Lontoo-terkut

Ladataan...

Terveiset loskaisesta Lontoosta! Vietin kaupungissa yhden yön ja ehdin jo vähän rakastua. Uudelleen. Lontoo, en muistanut, että olit niin ihana. 

Sää oli kuvan mukainen, mikä aiheutti jotakuinkin kansallisen hätätilan Britanniassa. Tuhansia kouluja suljettiin, kolmannes työvoimasta oli jäänyt pois töistä. Junani Paddingtonista ei lähtenyt due to very cold weather (mittari näytti +1'C) ja uutiskanavat pyörittivät lumishow'ta tauotta - mitä nyt jostain Algerian panttivankikriisistä. Sanomattakin selvää, että paluulentomme oli lumen vuoksi peruttu.

Kyllähän se näin suomalaisena pikkuisen hymyilytti. Vähän vain.

Säästä puheenollen... Torstaina kävin Science Museumissa Coca Colan ja WWF:n Arctic Home -kampanjan lanseeraustilaisuudessa. Kampanjan tavoite on turvata jääkarhuille koti - toisin sanoen tiedottaa ja kerätä varoja arktisen alueen suojelemiseksi. Napajäätikön sulaminen vaikuttaa toki koko maailmaan, ei pelkästään jääkarhuihin. Kamppis on tosi hyvällä asialla, suosittelen tutustumaan nettisivuilla!

Näin Science Museumin leffateatterissa myös upean To the Arctic -elokuvan, joka laajensi aika paljon ajatuksiani ja ymmärrystäni Pohjoisnavasta. Uskomattomat maisemat, käsittämättömissä oloissa elävät eläimet ja kummalliset ihmiset, jotka haluavat mennä tuonne hiljaisuuden ja kylmyyden keskelle. Ja ne kaikki riipaisevat kohtalot (ruuan käydessä vähiin jääkarhut ovat alkaneet syödä toisiaan. Järkyttävää). Jos koskaan tulee tilaisuus nähdä tuo pätkä, suosittelen katsomaan. Meryl Streep kertojana ja Paul McCartneyn musat, ei voi mennä pieleen.

Science Museumin naperot olivat ihan innoissaan näyttelyn tekolumesta - mahtoi se seuraavana päivänä satanut kohulumi tulla tarpeeseen.

Museon kulmilta löytyi kivoja ravintoloita ja muutenkin mukava South Kensingtonin alue.

Onnistuimme jotenkin valkkaamaan South Kensingtonin suosituimman pubin, minkä vuoksi saimme nautiskella drinkkimme ulkona seisten. Onneksi englantilainen duffelini on mitä ilmeisimmin kehitetty pubien ulkopuolella roikkumiseen. Kuvassa vieressäni hymyilee matkaseuralaiseni Irene. 

Kyllä olisi synti käydä Englannissa juomatta yhtä gin&tonicia. Haluaisin Suomeen nuo 16 sentin tonic-pullot. Ja voi sitä Englannin tonic-valikoimaa. Olisin halunnut tuoda kaikki mahdolliset laadut ja pitää kotona tastingin, mutta piru lentokenttien nestesäädökset periköön!

Torstaina söimme illallista Hakkasanissa, jossa oli superhyvää, modernia kiinalaista ruokaa. Näen ehkä unia niistä jasmiinitee-ribseistä ja ankasta tryffelikastikkeessa... Suosittelen käymään tuolla, jos eksytte Lontooseen. Myös drinkkilista on ihanan innovatiivinen. Päädyin itse ruusumartiniin, koska minulla on elämässä sellainen sääntö, että jos ravintolan listalla on mitään, missä on ruusua, otan aina sen.

Perjantaina lähdin tutustumaan itselleni aiemmin ihan vieraaseen Notting Hilliin. Oi mikä ihana alue. Yksi kauneimmista näkemistäni.

Vaikka rakastankin Pariisin kapeita kujia ja Helsingin jugend-linnoja, noissa matalissa taloissa ja leveissä kaduissa on jotain lämmintä ja kutsuvaa. Sinne on (liiankin) helppo kuvitella itsensä aamulenkille ja moikkailemaan naapureita. Vähän kuin pikkukaupunki keskellä isoa kaupunkia.

Sandron liike oli kirkossa. Viereisestä ovesta jumalanpalvelukseen ja saarnan jälkeen shoppaamaan. Hihitytti. Eivät ne Sandron vaatteet nyt ehkä niin jumalaisia ole...

Huonosta säästä huolimatta kävelin hitaasti, etten vahingossakaan missaisi Hugh Grantia siltä varalta, että hän sattuisi kävelemään kulman takaa, törmäisi minuun ja kaataisi vahingossa take away -kahvinsa duffelini rinnuksille ja joutuisimme poikkeamaan läheiseen kahvilaan hakemaan paperia. Episodin seurauksena rakastuisimme ja viettäisimme loppuelämämme Notting Hillin kirjakaupoissa.

No, niin ei käynyt, mutta löysin kuitenkin Ottolenghi-delin paahdetut kurpitsat ja munakoisot. Ne saattoivat olla vielä vähän Hughiakin parempia. 

Share
Ladataan...

Kommentit

Kanelibasilika

Oi ihana Lontoo!

Mahdoton Nainen

Lontoo on parhautta. Se oli muuten appelsiinimehu jonka Hugh kaatoi Julian rinnuksille... :)

Eeva Kolu

Kanelibasilika, on se kyllä! Pitää päästä pian takaisin paremmalla ajalla :)

Mahdoton Nainen, oletan, että puhut Notting Hill -leffasta, mutta en ikävä kyllä muista siitä mitään!

tannttu (Ei varmistettu)

Lontoo on ihana!
Mutta hitto, että naurattaa brittien jokavuotiset lumen kauhistelut :D Pari senttiä lunta tuntuu olevan todella paljon! Huomasin sen viime vuonna aupparina ollessa.

emmien (Ei varmistettu)

ääääää, nyt mulla tuli ikävä sinne. pakko päästä uudestaan ja pian.

seidi (Ei varmistettu) http://2-roads-diverged.blogspot.co.uk/

Miten sä oletkaan onnistunut saamaan loskaisesta Lontoosta näin ihania kuvia? :)

http://2-roads-diverged.blogspot.co.uk/

Kris (Ei varmistettu)

KATEUS! KATEUS!

Mahdoton Nainen

Eeva, juurikin tuota elokuvaa tarkoitin, ymmärsin että sinäkin viittasit siihen Hugh-haaveilullasi? :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Joskus aiemmin muistelin kaiholla opiskeluvuosiani Turussa, kun teit postauksen Hämeenkadusta. Nyt muistelen kaiholla työaikojani Lontoossa, jolloin asuin Notting Hillissä ja lauantaisin suuntasin lähes aina markkinoille, kahviloihin ja kauppoihin siellä. Yritän muistaa, että elämänlaatu on Suomessa loppujen lopuksi paljon parempaa, kun aikani ei mene vain töissä ja kulkuneuvoissa istumiseen, mutta se tuntuu hyvin vaikealta tällaisia kuvia katsellessa.... Tuli iso houkutus vähintään matkustaa iki-ihanaan Lontooseen!

veru (Ei varmistettu)

Hihi pahottelen että olet joutunut kokemaan tämän kauhean kelin mikä meillä on. Tää on suomalaiselle 10 vuoden jälkeenkin naurettavaa kuinka tämä maa menee sekaisin lumesta. Ihan kun se keksittäis joka vuosi uudelleen, että Uuuh mitä tää on, apua en osaa...!

Lako (Ei varmistettu) http://bread-books.blogspot.fi/

Voi Lontoo vain on aina niin ihana! Itku meinaa tulla, kun niin kovin sinne tekisi mieli karata!

NinaVee
Väreilyjä

Pyydän jo etukäteen anteeksi nillitystäni ja tekopyhää kommenttiani, mutta mietin vain lennättikö WWF ihmisiä Lontooseen yhdeksi yöksi Arctic Home -kampanjan lanseeraukseen? Kampanja haluaa lisätä ihmisten tietoutta napajäätiköiden sulamisesta mutta silti he lennättävät ihmisiä maasta toiseen yhden illan takia... Hmmm...

Tiedän, en saisi kiinnostua asiasta sillä lentelen itsekin ympäri maailmaa (ja tunnen joka kerta piston sydämessäni), mutta tuo WWF:n kytky aiheeseen on aika absurdi.

sylvi taimi

psst, loraus ruusuvettä gin&toniciin, toimii!

Rheena (Ei varmistettu)

Ai mikä ihana juttu.<3

Anne Brax, WWF Suomi (Ei varmistettu) http://www.wwf.fi

Hei,
Lontoon lanseeraustilaisuuden järjestelyistä vastasi Coca Cola. Tiedämme kuitenkin, että eri puolilta Eurooppaa Lontooseen matkustavien vieraiden matkajärjestelyissä pyrittiin etsimään mahdollisimman vähäpäästöistä ratkaisua. Lontooseen matkustaneen suomalaisbloggaajan kohdalla valitettavasti ainoa käytännössä mahdollinen tapa oli lentäminen.

WWF pyrkii omassa toiminnassaan välttämään ilmastopäästöjä ja järjestämme pääasiassa virtuaalisia kokouksia ja palavereja ympäri maailmaa sijaitsevien asiantuntijoidemme kesken ja kompensoimme lentämisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Tosiasia on kuitenkin, että ihmisten tapaaminen kasvokkain on edelleen se vaikuttavin tapa välittää tietoja ja kokemuksia. Myös Lontoossa vieraillut bloggaaja tapasi paikan päällä Euroopan WWF-toimistojen arktisen ja –ilmastotyön johtavia asiantuntijoita. Jos hän omalta osaltaan pystyy vakuuttamaan ihmiset arktisten alueiden ja eliölajien hädästä, on matka täyttänyt tarkoituksensa.

Satunnainen nillittäjä (Ei varmistettu)

Hmm. Vakuuttavaa juttua arktisten alueiden ja eliölajien hädästä odotellessa, siis... Varsin monesta valtiosta (myös muualta kuin Suomesta) Lontooseen pääseminen millään järkevällä aikataululla ja kohtuullisilla kustannuksilla edellyttää lentämistä. Jos pyrkimys ilmastopäästöjen välttämiseen on todellinen, ehkä WWF voisi ensi kerralla valita lanseeraustilaisuudelleen paikan, joka ei esim. sijaitse saarella.

Toinenkin satunnainen nillittäjä (Ei varmistettu)

Mielenkiintoinen kumppani WWF:llä tuo CocaCola. Ei tulisi mieleenkään ostaa ko. juomaa siksi että sitä ostamalla rahaa menee hyväntekeväisyyteen. Mieluummin annan rahat suoraan WWF:lle (niinkuin annankin kuukausilahjoittajana) kuin tuen kaupallista yritystä. Näkyvyyttä kamppis varmaan saa, mutta ihmisten lennättäminen yhdeksi yöksi kampanjan avaukseen on kyllä pöyristyttävää. Bloggaajan anti avauksesta näytti olevan hurjat 8 riviä. Kahviloita, pubeja yms. sen sijaan esiteltiin varsin anteliaasti :)

Eeva Kolu

 

"Nillittäjille" - WWF:n sen enempää kuin Coca Colankaan puolesta en tietenkään voi puhua, sillä en edusta ko. tahoja. Olin tällä matkalla Coca Colan kutsumana freelancer-toimittajana. 

Sen sijaan blogini sisällöstä voin toki puhua: blogini linjaus on se, että en kirjoita postauksia, joiden ainoa sisältö on esitellä tuotetta, palvelua, kampanjaa tms. Toisin sanoen en tee blogiini ns. "mainospostauksia", joissa ei ole muuta sisältöä kuin tiedottaa jostakin tuotteesta tai kampanjasta. (Poikkeuksena kirja- ja elokuva-arvostelut, jotka nekin tosin yleensä sisältävät myös muita ajatuksia.) Näin on ollut alusta asti ja tulee aina olemaan.

Jos siis käyn Lontoossa tai vaikka Tampereella työmatkalla, seminaarissa tai jonkin yrityksen vieraana, yritän aina kirjoittaa myös muista asioista, joita olen Lontoossa/Tampereella nähnyt ja tehnyt. 

Olen kuvitellut tämän nimenomaan palvelevan lukijoita, mutta jos ravintolavinkit ja kaupunkifiilistelyt ärsyttävät, kannattaa äkkiä vaihtaa blogia - ne kun ovat tämän palstan vakkarisisältöä.

 

matkakuume (Ei varmistettu)

Ihana juttu Eeva! Tänään katselin juuri ihania kesäkuvia parin vuoden takaiselta Lontoon reissultani ja fiilistelin. Kuten yllä on jo mainittu, niin olet saanut todella tunnelmallisia kuvia kaupungista loskan keskellä.
Kiitos kun jaoit kuvia ja ajatuksiasi matkastasi.

Stiinaniina (Ei varmistettu)

To the Arctic -elokuvaan ja sen laajentamineen ajatuksiin liittyen - mistä Eeva itse pystyisit ympäristön ja jääkarhujen nimeen luopumaan, voisitko kuvitella esimerkiksi lihansyönnin lopettamista kokonaan? Nythän on viime aikoina toden teolla luotu uhkakuvia siitä, miten tuntemamme maailma lähestyy loppuaan ellemme tee nopeita ratkaisuja itse kukin pian.

Vinkkinä että Docpointissa menee nyt monta mahtavaa ympäristöelokuvaa, mm. hieno Planet Ocean http://vimeo.com/46043468 .

Tiutiu (Ei varmistettu)

Coca-cola ja WWF yhteistyökumppaneina?? Voi kiesus. Se nyt on ainaki varmaa ettei siinä liitossa yritetä maailmaa parantaa. Söpöt jääkarhunpoikaset kyllä varmaan silti kelpaa colapullon kylkeen mielikuvia tuomaan ja mainetta puhdistamaan.

Ja WWF:n Anne Braxille tiedoksi. Ihmisiä ei vakuuteta arktisten alueiden eliölajien hädästä matkustamalla Lontooseen kokkareille Coca-colan rahoilla :D Nyt en kyllä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...

Satunnainen nillittäjä (Ei varmistettu)

Eeva, kysehän ei (ainakaan minun kohdallani) ole siitä, että ravintolavinkit ja kaupunkifiilistelyt ärsyttäisivät, vaan siitä, että WWF:n ja Coca Colan tekopyhältä kuulostava kampanja ärsyttää. Ihan käsittämätöntä, että teitä toimittajia kutsutaan tällaisiin tilaisuuksiin. En tarkoita, että sinun olisi pitänyt jättää menemättä - varmaan olisin itsekin Lontoo-fanina mennyt ilmastoahdistuksestani huolimatta - mutta silti!!! :(

Irene Rissanen/ Coca-Cola Suomi (Ei varmistettu)

Hei!

Ja kiitos runsaista kommenteista ja kysymyksistä – hienoa, että asia puhututtaa! Ohessa muutama fakta, joista on toivottavasti apua.

Coca-Cola ja WWF ovat vuodesta 2007 tehnyt tavoitteellista, tiivistä ja laaja-alaista yhteistyötä WWF:n kanssa mm. yhtiön hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Jääkarhuperheille Koti –kampanja on mittava Euroopan laajuinen yhteistyö, jonka tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta arktisen alueen muutoksen vakavuudesta sekä ohjata lahjoituksia suoraan WWF:lle. Coca-Cola on sitoutunut lahjoittamaan jääkarhutyöhön 3 miljoonaa euroa eikä tämä lahjoitus edellytä Coca-Colan ostamista.

Apua tarvitaan kuitenkin enemmän ja jokainen halukas voi auttaa ryhtymällä WWF:n kummiksi tai tekemällä kertalahjoituksen Suomen WWF:lle. On hienoa, että jotkut blogin lukijoista ilmaisivatkin olevansa kiinnostuneita juuri tästä vaihtoehdosta!

Varainkeruun ohella kampanjan tavoitteena on lisätä suomalaisten tietoisuutta jääkarhujen hädästä ja siitä, että WWF tarvitsee apua voidakseen auttaa. Näyttää siltä, että ainakin kaikki Eevan blogin lukijat tietävät nyt tästä asiasta ja kiinnostuneimmat osaavat etsiä lisäinfoa. Uskon myös, että vahvasti verkottuneena suomalaisena Eeva vie viestiä eteenpäin monella eri tavalla ja eri foorumeissa, ei vain täällä blogissaan.

Mitä tiedotustilaisuuteen tulee, se päätettiin järjestää Lontoossa kahdesta syystä. WWF:n parhaimmat jääkarhujen ja arktisen alueen suojeluasiantuntijat ovat englantilaisia. Toiseksi kampanjamme on Euroopan laajuinen ja tähän tilaisuuteen kutsuttiin mediaa Länsi-Euroopasta. Suurin osa paikalla oleesta mediasta ja bloggereista oli englantilaisia tai junalla Benelux –maista matkanneita toimittajia. Monien pohdintojen jälkeen päädyimme viemään paikalle yhden bloggerin myös Suomesta, koska meistä myös suomalaisten pitää saada tavata asiantuntijoita eikä vain luottaa kirjoitettuun tietoon.
Jos jääkarhujen asia kiinnostaa, toivon että klikkaatte sivulle arctic-home.fi

Irene Rissanen
Jääkarhuperheille koti –projektivastaava
Suomen Coca-Cola

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielenkiintoista.
Jos voittoa tuottava yritys lahjoittaa rahaa ympäristönsuojeluun, se on tekopyhyyttä.
Jos nillittäjä paheksuu voittoa tuottavaa yritystä, mutta hyväksyy yrityksen sponssaaman matkan Lontooseen ”kun se Lontoo on niin ihqu”, se ei ole tekopyhyyttä.

Tiutiu (Ei varmistettu)

Mua ei juurikaan vakuuta Coca-Colan lahjoittamat 3 miljoonaa euroa WWF:lle, se on häviävän pieni osa yhtiön mainostukseen käyttämästä rahoituksesta ja sellaiseksihan se on luultavasti laskettukin. Pitäähän siitä vähän maksaa että saadaan luonnonsuojelujärjestön logoa käyttää myynnin edistämisessä ;) Lisäksi 3miljoonaa euroa on säälittävän pieni määrä rahaa noin ison ongelman edessä, suorastaan naurettavan pieni. Veikkauksen lottopotitkin on välillä moninkertaisia siihen nähden. Luulisi moníkansallisen yhtiön pystyvän ihan pikkuriikkisen parempaan, mutta ehei...

Aivan jäätävää kusetusta ja jeesustelua samassa paketissa.

Haluaisin vielä kuulla blogaajan eli Eevan mielipiteen tähän asiaan?

Eeva Kolu

Tiutiu, kysyit mielipidettäni, mutta totta puhuen en ihan täysin viesti(e)si perusteella ymmärtänyt, mihin asiaan. Minulle ei nyt ihan tullut selväksi, ärsyttääkö sinua Coca Colan lahjoitussumman koko, WWF:n osallisuus kampanjaan, Coca Colan osullisuus kampanjaan, koko kampanjan aihe, se, että kampanja on osa Coca Colan markkinointia vai markkinointi ylipäätään.

En kuulu niihin ihmisiin, joiden mielestä kaikki markkinointi ja mainonta on pahaa ja kauheaa. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että ilman markkinointia ja mainontaa minulla ja suurimmalla osalla kollegoistani ei olisi töitä. (Itse asiassa aika monen muunkaan ammatin harjoittajalla ei olisi töitä.) Minulle on ilman muuta selvää, että kampanja on osa Cokiksen näkyvyyttä, enkä usko, että sitä on myöskään ko. yrityksen taholta mitenkään salailtu.  En näe miten tämä kamppis on yhtään sen pahempi asia kuin mikä tahansa muukaan näkyvä kampanja - itse asiassa katselen niitä jääkarhuja bussipysäkillä huomattavasti mieluummin kuin vaatemerkkien photoshopattuja alusvaatepimuja. Hyväntekeväisyyden kytkeminen yrityksen nimeen on yksi markkinointikeino ja tätä ei varmasti kukaan salaile, mutta toisaalta siinä saattaa samalla hyötyä toinenkin taho. Totta kai esimerkiksi Roosa nauha -kamppikseen osallistuvat yritykset tekevät samalla myös PR-työtä omaan lukuunsa, mutta en nyt silti osaa paheksua ko. kampanjaa tai yritysten osallistumista siihen. 

Ja tästä lentoasiasta - ymmärrän kyllä kritiikkinne. Toisaalta itse olen viimeisen 3 vuoden aikana lentänyt kaksi kertaa Pariisiin ja nyt tänne Lontooseen, joten en kyllä osaa ihan hirveän huonoa omaatuntoa potea näistä harvoista lennoistani. Parempi toki olisi jättää sekin yksi lento vuodessa lentämättä, se on ihan totta. 

Tiutiu (Ei varmistettu)

Lähinnä vaan kaipasin sua ottamaan osaa keskusteluun jota käydään sun blogin kommenttiosastolla. Aiemmissa kommenteissasi lähinnä sanouduit irti siitä koska et ole Coca-colan etkä WWF:n edustaja, ja pysyttelit ravintolakeskustelun puolella. Pakkohan sulla silti joku mielipide olla asiasta koska sinä olit mukana noissa bileissä. Tuo "joo tää on tosi hyvä kamppis ja klik, linkki cokiksen sivuille" oli minusta vaan vähän korni veto. Tai sit mä vaan olen liian vaativa, en tiedä.

Ei minuakaan mainonta itsessään harmita, mutta harhaanjohtava mainonta harmittaa rankasti. Tässä näette sitä räikeimmillään. Että toisaalla puuhataan kaikennäköistä epä-eettistä ja sitten vähän kiillotetaan julkisuuskuvaa jollain säälittävällä kolmen millin panostuksella, josta itse hyötyvät huomattavasti enemmän kuin jääkarhun poikaset ikinä. Olematon panostus maailman tunnetuimpiin kuuluvalta brändiltä, mutta rahaa nuo jääkarhut kyllä heille tuo monin verroin. WWF:ltäkin meni uskottavuus.

Yksittäisen ihmisen kerran vuodessa tapahtuvaa lomalentämistä en jaksa paheksua, vaikka aina tietenkin parempi olla lentämättä jos raskii.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ilmeisesti tiutiun teksti on minulle(kin) liian vaativaa. Mikä tekee Cocacolan mainostuksesta räikeän harhaanjohtavaa? Millainen rahasumma riittäisi tekemään tukemisesta harhaanjohtamatonta? Vai olisiko parempi olla tukematta mitään hyväntekeväisyyskampanjaa? Eikö yrityksen liiketoiminnan tarkoitus ole tuottaa voittoa? Vai onko menestyvä suuryritys itsessään jo epäeettinen ja siksi tuomittava? Jos vaikka Olvi tai Laitilan virvoitusjuomatehdas tukisi samaa kampanjaa, olisitko samaa mieltä? Minkälaisilla summilla itse osallistut kampanjaan ja mitä osuutta tuloistasi se edustaa?

Aida R (Ei varmistettu) http://kohkausrock.blogspot.com

Voi ei, otan suuresti osaa jos olet joutunut keskelle lentokenttäkaaosta Lontossa. Mulla on vähän liikaakin kokemusta sellaisesta, ja nyt voin sanoa, että eipä ole kyllä asiassa ole näköjään edistytty yhtään. Annan kaikille neuvon: älkää lentäkö Lontooseen joulu-tammikuussa, ellei ole ihan pakko.

Pietu (Ei varmistettu)

Meni ohi vähän, mutta että CocaCola sponssaa tällaisia reissuja? Ja siis että niillä on joku propagandakytkös vielä ilmasto- ja eläintensuojelukamppiksiin. Oioi, jopas jotain. Itsehän ottaisin Lontoon reissun lahjaksi vaikka Marlborolta, mutta CocaCola, pörssiyhtiö, läsnä kaikkialla, on kyllä globaali terveydentuhoaja ehkä jopa numero yksi.

Kommentoi

Ladataan...