Ladataan...
Kattungar

Lisäravinteet ovat asia, jotka mielestäni joskus saavat liian ison huomion, jos puhutaan ihan peruskuntotasolla tehtävästä urheilusta. Mitä raskaammin treenaat, sen hyödyllisempiä lisäravinteet ovat. Mulle tapahtui isoin muutos treenitehoissa, jaksamisessa ja kestävyydessä, kun otin käyttööni treenin aikana juotavan sekoituksen. Puhun nyt siis kuntosaliharjoittelusta. Tätä ennen olin juonut ennen treeniä otettavia "prejuomia" eli monesti kofeiinia sisältäviä (toki myös muitakin aineita) sisältäviä piristäviä ja koko vartaloa kiheltäviä juomia, jotka saavat oikein kropan huutamaan treenille. Ja treenin aikana puolestaan olin juonut vettä. 

 

 

Valmennuksen myötä opin, että intrajuomia tehokkaampaa on juoda treenin aikana niitä aineksia suusta alas, joita juuri silloin tarvitsee. Ja tämä on ollut isoin muutos treenirintamalla, jos mietitään lisäravinteita. Ja koen, että kaikista isoin hyöty itselleni on ollut treenin aikana juotavasta hiilihydraatista. Eli joo suoraan sanottuna hiilareista. En siis survo pastaa tehosekoittimeen ja kulauta sitä kurkusta alas, vaan juon hiilihydraattivalmistetta ja laitan sitä treenijuomani joukkoon. Toki hiilaria saattaa olla myös intrajuomissa, mutta jos ennen treeniä syö hiilihydraattia sisältävän aterian, en näe sen tarvetta lisätä sitä silloin. Se miksi hiilaria siis juon treenin aikana, on kaikkein helpoiten selitettävissä niin, että verrataan vaikka ihmistä autoon. Ja hiilihydraattia bensaan. Kun bensa on loppu tai lopussa, auto alkaa ehkä nykimään ja lopulta pysähtyy kokonaan. Kun ihmisen glykogeenivarastot ovat vähissä, olisi kaiken kannalta parasta saada "bensaa lisää autoon" eli  hiilareita kroppaan. Toki tämän voi tehdä myös treenin jälkeen (ja on syytäkin!), mutta itse olen kokenut treenitehot kovemmiksi hiilarien kanssa, kun ne nautitaan treenin aikana.

Monesti hiilihydraattijauheet eivät maistu miltään, kun niitä sekoittaa veteen. Oikeastaan ehkä vähän sokeriselta vedeltä. Tämänkin takia hyväksi kaveriksi voi sekoittaa aminohappoja, jotka taas tukevat palautumista, lihaksen kasvamista ja korjaamista. Aminohappovalmisteet ovat taasen puolestaan tosi hyvänmakuisia. Aminohapot tekevät hyvää lihaksillesi treenin aikana ja nimenomaan jälkeen. Mä tykkään, että treenijuoman olisi hyvä olla sen makuinen, että sitä voi kakomatta juoda ja siksi monesti valitsen ne maut, joista itse tykkään. Mun tän hetken ihan ehdoton lemppari aminohappo on colan makuinen BCAA-valmiste ja löydät sen täältä. Cola on makuna jotenkin niin piristävä, että tuntuu jo ehkä senkin takia, että treenit sujuvat paremmin ;)   Mutta nämä kaksi lisäravinnetta ovat mun ne kaikkein tärkeimmät lisäravinteet ja ehdottomasti myös hyödyllisimmät! Toki, jos treenit eivät ole teholtaan raskaita, ei välttämättä huomaa näiden juomien välitöntä vaikutusta. 

 

Hiilarivalmisteita on paljon erilaisia ja eri nimisiä ja niistä kannattaa lukea ehdottomasti lisää. Samoin lajista riippumatta veikkaan tai voisin väittää, että puuttuvat hiilarit saattavat tehdä ison vaikutuksen kehen vaan. Oli laji sitten juoksu tai voimailu. Itselleni vatsaystävällisin hiilarivalmiste on Vitargo ja tämä on ehkä nimenomaan salilla kävijöiden ykköstuote, mutta muitakin kannattaa testailla.

 

Jos kaipaat tukea treeneihisi saat nopealla toimitusajalla voimaravinteet sivustolta muun muassa yllä olevan hiilihydraattivalmisteen aina edulliseen hintaan. Kannattaa tsekkailla myös muita tarjouksia, jotka vaihtuvat joka kuukausi :)

 

Miten te koette hyötyvänne lisäravinteista treenin aikana tai jälkeen?

 

 

<3: Kattu

Share
Ladataan...

Ladataan...
Kattungar

Nettivalmennukset. Nykyään näitä on paljon tarjolla ihan ammattilaisten tekeminä. On lihasten kasvatustarkoitukseen, elämäntaparemonttiin, rasvanpolttamiseen, vaikka mihin. Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tämmöisistä massavalmennuksista, joten tässä vain mutustelen ajatuksia. 

Fakta, minkä kaikki varmaan tietävät on se, että ne eivät ole henkilökohtaisia. Toki varmasti ohjelman laatijalta voi kysyä lisäneuvoja ja ilmeisesti näihin liittyy monesti Facebook -ryhmiä, joissa saa vertaistukea melkein 24/7, mutta todella edullisilla hinnoilla, ne eivät voi olla henkilökohtaisia. Eikä niitä käsittääkseni niin markkinoidakkaan.

Toistan edelleen, että mulla ei ole näistä kokemuksia, joten mä haluaisin nimenomaan kuulla näistä kokemuksia. Mun mielestä on hienoa, että ihmisiä kiinnostaa ruokavalio. Ja treenaaminen ja kaikenlainen fitnessbuumihässäkkä ei ole keltään pois, ketä ei ole siitä innostunut. Mun mielestä tämä on kiva ilmiö ja jos mulla olisi ollut mahdollisuus ostaa tämän tyyppinen massavalmennus suht edulliseen hintaan silloin, kun aloin käymään salilla, olisin sen varmasti tehnyt. 

 

 

 

Mutta se, mikä ehkä isoin miinus näissä mielestäni on, että vaikka ne sisältäisivät kuinka hienot treeniohjelmat ja viisi erilaista ohjelmaa viikossa. Ne ohjelmat eivät kuitenkaan opeta sinua treenaamaan. Ja vaikka ne sisältäisivät liikepankit, treenivideot, kaiken muun paitsi henkilökohtaisen opastuksen salilla, ne eivät silti opeta treenaamaan. Vaikka kuinka monta Youtube -videota näiden lisäksi vielä katsoisit, saatat silti treenata ihan päin honkia.  Videolta katsominen on aivan eri juttu kuin kädestä pitäen näyttäminen. Ja tämän takia esimerkiksi minä, joka olen käynyt salilla vuodesta 2008, en näytä siltä että olisin treenannut vuodesta 2008. Jos olisin näillä tiedoilla mitä nyt olen saanut henkilökohtaisen valmennuksen myötä ja treenannut sen 10 vuotta, näyttäisin aivan eriltä. Toki tähän luonnollisesti vaikuttaa ruokavalio, ikä, treenitauot, kaikki, mutta ymmärrätte ehkä pointin. 

 

Ja sitten vielä se, että vaikka osaisit tekniikat, treenitehot ovat vielä asia erikseen. Et kehity (jos se on tavoitteesi) ellet mene yli mukavuusalueesi. Ja joo jokainen pääsee yli mukavuusalueen, mutta sitten kun on vielä joku ulkopuolinen silmä, joka kertoo että kun aiot lopettaa, pystyt vielä tekemään 10 toistoa lisää. Tai kun et jaksa, joku heittää vielä kymmenen kiloa lisää. Niin ne ovat niitä tehoja, joita jokaisen olisi hyvä joskus kokea. 

Mutta sitten taas ehkä nettivalmennukset ovat tarkoitettu yleensä jonkin uuden aloittamiseen, elämäntapamuutokseen, selkärangaksi arkeen. Jos ei ole mitään hajua miten syödä aiheuttamatta itselleen turvotusta tai väsymystä, nämä ovat oivallisia juuri siihen. Ja olen huomannut, että aika monella ei oikeasti ole käsitystä siitä, mitä ruualla saa tai ei saa aikaan. Mun mielestä on silloin pienempi riski ottaa massalle suunnattu ruokavalio kuin jatkaa entiseen huonoon malliin. Tai puolestaan jollekkin, joka on liikkunut koko elämänsä paljon liian vähäisellä energialla on hyvä nähdä mitä säännöllisellä syömisellä ja hyvällä ruokavaliorungolla saa aikaan. 

 

Kaikki tietää mitä haittaa on isolle massalle suunnatuista dieettineuvoista, mutta toivon, että tässä kohtaa valmennuksissa on vedetty kalorit niin korkealle, että siitä ei toivottavasti ole kenellekkään terveyshaittoja ja nämä ohjelmat ilmeisesti ovat melkoisen lyhytkestoisia. Tästä puolesta en oikein osaa sanoa mitään, kun en kyseisiä ohjelmia ole nähnyt. Mutta uskon, että ammattilaiset ottavat kuitenkin näistä vastuun ja tietävät, että 1600 kalorilla kituuttaminen pitkän aikaa ei tee hyvää kellekkään. Uskon, että iso osa valmennukseen lähtevistä ovat niitä kenelle riittää pelkkä ruokavalion siistiminen ei niinkään kalorien jyrkkä lasku. Niin minullekin riittäisi, jos haluan muutaman makkaran pois. Tai se, että otan pari ylimääräistä croissailuminuuttia salilla. 

 

 

Puolestaan taas lihasten kasvatus on todella vaativaa hommaa ja siinä hommassa olisi hyvä olla nimenomaan jokin livekontakti personal traineriin tai valmentajaan tai muuhun ammattilaiseen. Tässä ehkä vielä enemmän korostuu se ruokavalion merkitys. Mitä ei välttämättä moni ajattele. Joillakin saattaa olla uskomus, että lihas kasvaa vain, jos normaaliin ruokavalioosi ynnättään jäätävä satsi kaloreita, ainakin 1000 kaloria vielä lisää. Todellisuudessa ainakin näin naisen näkökulmasta, niin ei sitä kovin paljoa tarvitse plussalla olla, että kehitystä tulee. 

 

Ylipäätään kalorit, kulutus, aineenvaihdunta, päivittäinen aktiivisuus ovat niin yksilöllisiä asioita, että ei yksinkertaisesti ole olemassa samaa ohjetta kahdelle, saatikka sadoille ihmisille. On vain sinä ja sinun treenit ja ruoka. Ja tämäkin on osittain myös yhtä suurta kokeilua. Jos lähtisin tähän vielä ynnäämään treeniohjelmat, että mitkä liikkeet ovat optimaalisia sinun kehitykselle, jos ottaa huomioon liikkuvuuden, rakenteen, työergonomian, niin tästä saisi kilometrin pituisen postauksen. Eli mitä tässä nyt haen on se, etten missään tapauksessa halua mollata tai kumota massaohjelmia, mutta myös valaista sitä kuinka itse ajattelen. Tai miten itse olen hyötynyt täysin yksilöllisestä valmennuksesta. Voin kertoa valmentajalleni, että meidän salilla ei ole tuota laitetta. Voin kertoa, että en pääse kyykkyyn niin, että kyykkäämisestä olisi mitään hyötyä. Voin kertoa, että nyt pamahti viisi kiloa yhtäkkiä lisää tai että en muuten tykkää tehdä aamuaerobisia. Ja kaikkeen löytyy ratkaisu. Myöskin ihan itse kokeilemalla huomaa, että mitkä liikeet vuosien saatossa ovat ne, joilla saat tuntuman ja jotka ovat sinulle juuri ne kuningasliikkeet. 

 

Lisäksi haluan painottaa, että suosittelen lämpimästi kuitenkin jonkun tuen ottamista treenitaipaleellesi. Oli sitten kyse juoksemisesta, kuntosalista, mistä tahansa urheilusta. Ja vaikka se olisi nettivalmennus, niin tukea sekin on. Itse olen maksanut pt kerroista ja valmennuksesta liittyen kuntosalitreeneihin ja koskaan en ole sitä rahan menoa katunut. Mutta aina olen kaivannut yksilöllistä ohjausta ja tukea.

 

Mitä mieltä te olette? Ja onko jollain kokemuksia nettivalmennuksista? Risuja tai ruusuja?

 

<3: Kattu

 

 

Share
Ladataan...

Ladataan...
Kattungar

Jos tämä aihe nyt ketään kiinnostaa. Onko kellään muulla sama ongelma, että yllättävän vähän sitä jaksaa lukea blogeja, jos itse kirjoittaa? Ja joskus jopa vältän blogien lukemista, jos keksin hyvän aiheen etten vaan nää, että joku muu olisi kirjoittanut siitä ja kuoppaan koko jutun. 

 

Joskus Lilyssa tuntuu olevan myös haastavaa lukea muita kuin toimituksen nostamia juttuja tai niitä, jotka pyörivät silmien edessä. Pahoittelut, jos kirjoitan tämän suoraan, mutta aina ei jaksaisi niitä samoja lukeja, vaikka hyviä ovatkin. Onneksi sentään uusien kiinnitettyjen blogien joukossa oli mulle kaksi erittäin virkistävää bloggaajaa Saranda ja Minja, jotka oikeasti tuovat omaperäisyyttä ja syvyyttä tähän blogimaailmaan. 

 

 

 

Jos siis kaivelen ja oikein etsin löytyy paljon mielenkiintoista luettavaa, mutta nykyään sitä kai on tullut niin laiskaksi, että lukee ne jutut mitkä tuodaan valmiina eteen. Pyörin paljon Lilyn ja Fitfashionin portaaleissa, luonnollisesti, eli aika paljon samojen kirjoittajien juttuja luen.  No mitä juttuja luen sitten ihan huumassa? 

Treenijutut. Ehkä tässäkin asiassa huomaa mun intohimon harrastuukseni, koska kahlaan kaikki tekstit läpi, joiden otsikot liikkuu tyylillä "Näin viimeistelet olkapäätreenin" tmv. ;) Mutta tässä kyllä olen siinä mielessä kriittinen, että kirjoittajan täytyy sitten myös olla sen näköinen, että on myös treenannut. Mutta tämä on vastaus jonkun aikoinaan esittämään kysymykseen, että eikö treenipostaukset ole jo nähty? Ei ole minun mielestä :)

 

Lisäravinnepostaukset. Jees pliis, aina voi löytyä paremman makuinen aminohappojuoma näiden kautta. Tai alekoodi tai oikeasti tehokas intrajuoma. Puhtaaseen ruokaan liittyvät postaukset eivät taasen hirveästi innosta. Voi toki johtua siitä, että syön valmentajalta saatujen ohjeiden mukaan, joten en välttämättä kauhean helpolla muuta ruokailutottumuksiani.

 

Treenivaatepostaukset. JUU JUU JUU! Muuten päivän asu -postaukset eivät innosta. Tässä ehkä huomaa kuinka usein vietän aikaa treenivaatteissa. Ja taas se, kuinka paljon panostan muuhun vaatetukseen.

 

Omakohtaiset elämäntarinnat. Kuten vaikka miten selvisin mustasukkaisuudesta. Kaikki tekstit, missä joku kirjoittaa omista kokemuksista ovat kullanarvoisia ja mielenkiintoisia. Ja yleensä myös tosi opettavaisia. Parasta antia.

 

Yhteiskunnallisiin asioihin, yleensä epäkohtiin puuttuminen. Nämä tekstit herättävät yleensä tunteita ja kommenttiosiossa teksti saa monesti myös "lisäosan". Mielipiteet! Ne kiinnostavat aina! 

 

Mutta siinä ne sitten taitaakin olla. Kyllä toki myös kaikki tekstit mistä haistaa jo tulevan skandaalin ja draaman ovat hyvää viihdykettä, mutta niitäkin on monella maulla toteutettu. Luonnollisesti mua kiinnostaa hirveästi kuntosalielämään liittyvät postaukset, koska olen tässä ollut aina sellainen tiedonjanoinen. Joskus ostin kaikki harrastukseen liittyvät lehdet, mutta nykyisin lehtien korvikkeena toimivat blogit. Mutta näissäkin olen niin kuin mainitsin niin aika vaativa lukija, koska treenini ovat nousujohteisuudessa ja pyrin poistumaan mukavuusalueelta. Sellaiset postaukset, kuten nämä 5 liikettä voit tehdä kotonakin, eivät sinällään ehkä itselleni ole antoisinta luettavaa. 

 

Loppujen lopuksi koen, että luen liian vähän blogeja. Osasyy on varmasti se, että kahlaan aina samat kirjoittajat läpi tai kirjoitan omia luonnoksia. Sitten alkaakin jo koneella istuminen olla siinä. Olen myöskin vähän levoton paikallaan olija, joka heijastuu myös ihan koneella istumiseen. Surffailen eri sivuilla ja pompin välillä lukemaan jotain ja välillä taas huomaan olevani jossain shoppailemassa uutta treenipaitaa, jota en sitten ostakaan. Joten puoleensavetävä teksti on se, joka saa minut pysymään sivustolla ;) 

 

Miten on teidän laita? Mitkä jutut saavat eniten sydämen pamppailemaan? ;)

 

<3: Kattu

 

Share
Ladataan...

Pages