Ilmaisia fitnesselämäntapavinkkejä!

ite puin

Päivän kerrankin fiksu terveysuutinen, eikä niitä ainaisia "iik, suklaassa on kaloreita" ja "iik, tämän takaia jäätelönsyönti edistää terveyttäsi" -juttuja.

Eli toisin sanoen: jos tuloksia ei treenissä tule, ei ensimmäisenä kannata etsiä syytä lisäravinnehyllyä täyttämällä. Mieti ensin se treenaa-syö-nuku -kuvio. Ja mieti vielä uudestaan, jos tuntuu, ettei rasva pala ja gainssit maxxxximoidu riittävän monella äksällä. Sitten vasta saat luvan tilata kolmellasadalla eurolla eksoottisilla nimillä ja kryptisillä numerosarjoilla varustettuja kiiltäviä lisäravinnepöniköitä nettikaupasta ja purskutella niiden jauhoisan auvoisaa sisältöä sheikkerissä salilla. Sitten vasta.

Tässäpä siis vinosti aiheeseen liittyen muutama superkätevä nyrkkisääntö jokaisen omiin ruokanatseiluihin sopivien ja epäsopivien tuotteiden erottamiseen ruokakaupassa:

  • Jos se maistuu makealle, siinä ihan tosi todennäköisesti on sokeria. Jos siinä ei ole sokeria, siinä on makeuttavaa karsinogeeniä, tai jotain, josta muuten vaan tulee ripuli. Pick your poison.
  • Jos se maistuu rasvaiselle, siinä ihan tosi todennäköisesti on rasvaa. Jos siinä ei ole rasvaa, siinä on rasvankaltaista karsinogeeniä, tai jotain, josta muuten vaan tulee ripuli. Pick your poison.
  • Jos juomapaketissa jo päällä sanotaan, että "energiajuoma" tai jotain sen kaltaista, se hyvin todennäköisesti tarkoittaa, että siinä on aika paljon kaloreita, eli energiaa. Sama hyvin todennäköisesti koskee myös tekstiä "edistää palautumista". Jos taas edellisissä ei ole paljon energiaa, ne ovat vain huijausta. Win-win.
  • Jos nimessä esiintyvät "suklaakuorrute" ja "toffeetäyte" kannattaa miettiä, onko se ihan oikeasti hyvä päivittäinen lounasvalinta verrattuna esimerkiksi einesmakaronilaatikkoon, vaikka paketissa lukisikin pinkillä "fitness". (Vihje: ei se ole)
Share

Kommentit

Eilisen lupaukset

Hahaa, ihan mahtavaa!! =D

Ja joo, syön niitä ripulia tuottavia karsinogeeneja, mutta toisaalta tiedän että teen sitä. Onko parempi tehdä se silmät kiinni vai auki, enpä tiedä.

Joskus sentään saan itseäni niskakarvoista kiinni ja syötyä terveellisesti. Hetken.

Nina Enroth

Tää oli hyvä juttu. Isosti printissäkin. Tolkku kehiin, ihmiset.

hanska
Heppatic

mä oon nauranut niille fitness-muroille jo aika kauan. jos siinä tuoteselosteessa lukee ensimmäisenä vehnä ja toisena sokeri, se kuulostaa mun mielestä aika paljon pullataikinalta. ja pulla se vasta on fitnessiä, palautushiilarina se varmaan toimii jos tykkää sokerista.

Nāiádes
Naiádes

Mutta siis kuka voi kuvitella, että kaikki proteiini muuttuu automaattisesti lihakseksi? : D Syönpä nyt pelkästään maitorahkaa, sisäfilepihviä ja raejuustoa samalla kun makaan sohvalla, saan varmaan tajuttomat lihakset!

tiiti
ite puin

Kärttyri, no mä syön itse sekä sokeria, että karsinogeenejä, ja ihan ilolla :D

Nina, joo oli kiva lukea tuollaista tolkun tekstiä, musta kuitenkin tuntuu, että lisäravinteet on tämmöisen taviskuntoilijan elämässä todella yliarvostetussa asemassa, eikä niihin kohdisteta ollenkaan samanalaista kritiikkiä kuin vaikka tuohon sokeriin tai hiilareihin tai muuhun.

hanska, fitness-pulla! Ja sokerihan on kestävyystreenissä jaksamiseen ihan hyvää, eikös ne juoksuravintogeelit ole pelkkää sokeria? On niissä varmaan myös jotain väriainettakin, toki.

Naiades (en osaa tehdä sun nimipilkkuja tästä macnäppäimistöltä :D), joo, kaipa se on kaikki se toitotus, että proteiinia tarvitaan lihasten rakentamiseen, että unohtuu, että jos syö yli kulutuksen, niidenkin energia kyllä varastoituu pläskiksi, ja jos ei ärsytä sitä lihasta ensin treenillä, niin ei se siitä mihinkään kasvakaan, vaikka mitä söisi.

 

Kommentoi