Isyyspakkaus

Kesäloman viimeisen viikonlopun täyttivät kesäjuhlat, jotka äitini ja isäni järjestivät lapsuudenkodissani Jyväskylän Keljonkankaalla.

Äitini täytti 60 vuotta viime joulukuussa, mutta hän halusi järjestää isommat juhlat vasta kesällä.

Ilmatkin sattuivat suosimaan, ja vieraat pääsivät istuskelemaan myös ulos terassille ja huvimajaan.

Ruoat oli tilattu Keski-Suomen Pitoset -pitopalvelusta. Erinomaiset ruoat, ja varsinkin kylmät lihat kastikkeineen maistuivat vieraille erityisen hyvin.

Kahvin kanssa tarjolla oli passionmoussekakkua ja suklaa-sitruunakakkua sekä tietysti kanelimureleipiä, jotka kuuluvat meillä kaikkiin juhliin. Rouva oli muuten sitä mieltä, että keksejä pitäisi kutsua kanelimuroleiviksi, mutta meillä ne on tunnettu aina mureleipinä. Ehkä se on ollut joskus jokin kirjoitusvirhe jossain, mutta en minä osaa niitä muiksi kutsua.

Vieraat taisivat tulla paitsi juhlimaan äitiäni myös ihmettelemään ja ihastelemaan vauvaa lähes yhtä paljon. Emme nähneet poikaa koko päivänä juurikaan, kun hän kiersi nuuskuteltana sukulaisten ja ystävien syleissä.

En nähnyt kyllä tyttöäkään kuin vilaukselta, ja hänellä näytti olevan superkivaa. Kyllä hän olikin odottanut juhlia!

Nyt on kaikki juhlat juhlittu ja lomatkin lomailtu, ja alkaa olla aika lähteä kotiin. Omaan kotiin.

Isyyspakkaus

On ollut hauskaa ajella Jyväskylässä ja esitellä tytölle paikkoja: "Tuossa on isin vanha koulu. Tuossa oli isin mummola. Tuolla isi on opiskellut."

Kiinnostavin tämän kierroksen paikoista oli kuitenkin Mäki-Matin perhepuisto. "Täällä isi on käynyt pienenä leikkimässä."

Mäki-Matin perhepuisto on Jyväskylässä Harjun kupeessa aivan ydinkeskustan tuntumassa sijaitseva leikkipuisto, joka sijaitsee hienon puutaloidyllin pihamailla.

Lapsuudenkotini sijaitsee kyllä aivan muualla, mutta äitini vanhemmat asuivat Mäki-Matissa lähellä perhepuistoa. Kävin siis lapsena usein puistossa leikkimässä.

Intiaanikylä oli jo silloin siellä.

Samoin nämä oudot aivan ihmeellisen kapeat kuuset, joiden oksat roikkuvat lähes suoraan alaspäin.

Laivakiipeilyteline on sen sijaan uudempaa mallia, mutta en muista, millainen kiipeilyteline sen paikalla aiemmin sijaitsi.

Puisto on yksi suurimpia näkemiäni, ja alueena hyvin kaunis. En suoraan sanoen edes tiennyt puiston historiaa ennen kuin luin sen tänään netistä: Puisto on vanhin perhepuisto Suomessa, perustettu vuonna 1979, ja se sijaitsee entisen Syrjälän talon erään torpan ja mäkituvan mailla.

Alue on ollut alunperin Jyväskylän maalaiskunnan puolella, vaikka matkaa ydinkeskustaan on hädin tuskin kilometri, ja se onkin liitetty kaupunkiin jo yli 100 vuotta sitten.

Puiston päärakennus on 1800-luvun lopulla rakennettu kaunis puutalo, jossa toimii nykyisin myös kahvila Pikku-Maija.

Puisto on hyvin aktiivinen, ja sen rakennuksista löytyy myös sisätiloja leikkeihin.

Alueeseen liittyy muistoja myös senkin jälkeen, kun en enää käynyt leikkimässä puistossa. Mäki-Matin perhepuiston kupeessa Oikokadulla pidettiin ja pidetään ilmeisesti nykyisinkin katukirpputoria, jossa kävimme usein myymässä tavaroita.

Katuun oli silloin maalattuna joko käärme tai lohikäärme. Sitä en enää erottanut, mutta muita katumaalauksia on selvästi edelleen käyty päivittämässä tähän päivään.

Tyttö mietti taas kovasti kadulla kävellessä, missä oikeastaan olemmekaan. "Ei me kyllä olla Suomessa."

Kerroin hänelle taas, että olemme kyllä Suomessa ja että Jyväskylä on kaupunki Suomessa aivan kuin Helsinkikin.

Myöhemmin hän oli päätynyt toiseen lopputulokseen: "Jyväskylä on Helsingissä."

Isyyspakkaus

Ravintola Harmooni Jyväskylässä (Väinönkatu 1) on se paikka, jollaista kaipasimme kaupunkiin pitkään. Kävimme maistelemassa ravintolan illallisen viime kesänä, ja nyt päätimme nauttia perjantailounaan ravintolan terassilla.

Ilma olikin mitä mainioin kirjaimellisesti ulkona syömiseen, ja terassin auringonvarjon alla oli leppoisaa istuskella lasten kanssa.

Harmoonin lounas on hinta-laatusuhteeltaan varmasti parhaita, mitä Jyväskylästä löytyy. 12,50 euron hinnalla saa kolmen ruokalajin lounaan pöytiin tarjoiltuna.

Rakennus on toiminut aiemmin historiassaan mm. harmoonitehtaana, ja yksi tehtaan tuotoksista on esillä ravintolan sisätiloissa. Koska tyttö ei ole koskaan nähnyt harmoonia, kävimme katsomassa sitä, ja esittelin hänelle myös, miten siihen pumpataan ilmaa polkimilla.

Päivittäin vaihtuvan lounaan alkuun oli tällä kertaa salaattia.

Pääruoka oli revittyä poroa ja perunakakkua.

Jälkiruokana oli pieni kakkunen ja raparperiä.

Lounas oli niin erinomainen kuin ajattelin, ja harmittelen taas sitä, etten pääse useammin syömään Harmoonissa. Seuraavan kerran on sitten varmaan taas illallisen vuoro. Toivottavasti siihen tarjoutuu tilaisuus jo aiemmin kuin vuoden päästä!

Isyyspakkaus

(JYVÄSKYLÄ) Helsinkiläinen perheenisä kävi uimassa järvessä. Tapaus sattui eilen jyväskyläläisellä Sääksjärven uimarannalla noin kymmenen kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun isä tuli vaimonsa ja perheen kuopuksen kanssa isän vanhempien luokse, jossa perheen 4-vuotias esikoinen oli viettänyt lomapäiviä isovanhempiensa kanssa.

4-vuotias lapsi oli käynyt uimassa samalla rannalla isoisänsä kanssa kahdesti päivässä ja vaati nyt isäänsä viemään hänet rannalle uimaan.

"Juu, en osannut lainkaan aavistaa, että näin voisi käydä. Ei hän ole ollut lainkaan kiinnostunut uimisesta kylmissä luonnonvesissä", häkeltynyt isä kertaa tapahtumia.

Tapauksesta poikkeuksellisen tekee sekin, että isä itse ei ollut käynyt uimassa järvessä kahteen vuoteen.

"No ei hitto sentään, sehän on kylmää ja märkää. Kun menen veteen, minun ja veden välissä pitää olla vähintään 3 mm neopreeniä", isä päivittelee.

Perheen äiti vahvistaa asian. "Kyllä minä yritän houkutella häntä mökilläkin aina uimaan, mutta pitää olla poikeuksellisen helteistä, että se tapahtuu", hän hymyilee.

Tapauksella oli runsaasti silminnäkijöitä, mutta he eivät ymmärtäneet tapahtumien poikkeuksellisuutta.

Perheenisä uskoo, että tapaus ei jää ainoaksi kerraksi, sillä 4-vuotias haluaa jo uudelleen uimaan ja myös oppia uimaan ilman kellukkeita.

Isyyspakkaus

Tiistai oli kesän lämpimimpiä. Lähdimme aamupalan jälkeen katselemaan Kuopiota ja kiertelemään kaupungin kirpputoreja.

CityPörssi (Maljalahdenkatu 31, kuva alla) ja Sesonkitori (Tulliportinkatu 33) sijaitsivat kätevästi keskustassa kaupungintalon tuntumassa, ja lisäksi kävimme vielä myöhemmin autolla Kirpparilla.fi:ssa (Leväsentie 2) muutaman kilometrin päässä keskustasta.

Piipahdimme myös Pikku Pietarin torikujalla (Hatsalankatu 24), jossa on monta pientä putiikkia 1900-luvun alun kauniissa aittarakennuksessa.

Kuopion kuuluisa tori ja torilla sijaitseva hiekka- tai pomppulinnaa muistuttava suloinen kauppahalli olivat helppoja vierailukohteita, sillä yövyimme torin laidalla Atlas-hotellissa. Loistava sijainti hotellilla siis!

Torilla oli kuulemma maistettava Hanna Partasen lihapiirakoita ja munkkeja ja Irene Partasen kalakukkoja. Käskystä!

Teimme jopa pientä vertailua, ja ostimme lihapiirakat sekä H. että I. Partaselta, ja pidimme yksimielisesti H. Partasen lihapiirakasta enemmän. Ei sillä, että se toinenkaan olisi huonoa ollut.

Irene Partaselta ostimme myös puolikkaan ahvenkukon, ja otimme sen hotellille välipalaksi. Todella, todella hyvää! Ajattelimme ostaa vielä Kuopiosta lähtiessämme toisen Partasen muikkukukkoa ja omenamunkit mukaamme eväiksi ja tuliaisiksi Jyväskylään.

Koska halusimme maistaa jotain todella paikallista erikoisuutta, valitsimme illallispaikaksi muikkuravintola Sammon (Kauppakatu 13). Itse otin savustettuja muikkuja, ja Rouvalla oli paistettuja muikkuja. Molemmat annokset tarjottiin perunamuusin kanssa, kuten kuuluukin.

Ruoka oli todella hyvää, ja tunnelma ravintolassa hauskan kaurismäkeläinen.

Kannattaa muuten lukea ruokalista läpi (vaikka netistä), sillä se on kirjoitettu hauskasti savoksi. Omakin annokseni oli nimeltään "Häkkään tapetut muikut."

Kiitos Kuopio, oli hauskaa kierrellä kaupunkia kesäisessä lämmössä! Harmi, että Ravintola Urban oli kesälomalla, sillä sitä oli suositellut useampikin, mutta sitten joku toinen kerta!