hei kuka puhuu

Ladataan...

Varoitus: seuraava postaus sisältää mielipiteen.

 

En ole mitenkään kamalasti kirjoitellut blogin kautta saamistani tuotteista. Se ei ole ollut tietoinen valinta, koska periaatteessa tuotejutut blogeissa ovat minusta täysin okei. Olen itsekin kiinnostunut varsinkin kosmetiikka-alan uutuustuotteista ja luen niistä mieluummin puolueettoman bloggarin arvion kuin mainosmateriaalia. (Olettaen tietysti, että bloggari on oikeasti puolueeton.)

Firmat toimivat minusta ihan ymmärrettävästi antaessaan tuotelahjoja ja lähettäessään ylisanoja sisältävää markkinointimateriaalia - markkinointi on pakollista kaikelle liiketoiminnalle, enkä minä ole liiketoimintaa vastaan. Ilmaislahjat tai niistä kirjoittelu ei siis niinkään häiritse, mutta blogeissa kukkiva kritiikittömyys kyllä. Kysyttäessä kaikki sanovat, että kirjoittavat rehellisen mielipiteensä, mutta ikävä kyllä usein tuntuu, että monet blogit puhuvat nykyään mainostajien äänellä. Muuten fiksuilta vaikuttavat ihmiset klikkaavat copy+paste ja postaavat muokkaamattomia tekstipätkiä firmojen lähettämistä tiedotteista - omissa nimissään. Mihin se paljon puhuttu kriittisyys oikein unohtui?

Se, että firma lupaa tiedotteessaan käyttävänsä "vain parhaita raaka-aineita" tai "vain tarkoin valvottuja menetelmiä", ei tietenkään tarkoita sitä, että asia olisi noin. Eihän missään laissa ole edes määritelty, mitä ne "parhaat raaka-aineet" ovat, joten kuka tahansa voi ilmoittaa käyttävänsä niitä! Firmat haluavat tietenkin kehua markkinointimateriaalissa tuotteitaan - vai oletteko muka ikinä nähneet mainosta, jossa kehuttaisiin tuotteiden olevan "keskivertoa huonompia mutta silti ihan ookoo"? Se on täysin ymmärrettävää, mutta johan kokemuskin kertoo, että jokainen maailmassa myytävä tuote ei vaan voi olla "se paras".

On ihan eri asia kirjoittaa "firma toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaan" kuin kirjoittaa "firma lupaa toimivansa eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaan". Itseltäni on mennyt maku blogeihin, joissa bloggarin omalle tyylille ominaisen tekstin välistä alkaakin yhtäkkiä kesken lauseen huudella mainosmiehen ääni. 

En tietenkään tarkoita sitä, etteivät tiedotteet ikinä olisi paikkansapitäviä tai totuudenmukaisia. Joskus tuote todella on juuri niin hyvä, eettinen ja ekologinen kuin kerrotaan. Haluaisin silti kuulla arvion tuotteesta mieluummin bloggarin omalla suulla kuin mainosmateriaalista kopioituna. Lupaukset puolueettomuudesta ja rehellisyydestä ovat epäreiluja lukijoita kohtaan, jos todellisuudessa bloggari kopioi mainosmateriaalin suodattamattomana blogiinsa ikään kuin olisi juuri itse tuotetta testaillessaan huomannut, että firma "käyttää vain puhtaimpia ja parhaimpia raaka-aineita ja toimii kunnioitettavien periaatteiden mukaan". Minusta on tehtävä selkeä ero siihen, milloin kyseessä on firman lupaus jostakin, ja milloin bloggarin oma kokemus.

Ja kyllä, uskon toki, että useimpien bloggareiden käyttäjäarviot ovat rehellisiä. Ennemminkin minua häiritsee se, miten helposti moni tuntuu nielevän kaiken, mitä firmat kertovat tuotteiden taustoista: niissä käytetyistä raaka-aineista tai firman toimintatavoista. Se, että kasvovoide tuntuu iholla mukavalta ja imeytyy hyvin, ei auomaattisesti tarkoita sitä, että se olisi myös tehty "vain hienoimmista luonnon raaka-aineista". Yksittäisellä kuluttajalla ei ole mahdollisuutta tutkia jokaisen firman taustoja ja toimintaperiaatteita kovin syvällisesti, mutta se ei myöskään tarkoita sitä, että aivan kaikki ylisanat kannattaisi kritiikittömästi kopioida omaan blogiin.

Se, että globaali suuryritys kertoo bloggareille järjestettävässä tiedotustilaisuudessa olevansa tuotteidensa laatua pilkuntarkasti valvova eettinen firma, ei tarkoita sitä, että se tosiasiassa olisi. On hämmästyttävää, että tämä ei ole itsestään selvää jokaiselle peruskoulun käyneelle ihmiselle. Minäkin ostan vaatteita ketjuliikkeistä ja juon ulkomaanmatkoillani tuplalattea jättiketjun take away-mukista, mutta en kyllä ihan ensimmäiseksi lähtisi mainostamaan kavereilleni näiden firmojen "laadukkaita" raaka-aineita tai "reiluja" työoloja.

Aihe tuli mieleeni siksi, että olen viime aikoina saanut blogin kautta muutaman tuotteen, joihin olen tykästynyt todella paljon ja kirjottaisin niistä mielelläni. Ei ole kuitenkaan huvittanut kirjoittaa yhdestäkään tuotteesta, koska asia on ärsyttänyt minua viime aikoina aika paljon. Tuotepostaukset siis jätettäköön toiseen kertaan, mutta lupaan ja vannon, että kun kirjoitan niistä, teen sen omalla äänelläni.
 

Share

Kommentit

Paula (Ei varmistettu)

Hyvähyvä! :) Mun mielestä lakiin pitäisi painaa teksti, että firmat ei saa käyttää superlatiiveja mainoksissaan. Tai sitten kuluttajalla olisi oikeus saada rahansa takaisin, jos tuote ei olekaan "paras".

Eeva Kolu

Paula - käsittääkseni jotkin superlatiivit onkin jo kielletty, esim "halvin", paitsi jos samalla viitataan johonkin tutkimukseen, jossa tuote on tosiaan todettu halvimmaksi. Itseäni ärsyttää tosin superlatiiveja enemmän kaikenlainen viherpesu ja luonnollisuuden ja eettisyyden mielikuvilla puleeraaminen silloinkin, kun tuote on kaikkea muuta kuin luonnollinen tai eettinen. Esim. se mainos, jossa jäätelöä tehdään kun lehmät tanssii laitumilla... juu, just sellasta se maidontuotanto nykymaailmassa on!

Rebekka (Ei varmistettu)

Täysin samaa mieltä! On mielestäni jokseenkin moraalitonta miten "puolueettomasti" jengi kehuskelee tuotteita ja palveluja, joita eivät todennäköisesti omalla rahalla ostaisi ja vain siksi että saavat nämä ilmaiseksi tai jopa että heille maksetaan siitä että mainostavat tuotteita.

Mutta tapahtuuhan sitä printissäkin. Erityisen pahalta tuntui lukea esim. Evita-lehdestä neljän sivun artikkeli pullovesistä. Kuka juntti vielä kuvittelee että pullovesien mainostus on jonkun mielestä okei?? Masentavaa... Jos lehden kannessa lukee otsikon päällä: "Lehti josta tulee hyvä olo" niin kelle voin reklamoida?

Taitaa sama palaute lähteä ao. lehden toimitukselle.

.Nekku. (Ei varmistettu)

Osuva teksti, samat asiat ovat itsellänikin pyörineet mielessä. Sitäpaitsi, ilmaiseksi saaduista tuotteista kirjoittamista vaikeuttaa se, että miettii miten lukijat suhtautuvat. Siis että ajatellaanko kaikkien kehujen olevan ostettuja. Itse pyrin tekemään eroa markkinointitekstin ja omien ajatusteni välille, mutta silti pelottaa, että minut yhtäkkiä nähdäänkin vain periaatteensa (ja sielunsa) myyneenä luopiona. :(

Henna (Ei varmistettu)

Joskus pari-kolme vuotta sitten kun halusin ostaa vaikka uuden ripsivärin niin lueskelin blogeista suosituksia siitä mikä on hyvä, ja olenkin oikeasti löytänyt muutamia hyviä tuotteita joita käytän vieläkin. Enkä siis varmasti olisi ilman näitä blogeja tajunnut edes kokeilla ko. tuotetta. Mutta se mikä nykyisellä ja noilla aikaisemmilla blogien tuoteilottelulla on eroa etten tosiaan voi monestakaan blogista enää uskoa että bloggaaja olisi ihan aidosti ja oikeasti innoissaan tuotteesta koska se on "paras" eikä into johtuisi vaan siitä koska tuote on ilmainen.

Nykyään jos etsii suosituksia niin pitää vaan olla tarkempi ja lukea mielellään useammasta lähteestä suositukset ennen kuin uskaltaa ostaa. Toisaalta eihän nyt voi lukea edes uutisia maailmalta ja kotimaasta vain yhdestä lähteestä, ainakin jos haluaa väittää että on tietoinen maailman menosta.

Amanda (Ei varmistettu)

Harvinaisen paljon mua ärsyttää monissa bloggareissa se, miten jokaista ostosta perustellaan eettisestä näkökulmasta, tyyliin "ekologisesti kasviparkittua nahkaa" ja "kestää varmasti vuosia". Ostaminen ei ikinä ole ekologista! On vain itsensä huijaamista selittää tuollaisia, jos menossa on kuukauden kolmas laukkuostos. :/

Eeva Kolu

Rebekka: kannattaa laittaa palautetta, on ihan hyvä että siellä lehdissäkin ymmärretään että lukijat näkevät puffien läpi. Blogi on musta vielä erityisen herkkä juttu siksi, että jokainen bloggari aloittaa kuitenkin "lahjomattomana" ja lahjat tulevat kuvioihin vasta lukijamäärien myötä. Tähän mennessä lukijat on kuitenkin jo alkaneet ajatella bloggaria vertaisenaan ja ikään kuin "kaverina" ja luottamaan tämän sanaan ja kokemuksiin. Siksi on erityisen ikävää, jos ne omat arviot eivät enää olekaan omia, vaan suoraan tiedotteesta kopsattuja. ********* Nekku: totta, ymmärrän hyvin tuonkin. Yleensä teksteistä kyllä paistaa kilometrin päähän (jo kirjoitustyylin äkillisellä muuttumisella) se, milloin kyseessä on oma teksti ja milloin puhutaan mainostajan valitsemilla lauseilla. Toki se oma mielipidekin voi olla kaunisteltu, mutta silloin täytyy vain miettiä, keihin bloggareihin luottaa ja keihin ei. Jos joku ei ikinä suhtaudu kriittisesti mihinkään, tuskin uskon positiivisiakaan arvioita.

Eeva Kolu

Henna: sama juttu täällä. Mulla on onneksi muutama luottobloggari, joiden puolueettomuuteen ainakin tiettyyn pisteeseen asti uskon, koska heiltä tulee myös negatiivisia arvioita ilmaiseksi saaduista tai itse ostetuista tuotteista. Niiden kautta olenkin sitten löytänyt hyviä tuotteita. *************** Amanda: no olen toki sitä mieltä, että on ekologisempaa ostaa kestävä ja malliltaan klassinen nahkalaukku kuin ostaa jatkuvasti hetken villityksiä ja vielä huonoista matskuista. Musta on ihan kiva, että tämä on noussut puheenaiheeksi blogeissa. Esim. itse ostan usein jotain kallista juuri sillä ajatuksella, että minulle riittää sitten YKSI kallis ja toivottavasti kestävä hame eikä kymmenen halvempaa hametta. Mutta tietysti ekologisuus toteutuu vain sillä, että oikeasti jättää ne muut laukut ostamatta ja oikeasti käyttää sitä yhtä pitkään :)

Mirette (Ei varmistettu)

"Kanannahkapullat" :D

ida365.indiedays.com (Ei varmistettu)

Hyvä Eeva, tämä oli hyvä kirjoitus!
Saan melkoisen läjän kosmetiikkaa testattavakseni, enkä todellakaan koe aiheelliseksi kirjoittaa semmoisista tuotteista, jotka eivät oikeasti tunnu hyviltä - sen sijaan hyvältä tuntuvista kirjoitan mielelläni, koska blogi luonteeseen kuuluu muutenkin hyvien juttujen suositteleminen.

Olen kova kyseenalaistamaan tuotteiden eettisyyttä, ekologisuutta ja niiden lupauksia, mutta jos jokin tuote oikeasti toimii minulla, annan kreisitkin markkinapuheet anteeksi. En kuitenkaan käsitä niitä, jotka kopioivat firmojen mainoslauseet blogiinsa, kuin olisivat keksineet ne itse. Huonojen tuotteiden haukkuminen on turhaa, mutta jos pitää tuotteesta, olisi kiva, että se tosiaan kerrottaisiin omin sanoin. HUH, olen niin miettinyt tätä samaa asiaa!

ida yhä (Ei varmistettu)

*blogin luonteeseen

ida yhä (Ei varmistettu)

*blogin luonteeseen, siis minun blogini!

Bemary (Ei varmistettu)

Mainio postaus ajankohtaisesta aiheesta. Itekin oon mietiskellyt mainontaa blogeissa monestakin syystä ja vaikken vielä toistaiseksi olekaan, muutamista saaduista tarjouksista huolimatta, mistään tuotteesta omassa blogissani arvostelua tehnyt, pistää tämä koko kuvio pohtimaan miten kamalan tarkka pitää olla voidakseen seistä niiden sanojen takana, joita tuotteista kirjoittelee. Ite en ainakaan aio kehua yhtäkään tuotetta ilman perusteita tai väittää tuotteiden olevan jotain muuta kuin ovat vain siksi, että uskon sokeasti markkinointihenkilöstön kauniisiin tarinoihin, mutta hitto, mistä sitä tietää osaako asioita siltikään ilmaista niin, ettei epäselvyyttä siitä rehellisestä mielipiteestä niille blogin lukijoille jää. Äh, hankalaa. :p

nne (Ei varmistettu)

Oot ihan oikeassa Eeva, superlatiivien käyttö on jo kielletty. Markkinoinnissa ei saa antaa tuotteesta tai palvelusta totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, eli jos sanotaan, että jokin tuote on paras, sen täytyy perustua vaikkapa johonkin tutkimukseen. :) Olen saanut kevään aikana käydä aika tarkkaan kuluttujansuojalain läpi, onneksi siitä on paljon hyötyä. :D

suklaasydän (Ei varmistettu)

Hear hear!

Itseäkin ärsyttää nämä mainospostaukset - ei sinällään tuotesijoittelu tai mainostaminen (ihan ok juttu blogeissa, pitäähän sitä jostain palkkaakin saada) mutta jos se postaus on pelkästään copypastella tehty, kyllähän se paistaa läpi. Itse ainakin skippaan silloin koko postauksen ja koko mainostus menee ns. sivu suun. Vaikka muuten olisin voinut ollakin kiinnostunut tietämään lisää ko. merkistä ja tuotteesta.

Emmi (Ei varmistettu)

Word.

Sue (Ei varmistettu)

Olisi mielenkiintoista, jos tuotteita blogeissa oikeasti arvosteltaisiin (tai arvioitaisiin), eli kirjoitettaisiin näkyviin myös negatiiviset kokemukset ilmaistuotteista: naama meni ruvelle, tukka lässähti ja kengät hajosivat ensimmäisen käyttöviikon aikana. Tässä nyt on tietysti se vaara, että ehkä jatkossa postiluukusta ei tipahdakaan lahjuksia. Toisaalta, jos tuote oli kuraa, mitä väliä? Ainahan markkinoija voi kokeilla tietenkin onneaan uudestaan - ehkä seuraava tuote saakin litanian ylisanoja, joiden takana kirjoittaja oikeasti seisoo.

Chinaberry (Ei varmistettu)

Itseäni ärsyttää blogeissa eniten se, jos bloggaaja kuvaa blogiinsa kaiken maailman karkkipussit ja sun muut, joita hän on saanut ilmaiseksi bloginsa kautta. Olen muutaman blogin lukemisen lopettanut, kun en enää jaksanut lukea siitä, kuinka bloggaaja on taas saanut jotain ilmaiskamaa (eli niitä karkkipusseja, shampoita jne)... Ja mielestäni olisi reilua kirjoittaa myös niistä tuotteista, joista ei ole pitänyt tai suorastaan inhonnut, jotta muut eivät tekisi sitä virhettä, että ostaisivat tuotteen. Vai pelkäävätkö bloggaajat, että ilmaistavaraa ei enää tupsahtelisi postilaatikosta niin paljoa, jos kirjottaisi positiivisten arvioiden lisäksi negatiivisia?

Svea (Ei varmistettu)

Olen Suen kanssa samaa mieltä. Moni bloggari on todennut, että kirjoittaa vaan niistä tuotteista, joista on positiivisia kokemuksia. En ihan ymmärrä sitä. Aina ei tarvitse ruikuttaa, mutta eihän kaikki voi aina olla pelkkää auringonpaistetta ja jee-jee kivaa. Rehellisistä arvioinneista voisi olla hyötyä myös lukijoille.

ponygrill (Ei varmistettu)

joo kyllä, hienoa tekstiä. tosin jos itse saisin ILMAISIA asioita, kehuisin lahjottavan tahon ja tuotteen maasta taivaisiin... ja se olis rehellistä onnea !

Jonna / Polka Dots (Ei varmistettu)

Itse olen ainakin ottanut sen linjan, että kirjoitan oikeasti vain tuotteista joista pidän ja joita olen useampaan kertaan testannut. Usein saatan pyytää myös ystäviä testaamaan tuotetta. Ennen postauksen kirjoittamista luen kyllä tuotteen mukana tulleen tiedotteen mutta sen lisäksi teen omaa "tutkimustyötä" firman nettisivuilla ja kurkin läpi pari tuotteesta kirjoitettua keskusteluketjua. Ehkä hiukan vainoharhaista, mutta on kuitenkin kiva tietää mitä blogissaan kehuu:)

xx (Ei varmistettu)

Niin, kyllä liiallinen markkinointi blogeissa saattaa ärsyttää. Ja varmastikin monet firmat pyrkivät esittämään kauniin julkisivun. Minusta voisi olla kuitenkin myös kriittinen kritiikkiä kohtaan, sillä eivät useat globaalitkaan yritykset ole läpeensä pahoja tai valheellisia - tuotannon eettisyyden ongelmana on ainakin eri maiden erilainen lainsäädäntö..
Minusta ei ole ihme, jos joitakin (ilmaiseksikin saatuja) tuotteita esitellään blogeissa positiivisessa valossa. Yleensähän blogeissa tuleekin ilmi juuri sellaisia asioita, joista kirjoittaja itse pitää, ja ainakin itse olen saanut joitain hyviä vinkkejä monista blogeista! Huonoista asioista ja tuotteista mariseminen voisi olla vähän ankeaa luettavaa..?
Tarkoitan vain sitä, että jos olet löytänyt jotain omia suosikkeja niin on vain kiva jos jaat löytösi lukijoiden kanssa! :)

paulahelena (Ei varmistettu)

jes ihanaa ku moni muukin on nyt tarttunu tähän aiheeseen! mäkin just hiljattain puin aihetta blogissani (http://paulahelena.wordpress.com/2011/05/22/aika-ennen-blogien-kaupallis...) vaikkakaan en osannu ihan yhtä hyvin tehdä selväks just tota pointtia, että olis kiva, jos bloggari tuotteesta kertoessaan tekis sen omana itsenään eikä firman mainosmateriaalin kautta :)

:) (Ei varmistettu)

Aihe oli hyvä ja itseäni kovasti ärsyttänyt myös. Tekstissä esiintyi kuitenkin hirveen paljon toistoa ja tuntui että se toi tekstiin yli puolet sen pituudesta. Ja vaikka ymmärrän firmojen ilmaislahjat hyvin, se on hyvinkin loogista, mutta se ärsyttää jokatapauksessa hirveästi (siis sen lisäksi etteivät osa bloggaajista vaikuta puoluettomilta), mutta ehkä olen vain katkera siitä että sen ilmaismeikkejen ja ainakin osalla porukasta jopa ilmaisvaatteiden saanti on niinkin helppoa kuin oman naamakuvan nettiin laittaminen. Hmm, en tässä kuitenkaan puhu tästä blogista, koska pidän erityisesti juuri siitä erityispiirteestä ettet vain keskity blogissa omaan itseesi ja kuviin itsestäsi, vaan asukuvien lisäksi blogissa on esim. eri paikkakuntien kahviloiden arviointeja yms yms. Kaikinpuolin hieno blogi, ehkä olen yleisesti ottaen vain hirveän katkera ei-bloggaaja :D

Jan (Ei varmistettu)

Tästä tuli hyvänä esimerkkinä mieleen ne viimevuotiset tasapainorannekkeet. Siis sellaiset muoviset rannekorut jota käyttäessä sinulla on muka parempi tasapaino. Moni bloggaaja kävi kyseisen tuotteen markkinointitapahtumassa ja kehui sitä maasta taivaisiin! Sanoohan järkikin että kyseessä on huijaus, kun tasapaino löytyy korvasta? Tuote lopulta avoimesti myönnettiin huijaukseksi.

Soila (Ei varmistettu)

Jälleen kerran loistokirjoitus täynnä asiaa :) Itse käytän usein ihan vitsinä sanontaa "ilmaista - siis erinomaista", jos joskus harvoin saan ilmaisen lounaan, kahvit, siiderin tms. jossain :)

En siis yhtään ihmettele, miksi ilmaislahjoja saavat bloggaajat lähtevät niin helposti ylistämään tuotteita. Esimerkiksi nämä Starbucksin "kahvit", jotka ovat nyt tulleet ruokakauppoihin. Kyllähän ne ihan ok-makuisia ovat.. Ja kyllähän niitä nyt ilmaiseksi ryystää, mutta ei ne NIIIIN hyviä ja mahtavia ole, että alkaisin niitä huvikseni ostelemaan ja maksamaan sen jäätävät 3 euroa per puolitoistadesiä. Ja monet bloggarit ovat juuri tätä kyseistä tuotetta hehkuttaneet maasta taivaisiin, kun ovat ilmaiseksi saaneet... Hohhoijaa :D

Kata, http://kata-tellmeastory.blogspot.com/ (Ei varmistettu)

Niin tuttu tunne! :O

Itse valmistuin juuri vaatetuksenartesaaniksi ja rakastan alaani, mutta tiedän, että jos haluaa jatkaa tämän alan opiskelua amk:ssa, niin täytyy olla todella taitava... Enkä tiedä olenko tarpeeksi... Mitäs sitten teen jos en pääsekään kouluun? Oma yritys? Jos tulee konkurssi? En tahtoisi päätyä kaupan kassalle loppuelämäkseni... Paniikki... :D Jos vaan pystyisi nauttimaan kesästä ja murehtimaan asioita niiden tullessa, ei vuosia etukäteen ;)

Lettie (Ei varmistettu)

I wanted to spend a mntuie to thank you for this.

Boss (Ei varmistettu)

That addresses svereal of my concerns actually.

Carley (Ei varmistettu)

So excited I found this article as it made things much qiucker!

PedaPiia
Pedapulinaa

Kolme vuotta jälkijunassa ja vasta blogien lukemisesta innostuneena (PIK-ku-SEN jälkijunassa...) täytyy todeta, että voisi olla aika kirjoittaa tästä uudestaan. Tärkeä aihe ja tyystin unohtunut monilta bloggaajilta. Lukijamäärä ei valitettavasti tunnu ainakaan pikkulasten äitien "tavarablogeissa" korreloivan minkään järkevyyden tuotelahjojen arvioinnissa suhteen...

Mutta siis kiitos!

Piia

Kommentoi

Ladataan...