Tietokonepeleistä tosielämän sotaan

Kaunis utopia?

 

"Nainen on saanut niin paljon tappo- ja raiskausuhkauksia sekä muunlaista vihapostia, että hän on väkivallan pelossa joutunut muuttamaan pois kotoaan."

 

Nyt-liite kirjoitti ensimmäisten suomalaisten medioiden joukossa tapauksesta, jossa 27-vuotiaan Zoe Quinnin kehittämä tekstipohjainen Depression Quest -tietokonepeli herätti pelipuristien keskuudessa suunnattoman raivomyrskyn. Nainen on saanut niin paljon tappo- ja raiskausuhkauksia sekä muunlaista vihapostia, että hän on väkivallan pelossa joutunut muuttamaan pois kotoaan. Uhkaajien mielestä peli on täysin vääränlainen, käsittelee täysin väärää aihetta ja saanut siihen nähden aivan liian paljon huomiota osakseen. Tappo- ja raiskausuhkausten ohella Quinnin seksielämää on ruodittu internetissä hänen entisen poikaystävänsä toimesta ja hänen on sanottu harrastaneen seksiä pelialan toimittajien kanssa, saadakseen mainosta pelilleen.

Eikä siinä vielä kaikki. Ilmiö on laajentunut laajentumistaan ja nyt uhkauksia tuntuvat saavan kaikki, jotka kyseenalaistavat perinteisten tietokonepelien levittämän sovinistisen maailmankuvan. Naisten ja vääristyneen naiskuvan kritisoijien pelätään "saastuttavan" koko pelikulttuurin ja sitähän nämä vanhan koulukunnan "machopelaajat" eivät voi hyväksyä.

Osansa vihapostista on saanut myös vloggaaja Anita Sarkeesian, joka on Tropes vs. Women in Video Games -videoblogissaan tutkinut tapaa, jolla naiset digitaalisissa peleissä esitetään. Viimeisimpänä käänteenä amerikkalainen The Verge uutisoi, että Sarkeesian oli joutunut perumaan luentonsa Utahin yliopistossa, yliopistoon kohdistettujen kouluammuskelu-uhkausten takia. Uhkausten sisältö kun oli pääpiirteissään se, että mikäli Sarkeesian luennoi yliopistolla, siitä seuraa ammuskelua kampuksella. 

 

"Tilanne on käsittämätön ja alkaa muistuttaa kokoajan vain enemmän ja enemmän terroristijärjestön toimintaa, jossa toisinajattelijat pelotellaan hiljaisiksi uhkaamalla heitä äärimmäisillä väkivallan teoilla."

 

Tilanne on käsittämätön ja alkaa muistuttaa kokoajan vain enemmän ja enemmän terroristijärjestön toimintaa, jossa toisinajattelijat pelotellaan hiljaisiksi uhkaamalla heitä äärimmäisillä väkivallan teoilla. Tässä kohtaa sillä ei mielestäni ole enää mitään väliä, miten yksi naispelinkehittäjä on ehkä mahdollisesti markkinoinut omaa peliään, ollut muuten vain ärsyttävä tai hänen kehittämänsä ja palkintoja ja palstatilaa kahminut pelinsä täysin paska. Tässä vaiheessa naispelinkehittäjiä vastaan nousseiden ihmisten ja ryhmittymien toiminnasta voidaan puhua terrorismina, joka kohdistuu yksittäisten naispelinkehittäjien/vloggaajien/toimittajien lisäksi kokonaiseen aatteeseen ja kulttuuriin.

En ymmärrä mikä tässä yhtälössä muka oikeuttaa nämä "pelikonservatiivit" tällaisiin toimiin ja miten ihmeessä se äänekkäin ja radikaalein joukko on onnistunut saamaan niin paljon porukkaa mukaansa? Kyseessä kun ei ole mikään muutaman vihaisen ihmisen mielenilmauksesta, vaan laajamittaisesta ja järjestäytyneestä vainoamisesta. Miten nämä tappouhkauksia esittäneet ja vihapostia lähettäneet henkilöt perustelevat ja oikeuttavat toimintansa itselleen ja muille?

 

"Kuinka paljon maailma kantaakaan päällään mieleltään vinksahtaneita ihmisyksilöitä, jotka ovat valmiita tappamaan ihmisiä tietokonepelien vuoksi? TIETOKONEPELIEN!?!"

 

Kuinka paljon maailma kantaakaan päällään mieleltään vinksahtaneita ihmisyksilöitä, jotka ovat valmiita tappamaan ihmisiä tietokonepelien vuoksi? TIETOKONEPELIEN!?! Tosin, ehkä tässä ei niinkään ole kyse tietokonepeleistä, vaan ihmisistä jotka kokevat maailman tasa-arvoistumisen ylipäätään uhkaavana. Ehkä he pelkäävät näiden julkisuuteen nousseiden naispelinkehittäjien ja heidän esittämänsä kritiikin vievän heiltä pois sen naisia esineellistävän ja alistavan pelimaailman, jossa he ovat tottuneet elämään.

Naispelinkehittäjien esiintymistä julkisuudessa ja heidän peliensä saamia arvioita on kritisoitu myös siitä, että naispelinkehittäjiä ja heidän pelejään suosittaisiin jotenkin yli miespelinkehittäjien. Tätä en ihan ymmärrä, sillä jos naisten kehittämät pelit jätetään arvostelematta sen takia ettei "suosittais naisten tekemiä pelejä epäreilusti", niin eikö tällöin sitten suosita epäreilusti miesten tekemiä pelejä? Eikö pelimaailmaan voisi päteä sama tavoite kuin muihinkin aloihin, eli ettei olisi erikseen NAISpelinkehittäjiä, vaan kaikki pelit olisivat samalla viivalla keskenään, niiden kehittäjän sukupuoleen katsomatta?

 

"Jos joku nainen tekee sellaisen pelin joka ei näitä konservatiivisia 'machopelaajia' miellytä, niin eivätkö he voisi vain hyväksyä sen, etteivät itse kuulu ko. pelin kohderyhmään?"

 

Jos joku nainen tekee sellaisen pelin joka ei näitä konservatiivisia "machopelaajia" miellytä, niin eivätkö he voisi vain hyväksyä sen, etteivät itse kuulu ko. pelin kohderyhmään? Ehkä ne jotka tätä "naisten peliä" pelaavat, eivät muutenkaan pelaisi samoja pelejä "machojen" kanssa, joten se että pelitarjonta laajenee ei ole näiltä "machopeleiltä" tai niiden pelaajilta missään määrin pois. En usko että kaikki "machot" pelaavat ja pitävät tasapuolisesti kaikista miestenkään kehittämistä ja luomista peleistä, joten miksi siitä että NAINEN kehittää jonkun pelin josta joku MIES ei satu tykkäämään, pitää tehdä elämän ja kuoleman kysymys?

Miten, ja ennenkaikkea miksi keskustelu fiktiivisistä pelimaailmoista onkin johtanut tosielämän sotaan?

 

"Miksi siitä että NAINEN kehittää jonkun pelin josta joku MIES ei satu tykkäämään, pitää tehdä elämän ja kuoleman kysymys?"

 

 

Kommentit

Silkkitassu

Ei voi käsittää. En ole tutustunut gamergaten kaikkiin puoliin syväluotaavasti, vain mitä juttuja on tullut vastaan kavereiden facebook-feedeissä. Koko juttu kuulostaa ja tuntuu vain niin älyttömältä. Ymmärrän sen korruptiopuolenkin ja siitä aiheutuneen mielipahan, mutta en tätä että lähetellään tappouhkauksia yksittäistä ihmistä vastaan. Toiminta todellakin vaikuttaa hyvin ääriryhmiin verrattavissa olevalta. Pieni joukko muuttuu fanaattiseksi asiansa puolesta, vaikka koko muu joukko olisikin oikeasti hyvällä asialla ja kitkemässä pelialankorruptiota. Ja sitten tämä fanaattinenpuoli lokaa kaikki. 

kaunisutopia
Kaunis utopia?

Kyllä... ja vaikka tässä omassa kirjoituksessani nyt keskityinkin vain NAISTEN saamiin heidän asemaansa halventaviin uhkauksiin ja vihaposteihin, niin asiasta toisaalla käymäni keskustelun myötä on selvinnyt, että vastaavanlaisia uhkauksia osoitetietoineen jaellaan myös miespelintekijöille. Eli vaikka näitä naisia on solvattu siitä että he ovat naisia ja tässä sitä kautta on kyse myös sukupuolten tasa-arvokysymyksestä, niin se ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan pelintekijät ovat näille uhkailijoille vapaata riistaa, sukupuoleen katsomatta.

Itse siis olen lukenut aika vähän aiheesta toistaiseksi ja pohjannut alkuperäisen kirjoitukseni niihin lähteisiin, joita olen lukenut/silmäillyt. Ehkä lähdin vajailla tiedoilla asiaa purkamaan, ehkä en. Ehkä olin valtamedian vietävissä kun tartuin heidän näkökulmaansa ja ruokin sitä.

Koen kuitenkin, että moni osa tekstistäni pätee myös yleisellä tasolla, jos nais/mies asetelman tilalle vaihdetaan vaikka pelintekijä/uhkailija. Sinänsä en siis koe kirjoittaneeni mitenkään ihan täysin pelkkää huttua, vaikka kieltämättä ongelman koko laajuus ei kirjoituksestani tulekaan ilmi.

Toisaalta, vaikka kyse onkin laajemmasta ongelmasta, niin tekeekö se yksittäisten ihmisten kokemuksista yhtään sen vähäpätöisempiä? Ihmiset eivät ehkä pystyisi samastumaan samalla tavalla, jos tappouhkausten kohteet esiteltäisiin ainoastaan geneerisenä "pelintekijät" -ryhmänä. Ehkä tämä aihe vain tarvitsee henkilötarinoita, jotta ihmisillä olisi jotain konkreettista tarttumapintaa. Näihin nimenomaisiin henkilötarinoihin tuo sukupuoleen liittyvä syrjintä nyt sattuu liittymään ja täten se liittyy myös itse aiheeseen. Ei, se ei ole koko totuus, mutta se on osa totuutta, joka julki tultuaan ja uutiskynnyksen täällä Suomessakin ylitettyään ehkä raivaa tietä myös laajemmalle keskustelulle.

Mielestäni Nyt-liitteen kirjoitus oli asiallinen ja herätti ajatuksia. Kieltämättä se oli hieman yksipuolinen ja olisi ehkä näin jälkikäteen ajateltuna kaivannut hieman laajempaa taustoittamista. Toisaalta haluan myös uskoa, että kyseinen kirjoitus herättää ihmiset googlaamaan aihetta laajemmaltikin, jolloin sen koko laajuus ja karmeus toivon mukaan selviää.

Tarkoitukseni ei todellakaan myöskään ole ollut leimata kaikkia miespelaajia naisvihaajiksi ja siksi olenkin käyttänyt erinäisiä nimityksiä kuten "machot" ja "konservatiivit" erottamaan nämä tappouhkausten tehtailijat muista, säyseämmistä miespelaajista.

Ymmärrän myös harmistumisen korruptiopuolesta, eikä korruptio missään nimessä ole hyväksyttävää sekään. Tappouhkaukset ja väkivallalla uhkailu ei ehkä ole rakentavin tapa puuttua asiaan, etenkään silloin, jos kaikki epäilyt ovat kuulopuheita, eikä mitään faktaa ole. Korruptio on rikos ja sellaisenaan tuomittavaa, mutta niin on laiton uhkailukin ja mielestäni vähintään yhtä tuomittavaa.

Silkkitassu

Tässä asiassa tuntuu olevan niin monta puolta, että on mahdotonta yhdessä tekstissä kiteyttää asia tai käydä sitä kaikkia osapuolia miellyttävästi läpi. Moni media on ottanut vain sen lööpin ja tehnyt siltä pohjalta jutun, mutta mitä muuta iltalehdiltä yms. odotetaan. Itsekin luin sen nyt-liitteen kirjoituksen eilen. 
Aina löytyy joku joka ei tykkää, eikö asian voisi vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Moni tuijottaa vain omaa napaansa ja pitää muiden tekemisiä henkilökohtaisina loukkauksina itseään kohtaan. Muutos on pahasta.
Ei tästä varmaan tälläistä kohua olisi tullut, jos kyseessä tämä olisi kohdistunut tällä kertaa miespelintekijään. Toivon että tästä seuraa jotain hyvää, että pelintekijäkenttä laajentuisi ja korruptio vähentyisi. Koko systeemi muuttuisi vähän enemmän läpinäkyvämmäksi. Vaikka välillä sorrun siihen itsekin, elitistiys on masentavaa.

kaunisutopia
Kaunis utopia?

Niinhän se on. Aina jos johonkin suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää. Kaikkia ei voi miellyttää ja mielestäni sellainen hymistelevä ja muka-kriittinen, mutta todellisuudessa mihinkään kantaa ottamaton kirjoitustyyli on ehkä kaikista pahinta. Pahempaa kuin se, että on ihan reilusti jotain mieltä ja suututtaa sillä jonkun. Minä kun kuitenkin pyrin aina olemaan - ja mielestäni olenkin - asiallinen, joten jos joku suuttuu, niin suuttuu sitten vain ja ainoastaan mun mielipiteistäni, ei siitä, että olisin käyttänyt asiatonta kieltä.

Tuon korruptioasian lisäksi nostaisin tätä GamerGate-aihetta koskien esille myös tuon tappouhkauskulttuurin, mikä ilmeisesti on todella yleinen pelikentillä tänä päivänä. Tämä Zoe Quinnin tapaus ei ollut ainoa eikä ensimmäinen laatuaan, vaan ilmeisesti käytäntö on aikojen saatossa vakiintunut ihan yleiseksi toimintamalliksi kohdistuen pelintekijöihin ylipäätään, ei ainoastaan naisiin.

Se, että "asiakaspalaute" tulee "tiedän missä asut ja tuun tappaa sut" -uhkauksien muodossa ja kohdistuu suoraan yksittäisiin henkilöihin ja tiettyjen ammattikuntien edustajiin on täysin pöyristyttävää, eikä missään määrin hyväksyttävää. Uhrin sukupuolella ei ole tässä vaiheessa mitään merkitystä, kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään henkensä puolesta tehdessään työtään. Ei miehen, ei naisen, ei kenenkään.

En nyt mene sanomaan ihan varmaksi että mikä on totuus, mutta itse olen jäänyt siihen käsitykseen, ettei näillä tappouhkauksilla ole välttämättä mitään tekemistä korruptioepäilyjen ja -syytösten kanssa. Tappouhkausten lähettämiseen tuntuu riittävän vain ja ainoastaan se, että jonkun henkilön X kehittämä peli ei satu miellyttämään henkilöä Y. Olet näille uhkailijoille vapaata riistaa vain siksi, että olet pelinkehittäjä.

Tämä on nettikiusaamisen ja vainoamisen äärimmäinen muoto ja huolestuneena jään seuraamaan mihin kaikki tämä lopulta johtaa. :(

kaunisutopia
Kaunis utopia?

Lisätään vielä, että mielestäni tässä ei myöskään ole relevanttia se, että tuleeko kukaan noista uhkaajista koskaan toteuttamaan uhkauksiaan vai ei, sillä jo pelkkä tappouhkaus itsessään lienee henkisesti todella raskas juttu sen kohteelle... Ihan vaan tieto siitä, että on olemassa ihmisiä jotka haluavat tappaa sinut.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.