sopiva. Keveämpi runko on iso plussa. Minulla on myös ensimmäistä kertaa ikinä levyjarrut, ja jarrupaloja ei ole tullut ikävä.

Pyörä on toki edullisemmasta hintaluokasta, ja pyöräilyharrastajat eivät tällaiseen halpishybridiin päin varmaan edes katsoisi, mutta minun käytössäni se tuntuu ainakin vielä riittävältä. Nyt muutaman kuukauden käytön perusteella ainoa, mitä olen pohtinut on, millaista olisikaan ajaa pitkästä aikaa käyräsarvisella pyörällä ja miltä lukkopolkimet tuntuisivat. Sinkuloista en ole kiinnostunut, mutta joskus olisi kiva kokeilla oikeasti kevytrunkoista pyörää.

Mutta tällä mennään nyt ja mietitään näitä pyörävalintoja uudelleen sitten, jos jossain vaiheessa innostun nykyisiä työmatkojani merkittävästi pidemmistä pyörälenkeistä.

Share

Kommentit

MillaP (Ei varmistettu)

Mulla on sama pyörä naisten mallisena ollut käytössä nyt puolisentoista vuotta ja itse olen ollut kyllä tyytyväinen. Satulan kyllä vaihdoin, urbaani hanurini ei kestänyt noin kovaa istuinta :D Vaihteet on toimineet ihan jees, takavaihtajahan on tuossa mallissa jo ihan laadukas ja sitä ainakin itse lähinnä tulee rääkättyä. Ajan päivittäin Helsingissä työmatkat (10 km) ja kesällä hoidan pyörällä oikeastaan kaiken muunkin liikkumisen.

Tommi K
Isyyspakkaus

Kiva kuulla!

HeidiÄs (Ei varmistettu)

Mulla Nishikin naisten Hybrid SLD Comp, mikä melkein sama malli, mutta maantiepyörän vaihteilla. Ihan todella miellyttävä ajaa, ensimmäinen "kunnon" pyörä minkä olen hankkinut ja sillä useammankin kymmenen kilometrin matkat sujuu kevyesti. Kyllä siihen pyörään vaan kannattaa panostaa :) lyhemmille matkoille mulla on sitten vaihteeton mummulta peritty pyörä mikä myöskin hyvin huollettuna on kuin uusi.

Tommi K
Isyyspakkaus

Hienoa!

Pyjama
Pyjamapäiviä

Nykypäivänä tuntuu, että uuden hyvän härvelin (oli se sitten polkupyörä, puhelin tai sauvasekoitin) hankkimiseen pitäisi suorittaa joku tutkinto, että saa rahalleen parasta vastinetta. Pitäisi opetella termit ja teknologiat, että osaisi edes kaupassa selittää, mitä haluaa. Tai kun ei edes tiedä, mitä on olemassa.

Minulta varastettiin fillari noin kuukausi sitten ja mies bongasi minulle torista hyvin vähän ajetun (mutta ei varastettua) menopelin. (Siitä lisää täällä). Vaikka edellinenkin oli alunperin noin 700 euron hybridi (eli minusta tosi kallis), niin tämä uusi on kuin unelma, vaikka on uutena ollut ihan saman hintaluokan hybridi. Eli loppu hyvin. :O

 

Tommi K
Isyyspakkaus

Totta! Sauvasekoitinhomma on kyllä selkeä: Bamix se olla pitää. Sellainen vähän pidempivartinen, eikä se, mitä saa Stockan Hulluilta päiviltä :)

Nipa_3 (Ei varmistettu)

Mitä jos hommaisit lukkopolkimet tuohon nykyiseen pyörään? Tai ne sellaiset polkimet, joissa toinen puoli pyöräkengille ja toinen tavallisille kengille. Samalla saa vähän erilaisen jalkatreenin tai sen viikko treenin ;)

Tommi K
Isyyspakkaus

Hyvä idea, kiinnostaisi kyllä kokeilla!

prasa (Ei varmistettu)

Cyclocrossia voin suositella lämpimästi sitten, kun seuraavaa pyörää katselet. Olin itsekin ostamassa hybridiä, mutta harrastajien keskustelupalstalla sellaista ei suositellut oikein kukaan. Cyclocrossi on maantiepyörää mukavampi ja monikäyttöisempi. Lisäksi siihen saa esim tavaratelineen ja lokasuojat. Kippurasarvisessa olen tykännyt siitä, että ajoasentoa voi vaihdella kolmen erilaisen otteen avulla, niin ajaminen ei ole niin puuduttavaa.

Ja lukkopolkimet ovat kyllä ehdottomat.

Tommi K
Isyyspakkaus

Okei, pitääpä tutustua.

Vierailija (Ei varmistettu)

"Minulla on myös ensimmäistä kertaa ikinä levyjarrut, ja jarrupaloja ei ole tullut ikävä"

Kyllä ne jarrupalat myös noistakin jarruista löytyvät, kuten kaikista. Ikävä kyllä, ja ne kuluvat.

Vierailija (Ei varmistettu)

On se tuo levyjarru huomattavasti parempi, kuin perinteinen jarru, jossa pyörän vanteen reuna toimi
jarrulevynä, ja vaijerivälitteinen. Tehokkaammat tuollaiset nestetoimiset levyjarrut ovat, hydrauliset
voimat aina isompia. Hyvä, että on hyvät tehokkaat jarrut.

Tommi K
Isyyspakkaus

Vai niin.

Kommentoi