Onko tyhmää maksaa kauniista?

Päätin pari vuotta sitten, että haluan Byredon hajuveden. Onhan niitä tullut tässä ajassa vastaan nettikaupoissa ja maailman turuilla ja toreilla, mutta ajattelin suosiolla odottaa sitä, kun seuraavan kerran eksyn Tukholmaan ja siellä Byredon omaan putiikkiin. Minimalistisen kauniissa liikkeessä tuoksuja saa haistella komean ja kohteliaan parrakkaan miehen kanssa, joka kertoo niistä samalla kaiken ja lopuksi pakkaa ostokset ihanaan paperikassiin. Ihan eri fiilis kuin tavaratalossa, nettikaupasta nyt puhumattakaan.

Byredo on minusta hyvä esimerkki brändistä, joka on pikkuisen enemmän kuin tuotteensa. Sen lisäksi että itse tuote on ihana, se myydään hurmaavassa pullossa ja pakataan kauniiseen pakettiin. Tuotteiden nimet ovat kivat, koko firman ulkoasu kaunis ja taustalla on kiva stoorikin tuoksuhullusta parfymöörimiehestä.

Tässä kohdassa saan yleensä kuulla, että minua huijataan

Tuo maksaa niin ja niin paljon, koska se on nätissä pullossa. Ihan saman tuotteen saisi Prismasta kolmellakympillä, siinä vaan ei ole graafikon suunnittelemaa fonttia.

Mutta kun minä tykkään siitä graafikon suunnittelemasta fontista. Minusta on ihanaa, että maailmassa on ihmisiä ja yrityksiä, jotka haluavat panostaa yksityiskohtiin. Luoda mieluummin kaunista kuin ihassamaa ja eisevvälii.

Tietenkään huonoa tuotetta ei voi pelastaa nätillä ulkoasulla, mutta se, että esineeni ovat paitsi toimivia myös kauniita, on minulle tärkeää. Siksi ostan mieluummin Belvoirin limpparia kuin Spriteä. Tai niitä kauhisteltuja Diptyquen kynttilöitä mieluummin kuin Pirkkaa. (Ruokatuotteissa olen kyllä suuri Pirkka-fani - se feta, ah!)

Koska minä kuten valtaosa nykyaikaisista länsimaalaisista ostan pohjimmiltani mielihyvästä, en niinkään tarpeeseen (kukaanhan ei oikeastaan tarvitse mitään muuta kuin riittävän lämpimät vaatteet, ruokaa, vettä ja jonkinlaisen katon pään päälle), tietenkin olen kiinnostunut muustakin kuin käytännöllisyydestä. Moni pitäisi suhtautumistani rahaan kaikkea muuta kuin järkevänä, mutta mielestäni olen hyvinkin tarkka - en vain ehkä ihan sillä perinteisimmällä tavalla. En nimittäin halua ostaa mitään, mikä ei ole mielestäni kertakaikkisen ihanaa tai saa minua hihkumaan jee.

Toistaiseksi en ole vielä keksinyt, kuka tekisi totaalisen ihania paperiliittimiä tai roskapusseja, mutta omistan esimerkiksi tosi nätin mehusuppilon, leikkuulaudan ja sitruspusertimen sekä läjän kyniä ja vihkoja, joita suorastaan rakastanMinä ajattelen siis niin, että jos joka tapauksessa tarvitsen leikkuulaudan, ostan mahdollisimman kauniin leikkuulaudan. 

Itse tavaran lisäksi minulle on paljon merkitystä myös ostostapahtumalla. Arvostan hyvää palvelua, viihtyisiä myymälöitä ja kivoja paperikasseja. Silloin aina tuotetta käyttäessäni tai katsoessani muistan sen mukavan fiiliksen, joka sen ostamiseen liittyi. Jos ostan ihanan tavaran, mutta saan kassalla ikävää palvelua, aika vähän siitä tavarastakaan on iloa. (Vähän aikaa sitten menin superhyväntuulisena muuan Z:lla alkavan vaateketjun liikkeeseen ostamaan kaulakorua, joka myytiin minulle tiuskien, silmiä pyöritellen, huokaillen ja niskoja nakellen, ja arvatkaa, olenko käyttänyt sitä korua kertaakaan. Aina kun näen kyseisen esineen, muistan vain sen inhottavan myyjän. Jälkeenpäin ajatellen olisi tietysti pitänyt jättää koko koru ostamatta, mutta menin kassalla niin hämilleni myyjän käytöksestä, että en ehkä ajatellut ihan selkeästi...)

Sen sijaan tavallinen musta kenkäpari muuttuu lempparikenkäpariksi, jos aina ne jalkaan vetäessäni muistan sen hauskan päivän, kun vietimme vapaapäivää ja eksyimme siihen liikkeeseen, jonka ikkunassa oli se koira ja siellä tuoksui tosi hyvältä ja se myyjä oli kamalan kiva. 

Voisimme tietysti keskustella siitä, miten suuressa roolissa ostaminen nykyaikana ihmisille on, mutta se on jo eri keskustelu. Kuitenkin, niin kauan kuin tavaroita joka tapauksessa ostetaan, haluan sekä tavaroiden että ostotapahtuman herättävän minussa myönteisiä tunteita kielteisten tai yhdentekevien sijaan. Tämä tarkoittaa omalla kohdallani paitsi kivempia tavaroita, myös harkitumpia ja harvempia ostoksia. Ja toisaalta - mitä harvemmin ostan vaikkapa uusia vaatteita, sitä tärkeämpää minulle on se, että jokainen ostos tapahtumaa ja pakkausta myöten olisi jotenkin erityinen. Erityisen kiva.

Joten jos jokin firma näkee sen vaivan, että panostaa kauniisiin yksityiskohtiin, viihtyisiin myymälöihin ja mukavaan palveluun, niin minä maksan kyllä heidän tuotteistaan oikein mielelläni vähän enemmän kuin sen epäviihtyisän, tylyn tai kertakaikkisen mitäänsanomattoman kilpailijan. Enkä tunne oloani ollenkaan huijatuksi. Päinvastoin, koen saavani rahoilleni paljon enemmän vastinetta.

Share

Kommentit

Cloetta
la maria

Olen sun kanssasi niin samaa mieltä. Eli, ei ole tyhmää maksaa kauniista, laadusta ja hyvästä mielestä.Vielä pitäisi saada tämän talouden toinen puolisko myös ymmärtämään se. Nåh, pikkuhiljaa :) take care!

vaiva (Ei varmistettu)

Ah, tässäpä vasta kirjoitus mikä poikaystävänkin pitää lukea. Kauniit asiat nyt vaan tekee arjesta tuhat kertaa parempaa. Lause "sä vaan haluat ostaa sen siks et se on paljon kivemman näkönen ku tää" on kuultu liian monta kertaa. Sitä paitsi niin haluunki!

minä-tässä-hei
A modo mio

Olet niiiin oikeassa! On hassua, kuinka vähän tässä suurten muotoilijoista ja arkkitehtien kotimaassa panostetaan kauneuteen.

Useimmiten suomalainen ajattelee, että: "ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan". Sillon jäävät toissijaisiksi sekä palvelu että esineen estetiikka. 

Itse kaipaan palvelua erityisesti vaateliikkeissä. Eikä sen tarvitsisi välttämättä olla mitään erityistä, kunhan kassalla hymyiltäisiin ja sanottaisiin vaikka, että: "Tosi hyvä ostos! Tää sopii sulle varmaan tosi hyvin!".

Olisi myös kauhean kiva, jos olisi olemassa jokin kiva alusvaateliike, jossa saisi henkilökohtaista palvelua ja ostokset laitettaisiin kauniisiin kääreisiin. Nyt tuntuu, että joka paikassa rintaliivit vain roikkuvat rumasti epäjärjestyksessä ja sitten ne sullotaan rumaan muovipussiin. Ei ihmekään, jos suomalaisnaiset eivät halua panostaa alusvaatepukeutumiseen :) 

 

Malin (Ei varmistettu)

NIIIIN samaa mieltä! Varsinkin tosta alusvaateasiasta.

Ja mitä tulee suurten muotoilijoiden ja arkkitehtien kotimaahan, Suomessa luotetaan täysin juuri tähän suureen menneisyyteen. Uudet suunnittelijat saavat täällä aivan liian vähän huomiota ja Suomesta maailmalle ponnistaminen on äärimmäisen vaikeaa. Huoh.

Vinkkinä, itse olen tykännyt superpaljon Change alusvaateliikkeestä (olen kahdella eri paikkakunnalla asioinut kolmessa eri liikkeessä ja aina ollut ihan loistavia käyntejä!). Palvelu on hyvää, ystävällistä sekä asiantuntevaa. Alusvaatteet on esillä nätisti sekä ne ovat kauniita, niitä on moneen makuun sekä löytyy jokaiselle jotakin. Mielestäni kääreet, johon ne paketoidaan on kauniita ja jopa se välillä sieltä saatu muovipussi on kaunis (käytännöllisyyden vuoksi annetaan muovipussi kauniin kassin sijasta, jos ostokset ovat todella pieniä), mutta pääasiassa olen saanut ostokseni nätissä kassissa ulos johtuenkin varmaan siitä, että sinne mennessäni teen kerralla yleensä isommat ostokset. Mikä parasta, moniin muihin alusvaateliikkeisiin nähden Change on kohtuuhintainen. Jotkut tuotteet ovat vähän kalliimpia, mutta monet muut vähän halvempia. Tarjouksiakin löytyy tosi usein etenkin klubilaisille (johon kuulun itsekin), mikä on hirmukiva etenkin tällaiselle alusvaatefetissiselle :) Itselle on alusvaateostoksilla yllämainitsevat asiat tärkeitä ja minulle ne on toteutunut Changessa aina. Suosittelen siis kokeilemaan :)

Niin ja alusvaatteet kyllä myös kestää, mitä sieltä ostaa. Tosin kannattaa huomioida aina se, että rintaliivejähän ei saisi normipesussa pyykinpesukoneessa pestä (silloin herkästi esim mahdollinen metallikaari tulee ulos ja rintaliivin kangas kuluu huomattavasti nopeammin) vaan joko reippaasti käsin taikka itse olen käyttänyt 30asteen hellävaraista pesua tai käsinpesua jos sellainen löytyy.

Unia

Itse ostin ensimmäistä kertaa alusvaatteita "hienommasta" liikkeestä ollessani Tanskassa vaihdossa, kun eksyin Hunkemöller-nimiseen alusvaateliikkeeseen. Hinnat ei olleet hirveitä, palvelu oli ystävällistä (myös tällaiselle englantia tankkaavalle tanskantaidottomalle :D) ja oli jotenkin tosi ihanaa, kun ostokset käärittiin silkkipaperiin! Ne alusvaatteet tuntuu vieläkin ihan erityiselle.

Rokkimamma (Ei varmistettu)

Mun kaikki alusvaatteet on ollut jo vuosia Changestä ja ne kyllä mielestäni kestää hyvin konepesua 30 asteen hienopesuohjelmalla vaikkei sitä suositellakaan.... Olen jo vuosia pessyt alusvaatteet koneessa ja ei ne miksikään mene kun laittaa (ainakin liivit) kunnolliseen pesupussiin. Siinä vaiheessa kun kaarituet tunkee ulos on liivit jo muutenkin loppu.
Hintataso on mielestäni hiukan kalliimpi kuin ketjuliikeissä, mutta laatu on paljon parempi.

Täysin samaa mieltä. Itsekin olen pessyt ne konepesussa tuolla samaisella ohjelmalla ja hyvin on kestänyt. "Kovemmassa" ohjelmassa menee kyllä mitkä tahansa rintaliivit pilalle, koska ei niitä ole vain tarkoitettu sellaiseen. Olen itsekin todennut Hienopesu 30astetta -ohjelman hyväksi, ei ole miksikään mennyt rintaliivit siellä ja jos joskus mennytkin niin ei sen pesun takia vaan ihan silkkaa vanhuuttaan ja kuluneisuuttaan, mitä ajan kanssa vain käy. Mutta pitkiä pitkiä aikoja kestävät kyllä Changen liivit, ei voi muuta sanoa! Kunhan vain katsoo, miten ja missä ne pesee. Rintaliivit on kuitenkin aina rintaliviit, ne pitää hoitaa ja pestä oikein jotta kestäisi :)

Hintataso on pikkaisen korkeampi kuin ketjuliikkeissä, mutta alusvaatteiden erikoisliikkeissä hinnat ovat korkeampia aina. Kys. erikoisliikkeistä Change on oman kokemuksen mukaan todellakin halvin missä olen asioinut ja lisäksi mieluisin. Alusvaatteissa, etenkin niissä rintaliiveissä, laadusta kannattaa maksaa. Itselläni on mm. selässä vikaa ja oikeasti istuvien sekä hyvien liivien myötä selkäkipuni puolittuivat, joka tarkoittaa kohdallani jotain valtavaa ja suuremmoista! Huonosti istuvat ja tukevat liivit ovat melkein kelle tahansa naiselle huono juttu terveyden kannalta, etenkin mitä enemmän sitä varustusta löytyy.

minä-tässä-hei
A modo mio

Kiitos vinkistä! Olen kuullut kauheasti kehuja Changesta, mutta minulla on jotenkin sellainen käsitys, että siellä on erityisen hyvä valikoima suuria kokoja. Omat tissini ovat lähes olemattomat, joten en ole varma, onko siellä minulle mitään :( 

Kaipaan Italian ajoiltani erityisesti Intimissimi-nimistä alusvaateketjua, joka on myös ainakin Espanjassa. Lontoossakin olen liikkeen bongannut. Siellä vaihtuu valikoima usein, eivätkä alushousut roiku kaikki rumasti rekeissä, vaan myyjä etsii ne asiakkaan pyynnöstä laatikoista (jossa niitä säilytetään viikattuina). 

On siellä ihan laidasta laitaan kokoja eli varmasti sinullekin sopivat löytyy! Pyydät vain rohkeasti apua myyjältä koon valinnassa :) Siellä on kyllä kokoja pienestä isoon, jotain kaikille! Ja muutenkin, käymällähän sen tietää sitten onko se itselleen hyvä paikka käydä ja asioida. Käymällä ei mitään menetä kuitenkaan! :)

Tietysti tämä vaihtelee liikeittäin paljon, mitä pienempi liike sen pienempi valikoima.

Noora Nuotio
Nissi & Nuotio

Vastaus otsikon kysymykseen: ei todellakaan! Ja hei, totaalisen ihanasta en tiedä, mutta kauniita paperiliittimiä löytyy ainakin Granitista.

Eeva Kolu

Tiesin, että niitäkin on oltava olemassa! Kiitos.

Leea (Ei varmistettu)

Voi olla että mulla menee nyt paperiliittimet ja klemmarit sekaisin, mutta itse melkeinpä iloitsen kirjanpitohommista nykyään kun paperit pitää nipuissa Mujin hurmaavat TERRIEREKLEMMARIT. Muualtakin löytyy, googlaa "trombones chien" tai tule tänne Pariisiin shoppailemaan. (Blogiasi jo pidempään seuranneena ajattelin että saattaisit arvostaa uutta syytä palata Pariisiin)

Vierailija (Ei varmistettu)

Itse taas olen töykeän palvelun takia siirtynyt lähes kokonaan nettikauppoihin. Usein edullisissa ketjuliikkeissä ei saa henkilökohtaista palvelua (poikkeuksiakin toki on) ja kalliimmissa putiikeissa myyjät katsovat herkästi nenänvarttaan pitkin. Kysynpähän vain, että mikä tekee kaupan, olkoon sitten kalliskin, myyjästä niin paljon paremman ihmisen kuin säästeliäästä opiskelijasta, joka haluaa ostaa jotain kivaa? Ei ainakaan se nyrpistely.

Ps. Arjen pienet ilot ovat niitä parhaita. Kun on ympärillä kaikkea kaunista, on elämäkin piirun verran ihanampaa.

Marjo L (Ei varmistettu)

Amen! :) Ja varsinkin, kun on itse graafikko, jokaisella tavaralla on ulkonäkönsä puolesta aivan huikea merkitys. Myös leipäpusseilla.

sisko M (Ei varmistettu)

Kiitos ja aamen.

Näinpä juuri. Aina on ihmisiä joiden suurin intohimo on todistaa miten hölmöä on langet markkinamiesten juoniin - ja sitten on meitä, joita kihelmöi ajatuskin niistä juonista. Oi markkinamiehet (ja -naiset), kiitos kaunis kauniista!

Ja muuten, vähän aihetta sivuten, olen ostanut yhden M:llä alkavan, puuta logonaan käyttävän firman liikkeestä ihanan huivin, joka maksoi omaisuuden ja käärittiin silkkinauhoin suljettuun paperikassiin - ja huiviin liittyy vain ja ainoastaan huvitukseni myyjästä, joka oli huolto- ja pesuohjeesta kysyessäni aivan varma, että sen voi pestä koneessa kolmessakympissä, "pesen aina omat villavaatteenikin niin", ja pyöritteli silmiään kun kysyin eikö tämä kashmir toimi niinkuin kaikki villa, että se vain tuuletetaan usein ja puhdistaa itse itsensä...? "En ole koskaan kuullutkaan, ja kaikki pesulaput aina on kirjoitettu varmuuden vuoksi, koneeseen vaan." En ole uskaltanut. :)

moi (Ei varmistettu)

" Itse tavaran lisäksi minulle on paljon merkitystä myös ostostapahtumalla. Arvostan hyvää palvelua, viihtyisiä myymälöitä ja kivoja paperikasseja. Silloin aina tuotetta käyttäessäni tai katsoessani muistan sen mukavan fiiliksen, joka sen ostamiseen liittyi. " Kuulostat niiiiiiiiiiiin Kinsellan himoshoppaajalta. :DDDd

Vieras
Vierailemassa

Samaa mieltä! Pohdin asiaa juuri tänään viimeksi, kun pitäisi yksi isompi hankinta tehdä, enkä osaa päättää, kuinka paljon haluan ulkonäköön ja laatuun satsata. Toisaalta olen vain köyhä opiskelija kuitenkin. Mutta kertaakaan en ole katunut mitään kalliimmista sijoituksistani, kuten täydellisestä merkkikellostani, kauniista iPhonestani, läppäristä, vähän kalliimmista nahkasaappaistani yms. Joka kera kun käytän näitä rakkaita tavaroitani, tunnen tyytyväisyyttä, etten valinnut sitä halvempaa. Olen yrittänyt toteuttaa laatu korvaa määrän -filosofiaa viime aikoina, ja satsata vähän parempaan harvemmin. Toki budjetti tulee vastaan jossain kohtaa, ja muutenkin ainakin asunnon osalta elämä kovin väliaikaista tällä hetkellä. Ehkä sitten kun olen siirtynyt kokonaan työelämään ja asettunut jonnekin, voin toteuttaa tätä periaatetta vielä paremmin. :)

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Minäkin rakastan kauniita tavaroita ja asioita, joissa on jokin minua miellyttävä juju. Minua kuitenkin vaivaa paha "palvelun pelko", minun on tästä pitänyt blogissani kirjoittaakin, mutten ole vielä ehtinyt.

On aivan hirvittävää mennä pieneen putiikkiin, jossa pahimmassa tapauksessa on ainoa asiakas ja jossa saa myyjän koko huomion itselleen. KAMALAA! Menen ihan lukkoon tällaisissa tilanteissa. Yleensä kierränkin pikkuputiikit kaukaa ja ostan kauniit tavarani tavarataloista tai - vielä parempaa -  ihanan anonyymisti netistä. Kuvailemasi hajuvedenostotapahtuma on kuin pahimmista painajaisistani - aivan liian intiimi tilanne.

Jos johonkin pieneen liikkeeseen uskaltaudun ja jotain sieltä ostan, yritän suoriutua tapahtumasta mahdollisimman nopeasti. En koskaan esimerkiksi itse kehtaisi sanoa, että ostos tulee lahjaksi mutta jos myyjä sattuu kysymään, saatan uskaltautua sanomaan, että joo, sen voi paketoida.

En tiedä, mistä tällainen palvelun pelko on lähtöisin. Kärsivätköhän siitä muutkin vai pitääkö minun mennä terapeutin sohvalle kaivelemaan menneisyyteni traumoja?

HelenaK

Oletko shoppaillut Jenkeissä? Siellähän myyjä tunkee parhaassa (pahimmassa?) tapauksessa sovituskoppiinkin mukaan :D

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

En ole käynyt Jenkeissä, mutta Italiassa oli vähän vastaavanlainen kokemus...ja ihan täällä Suomessakin, kun ostin rintsikat pienestä alusvaateliikkeestä; olin puolialasti kopissa, kun myyjä tuli mittanauhan kanssa koppiin perässä. No sain kerrankin tosi sopivat rintsikat :)

Mulla on usein ongelmana se, että periaatteessa kaipaisin palvelua ja myyjien asiantuntemusta mutta en kehtaa kysyä, koska pelkään olevani vaivaksi - tämä on varmaan kotoa opittu käytösmalli. Ja tuntuu, että kun joinakin harvoina kertoina olen uskaltautunut kysymään neuvoa, myyjää ei ole oikein kiinnostanut. 

Kävin just Tukholmassa ja Designtorgetissa oli superystävällinen myyjä, joka piti yllä small talkia koko ostotapahtuman ajan - mulle tuli siitä kyllä tavallaan ihan hyvä mieli, vaikka toisaalta mietinkin, että pistä jo pakettiin se tarjotin, että me päästään karkuun täältä :D

Eeva Kolu

Mahtava kommentti, kiitos tästä! Puit hyvin sanoiksi sen, mitä itsekin usein mietin.

Marsublog

Tässä on paljon kyse myös luokan rakentamisesta, hyvästä mausta vs. bulkista. Identiteetin rakentamisesta ostopäätöksin. Siinä ei tietysti ole mitään väärää (ja oma kuluttamisen tapani on hyvin samanlainen).

Suvi sur le vif

Ihastelen itse tuota Byredon brändiä ja tuotteiden viimeistelyä, ts. sitä kokonaisfiilistä. Tilasin jopa tuoksunäytteitä, olisin niiiiin halunnut Palermo-hajuveden itselleni. Koin itse tuoksut aika geneerisiksi ja niiden kestävyys omalla iholla oli todella minimaalinen. Ja siis eihän hajuveden tarvitse dunkata päiväkausia hulluna ranteesta mutta jos tuoksu katoaa tunnissa kokonaan niin se ei tuolla hinnalla ja 'laadukkaan' brändin imagolla kyllä minulle vetele. Vaikka maksankin mielelläni kauniista ulkonäöstä ja laadusta, kyllä sen tuotteenkin pitää pelata, sehän on itsestäänselvyys.

Mutta juu, jos olisin tilannut jonkun tuoksun niin olisin myös päätynyt tuohon La Tulipeen, se oli suosikkini tuoksuista. Ja tuoksut kyllä käyttäytyvät eri tavalla eri ihmisillä, voipi olla että muiden iholla tuoksu kestää.

ekkaramelli

Voi niin totta tuo kirjoitus. Osittain siksi itse rakastan shoppailua ulkomailla, koska sieltä saa yleisesti ottaen parempaa palvelua kuin Suomessa. (poikkeuksia löytyy aina)

Suomessa ongelmana on se, että myyjät eivät usein edes halua palvella asiakasta. Tulee olo, että asiakas on häiritsemässä myyjän muuten niin mukavaa työpäivää. Ehkäpä meilläkin kannattaisi panostaa tuohon palvelualttiuteen, sillä usein palaan uudestaan sinne mistä olen saanut hyvää palvelua.

Emilia M

Ei ole tyhmää maksaa kauniista ja hyvästä, niin pitääkin tehdä!

Fetasta (sallittakoon pieni mainospläjäys): Pirkka-feta on ihan hyvää, mutta uusi rakkauteni on Minervan feta. Ihan toista luokkaa kun halpisfetat, jotenkin niin raikasta, hedelmäistä, niin, yhtä aikaa tosi tosi hyvää ja terveellisen makuista. Ah! Myydään ainakin Stockalla, muualta en ole vielä löytänyt.

Tipu (Ei varmistettu)

Minusta oli ihanaa aikoinaan lukea, että Mika Waltarin motto elämässä oli ollut inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja KAUNIS TURHUUS. Tietysti Waltari varmaan tarkoitti kauniilla turhuudella aika paljon muutakin kuin tyylikkäitä vaatteita ja ihania hajuvesiä, mutta uskon hänen tarkoittaneen MYÖS niitä. Ja muuten, minulla on ihan sama "leikkuulautaperiaate": jos on pakko ostaa jotakin, niin miksei saman tien ostaisi kaunista?

Eeva Kolu

Kiitos tämän jakamisesta! Ei yhtään huono ohjenuora. Ja mikä huojennus meille tyhminä pidetyille, että niin monet viisaat ovat arvostaneet kauneutta...

Nuuh beibe!

Ihana kirjoitus! Minulla on hyvin samanlainen tapa ostaa, itse olen kutsunut sitä esteettiseksi ostamiseksi. Valitsen millpin vain pystyn kauneimman tuotteen, ja mieluiten tyylikkäästi pakattuna ja sydämellä ja ajatuksella myytynä. Iloitsen joka käyttökerralla lautasista, joita pidän yksiselitteisen kauniina, ja pitkäaikainen arkipäivän ilo on minulle arvokkaampaa kuin esineen kirpaisu lompakossa.

Onnittelut myös ihanasta La Tulipesta, sen raparperiin taittuva vihertävänkukkainen tuoksu on ehdottomia suosikkejani merkiltä. Oli hajuvesi mieten ihana tahansa, kauniilla pullolla, pakkauksella ja ostokokemuksella todella paljon merkitystä. Byredon brändi on valtavan tyylikäs ja olen todella ihastunut heidän kauppaansa. Harmikseni olen kokenut, etteivät kaikki heidän tuoksunsa vastaa pakkauksen lupaamaa laatua, ehkä tuoksujen kiivas julkaisutahti verottaa lopputulosta. Ihan pöhköä, kun kaikki muu on niin viehättävää!

Eeva Kolu

Harmi jos näin on! Mulla ei ole kokemusta kuin tästä Tulipesta, ja tähän olen todella tyytyväinen.

Mä en muuten ikinä innostu hajuvedestä, jonka pullosta en tykkää, oli tuoksu miten hyvä tahansa. Ja koska pullomakuni on aika spesifi, rapautuu valtaosa esim. isojen muotitalojen tuoksuista heti pois. Tuoksu on yksi osa, se miltä pullo näyttää kylppäriin hyllyllä toinen. Molempien pitää olla yhtä hyvät! :)

Nuuh beibe!

Tulipe on kaunis ja uniikki! Onni löytää tuoksu, josta tykkää tosi paljon!

Yritin joskus psyykata itseäni haistelemaan ennakkoluulottomasti kaikennäköisiä hajuvesipulloja, mutta ei se vaan toimi! Välttelen kokeilemasta ihan onnistuneitakin tuoksuja vuosikausia rumien pullojen tai tyhmien mainoskampanjoiden takia. Ja kun ajatuksena on ostaa tuoksu, seula vain pahenee, hajuvedet ovat ylellisyyttä, ja siksi koko paketin haluaisi onnellistavan pieniä yksityiskohtia myöten! Ainoana poikkeuksena tästä ovat ehkä tuoreet ja pienet hajuvesiyritykset, joilla on varaa vain yksinkertaisiin pulloihin.

Nuuh beibe!

Muuten, pieni Tukholma-vinkki, hotelli Skäppsholmen (http://www.hotelskeppsholmen.com/) on tyylikäs , ihastuttava ja tarkka yksityiskohtien kanssa, siellä käytetään Byredon kosmetiikkatuotteita :))) <3

mirkku---- (Ei varmistettu)

Ei tietenkään ole tyhmää maksaa kalliisti laadusta, mutta tässähän taisi olla kyse enemminkin pakkauksen ulkonäön ym. ei-niin-keskeisten asioiden tuomasta lisähinnasta. Nyt joudun olemaan tylsä vastarannan kiiski ja sanomaan että mun mielestä sellaisista maksaminen on turhaa. Itse pyrin keskittymään olennaiseen, esim. hajuvesissä siihen tuoksuun. Mulle on tärkeämpää se mitä asiat ovat kuin se mitä ne näyttävät olevan, enkä oikein ymmärrä mielikuvista maksamista. Jos kahdessa pakkauksessa on samaa tavaraa niin mua on todella vaikea saada kuvittelemaan toisen olevan jotenkin kalliimman hintansa arvoinen luksusostos ostostapahtuman, pakkauksen ulkonäön, paperipussin ym. ansiosta. Toki hyvä ja asiantunteva palvelu esim. rintsikoita hankittaessa on tarpeen ja voin maksaa silloin enemmän, ei se pieni hinta aina ole mitään itseisarvo!

Mutta kukin tyylillään. Pääasiahan usein onkin tuotteen tuoma hyvä tunne ja kukin saavuttaa sen tavallaan, olkoon se vaikka sitten ostotapahtuman muistelun nostattama hymy huulille :)

Eeva Kolu

Jep, toisille kaunis elinympäristö ja estetiikka on tärkeää, toisille ei. Onneksi meistä jokainen voi valita, mihin rahansa ja aikansa käyttää. Ikäväksi homma muuttuu vasta sitten, kun ainoastaan yhdenlaista tapaa pidetään oikeana ja ainoastaan yhdenlaisia ihmisiä järkevinä.

Laika (Ei varmistettu)

Tulen pikkukaupungista jossa teininä kaikki vaatteet ostettiin marketeista tai ketjumyymälöistä joissa harvemmin sai kivaa palvelua. Muistan vielä kymmenen vuoden jälkeenkin kun ekan kerran kävin Stockmannilla ja harhailin huvikseni sukkahousuosastolla ja myyjä tuli oikein kädestä pitäen auttamaan oikeanlaisten sukkiksien löytämisessä, kysyi pituutta ja kaikkea ja löysi juuri sellaiset sukkikset kun tarvin. Elämäni ensimmäinen muisto mahtavasta asiakaspalvelusta ja vaikka sukkikset hajosi jo vuosia sitten niin vieläkin muistelen hymyillen niitä ja kyllä, ne jalassa oli AINA hyvä mieli juurikin sen myyjän ystävällisyyden vuoksi! :)

Emmi L. (Ei varmistettu)

Oon kyllä aivan samaa mieltä! Mä rakastan kauniita rasioita, paperikasseja, hienoja fontteja ja purkkeja ja purnukoita :) Ja en osta ennen kun löydän täydellisiä juttuja! En suostu tyytymään mihinkään ihan kivaan!

Emmi L.
http://happyfeetingblogi.blogspot.com

Sofia/ Lattemamma (Ei varmistettu)

Ensinnäkin, kirjoitat valloittavan ihanasti! Olen kanssasi ostokokemuksesta aivan samaa mieltä, samoin muutenkin esteettisesti kauniiden tuotteiden hankkimisesta ympärilleni. Ja olen myös Byredon ystävä ( http://lattemamma.fi/2013/03/11/pulp/ ). Siinä mielestäni kaunis ulkoasu ja laadukas sisältö kohtaavat (ja entäs ne ihanat tarinat jokaisen tuoksun takana!). Löysin blogisi yhteisen ystävämme Mikon suosituksesta ja olipas hyvä, että löysin!

Sofia
http://lattemamma.fi

elliina (Ei varmistettu)

Kiitos tästäkin postauksesta! Jos joku tyttönainen osaa pukea oikeita asioita sanoiksi, niin sinä! Tää blogi on kyl pelastus arkeen: antaa sekä inspiraatiota, ihastuttaa kauniilla kuvilla ja herttaisella sisällöllä. Ja ennen kaikkea saa aikaa hetkiä "just näin mäkin ajattelen mutta en osaa sanoa sitä ääneen". Ja just tälläisiä muka pinnallisia ja materialisia asioita ei aina edes ilkeä sanoa ääneen. Vaikka toisaalta olen huomannut, että tyylikkäistä tavaroista aluksi pitkään haaveilu ja harkitseva ostaminen, on kestävän kehityksen kannalta erittäin hyvä juttu. Halpaa (ja ei kaunista) krääsää tulee ostettua monin verroin enemmän samassa ajassa.

Täytyy kyl myöntää, että mä en aina edes ilkeä sanoa poikaystävälle tai anopista puhumattakaan miten paljon voin esim. maksaa käsisaippuapullosta, tiskiharjasta, lampusta. Tää on ehkä just se puoli mikä itseä hieman häiritsee: ajoittain ainakin ite oon tullut tulkituksi hienostevaksi designsnobiksi jos oon liian pitkään etsinyt mielitiettyä esinettä ja maksanut siitä vielä paljon.

Mutta voi sitä iloa minkä kaunis esine voi arkeen tuodakaan, sitä ei rahassa mitata:) Ja toisaalta miten ihanaa kun ei tarvitse juosta koko ajan kaupoilla, kun laadukas tavara kestää vuosikausia:)

tisti
spring child

Mä oon jokseenkin kaksijakoinen tän asian suhteen ilmeisesti. Oon saanu melko nuukan kasvatuksen ja rahoista on opetettu pitämään hyvää huolta; merkkituotteita ei meidän perheessä ostettu koskaan, vaikka varaa oiskin ollut. Oon kyllä aina pitänyt kauniista asioista, mutta kallistunut sit kumminkin sellaiseen laiskuuden ja nuukuuden symbioosiin, joten söpöydet on jääny kaupan hyllylle ja esim. kouluun valikoitui edellisvuoden vihko, josta revin käytetyt sivut pois. :D Ihan hyvä oli!

Nyt kun oon työelämässä ja on täysvapaus omasta rahankäytöstä, oon alkanut arvostamaan kauniita asioita ja laatua ihan uudella tavalla just sen arjen piristämiseksi. Varsinkin kun tuntee oman maun hyvin, on tosi helppo tehdä pitkään iloa tuottavia ostoksia. Esim. just ostin lentokentältä tokan pulloni Chloén tuoksua, koska siitä vaan on tullut mun juttu. :)

Samaa mieltä oon myös tuosta ostotapahtumasta. Klikkasin itteni pitkän harkinnan jälkeen Acnen nettisivuille ihaillakseni erästä ihanaa kenkäparia, mutta kun en osannut valita oikeaa kokoa, käännyin online chatin puoleen. Ja kyllä kannatti! Maailman ystävällisintä, rehellistä, omakohtaista ja nopeaa palvelua. Ei varmaan ylläri, et kaupat tuli! Kaveri kertoi, että myyjä metskas hänelle Tukholman myymälästä oikean parin normaalilla ilmasella postituksella just ton chatin välityksellä, kun nettikaupasta kyseinen tuote oli loppu. On olemassa asiakaspalvelua ja Asiakaspalvelua. :)

 

Lare K (Ei varmistettu)

Ihanaa!
Se Byredon myyjä ja koko kauppa on niin ihana!!! Menin ostamaan sinne sen pienemmän kynttilän ja se oli niin ihanaa, että sekin käärittiin silkkipaperiin ja ihanaan kassiin! Mulla on kassi ja pari tuoksuntestauslappua? vielä viime talvelta tallessa! Koko päivän oli ihanaa kävellä Tukholmassa Ladureen ja Byredon kassit käsissä heiluen! Edelleen niitä katsellessa tulee hyvä mieli.
Ja sitä paitsi mun mielestä Byredon hajuvedestä kannattaakin maksaa, sillä ne on laatutyötä, ja eroaa todellakin koostumuksellaan siitä Prisman Eau de Burb:istä :D

kukka (Ei varmistettu)

Hei tarvitsisin apuasi. Missä se suosittelemasi Vigårda Tukholmassa sijaitsee? Koitin etsiä netistä, mutta en päässyt jyvälle kun tuli eri osoitteita.

Marsublog

Niitä on kaksi!

Tykkään ihan älyttömästi muuten siitä, että Glitter on viime vuosina alkanut panostamaan palveluun! Itse liikun pääasiallisesti tukka hulmuten ja takussa, mutta pari kertaa olen liikkeeseen jotain hiushärpäkettä uskaltautunut hakemaan ja joka kerta on yltiöinnokas aitoa hymyä huokuva myyjä tarjonnut paitsi apuaan mutta myös esitellyt ihmettelemäni tuotteen käyttömahdollisuuksia pyytämättä esimerkiksi omilla hiuksillaan. Aivan mahtavaa palvelua tuolaiselta kaupalta!

susumuru (Ei varmistettu)

Olen täysin samaa mieltä! Itse hieman köyhänpuoleisena opiskelijana joudun pakostakin nuukailemaan joissain asioissa, mutta kyllä minä olen silti valmis laittamaan vähän enemmän rahaa kauniisiin esineisiin jos ne ovat kovassa käytössä tai muuten vaan esillä. Onneksi minulla on niin ihana perhe ja ystäviä jotka tietävät mistä tykkään, joten monesti saan lahjaksikin juuri sellaisia asioita jotka ovat nättejä, ja niissä esineissä sitten parasta on estetiikan lisäksi myös sentimentaalinen arvo. Tuleekin tästä mieleen pätkä Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvasta, "Nowadays people know the price of everything and the value of nothing", sopii kyllä aika passelisti tähänkin aikaan vaikka eletäänkin yli 100 vuotta Wilden ajasta.

Julia LK (Ei varmistettu)

Vinkki-vitonen, &amp;other storiesin oma kosmetiikka sarja on Byredon Benin kehittelemä, ja sen huomaa tuoksuissa! Eli saippuoita, bodylotioneita ja suihkeita ihan kivoissa purkeissa ja hurmaavissa tuoksuissa alle kympillä ;) kumpa he toisivat vielä tuoksukynttilät markkinoille...

Feline (Ei varmistettu)

Olet niin oikeassa, myyjän käytös vaikuttaa mullakin vaatteen "käyttömukavuuteen". Olen myös ottanut shoppaillessa sen käytännön etten osta "ihan kivaa", vaan kassalle päätyy vain se IHANMEGASUPERHYPERMAHTAVA rätti jolle keksii heti vähintään kolme asukokonaisuutta ;)

Vierailija (Ei varmistettu)

Kuten joku muukin sanoi, suhtautumiseni on tähän kaksijakoista. Toisaalta pidän kauniista esineistä, mutta olen oikeasti ylpeä siitä, että saan välillä nipistettyä menoista. Ylellisyys tai mukavuus on jokaisen itse määriteltävissä.
Olen ostanut kalliin mustekynän, jota rakastan käyttää. Samoin on yksittäisiä tuotteita, jotka maksavat paljon, ja joista pidän. Ja, myönnetään: paitsi laadusta, näissä ostoksista olen maksanut nimenomaan mielikuvista.
Mielestäni mielikuvista jaelämyksistä saa maksaa, kun siihen on varaa ja tietää, mitä tekee. Jos se romuttaa talouden tai ne eivät silti tuota ihmiselle iloa, niin se on täysin turhaa. Puhun myös itsestäni, sillä saatan ostaa termospullon, koska se on nätti, ja sitten se lojuu kaapissa viiden muun termarin kanssa tyhjän panttina. Siihen luksukseen kuuluu se, että laittaa sinne termarin kylmää sangriaa, raparperisiideriä tai kumaa kaakaota ja menee ystävien kanssa "retkelle" (talvinen piknik ei kuulosta houkuttelevalta).
Olen päässyt eroon puoliksi käytetyistä shampoopullosta ja osaan käyttää ne nykyään loppuun ennen kuin aloitan uudemman, "paremman" shampoon käytön. Ehkä joskus opin olemaan ostamatta kasvovoiteita, joita en kuitenkaan käytä, mutta joita ostan koska lankaan mainoksiin. Enkä edes voi heittää purkkeja pois, koska ne olivat niin kalliita ja mitä jos JOSKUS käytännön niitä?

Otsikko ei kuitenkaan kysynyt tätä, vaan sitä, että onko tyhmää maksaa kauniista. Siihen vastaus on "ei", mutta koska sen jälkeen keskustelu ajautui hieman eri suuntaan, niin kommentoin siihen. Mutta se, että kuluttaa vähemmän mutta laadukkaampaa, on oikein hyvä ohjenuora.

Mutta eihän se, ettei kuluta rahaa kauniiseen pakettiin, tarkoita sitä, etteikö estetiikka olisi tärkeää. Viittaan nyt aiempaan kommenttiin. Myönnän täyttäväni joskus kaunista purkkia tai pulloa halvemmalla tuotteella, kun tykkään tuotteesta, mutta paketti on ruma. Tai epäkäytännöllinen suuri. Tärkeintä kai on tietää oma tyylinsä, eikä minun tavallani langeta niihin turhiin ostoksiin, jotka jäävät kaapin pohjalle.

Pages

Kommentoi