Mitä kehosi kertoo?

Ladataan...

*(Kuvissa tämän päivän ruokiani) 

Ruokavalioni muutoksen yhteydessä tulin enemmän tietoiseksi siitä, miltä kehossani tuntuu ruokailun jälkeen. Eläessäni pastan suurkuluttaja -aikakauttani, minulla ei mielestäni ollut minkäänlaisia vatsaongelmia ja olo syömisen jälkeen oli ihan "normaali". Normaalia oli syömisen jälkeinen ähky, väsymys, vatsan turvotus ja energian katoaminen. Nuo oireet mielestäni ihan vain kuuluivat syömisen jälkeiseen olotilaan. Tyypillisiä kehon toimintoja ajattelin. VHH- ruokavalioon siirryttyäni minulle tuli melkoisena ahaa-elämyksenä se, että mikään noista ei ole normaalia. Ruokailun jälkeen voikin olla "oireeton" eli normaalia onkin se, että syötyään ei tunne mitään muuta kuin kylläisyyttä. Sittemmin olen kehittänyt itselleni melkoisen hyvän tutkan siitä, mitkä ruoka-aineet minulle sopivat ja mitkä eivät. Itse asiassa tämä on älyttömän yksinkertaista. Ei oireita = hyvä ruoka. Oireita = huono ruoka. Tämän yksinkertaisen säännön mukaan olen rakentanut ruokavalioni. Helppoa kuin mikä. Yksinkertaistettuna siis vältän kaikkia niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat minulle oireita. Helppoa tämä on juuri siksi, että kroppamme antaa meille suoraa palautetta siitä mitä syömme. Kaiken lisäksi palaute on yleensä lähes välitön. Pitää siis vain antaa kehollemme mahdollisuus tulla kuulluksi. 

*Aamupala - kanaa ja salaattia

Hyväksymme helposti sellaiset kehon reaktiot normaaleina, joiden ei pitäisi olla niitä ollenkaan. Närästys, röyhtäily, ilmavaivat, vatsakivut, löysä vatsa, päänsärky, väsymys. Kaikki nämä ovat sellaisia oireita, jotka usein kuittaamme kehomme normaaliksi toiminnaksi ruokailun jälkeen. Näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Ei ole normaalia, että syömisen jälkeen vatsaa kivistää tai että se turpoaa ilmapalloksi. Jos näin käy, niin olet syönyt jotain, mikä ei sovi kehollesi. Syömisen jälkeen olon tulisi olla kylläinen, mutta ei ähky. Vatsan ei kuulu olla turvonnut. Ei ole oikein, jos syömisen jälkeen joutuu höllentämään vetskaria ja avaamaan housunnappeja. Röyhtäily, närästys ja ilmavaivat eivät myöskään kuulu normaaliin vatsan toimintaan. Kaverini totesikin joskus varsin osuvasti: "itku pitkästä ilosta, pieru hiilarista." :) Jos ruokailun jälkeen poksuu ja ritisee, niin jotain on mennyt ruokavalinnassa vikaan. Talking about haiseva vastalause. Keho yrittää viestittää, että nyt on nautittu jotakin, mikä ei sinne kuulu.

Hyvin usein kuulee myös todettavan, että "jestas, kun alkoi syömisen jälkeen väsyttää". Työpäivän lounas sisältää jotain väärää, mikäli sen jälkeen tekee mieli mennä nukkumaan. Ruoan pitäisi antaa meille energiaa, ei viedä sitä. Kannattaa tarkkailla syömäänsä hiilareiden määrää ja laatua, jos on taipumusta väsähtää syömisen jälkeen. Ilta-aikaan nautitut hiilarit voivat auttaa saavuttamaan paremman unen, joten kannattaa ajoittaa niiden syöminen mielummin sinne kuin aamiaiselle tai keskelle työpäivää. 

*Lounas - katkarapusalaattia

Itse olen viimeaikoina pannut merkille sen, että jos erehdyn syömään höttöhiilareita, kuten esim. karkkia, niin seuraavana aamuna kärsin mojovista silmäpusseista ja lisäksi silmäni alkavat vuotamaan. Miettikääpä siis naiset tätä, kun seuraavaksi läträätte silmävoiteiden kanssa tai aamulla tuskailette peilistä tuijottavaa pussiotusta. Aina ei välttämättä pelkästään ikä vaikuta näihin ikäviin lieveilmiöihin, vaan myös se mitä laitamme suuhumme. Kehoomme joutunut kuona pyrkii aina jotakin kautta ulos. Minulla näköjään silmien. 

*Iltapäiväteetä töissä - vihreä tee virkistää, tasaa verensokeria, auttaa palautumaan treenistä, poistaa kuona-aineita ja vähentää näläntunnetta. 

No miten sitten oppia kuuntelemaan kehoaan ja mistä tietää, mikä ruoka-aine sopii omalle kropalle? Mikäli kärsii jostakin oireesta, niin usein suositellaan ruoka-aineiden karsimista. Eli jättää pois yksitellen ruoka-aineita ja tarkkailla muutoksia olotilassa. Itse suosittelisin myös kokeilemaan yksittäisten ruokien tai ruoka-aineiden nauttimista ja tarkkailemaan kehon tuntemuksia tämän jälkeen. Miltä tuntuu vatsassa, jos syöt keitettyjä perunoita tai ranskalaisia? Miltä tuntuu ruisleivän tai vehnäleivän syömisen jälkeen. Aiheuttaako jokin tietty hedelmä tai maitotuote oireita? Väsyttääkö puuron syömisen jälkeen tai tuleeko nopeasti uudelleen nälkä? Miltä tuntuu vatsassa sen jälkeen, kun olet nauttinut yhden nimeltämainitsemattoman vatsan hyvinvointiin räätälöidyn vihreäpurkkisen jogurtin? Yksi purkki kyseistä jogurttia muuten sisältää yli kymmenen palaa sokeria. Yli kymmenen! Mieti, kuinka hyvää tekevää se voi olla vatsallesi tai kehollesi ylipäätään? Käytä järkeäsi, lue tuoteselosteita, kyseenalaista asioita ja mieti mitä syöt. Tämän jälkeen tunnustele oloasi, kuuntele mitä kehosi kertoo ja anna sille tilaisuus. Tiedän, että keskuudessamme on myös sellaisia teräsvatsoja, jotka eivät oireile mistään. Lucky them ja hyvä niin. Turha muuttaa mitään, jos voi hyvin. Pointtini on siinä, että ei ole mikään etuoikeus voida hyvin. Sen pitäisi olla mahdollista ihan jokaiselle. Pitää vain oppia tietämään, mikä on kehossamme normaalia ja mikä ei ja syödä sen mukaisesti. Pitäkää huolta itsestänne, niin voitte hyvin. ♡

*Päivällinen - kesäkurpitsalasagnea, höyrytettyä parsa- ja kukkakaalia, salaattia ja kurpitsansiemeniä. 

 

Share

Kommentit

Katti73 (Ei varmistettu)

Hyvä kirjoitus. Samaa pohdiskelin tänään, kun tässä jo jonkin aikaa on painanut väsymys päälle. Johtuuko se ruuasta vai jostain muusta vaikea sanoa. Tänään päätin kokeilla, mitä vaikuttaa viljojen tiputtaminen pois. Ainakin tiedän, että pääsen sillä ilmavaivoista :-), kun olen aiemminkin kokeillut.

Hymyileoletupea

Väsymys on tosiaan sellainen vaiva, johon ensimmäisenä kokeilisin hiilareiden karsimista. Tuolle viljojen poistiputtamiselle liputan ehdottomasti. :) Nukutko hyvin? Magnesiumin puute on todella yleistä ja sen ottaminen ravintolisänä parantaa usein unen laatua merkittävästi. Itsellä ainakin näin. Nukun nykyisin tosi hyvin ja sikeästi tuon magnesiumin avulla. Magnesiumilla on rutkasti muitakin terveyshyötyjä, joten sitä kyllä suosittelen, vaikka ei unettomuudesta kärsikään. Yhtenä magnesiumin puutosoireena on juurikin väsymys. Pitää vain valita laadukas magnesium, magnesiumoksidi kannattaa jättää suosiolla kauppaan. Itse olen käyttänyt magnesium sitraattia ja glysinaattia. Kannattaa googletella tuosta magnesiumista lisää tietoa, jos et vielä sitä ota. Syötkö maitotuotteita? Ne lisäävät insullinin eritystä ja nostavat verensokerin nopeasti, joten niiden syömisen jälkeen voi iskeä väsymys. Mielestäni pahin väsymyksen aiheuttaja on sokeri eli karsi se niin minimiin kuin mahdollista. Syö paljon marjoja, vihreitä kasviksia ja juo vihreää teetä. Näitä kaikkia konsteja olet ehkä jo kokeillut, mutta tässä kuitenkin jotain mieleeni tulleita vinkkejä. Vielä yksi ässä hihasta, joka itsellä on vaikuttanut ihan merkittävästi vireystilaani. Nimittäin Astaksantiini. Ihan huippu lisäravinne, jolla on todella paljon positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. 

Hymyileoletupea

Niin ja vielä mieleeni tuli lääkinnälliset sienet. Itse sain ihan hirvittävästi apua Mushroom Science:n Reishistä, silloin kun olo oli vähän down. Lisäsi energiatasoakin ihan merkittävästi. Iherbiä suosittelen ostopaikaksi lämpimästi. Kokeilemalla selviää, mikä toimii itsellä parhaiten. 

Katti73 (Ei varmistettu)

Kiitos vinkeistä. Magnesiumsitraattia jo syönkin ja nukun hyvin. Katson eka mitä näiden viljojen kans käy ja samalla koitan vähennellä noita muitakin. Sokerin suurkuluttaja en ole, mutta maitotuotteita menee jonkin verran. Askel kerrallaan tutkailen näitä olotiloja.

Kaunis ja oma elämä

Silmiini osui tuo sokerin syöminen ja silmäpussit. Minulla ei varsinaisesti silmäpusseja ilmestynyt mutta kun illalla ennen nukkumaan menoa, sokeriin tottumattomaan kehooni, vetäisin pussin irttareita, ihmettelin miksi aamulla silmäni olivat turvonneet :D

enpä enää yötä vasten namia syö, jos syön niin syön ne päivällä jolloin pöhötys ei nouse silmiin vaan lähtee päivän aikana liikkeelle :)

Hymyileoletupea

Hyvä pointti tuo, että ei kannata syödä namia ainakaan yötä vasten. :) Minulla on käynyt juurikin samoin, kuin sinulla. Eli kävin illalla leffassa ja siellä tuli syötyä karkkia. Seuraavana aamuna näky peilissä oli melkoisen ankea :) 

Hymyileoletupea

Kiitos kommentistasi Kodama. Tuo ruokapäiväkirja on kyllä oiva keino noihin eri ruokien mahdollisesti aiheuttavien oireiden tarkkailuun. Itse olen käyttänyt jossakin vaiheessa ruokapäiväkirjaa paljonkin, lähinnä laskeakseni päivittäisten ruokieni sisältämät makroravinteet, erityisesti proteiinit ja hiilarit. Fineli on oiva apu noiden laskemisessa. Tuosta ruokapäiväkirjan pidosta on ollut se apu, että nyt osaan jo heittää melkein lonkalta, mitä ruokani sisältää. Kaloreita en ole laskenut, enkä laske. Se on mielestäni aikansa elänyttä touhua :) Kaloreiden laskeminen on mielestäni = dietti ja tuo diettaaminen taas ei sovi omaan ravintofilosofiaani. Tarkoitus on syödä nyt siten kuin syön kymmenenkin vuoden päästä, eikä elää mitään välivaihetta, mikä dietti mielestäni aina väistämättä on :) 

Oho - nyt eksyin ihan sivupoluille :) Mun ongelma, että mopo karkaa käsistä ja juttu lähtee rönsyilemään, kun puhun ravinnosta. 

Kodama sulla kuulostaa olevan paljon haasteita. Toivottavasti saat itsellesi oikeanlaisen ruokavalion kasaan. Uskon todella, että oikeanlaisesta ravinnosta saat apua. Tsemppiä sinulle kovasti jatkoon. Jään mielenkiinnolla seuraamaan tarinaasi blogissasi. ♡

 

Kommentoi

Ladataan...