Ilmaisia vinkkejä elämäntapamuuttujille

Ladataan...
ite puin

Nyt on taas se aika vuodesta tehdä kuntoiluliitännäinen uudenvuodenlupaus ja siten luonnollisesti perustaa aiheesta blogi. Tässä muutama ohje:

  • Life's a journey. Laihtuminen ei ole pelkästään sitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Se on matka itseen! Pitkä ja erityisen monisanainen matka. Ennen kuin voit alkaa syömään vähemmän, sinun pitää tehdä syväluotaavia ja analyyttisiä matkoja lapsuuden traumoihin, pohtia minäkuvaa ja tutkiskella lähihistoriaasi. Tee mieluusti aiheesta aarrekartta, excel ja joku kryptinen henkinen suuntima. Joku voisi luulla, että vain välttelet dieetin aloittamista, koska kakku on hyvää, mutta joku voisi luulla väärin!
  • Citius, altius, fortius. Syy siihen, ettet ole fit jo nyt on se, etteivät tavoitteesi ole olleet tarpeeksi korkealla. Ota siis sohvaperunaelämällesi kerrankin suunta ja päätä, että teet viikossa vähintään 8 aamuaerobista crosstrainerilla ja 9 salitreeniä kokopäivätyösi ohella. Etenkin jos vihaat salitreeniä ja crosstraineria. Tee asiasta excel-taulukko ja merkkaa treenit kalenteriin, jätä huomiotta sivuseikat, kuten se, että 4 tunnin yöunet ovat aika vähän ja autosi ei todennäköisesti kulje aikatauluettuihin salireissuihin pystyäkseen äänennopeudella vuoden vaihteen jälkeenkään. Aikaisempina vuosina et vaan ole halunnut tarpeeksi tai päättänyt tarpeeksi kovaa, ja siksi saliharrastus on jäänyt.
  • Lavalle säteilemään. Vaikka olet vasta menossa ensimmäiseen "saliohjelma aloittelijalle" -teemaiseen pt-tapaamiseen ja Frozzy pak -pakasterasiatkin kiiltelevät korkkaamattomana keittiössäsi tiedät jo, että tämä on sun juttu. Sinusta tulee fitness-urheilija. Pöh, sinä OLET fitness-urheilija. Et vain vähän plösö tyyppi joka tykkää rusketuksesta ja muovikengistä. Tilaa kisabikinit.

  • Pics or it didn't happen. Jos se ei ole blogissa, sitä ei ole tapahtunut, tämä koskee erityisesti ruokaa. Blogiin kuvaamaton ruoka ei yksinkertaisesti imeydy ruuansulatukseesi. Jos et blogikuvaruokavaliollasi silti laihdu, vika on todennäköisesti aineenvaihdunnassasi, jonka olet näännyttänyt liian pienillä kaloreilla. Tai sitten olet ylikunnossa.
  • No pain, no gain. Kaikkihan tietävät, ettei tuloksia tule, jos ei treenaa kovaa. Tai siis KOVAA! Mistä sitten tiedän, että treenaan kovaa, kysyy aloitteleva elämäntapamuuntaja? Vaurioista, tietenkin. Älä turhaan keskity vertailemaan minkälaisia painoja nostat. Keskity olennaiseen: verinaarmut polvissa, mustelmat säärissä, känsät käsissä, näistä sen tietää! Lihaskivut taas kertovat kaiken tarvittavan treenin tehokkuudesta.
  • Aseta konkreettisia tavoitteita. Kuten Jessica Alban peräosasto. Hassua kyllä, se on myös monen miehen treenin tavoite.
  • Tee täyskäännös. Koska sinulla on jenkkakahvat, se tarkoittaa, että syöt ja elät aivan peruuttamattomasti väärällä tavalla ja sinulla on todennäköisesti mittava lista kaikenlaisia allergioita, hormoniepätasapainoa ja ruuansulatussairauksia, joiden kaikkien ainoa oire on napaläski. Sinun tuleekin välittömästi uusia ruokavaliosi ja koko elämäsi täydellisesti. Mikään muu (esim. se, että söisit vain vähän vähemmän tai säännöllisesti) ei auta. Mutta ei huolta, vaikka olet nelikymppinen nainen, joka harrastaa lähinnä imurointia ja vesijuoksua, voit suoraan kopioida ruokavaliosi Pakkotoiston salil eka, salil vika -hcbb-teinipojilta. Ja ainahan voi syödä niitä käteviä pussikeittoja.

  • Suomalaiset muka negatiivista jengiä. Noh, ei se laihtuinen näy tässä kuvassa. Eikä vaa’assa. Eikä voimatasotkaan salilla nouse. Mutta silti olen ihan varma, että laihdun ja vahvistun ja kasvatan lihaksia. Kas tässä kehityskuvia itsestäni täysin eri kulmista, valaistuksessa ja vaatetuksessa.
  • Hyvä olo. Sitten kun dieettaaminen alkaa kyllästyttää ja huomaat, että se “ilman nälkää” oli aika lailla paskapuhetta eikä salillekaan huvita lähteä, on aika alkaa antaa itselleen armoa. Tämähän oli matka, ja aikaa on loppuelämä. Et enää olekaan all-maitorahka-dieetillä laihtuaksesi, vaan siksi, että siitä tulee hyvä olo. Vähän niinkuin suklaakakustakin.

(Itsehän vedin silloin aikanaan näistä ainakin 6/9, joka on aika hyvin vaikka itse sanonkin. Nykyään keskityn tuohon toiseksi viimeiseen)

Share
Ladataan...

Kommentit

Ville-setä (Ei varmistettu)

On myös erittäin tärkeää salitreenissä pitää mukana vihkoa. Vihkoon merkataan kaikki suoritukset. Kelloa katsotaan ja vihkoon merkkaillaan. En tiedä mitä enkä minkä takia, enkä tiedä katotaanko sitä vihkoa sitten onnellisena nukkumaan mennessä, mutta treeni on selvästi tehokkainta kun välineinä on kello ja vihko. Captchana "liikunta", muhahahaa.

tiiti
ite puin

"Klo 14.36: Ei vieläkään voimaa tai lihaksia"

Vierailija (Ei varmistettu)

Vihkoon merkataan esimerkiksi laite/liike sekä painot, niin seuraavalla kerralla ei tarvitse arpoa mitä painoja lähtisi nostelemaan :)

Vierailija2 (Ei varmistettu)

Ja kuukauden, parin päästä näkee konkreettisesti, miten tämä elämäntapamuutos, matka tai sitten ihan vaan treeni on kehittynyt :) Jos heiluttelet samoja painoja vielä parin kk päästä, pitäisi matkalle ottaa uusi suunta. Kello taas on erittäin kätevä apu tauoissa, minuutti on oikeasti minuutti eikä 5 minsaa, joka tuntuu minuutilta. Kaikki tämä on siis tarkoitettu helpottamaan (=tehostamaan) treeniä, ei rekvisiitaksi niitä varten, jotka oman treenin sijasta keskittyy tarkkailemaan muiden välineitä :)

Tunnetilan Nina (Ei varmistettu) http://tunnetila.refashion.fi/

Ihanaa Tiiti, ihanaa! Mä vihaaaaaaaan sanaa elämäntapamuutos! Mä en myöskään voi sietää sanaa matka (siis en yleisesti vaan just tässä yhteydessä tai Idolsissa). Argh. Täytynee olla täydellisessä mediapaastossa koko tammikuu että välttyy kaikilta "muuta elämäsi uuden vuoden alkaessa" -tyyppiset kirjoitukset ja artikkelit. Hrrr, tulee kylmiä väreitä.

tiiti
ite puin

Hahaa, itsehän aion taas katsoa jokaisen jaksoon Jutta ja superdieetit -sarjan uudesta kaudesta :D

Mää tietty (omasta kokemuksesta, huoh) ymmärrän, että se on jotenkin kiva vetää se sata lasissa se "uusi elämäntapa" (joka on oikeasti ihan sama kuin se vanha, mutta enemmällä salaatilla ja kyykkypäivällä), tulee selkeä ero entiseen ja sillain. Mutta mää en sentään ikinä käyttänyt sanaa matka. Miten dieetissä muka tärkeintä on se matka, siinähän just tärkeintä se päämäärä. Kuka muka oikeasti tahtois olla dieetillä, jos voisi olla kunnossa _nyt_?

Tää on tosi hyvä juttu ja mua naurattaa kovasti, mut tuli mulle vähän sellanen tyhmäkin olo joistain kohdista. Että ai eiks noin kannatakaan tehdä. Ehkä tää on just sitä kun sitä elämäntapamuutosta tungetaan joka suunnasta. Että joko olet sipsillä elävä sohvaperuna tai sitten syöt superfoodeja, maitorahkaa ja maustamatonta kanaa ja treenaat 5 kertaa viikossa veren maku suussa. Ei välimuotoja... Että yritä tässä nyt sohvamöllykkyydestä hieman eroon pyrkivänä ymmärtää että mitä pitäis tehdä! 

tiiti
ite puin

No sehän se. Semmonen perusterveellisyys ja huvikseen treenaaminen on vaan jotenkin leimautuneet samaksi sohvaperunoinniksi. Oikeastihan ne terveysvaikutukset taitaa saavuttaa aika pienillä määrillä liikkumista ja syömällä suurin piirtein sillain, kun koulussa opetettiin. Siitä ehkä ei vaan saa niin kiinnostavia tositeeveeohjelmia :D

Mä uskoisin, että kestävä hyvä kunto tehdään tylsästi pitkäjännitteisellä työllä ja treenaamisen ilolla, siitä kropasta tuppaa muotoutumaan sen näköinen kuin mihin sitä käyttää, se on aika armottoman rehellinen mittari. Hampaat irvessä tehty tehokuuri syömisessä/treenaamisessa tuottaa ehkä jotain pistemäisiä muutoksia, joita ei kiinnostus riitä kuitenkaan ylläpitämään pidempään, masentaa vaan kun rupsahtaa uudestaan :D En tiedä mitä iloa kukaan saa oikeasti siitä itselleen, että kerran elämässä rasvaprosentti oli 13,5 tai että oli se Jessica Alban peräosasto.

tiiti
ite puin

(ja niin kauan kuin vetää vähemmän kuin se meikän 6/9 noista kohdista, niin ei ole mitään syytä tyhmään oloon, meikä hoitaa tuttuun tapaan sen puolen tässä blogissa :D)

Vastakiiskenranta (Ei varmistettu)

Entäs jos on läski. On liikuntaesteinen. Jokainen askel sisälläkin tekee kipeää. Jo fysterpan määräämät pikkuruiset liikkeet koskevat niin stnasti. Jos ns. terveellinen ruoka on oikeasti jo terveellistä - siis oikeasti proteiineja ja kasviksia, ei juurikaan edes hiilareita. Jos oikeasti on laihtunut 30 kg, mutta sairauden (ja lääkityksen) myötä saanut lisää 10 kg. Mitvit sitten?

Että käy korpeamaan nämä jutut? Mä en tiedä, luenko näitä enää - tulee niin kirotun paha mieli (on jo ennestään, itkettää - mutta hei, sehän on vain itsesääliä!) :(

tiiti
ite puin

Tän tekstin tarkoitus oli nauraa mun omille menneisyyden fitness-pelleilyille, sekä muutamalle mediassa ylikulutetulle höpölle elämäntapamuutosilmiölle, en ihan ymmärtänyt miten se vähättelisi sinun kuntoutustasi tai ravintoasi? Toki pahoittelen kovasti, kun tästä sinulle pahaa mieltä aiheutui, se ei ollut tarkoitus.

 

Joo mä laskin että 4/9. Mulla lie siis toivoa :D

Suvi K.
Sisunainen

Hyvä kirjoitus! Laskin 1-3 kuudesta (riippuen laksetaanko hieman sovelletut versiot) mukaanlukien joka tapauksessa viimeisen. ;)

tiiti
ite puin

"... And just focus on butts" <3

hanska
Heppatic

Take a walk every day. Or at least briefly consider it. Sounds familiar :D

Mintun oma sivu

Jee, mä sain 5/9! Mutta mulla on kuitenkin elämäntapamuutosta varten perustettu blogi, niin saan varmaan ees plussan? Ja ehkä toisen siitä, että vedin hetkellisesti herneet nenään ekan kommentin vihkovittuilusta? (sitä vihkoa ei lueta illalla vaan salilla, kun kuukauden tauon jälkeen huvittaa taas tehdä liikettä x, mutta ei ole hajuakaan siitä, mitä painoja siinä viimeksi oli - oli ihan pakko kommentoida sittenkin)

Mua on hiljalleen alkanut elämäntapamuutoksen ja matkan lisäksi ärsyttää myös toi perusterveellinen - se kun alkaa olla eheytyneiden entisten suprefoodhippien uusi mantra. :) 

tiiti
ite puin

Mäkin kyllä suosin treenipäiväkirjaa, vaikken edes liikkeitä kovasti vaihtele. Mä olen tosin oikein erityisen hyvä valehtelemaan itselleni, että edistyn, joten siksi noiden treenien kirjaaminen ylös on välillä ihan hyvä isku vasten valheellisesti itseensätyytyväisiä kasvoja :D

Ja perusterveellinen on uusi paleo, totta! Ja mustikka on uusi superfood! Uuni on uusi raakaruoka! Kaarna on uusi spirulina! Kuulitte sen täältä ensin!

Suvi K.
Sisunainen

Jos ei muuten jaksa kanniskella mitään vihkoa salilla, voi merkkailla uusia painoja siihen paperiläpyskään jonka ohjaaja antoi saliohjelmaa tehdessä. :) Siis siihen missä lukee kaikki liikkeet ja on jopa ihan oma sarakekin painoja varten. Jos taas on juuri aloittanut salitreenin eikä vielä omista tälläistä läpyskää, kipinkapin hankkimaan!

Marijohannaseon (Ei varmistettu) http://liuskapaivassa.blogspot.fi/

Minusta puhutaan aivan liian vähän niistä, jotka tekevät elämäntaparemontteja ja uudenvuodenlupauksia, vaikkei siihen olisi tarvetta. Kyllä minua niin tänään korvensi, kun kaveri jonka mielestä kaksi punaviinilasillista on "ryyppäämistä" kertoi aloittavansa tipattoman tammikuun. Ja eräs blogisti, laiha kuin keppi, kertoi aikovansa nyt tarkkailla linjojaan jatkossa "ja aloitan heti enkä maanantaina, nih".

Minusta nämä ihmiset pitäisi laittaa sinne Matkalle.

Evehei (Ei varmistettu) http://todayimunstoppable.fitfashion.fi

Haha, miksen mä oo lukenu sun tätä blogia aiemmin!! :D Oon nauranu näille viimeisimmille postauksille kuset housussa! Hyvä Tiiti!

LL (Ei varmistettu)

Ah tammikuu tuo luvatun elämäntapamuutoksen kuukausi. On kiva olla syntynyt tammikuussa, party party!!! mitäh te ootte kaikki tipattomalla ja voitte syödä vaan maitorahkaa?!=!*
http://thechive.com/2013/09/19/if-you-put-inspiring-fitness-quotes-over-...

Suvi K.
Sisunainen

Kamalia kuvia! :DD

Kommentoi

Ladataan...