Ei näin, LeeLuu!

Kahvia, kiitos!

Luin LeeLuu-unileluista ensimmäisen kerran helmikuussa Puutalobaby-blogista, jossa LeeLuu-prototyypit olivat päässeet testikäyttöön. Näiden unikavereiden idea oli yksinkertainen ja mielestäni tosi nerokas: suloisenpehmoisia unileluja halatessa niihin syttyy valo, jota sitten pystyy silittelemällä säätelemään himmeämmäksi tai kirkkaammaksi. Meidän tytöille tuollaiset! mietin silloin saman tien. 

Maaliskuussa IndieGoGo-sivustolla alkoi joukkorahoituskampanja, jossa LeeLuun tuotannolle haettiin vauhtia. Tilaamalla LeeLuun ennakkoon sen sai halvemmalla, ja samalla pystyi edesauttamaan sitä, että näiden yövalopehmojen valmistus lähtisi kunnolla käyntiin. Mekin tartuimme innoissamme tarjoukseen ja tilasimme molemmille tytöille omat LeeLuut (Early Bird -hintaan yhteensä 119 euroa). Toki tiedostimme sen, että jos kampanja ei onnistuisikaan keräämään tarpeeksi varoja, ei leluja välttämättä pystyttäisi ruveta valmistamaan (missä tapauksessa saisimme sitten rahamme takaisin). Meille oli myös tärkeää olla mukana tukemassa tällaista hienoa, suomalaisten naisten keksimää ideaa. Toivoimme LeeLuulle kaikkea hyvää ja jäimme tyytyväisin mielin seuraamaan rahoituskampanjan etenemistä - hyvältä näyttää! Ja hyvältä näytti lopputuloskin: 61 241 euroa eli 106 % tavoitteesta kerättynä

Jee, tytöt saavat jouluksi omat LeeLuut!

***

Tämän jälkeen unohdimme LeeLuut pitkäksi aikaa. Aina välillä tuli kuitenkin hetkiä, jolloin harmittelimme sitä, että LeeLuut valmistuvat vasta joulun alla. Esimerkiksi myöhemmin keväällä, kun makuuhuoneen ja lastenhuoneen paikkoja vaihdettiin ja tytöt jäivät oikein nukkumaankin omaan huoneeseensa, LeeLuut olisivat olleet enemmän kuin tervetulleita. Joskus kaupoissa pyöriessämme silmiimme osui jokin samantyyppinen ratkaisu, jonka vähän harmitellen sivuutimme ja mietimme, että no, pianhan ne LeeLuutkin tulee.

Pari kertaa tässä syksyn mittaan mies on ihmetellyt sitä, että onpa kummaa, kun vieläkään ei ole tullut mitään kyselyä sen suhteen, millaiset LeeLuut haluaisimme: vaihtoehtoja olisivat olleet pöllö, kissa ja siili. No, kyllähän tässä vielä ehtii.

Jokin aika sitten mieheni kertoi, että IndieGoGon LeeLuu-kampanjasivuston parissa kommentissa oli tiedusteltu projektin etenemistä, ja molempiin oli vastannut (25 päivää sitten) Lisa Gerkens seuraavasti: "so far we are on schedule". 

Vielä alle kuukausi sitten oltiin siis aikataulussa. Jee jee, pian saamme LeeLuut!

Paitsi emme saakaan.

Viime viikon keskiviikkona 16.11. sähköpostiin pamahtikin sitten täysin yllättäen seuraavanlainen viesti:

"Hei LeeLuun ystävä,

Kirjoitamme kertoaksemme, että LeeLuu Labs on aloittanut jotakin uutta. Keskitymme tarinankerrontaan ja kehittämään LeeLuu-yövaloa entistä vuorovaikutteisempaan suuntaan. ... Tämä tarkoittaa, että emme toimita tätä erää LeeLuu-yövaloja."

Tämän jälkeen seurasi informaatiota takaisinmaksuprosessista. 

Info-osion jälkeen sähköposti jatkui näin:

"Samalla haluamme kutsua sinut mukaan seuraamaan uutta polkuamme. Uskomme sinun pitävän siitä, mitä uutta on tulossa. Jos haluat lukea lisää, tutustu uutiskirjeeseemme.

LeeLuu-tiimi"

Niin siis anteeksi mitä? "Emme toimita tätä erää LeeLuu-yövaloja."

Olisiko ollut liikaa vaadittu, että johonkin kohtaan sähköpostia olisi ujutettu edes hiukan jotain anteeksipyyntöä muistuttavaa? Meidän ennakkotilaajien eli kampanjan tukijoiden ansiosta LeeLuu-tiimi pääsi viemään projektiaan eteenpäin haluamallaan tavalla, ja sitten yhtäkkiä ilmoitetaankin lyhytsanaisessa sähköpostissa, ettei se, mitä meille kaupattiin, olekaan se, mitä he nyt haluavat varsinaisesti tehdä, joten he ovatkin sitten päättäneet olla toimittamatta LeeLuu-yövaloja. 

Ja samalla oletetaan, että olemme aivan hyperinnoissamme heidän seuraavasta askeleestaan, jossa yövaloon yhdistetään digitaalinen tarinankerronta. Varmasti hieno juttu tämäkin, mutta mielestäni LeeLuu-tiimi toimi hyvin tökerösti viitatessaan kintaalla alkuperäiselle tukijajoukolleen. Miten voidaan samassa sähköpostissa ylimalkaisesti todeta, että ette saakaan sitä mistä maksoitte mutta hei, katsokaapa tätä näppärää juttua!

Toki saamme rahamme takaisin, ja tästä LeeLuu-tiimi on informoinut meitä kampanjan tukijoita hyvin, mutta se ei muuta sitä, että tämä kampanja hoidettiin kyllä LeeLuun puolelta aika epäonnistuneesti. 

Share

Kommentit

Eilisen lupaukset

Oho!

mä nimenomaan en edes haluaisi mitään tarinankerrontaa lelulta. Haluaisin hoitaa sen itse, sitten kun nämä lapset ovat iltasatuja valmiita kuulemaan (esikoinen on alle 2 ja lähinnä tuskastuu kun yrittää satua lukea. Tosin sekin toimii nukuttamisessa, kun toinen masentuneena laittaa päänsä tyynyyn).

En todellakaan halua mitään tarinankerrontaa keskellä yötä jonkin lelun toimesta. Jos se nyt on sitä, mitä kyseinen lelu tekee. Ymmärrän harmistumisen. Mutta mistä se rahoitus nyt on saatu, kun ei ole mitä myydä, vaikka heidän mukaansa valmius olisi? Ja tulevat lelut olisivat pykälän "kehittyneempiä"? Ja vanhat rahat palautetaan?

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Ilmeisesti niistä uusista LeeLuu-pehmoista tulee sellaisia, että jos esim. lapsi pelkää pimeää, niin sitten se oma LeeLuu-hahmokin siinä interaktiivisessa sadussa pelkää pimeää ja jotenkin käsittelee pelkonsa... tai jotain tällaista! Varmasti tällaisellekin on kysyntää, mutta ei sitä kehitystä uuteen suuntaan olisi pitänyt meidän alkuperäiseen tuotteeseen uskoneiden kustannuksella tehdä. 

Mä oletan, että LeeLuu-tiimi on saanut sen verran rahakkaan sopimuksen/yhteistyökumppanin, että ei ole väliä, vaikka vanhoille kampanjarahoittajille palautetaan rahat. 

Vierailija (Ei varmistettu)

En myöskään tajua, hyvä pöhinä saatu aikaiseksi, ihmiset valmiita ostamaan noin 60€ yövalopehmoja ja sitten feidataan noin hatarin perustein. Ongelma lasten tuotteissa on sekin, että tarve tietylle asialle saattaa syntyä aika nopeasti ja sitten siihen sopiva tavara hankitaan. Vuoden tai kahden päästä ainakaan ne samat kuluttajat eivät välttämättä ole enää markkinoilla. Brändille kurja asia jättää näin paha maku innokkaimpien potentiaalisten asiakkaiden suihin varsinkin kun tuote on sen verran kallis, ettei niitä sopivia ostajia välttämättä joka kiven alta löydy. Lisäksi nettisivuilta ei esimerkiksi löydy mitään arviota milloin uudet tuotteet tulee markkinoille. Ei näin.

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Hyvä pointti tuo tarpeen syntyminen ja siihen reagoiminen nopealla tahdilla! Meilläkin tällaisille ois ollut tarvetta kevättalvella ja JUST NYT. Sen takia ärsyttääkin, ettei LeeLuu toimita sitä mitä lupasi. Myöhemmin me tuskin näitä enää tarvitaan. 

 

Mulle tuli tuosta toiminnasta sellainen vaikutelma, että ensin pyydetään tsemppiä (ja rahaa) ensimmäiseen kehiteltävään tavaraan, no sitä ei sitten tulekaan. Mutta hei! Otetaan yhteyttä (tai odottamaan kyllästyneet asiakkaat ottavat) ja sitten kerrotaan ettei tuotetta tulekaan, mutta meillä olisi nyt kierroksessa toinen ja uusi juttu, kiinnostaisiko (tukea rahallisesti)? Aika outoa toimintaa.

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Niinpä! Sen "emme lähetäkään näitä tuotteita, koska meitä kiinnostaa jo aivan muut jutut" -sähköpostinkin olisi voinut muotoilla niin paljon toimivammin. Mun mielestä ihan käsittämätöntä, ettei minkäänlaista pahoittelua katsottu aiheelliseksi. 

Kommentoi