Viisi tuntia Tukholmassa

Ladataan...
Isyyspakkaus

Tukholma on kaupunki, johon minun on ollut tosi vaikea päästä sisään. Voisin helposti luetella vaikkapa Tallinnasta tai Kööpenhaminasta monta käymisen arvoista ravintolaa, mutta Tukholmasta en osaa sanoa oikeastaan mitään muuta kuin Urban Delin Nytorgetilla.

Luulen että tässä on käynyt niin, että kaupungissa on käyty niin monta kertaa "päivä Tukholmassa"-risteilyllä joskus teinivuosina, että kaupungista on jäänyt vähän epämääräinen kuva, eikä siellä ole ollut koskaan oikeastaan aikaa tehdä mitään. Käynnit ovat olleet siis hyvin näennäisiä.

Muistan joskus käyneeni kuninkaanlinnassa, ja pyörineeni Södermalmilla, mutta ensimmäisen kerran yövyin siellä vasta muutamia vuosia sitten Rouvan kanssa. Olin silloin hyvin vaikuttunut Vasa-laivasta, mutta juuri muuta en muistakaan.

Lyhyet työmatkat firman Tukholman-toimistolle eivät ole myöskään auttaneet asiassa.

Nyt teimme sinne jälleen pikavisiitin, kun päätimme lähteä pari kaverin ja heidän perheidensä kanssa päivä Tukholmassa -retkelle. Kun kaksi muuta perhettä veivät oman, jonkin verran tyttöämme vanhemman jälkikasvunsa Vasa-museoon, me suuntasimme brunssille Södermalmille ja - kyllä - juurikin sinne Urban Deliin (Nytorget 4).

Ostereita, ribsejä, chorizo-kroketteja, savustettuja katkarapuja ja tytölle Mac & Cheese. Ja törkeän hyvät bloody maryt.

Tämä ravintola ei koskaan petä. Ravintolan yhteydessä on myös tosi kiva ruokakauppa, josta Rouva päätti raahata kotiin pari paketillista gotlantilaista luomuparsaa. (Se oli ehkä vähän huvittavaa, mutta parsa oli tosi hyvää.)

Urban Delistä tien toisella puolella on kiva leikkipuisto, jossa tyttö sai juoksennella rauhassa sillä aikaa, kun Rouva kävi parissa kaupassa Söderillä.

Kun kävimme vielä kahvilla ja pullalla Pom & Florassa (Bondegatan 64), muuhun ei ollutkaan enää aikaa. Hyvä, että sentään siihen, sillä kun kysyimme lapselta, mikä oli parasta Tukholmassa, hän vastasi: "Pulla."

Itse olisin voinut käydä vielä ABBA-museossa, mutta jätetään se ensi kertaan. Silloin tänne tullaan sitten ajan kanssa - ja Arlandan kautta. Tämä päivä Tukholmassa -risteilyhomma on niin nähty.

Ja sehän tapahtuukin viimeistään marraskuussa, jolloin Madonna antaa hyvä tekosyyn pieneen Tukholman-lomaan. Isovanhemmat on jo tilattu viikonlopuksi hoitamaan lasta.

Ja Rouvalla on jo alustava ravintolalista tekeillä.

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Onko tyttö/isi vielä käynyt Junibackenissa? Aivan must jokaiselle lastenkirjafanille ja siellä on niin paljon touhua pienille.

Isyyspakkaus

Eipä/enpä ole. Pitääkö lapsen tuntea kuinka hyvin Lindgrenin kirjoja?

Vierailija (Ei varmistettu)

Käytiin tytön kanssa muutama vuosi sitten Silja lento+hotelli+laiva paketin kanssa kahden päivän Tukholman reissulla. Lennettiin aamulla ja tultiin seuraavan päivän iltalaivalla takaisin. Lapsi muistelee edelleen kuinka hieno kuninkaanlinna oli vaikka niitä oikeita prinsessoja ei päässytkään näkemään :)
Ja ABBA.museoon kannattaa varata aikaa tunteja. Me saatiin neljän aikuisen porukalla kulumaan kolme tuntia ja enemmänkin olisi mennyt jos olisi kuunnellut ja katsellut ihan kaiken.

Isyyspakkaus

Oi, kyllä meidänkin pikkuprinsessa taitaisi tykätä, jos pääsisi oikeaan kuninkaanlinnaan. Ehkä vielä hieman pitää kasvaa, että jaksaa keskittyä enemmän kuin viisi minuuttia.

Marsublog

Vaikka asun täällä käyn aika harvoin uusissa paikoissa - täällä on yksinkertaisesti aika kallista ja pakko varata pöytä paljon aikaisemmin, joten extempore-käyntejä tulee tehtyä lähinnä lounasaikaan. Samoilla huudeilla tosi hyviä ja "helppoja" ovat vaikka Nook ja Urban delin viereinen Nytorget 6 sekä klassista ruotsiruokaa tarjoileva Pelikan, Hornstullissa vaikka Barbro ja Rio. Aika paljon täällä joutuu opiskelemaan ja seuraamaan arvosteluja että pääsisi hyvään paikkaan, siksi turreilla varmaan on aika negatiivinen kuva Tukholman ravintoloista. Helsingissä ja Turussa on paljon enemmän oman rahan paikkoja kuin täällä.

Tack så mycket!

Helkky (Ei varmistettu)

Näinkin perheenne istumassa Urban Delissä, kun kävelimme ohi! Meidän seurueen (kolme-nelikymppisiä ruoanrakastajanaisia) valinta oli naapurissa sijaitseva Nytorget 6, josta tykkäsimme ihan valtavasti. Sitä voin siis lämpimästi suositella :I

Isyyspakkaus

Heh, vähän hassua. En mä osaa koskaan ajatella, että joku oikeasti tunnistaisi jossain. Varsinkaan muualla kuin Helsingissä. Täälläkin häkellyn, jos joku tuntematon tulee kertomaan, että lukee blogiani ;)

Vierailija (Ei varmistettu)

Nookista olen kuullut vain hyvää, joten suosittelen itsekin sitä. Nytorget 6 on mitä parhain vaihtoehto Urban Delille, ja aivan yhtä suosittu.
Jos haluaa syödä hyvää ja melko edullisesti niin Lilla Ego nyt on vain ehdoton (onnea pöytävarauksen tekoon... Nook aavistuksen helpompi jos arki-ilta klo 21 kelpaa). Ja sitten suht edullinen Shibumi, jossa vastaan tulee uusia makuja ja nousi kerrasta suureksi lemppariksi, se on aivan_mahtava. Ja Gamla Stanissa Pubologi on kiva, viisi ruokalajia about 550kr. Fine dining, mut tosi jees.

Marsublog

Nytorget 6:een voi varata pöydän, Urban deliin ei, joten tavallaan helpompi :)

Isyyspakkaus

Kiitos! Ehkä sitten marraskuussa.

milkkis (Ei varmistettu)

Täh, syöttötuolissako tyttö istuu? Meidän samanikäinen ei ikinä suostuisi moiseen!

Isyyspakkaus

Joskus istuu, useimmiten ei. Yleensä kysytään, haluaako istua korkealla tuolilla vai aikuisten tuolilla. Tämä oli sellainen pöytään kiinnitettävä istuin, joka oli ilmeisen hauska.

Sakasu (Ei varmistettu)

Tästä on jo puolitoista vuotta aikaa, mutta tykkäsin kovasti Rolfs Kökistä ja AG:stä. Molemmissa kiva, ei jäykkä, tunnelma ja hyvä ruoka.