Ladataan...

Päivän oppi: Jämiä ei jätetä!

Meikä tykkää jatkojalostaa ruokia ja hyödyntää jämiä. Jotenkin kummasti tämä jatkojalostaminen yleensä johtaa lettujen tai vohvelien paistamiseen. Tähän mennessä olen paistanut lettuja mm. linsseistä, keitetyn riisin jämistä, bataattikeitosta, seistä (vai pitäisikö se sanoa seitistä? Kuulostaa hämäkäkin verkolta...) Omituisin lettukokeiluni oli se, kun tein letun jauhelihasta. Siitä ei ehkä sen enempää...

Viimeisin älynväläykseni oli hyödyntää tuorepuuron jämät lettuun. Oikeastaan ihan käsittämätöntä, että en ole tätä aiemmin älynyt. Tuorepuuromassasta tulee nimittäin ihan loistava lettutaikina. Chia-siementen ansiosta lettutaikinasta tulee todella helposti paistettavaa. Isoja lettuja en ole tästä taikinasta tehnyt, mutta pieniin lettusiin/pannukakkuihin tämä toimii ihan loistavasti.

Uskoisin, että lähes mikä tahansa tuorepuuroresepti toimii lettutaikinan pohjana. Itse teen tuorepuuron lähes aina samalla kaavalla. Kookos-riisijuomaa, matelimaitoa, riisijuomaa tai kookosmaitoa, gluteenittomia kaurahiutaleita, chia-siemeniä ja hiven suolaa. Suola on puurossa tärkeää. Ilman sitä puurosta tulee vain jotenkin plaah. Näitä raaka-aineita suurinpiirtein suhteessa 4dl nestettä, 1,5dl kaurahiutaleita, 2rkl chia-siemeniä. Tosin raaka-aineiden suhde ei ole niin nökönuukaa. En oikeastaan ikinä mittaile aineita, kaadan niitä vain näppituntumalla kulhoon ja annan turvota jääkapissa yön yli. Jos puuro on aamulla liian tönkköä, niin sitten vain hiven nestettä lisää. Aamulla joukkoon voi sitten lisätä mitä mieleen juolahtaa. Hunajaa, hedelmiä, marjoja, taatelinpalasia, rusinoita, maapahkinävoita, kanelia, siemeniä, pähkinöitä jne. jne.

No mites tästä sitten jalostetaan lettu? Helppoa kuin heinän teko. Lisää vain joukkoon kananmunia 1-3kpl (Riippuen siitä kuinka paljon alkuperäisesta tuorepuuromassasta on jäljellä) ja hieman psylliumia. Psyllium ei ole välttämätöntä, mutta sitä kannattaa lisätä, jos lettutaikina vaikutta kovin vatkulilta. Psyllium antaa myös letuille hieman enemmän rakennetta. Mikäli haluaa letuista pancakeja, niin sitten vielä joukkoon teelusikallinen leivinjauhetta. Tässä vaiheessa suosittelen lisäämään joukkoon myös hieman hunajaa, jos sitä ei vielä tuorepuuron joukossa ollut. 1tl-1rkl on hyvä määrä. Toki jokin muukin makeutus käy. Esim. kookossokeri on hyvä vaihtoehto. Sitten vain otetaan ruokalusikallisen verran taikinaa ja paistellaan voissa tai kookosöljyssä pieniä lettusia. Tarjoillaan marjojen tai hedelmien kanssa. Jos oikein herkuttaa, niin kermavaahdon tai kookoskermavaahdon kanssa nämä ovat ihquja.

Joulun jälkeiset päivät ovat muutenkin jämien hyödyntämisen kulta-aikaa. Eilen täytin ravioleja savustetun peuran jämillä ja tämän aamun tuorepuuroon humpsahti luumusopan jämät. Hmm - voisinpa kuvitella, että lanttu- tai porkkanalaatikon jämistä voisi syntyä mainio lettu tai vohveli. Ehkä on pakko testata. Ihania välipäiviä itse kullekin! 

Share

Ladataan...

Päivän oppi:Vähemmän Ben & Jerryä, enemmän lenkkiä...

No onpas nyt suorastaan perkeleellisen hankalaa metsästää itselleen juoksukenkiä. Voi kuinka kadehdinkaan sellaisia ihmisiä, jotka voivat marssia kauppaan, valita mukavimman tuntuiset lenkkarit ja juosta niiden kanssa ilman mitään ongelmia tietämättä sen enempää millaisilla ominaisuuksilla varustetuilla kengillä juoksee. Meikäläiselle taas lenkkarien valinta ei ole ollenkaan näin helppoa. Tuoreessa muistissa on omat Asics -kokeilut penikkatauteineen, kantapää- ja polvikipuineen. Tästä syystä olenkin ollut vähän haluton suorittamaan mitään lenkkarikokeiluja.

Salomon Speedcross 3 CS

Nyt olen kuitenkin alkanut halajamaan itselleni hieman kevyempiä polkulenkkareita Salomon Speedcrossieni rinnalle. Speedcrossit ovat toimineet minulla tähän mennessä tosi hyvin, mutta kaipaisin kuitenkin rinnalle jotain hieman nopeampaa kenkää. Paino sanalla hieman, nimittäin meikäläisen jalkaongelmilla ja juoksutekniikalla en voi tässä kohtaa haaveillakaan mistään höyhenen keveistä kisakengistä. Salomonin S-Lab malliston kengät houkuttelisivat kovasti, mutta tuon sarjan kengät ovat lähes kaikki minulle liian matala droppisia. Speedcrossien droppi (kengän kantapään ja päkiän välinen erotus) 11mm on melkoisen korkea, joten saattaisi olla aikamoinen shokki jaloille siirtyä johonkin minimaalisen dropin kenkään. Sain aikanani pienoisen kammon noista pienemmän dropin kengistä, kun hankin crossfittiin Inovin kevyet lenkkarit ja sain parin treenikerran jälkeen akillesjänteen tulehduksen. Lisäksi kun vielä juoksutyylini tuppaa välillä olemaan melko yllätys yllätys kantapää edellä askeltavaa, niin isompi droppi ja hyvä vaimennus kantapäässä olisi plussaa. Tai siis tämähän on yksi käsitys asiasta. Nimittäin mitä enemmän tutkin, sitä enemmän sain oman pääni sekaisin, minkälaiset lenkkarit minulle olisivat sopivimmat. Netti on pullollaan ristiriitaista tietoa ja esimerkiksi Salomonin nettisivut ovat, anteeksi vaan, todella kehnot. Todella turhauttavaa, ettei edes merkin omilta sivuilta saa kunnolla tietoa kaikkien lenkkareiden ominaisuuksista. Lopulta päätin, että ainoa tapa löytää toimivimmat kengät on alkaa testaamaan eri malleja. Pysytään nyt kuitenkin ensi alkuun Salomoneissa ja toivotaan, etten joudu kokeilemaan kovin montaa paria. Matti kurkistelee jo kukkaron nyörien välistä...

Jotain faktatietoa on kuitenkin jo olemassa siitä, minkälaiset kengät minun kannattaisi valita. Kävin joku aika sitten fysioterapeutilla tsekkauttamassa askellustani. Fyssari kuvasi askellusta juoksumatolla ja tuolloin näkyi selvästi tuo kantapääaskellus ja oiken jalan pienoinen ylipronaatio. Tuo kantapääaskellus yhdistettynä lievään ylipronaatioon oli aiheuttamut minulle oikean säären sisäosan penikkataudin. Tuolloin fysioterapeutti suositteli minulle neutraalia lenkkaria, joka on kiertojäykkä. Lenkkarin kiertojäykkyys ei ohjaa jalkaa mihinkään suuntaan, kuten ylipronaatiotuki. Pikemminkin se tarjoaa vastusta jalan taipumukselle taittua sisäänpäin juostessa. Ylipronaatiotuettuja kenkiä haluan tuosta oikean jalan ongelmasta huolimatta välttää, koska vasemmassa ei tuota ongelmaa ole ja oikeassakin se on ihan pieni. Neutraalisti askeltavalle ylipronaatiotuettu lenkkari saattaa aiheuttaa isojakin ongelmia ja niitä en toden totta kaipaa enää lisää. Niinpä lähetin Salomonille sähköpostia ja tiedustelin, mitkä heidän malleistaan ovat neutraaleja ja mitkä pronaatiotuettuja. Vastaukseksi sain seuraavaa: ”All Salomon shoes are neutral and do not offer pronation control. Some models may offer more step control but they do not compensate.” Elikkäs pronaatiotukea ei Salluissa tarvitse pelätä. Salomonilta suositeltiin minulle Wings Pro –lenkkaria, joka on Speedcrossiin verrattuna paremmin tuettu ja vaimennettu. Salomonilta mainittiin tämän lenkkarin miinuspuolena se, että Wings Pro ei ole mutaisella alustalla yhtä pitävä kuin Speedcross. Kun nyt haukuin tuossa edellä noita Salomonin nettisivuja, niin pakko antaa plussaa tuosta heidän asiakaspalvelustaan. Sieltä vastattiin minulle saman tien. Palvelua ei valitettavasti tällä hetkellä saa suomeksi, mutta kun kirjoittaa kysymyksensä englanniksi saa siihen vastauksen viivana. Iso peukku tästä! Pidän tuon Wings Pron mielessä yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona jatkoa ajatellen. Tässä kohtaa Wingsien iso miinus on kuitenkin niiden paino. Kengät painavat nimittäin 295g, mikä on jopa hieman enemmän kuin Speedcrossit painavat. Ja kun tuo pienempi paino oli syynä tälle lenkkarin metsästykselle, niin hylätään nämä lenkkarit tällä erää. 

Mikäli haluan kevyemmät lenkkarit, joudun hieman tinkimään niiden tukevuudesta. Kevyemmät kengät ovat väistämättä huonommin tuettuja ja vaimennettuja. Niinpä vähän pelottaa, että sopiiko kevyt kenkä minulle ylipäätään ja olenko nyt tieten tahtoen hakemassa lisää ongelmia. Huonommin tuetuilla kengällä oikean jalan pronaatio saattaa korostua ja penikkavaiva palata takaisin. Lisäksi huonommasta vaimennuksesta saattaa seurata kantapääongelmia. Silti ajatus vähemmän mohloilla kengillä juoksemisesta houkuttelisi kovin.

Lisähaastetta lenkkarimetsästykselle aiheuttaa se, että täällä hemmetin periferiassa on kauppojen tarjonta suorastaan surkea. Polkujuoksulenkkareita ei juurikaan löydy. Speedcrossia löytyy ja joku S-labin malli, mutta siinäpä se. Toisaalta en myöskään usko, että kaupassa sovittamalla saa lenkkareista mitään käsitystä. Toki kaupassa huomaa sen, mikä lenkkari tuntuu omaan jalkaan mukavimmalta seisoessa ja muutaman askeleen kävellessä, mutta kunnolla lenkkarin ominaisuudet omalle jalalle tulevat esiin vasta, kun sillä juoksee useamman kilometrin vaihtelevassa maastossa.

Niinpä päätin ottaa riskin ja tilata pläjäytin Salomonin Fellraiser kengät. Nuo lenkkarit ovat mielestäni ihan älyttömän rumat ja olikin melkoinen kynnys hankkia sellaiset itselleni. Sitten kuitenkin totesin, että nykyiset Speedcrossini ovat ihan yhtä rumat ja lenkkarit ovat kuitenkin koko ajan yltä päältä mudassa, joten aivan sama, miltä ne näyttävät. Tämä kokeilu lähtee nyt hieman riskillä, mutta luotan siihen että meikäläisen jalat kyllä kertovat hyvinkin nopeasti sopivatko lenkkarit mulle. Fellraiserit ovat Salomonin lenkkareista melko kevyet polkujuoksukengät, painoa on 240g ja droppia 6mm. Ne ovat näin ollen myöskin melko kevyesti tukevat ja vaimentavat kengät. Kuten todettua tuo matala droppi on mulle suuri kysymysmerkki, samoin tuo heikompi tukevuus ja vaimennus. Katsotaan nyt kaivanko taas verta nenästäni ja heitän rahojani kankkulan kaivoon. Lenkkarit pääsevät pikapuoleen testiin. Pistän raporttia tulemaan, minkälainen oli ero Speedcrossien ja Fellraisereiden välillä. Nastalenkkareidenkin ostoa pitäisi varmaan alkaa myös suunnittelemaan... Ja toki olisi myös huikeaa vähän juostakin noiden lenkkareiden kanssa. Meikä on meinaan viime aikoina keskittynyt enemmänkin testailemaan Ben & Jerryjen eri makuja, kehittelemään parasta viljatonta piparireseptiä (en oo onnistunut) ja leikkimään yhden mäyräkoiran kanssa.... See you later alligator!

Salomon Fellraiser

Hippu the dog tarkasti uudet Fellraiserit heti tuoreeltaan.

 

 

 

 

 

Share

Ladataan...

Päivän oppi: Ota oppia viisaammilta

Pakko laittaa tänne vinkki tämän hetkisestä Instagram -suosikistani. Kyseessä on tanssipedagogi, jooga- ja pilatesopettaja sekä kehonhallintalajien asiantuntija Fatima Witickin Instagram tili. Tuo tili sisältää ihan roppakaupalla erilaisia vinkkejä kehonhuoltoon ja mikä parasta myös kasapäin videoita, joissa Fatima käy läpi erilaisia venytys- ja lämmittelyliikkeitä.  Fatiman vinkit ja videot ovat loistavia ihan kenelle tahansa, mutta minä suosittelen lämpimästi tätä juoksijoille. Käykääpä tsekkaamassa Instasta @fatimawitick

Videoiden lisäksi Fatiman jakaa tilillään mietelauseita #fatimanvinkki kehonhuollosta, treenaamisesta ja elämästä ylipäätään. Ne herättävät varmasti paljon ajatuksia. Vai mitä sanotte tämänpäiväisestä: "Treenin tulisi olla kehoa kehittävää, ei kuluttavaa". Niinpä niin. Tuo olisi hyvä muistaa ihan joka päivä. 

 

Share

Pages