Mitä juuri tapahtui?

Ladataan...

Kuten olette ehkä huomanneet, noin puolet Lilystä osallistui Naisten kymppiin. Minä en. Mutta jotenkin tämä muiden juoksuhurmos tarttui ja yhtäkkiä aivan hetken mielijohteesta ilmoittauduin elokuun Midnight Runille.

Matka on 10 kilometriä. En ole koskaan elämässäni tainnut juosta putkeen kolmea kilometriä enempää. Kärsin lievistä rasitusastmaoireista ja juokseminen on ollut aina se kaikista vaikein laji hengittämisen kannalta, mutta tykkään juoksemisesta ja juoksemisen tunteesta aivan älyttömästi. Olen kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti harrastanut jonkinlaista lenkkeilyä, mutta yleensä juoksen ja kävelen vuorotellen.

No, nyt täytyy varmaan hätistää koira veks ja napata lenkkarit omaan käyttöön. Aikaraja Midnight Runilla on 90 minuuttia. Järkeilin, että kai hätätapauksessa meikäläinen vaikka kävelee 10 kilometriä 90 minuutissa? Tai sitten otan taksin Krunikan tolpalta. Midnight Runin sivustoilla sanottiin tiukkaan sävyyn ja useampaan kertaan, että jos koko matka ei taitu 90 minuutissa ja jos välietapeille ei ennätä tavoiteajassa, joutuu keskeyttämään juoksemisen. (Eli muistakaa lapset: jos et ole tarpeeksi hyvä, parempi vain luovuttaa ja jättää leikki kesken kuin sinnitellä maaliin asti omaan tahtiin.)

Hah, minähän muuten rämmin sinne maaliin vaikka se menisi syyskuun puolelle ja vaikka viralliset maalibanderollit olisi siinä vaiheessa jo kääritty pakun perään ja ajettu Raisioon, tai missä ikinä juoksutapahtumien virallisia maalibanderolleja säilytetäänkään. Vai onko järjestäjillä jokin helikopteri, jossa on kiinni jättikokoiset pihdit, joilla he aikovat noukkia minut ilmaan kesken matkan? En keksi, miten muuten ajattelivat estää minua juoksemasta Helsingin veronmaksajille kuuluvilla kaduilla.

Mutta itsepähän menin ilmoittautumaan, joten turha napista. Pyrin siis paitsi pääsemään maaliin (se olisi itselleni jo saavutus), myös tekemään sen 90 minuutissa. Paras varmaan alkaa treenata, että pääsen välietapeille tarpeeksi rivakasti. Onneksi poikaystävä on lupautunut vetoavuksi, hyppään sitten sen reppuselkään, jos helikopteri alkaa lähestyä.

Share
Ladataan...

Kommentit

Halina (Ei varmistettu)

Heippa! Kommentoin ensimmäistä kertaa blogiasi, joka on aivan ihana!:) Kyllä ehdottomasti haluan nähdä sen kuinka helikopteri tsemppaa vikoja juoksijoita ujeltamalla perässä! hihih!

Sofie_ (Ei varmistettu)

Aloitin viime vuonna tähän aikaan juoksutreenit ja selviydyin Midnight Runista ihan kunniakkaasti maaliin, koko matka juosten. Mullakin on juoksutraumoja kun junnuna tuli juostua väärin (liian kovaa ja skedesämpylät jalassa- what was I thinking???) ja sen seurauksena tulleet useat penikkataudit.

Aloita vaan mahdollisimman rauhallisesti treenit ja älä huoli, kyllä sä varmaan maaliin pääset! Mielestäni toi Midnight runin reitti on vielä aika nopea ja tasainen, ainoa oikea mäkiosuus on se eka 1.5km kun juostaan Senaatintorilta Tähtitorninmäelle. It's all down hill from there ;)
Tsemppiä!

Anina (Ei varmistettu)

Voi ihana Eeva, ei hätää! 10 km kävelee puolessatoista tunnissa vaikka kävisi matkassa kahdesti kahvilla. Itsehän muinoin tsemppasin juoksemattoman itseni naisten kymppiin lomailemalla edeltävän viikon etelässä drinkki kourassa tai kahdessa.

Parasta tässä vuoden tahi pari vanhassa suorituksessa on kuitenkin ehdottomasti jälkikeuliminen! Liikuntamasiksen iskiessä voi aivan kuin ohimennen (vuositolkulla) maalailla itselleen ja muille kaunisteltuja kuvia siitä yhdeksännen kilometrin kohdalta ja ihan pokalla väittää pystyvänsä siihen vieläkin - paitsi paremmalla ajalla.

phocahispida

Jos kaipaat treeniseuraa, uskon kivaa ja kannustavaa porukkaa löytyvän treeniseuraksi myös Midnight Run:ia varten Kympin joukon puolelta.
Jo N10:ssä puheensorinasta erottui sen suuntaistia suunnitelmia. Onnea matkaan!

Minullakin kymppi taittui yllätyksekseni rikkinäisistä polvista ja vuoden juoksutauosta huolimatta noin tunnissa. :)

(http://kideblogi.fi/ilmansinuaolenlyijya/kymppi-kylmiltaan-miten-juosta-10-km-vuoden-juoksutauon-jalkeen/)

Mindeka
Ma-material Girl

Ai, täällähän se keskustelu onkin :) Kävin jo toimituksen juttuun kommentoimassa, että samassa veneessä ollaan. Minusta saa ainakin siis juoksuseuraa :)

Ja, kuten Kympin joukko- blogissakin (huhtikuussa) puhuttiin, lähtökohdat oli kaikilla todella erilaiset ja siltikin kymppi sujahti kaikilla helposti. Kyse on siis oikean tahtisesta (ja tarpeeksi hiljaisesta vauhdista) harjoittelusta, jolloin kunto ja kroppa kerkeää tulevaan koitokseen kehittyä ja valmistautua.

Superiso tykkäys Eeva sulle!!

Kanelibasilika

Ja sehän menee ihan ohimennen! Meni minullakin, vaikka samanlaista oirehdintaa, vain 2 harjoituslenkkiä ja 15 vuotta sitten juostu samainen lenkki takana ;) 

hennaka (Ei varmistettu)

Olen itsekin ihmetellyt tätä juoksubuumia. Mää en vaan voi ymmärtää. Valitsin aikoinaan urheiluharrastusvalikoimasta pesäpallon vaan sen takia, koska siinä ei välttämättä tarvi juosta, jos lyö tarpeeks hyvin. Juokseminen ei tunnu missään vaiheessa kivalta, ei oo ainakaa vielä koskaan tuntunu. Jos haluan lujaa paikasta toiseen, pyöräilen, jos haluan katsella ympärilleni, kävelen. Olen alkanut kaivata sosiaaliseenmediaani enemmän juoksusuodatinta, kuin mitään penkkiurheilupaskasuodatinta.

Kristaliina
Puutalobaby

Jee, tätä varten me haluttiin tänne tämä kommenteistatykkäämismahdollisuus :)

teini (Ei varmistettu)

hahah pakko yhtyä hennaka:an, vihaan juoksemista! Köyhänä opiskelijana mikä olisikaan parempi urheilumuoto kuin juoksu mutta ei niin ei, henki ei kulje ja jalat painaa tonnin. Minua ei luotu juoksemaan, mutta olenkin kova tyttö joogaamaan ja tanssimaan. Ei välttämättä aivan yhtä halvalla päästä,mutta sopuhinnoissa liikkuen.

Kanelibasilika

Samoilla linjoilla! ..mutta kuitenkin otin 10km haasteen vastaan, koska en ihan itsekään ymmärtänyt, miksi en osaa juosta tai miksi en juoksemisesta pidä (no olisko ehkä ollut etten pidä juoksemisesta, koska en osaa juosta hmm...). Tekniikkalaji joka tapauksessa - ihan pienellä harjoituksella ja paremmalla asenteella, ei juokseminen enää olekaan mörkö (jee!) ja täällä maalla on maita, joita pitkin juoksennella, kun taas lähimmät kuntosalit ovat vähän turhan kaukana. Joogata voi onneksi omassa tuvassa myös :) 

hennaka (Ei varmistettu)

Joo nimen omaan köyhänä ihmisenä sehä ois paras mahollinen tapa liikkua! Tosin kyllä kovasti näkyy bloggaajat tekevän siitäki välineurheilua, mutta totta kai kaikki on kivempaa hyvillä värkeillä :) Ja olenhan minä ihan oikeasti kateellinen niille ihmisille, jotka oikeasti voivat kirjoittaa siihen työpaikkahakemuksen "harrastukset" -kohtaan jotain itsekurista ja reippaasta mielestä kielivää sen oman "Puutarhanhoito, ruuanlaitto, käsityöt, kulttuuri jne." -litanian sijaan :D Uinti on sentään ihan kivaa, mutta sitäkin harrastan mummutyylillä niska tuskajäykkänä, pää niin kaukana veden pinnasta kuin mahollista, niin en tiiä onko siitä sitte enemmän haittaa ku hyötyä...

HelenaH (Ei varmistettu)

Sulla on ihan oikea asenne! Mikä ihme toi aikarajoitus oikein edes on? Juoksu on ihanaa, ja jokaisen, joka on sitä mieltä, tulisi saada siitä nauttia vaikka etananvauhdilla. Tsemppiä treeniin!

FFFifi
Fitness Führer

Hyvä Eeva \o/ Hienosti se menee, ja ihan varmana 90 min riittää!

En mäkään oikein saa henkeä, mutta se on vaan hidaste, ei este. Ja juoksu + kävely sekaisin samalla lenkillä on oikein hyvää peruskestävyystreeniä, ei missään tapauksessa ole pakko juosta koko ajan :)

Sarannn (Ei varmistettu)

Ihana Eeva, et arvaakaan kuinka tää postaus piristi mua! Osallistuin itse samaan tapahtumaan, vaikka en oikeasti jaksa juosta kahta kilsaa pidempään hengästymättä, pysähtymättä, hyvä etten pyörtymällä... Vika on vain kunnossa, jota olen alkanut nyt parantamaan, mutta joka tapauksessa pelottaa todella paljon se että saanko juostua elokuun loppuun menneessä puolessatoista tunnissa se kymmenen kilsaa. Ärsyttävää tollanen aikaraja, joka on otettu vissiin aika vakavastikin... Joten ei hätää, meitä helikopterilla hakijoita on ainakin kaksi :D

HeidiM (Ei varmistettu)

Hei jee, harkitsen itsekin osallistumista! Mutta häh, en tajua tuota aikarajaa! Tulee sellainen kuva, että tapahtuma on tarkoitettu vain ns. "hyväkuntoisille" tai sitten järjestäjät haluavat pistää tapahtuman pakettiin mahdollisimman nopeasti. Kannatan omaa tapahtumaa vaikka aloittelijoille ja muillekin juoksusta innostuneille, aikarajaksi esim. viikko ja siinä ajassa saa juosta reitin vaikka 10 kertaa. Matkan varrelle laitetaan etappeja, joiden ohittaja saa megasuuret aplodit, tsemppausta, mehua tai vaikka jalkahierontaa.

Mahdolliset helikopterit ammutaan alas. :)

PaulaT (Ei varmistettu)

Nyt oli pakko tulla kommentoimaan ja antamaan neuvo tohon hengittämiseen. Itsellä oli meinaan ihan sama ongelman vielä muutama kuukausi takaperin. Jalat ois vienyt kyllä, mutta henki ei vaan toiminut. Otin tän puheeksi yhden kaverin kanssa, joka harrastaa maratoneja. Neuvo oli, että hengitä vain ja ainoastaan nenän kautta. (No tää tieto saattaa olla jotain ihan peruskauraa, mikä on opetettu jo esikoulussa, mutta itse en ainakaan käytännössä sitä ollut ennemmin juostessa tehnyt...) Aluksi se tuntuu ihan perkeleeltä, mutta ensimmäisen kilometrin jälkeen voi juosta ihan niin kauan, kun jalat kestää. Lisäksi äiti on joskus opettanut, että yksi hengitys sisään/kolme askelta ja yksi hengitys ulos/kolme askelta jne.

Näillä "ohjeilla" itse juoksin juuri oman ennätykseni 9,5 km 58 min \o/ Tää on mulle ihan superhyvä, koska pari vuotta sitten en pystynyt juosta edes yhtä lyhtypylvään väliä. Tähtäimessä heinäkuussa eka virallinen kymppini jonka toivottavasti saan juostua yhteen tuntiin :)

Tsemppiä suuresti Eeva :) Voisi itsekin lähteä tohon samaan tapahtumaan... Jos törmätään, saako onnitella maalissa? ;)

Eeva Kolu

Kiitos Paula vinkistä! Kokeilin tätä tänään ja ikävä kyllä mun nenä meni jotenkin tukkoon? :D Mutta kokeilen uudestaan seuraavalla lenkillä! Ehkä sekin jo auttaisi, jos keskittyisi hengittämään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.

Norppa83 (Ei varmistettu)

Tsemppiä juoksuun, varmasti selviydyt matkasta!Btw rasitusastma-käsitettä ei tunneta enää koska astmalle ylipäätään on tyypillistä nimenomaan oireilun paheneminen rasituksesta. Jos oireilet jatkuvasti rasitukessa, on se merkki siitä, että astma on huonossa hoitotasapainossa ja tarvitset hoitavan lääkekuurin. Mutta otahan lenkille mukaan avaava lääke, niin ei mene lenkki pilalle hengitysoireiden vuoksi!Sulla on siis lievä astma, ei lievä rasitusastma :)

katjakatja (Ei varmistettu)

Siis kuinka absurdista tuntuu ajatella "Luovuta, jos et jaksa ja tunne itseäsi luuseriksi.."! Kasvatan itteäni sillä periatteella "Jos kerran alotit, älä ikinä luovuta ja tee se loppuun asti!"ja kyllä se on se oikea tapa kasvaa isoksi ja vahvaksi tytöksi.

En ole ikinä juossut 3minuuttia pidempään, koska jostain syystä alan hengästymään heti pahasti ja se tuntuu ärsyttävältä. Mutta koska vihaan luovuttamista (enkä myös luovuta, enkä myös kannata ketään luovuttamiseen JA MITÄ NOI JÄRJESTÄJÄT AJATTELI KUN KIRJOITTI TON huh...), päätin vuoden alussa lähteä parantamaan kuntoani salilla ja tavoitteena juosta spurttikaverinkanssa tunti putkeen joku päivä!

Meni taas liian pitkäks tää, mutta tarkoituksena oli tsempata sua kovasti tähän hommaan ja toivottaa paljon onnea, koska kyllä SINÄ sen juokset alle 90minuutissa!

Mirene (Ei varmistettu)

Kuten moni onkin jo snaonut, sen kymmenen kilsaa käveleekin reippaassa tahdissa puoleentoista tuntiin! Itse olen joussut (rasitusastmaisena) yläasteen liikunnantunneilla kolmesti tuon matkan, kun pakko oli. Yleensä meni noin tunti, parhaimmillaan 55 minsaa, vaikkei kunto mikään loistava ollutkaan. Tosin silloin kauan sitten tuli pyöräiltyä joka päivä vähintään kymmenen kilsaa, joten se saattoi auttaa asiaa...

FFFifi
Fitness Führer

Eiköhän tuohon 90 minuutin aikarajaan ole joku hyvä syy. Sivuilta ei löytynyt muuta kuin että "tärkeää tapahtuman läpiviennin kannalta" tms., mutta en jaksa uskoa että se olisi sinne ilkeydestä paiskattu. Riittävä vauhti on siis 9 min/km, joka ei oikeasti ole kovin paljon. Ja onhan näitä aikarajoja miltei joka kilpailussa, tuo on kuitenkin hiukan kevyempi kuin esimerkiksi puolimaratoneilla yleinen 3 tuntia.

Ulkomailla tulee vastaan sellaisiakin juoksutapahtumia, joihin vähemmän harrastanut tai ei-niin-suotuisilla geeneillä varustettu ei edes pääse mukaan, esimerkiksi Italiassa olen törmännyt puolikkaisiin, joiden aikaraja on 2:15. Mikä ei sekään ole mitenkään mahdoton "huippuaika", mutta itse kyllä tykkään siitä, että jokainen voi halutessaan osallistua. 90 min kymppi ei ole sellainen joka rajaisi hirveästi ihmisiä pois kun kyseessä kuitenkin on juoksutapahtuma.

Huolestuneet voivat kokeilla tuota vauhtia mittaamalla yhden kilometrin ja hölkötellä sen omaa vauhtiaan. En usko, että kovin monella menee yli 9 minuuttia, vaikka suoraan sohvatyynyjen välistä kampeaisi ylös testaamaan :) Ja treeniaikaahan vielä on, juoksukunto kehittyy aloittelijoilla todella nopeasti.

Eeva Kolu

Juu mä kyllä ymmärrän, että tuohon aikaraja on laitettu varmasti ihan syystä. Ja siis ehdottomasti on hyvä juttu, että ammattilaisille ja nopeille/kokeneille juoksijoille on omat tapahtumat, joihin lylleröt ei edes pääse, mutta tätä juttua kuitenkin mainostettiin nimenomaan hauskanpitona, on naamiaisia ja sambaa ja muuta hassuttelua ja PIDETÄÄN HAUSKAA! mainittiin ehkä sata kertaa tuolla nettisivuilla.

Kivempi tapa musta olisi järkätä asia niin, että "Jos et ehdi välietapeille määräajassa, emme ikävä kyllä voi antaa sinulle virallista juoksuaikaa" tms. kuin sanoa, että "joudut KESKEYTTÄMÄÄN juoksemisen". Monille aloittelijoille kuitenkin se maaliin pääsy on se ykköstavoite, ei tietty aika.

Ja kymppi on kuitenkin nimenomaan se aloittelijoiden yleisin tavoite ja monelle rapakunnosta lähtevälle se ensimmäinen etappi, joten tällaisilla matkoilla olis kiva, että kannustettaisiin ennemmin siihen, että jee jee, maaliin asti vaan. Sen mä ihan tajuankin, että puolimaratoneilla on aikaraja, jotta kukaan ihan rapakuntoinen ei lähde sitä edes harhoissaan yrittämään :)

Mutta kuten sanottua, kyllä varmasti suurin osa ihmisistä ehtii keposeen jolkotella kympin 90 minuutissa, ehkä tässä nyt ihmisiä vaan enemmän ärsytti tuo periaate ja asenne sekä se, miten asia oli ilmaistu.

FFFifi
Fitness Führer

Ihan totta, hirveästi on kiinni siitä miten asiat ilmaistaan. Tosin koko sivuilla paistoi läpi se, että tekstit on käännetty ruotsista, voi olla että tiukan nuhteleva sävy on tullut sitä myöten. En kyllä ihan ymmärrä miten, sillä luulisi ruotsalaisen olevan erittäinkin tsemppaava viestijä..? Ehkä kääntäjä on tehnyt ratkaisun heittää lahden tälle puolelle sopimattomat mamoilut jorpakkoon :P

(Ja mun mielestä ammattilaiset ja lylleröt mahtuu ihan hyvin samaan kisaan, ainakin viime vuoden Vantaan maratonin yhteydessä juostiin SM-maraton enkä usko että siitä oli kenellekään mitään muuta kuin iloa.)

Minna Uu (Ei varmistettu)

Olen ollut järjestämässä maratontapahtumaa, ja siellä on aikaraja sen takia, ettei katuja saa pidettyä suljettuna liikenteeltä miten pitkään tahansa. Lupa-asia siis. Muitakin syitä voi olla, mutta veikkaisin etenkin Helsingin keskustan hoodeilla - vaikka onkin ilta-aika - juuri tuota. Tuskin kyse on ainakaan siitä, että päivästä tulisi järjestäjille muuten liian pitkä tms. Terveisin nimimerkki olin myös järjestämässä yli 13 tuntia kestänyttä pyöräilytapahtumaa.

Eeva Kolu

Tuhannesti kiitoksia kaikille kommenteista ja tsempeistä, pahoittelut kun en ole kerennyt vastailla.

Olen käynyt jo kahdesti lenkillä, eli kyl tää tästä lähtee! Raportoin vähän edistymisestä täällä blogissa kesän mittaan :)

Ja tsemppiä kaikille muille Midnight Runiin tulijoille, maaliviivoilla tavataan!

astmakas (Ei varmistettu)

Tämä on tärkein neuvo mitä olen ikinä itse saanut: AINA avaavaa lääkettä 10-15 min ennen lenkkiä. Minulla toimii myös huolelliset lämmittelyt ja hölkkä aloitetaan hitaasti, melkeinpä kävelyvauhtia. Alun hitaan vauhdin jälkeen vauhtia voikin sitten lisätä eikä silti tule tukehtumiskuolemaa kun keho ehtii tottua rasitukseen hitaasti. Tsemppiä!

Kommentoi

Ladataan...